Aihe: Suuri säröpedaalikeskustelu
1 2 3 4 513 14 15 16 1779 80 81 82 83
oiva tumpeloinen
13.03.2013 19:40:14
Shredator: Osaisitteko suositella jotain clean boost -pedaalia? Pitäisi olla aika lailla täysin transparentti ja vielä parempaa jos löytyisi vain yksi namiska.

Tuohon vaivaan Keeley Katana. Ei värjää soundia, ja kojeesta löytyy kytkimen lisäksi yksi nostopotikka.
Shredator
13.03.2013 19:47:13

Mielenkiintoinen, pitääpä tutustua. Mites tuo Zvexin Super hard on?
Miksi soittaa hitaasti, kun voisi soittaa myös nopeasti?
Hynkel
13.03.2013 20:14:11
Jostain pitäisi nyt keksiä jotain uutta. Hommasin Plexitonen ja OCD-kloonin Tubescreamer/MXR Badass-yhdistelmän tilalle, muttei vain oikein silti tahdo löytyä sitä oikeaa säröä. Kohtsillään kotiutuu kaappi nupin kaveriksi, ja täytyy yrittää vielä vääntää ennen luovuttamista.

Mulla on kaksi sähkistä tällä hetkellä, Am Std Strato 2008 Kinmaneilla, sekä 60th Anniversary Telecaster. Näistä kahdesta telen kanssa ollaan jo aika lähellä sitä mitä halutaan, koska soundi on selvästi ärhäkämpi, säilyttäen kuitenkin yksikelaiselle Fenkulle tyypillisen klangin. Strato joutaa kyllä vaihtoon, joten olisikohan tässä taas alettava katsella noita Gibsoneita ihan tosissaan... siis jotta sen kukkean särömaailman saisi jotenkin omaksi.

Ei nimittäin pedaalimaailmasta tunnu löytyvän. 20W Bluetone kyllä antaa sitten päätteestäkin muroa, eikä sen suhteen ole valittamista, mutta sellainen tymäkkyys siitäkin puuttuu (mikä on kylläkin haluttu ominaisuus tällä kertaa, ei suinkaan vika). Suattaap olla ettei lopu etsintä koskaan...

Taitaa lähteä Plexitonekin torille, pari kuukauttahan se melkein ehti olla laudassa...
C'é solo un Capitano.
sickboy
13.03.2013 20:37:46

Yksi mikä näissä saundiasioissa on otettava huomioon on käyttökohde. Onko saundin tärkeämpi toimia kotisoittovolalla, vai onko käyttötärkoitus bändiympäristö. Tällä on ihan järkyttävän suuri merkitys siihen, mitä kamoja (lähinnä säröjä) on syytä hankkia. Bändikämpällä/keikalla täydellinen saundi ei todennäköisesti kuulosta kovinkaan kummoiselta kotona hiljaa soitettuna. Säröt varsinkin alkaa toimimaan ihan eri tavalla, kun vahvistinta pääsee luukuttamaan.

Toinen seikka mikä tulee ottaa huomioon on se millaiseen saundiin sitä säröä ajaa päälle. Jos vahvistin on aivan puhdassaundinen ilman pienintäkään ruttua ei useimmat pedaalit saundaa niin hyvältä kuin pikkurutun päälle ajettuna. Fuzzeissa tämä on enemmän sääntö, mutta kannattaa kokeilla muillakin pedaaleilla.
Confidentum
13.03.2013 20:45:33
Hynkel Belzepop: Jostain pitäisi nyt keksiä jotain uutta. Hommasin Plexitonen ja OCD-kloonin Tubescreamer/MXR Badass-yhdistelmän tilalle, muttei vain oikein silti tahdo löytyä sitä oikeaa säröä. Kohtsillään kotiutuu kaappi nupin kaveriksi, ja täytyy yrittää vielä vääntää ennen luovuttamista.

Mulla on kaksi sähkistä tällä hetkellä, Am Std Strato 2008 Kinmaneilla, sekä 60th Anniversary Telecaster. Näistä kahdesta telen kanssa ollaan jo aika lähellä sitä mitä halutaan, koska soundi on selvästi ärhäkämpi, säilyttäen kuitenkin yksikelaiselle Fenkulle tyypillisen klangin. Strato joutaa kyllä vaihtoon, joten olisikohan tässä taas alettava katsella noita Gibsoneita ihan tosissaan... siis jotta sen kukkean särömaailman saisi jotenkin omaksi.

Ei nimittäin pedaalimaailmasta tunnu löytyvän. 20W Bluetone kyllä antaa sitten päätteestäkin muroa, eikä sen suhteen ole valittamista, mutta sellainen tymäkkyys siitäkin puuttuu (mikä on kylläkin haluttu ominaisuus tällä kertaa, ei suinkaan vika). Suattaap olla ettei lopu etsintä koskaan...

Taitaa lähteä Plexitonekin torille, pari kuukauttahan se melkein ehti olla laudassa...

Kokeilepas kahta vaihtoehtoa seuraavaksi. Nykyiset spedut ja Gibsonin SG tai nykyiset kepit ja Suhr Riot särö. ...kolmas vaihtoehto on hyväksyä se, että single coilit ja suht cleani vahvistin antaa mahdollisuuden toisenlaiseen soittotyyliin ja siten toisenlaiseen soundimaailmaan ja tatsiin. Näin kävi itselleni. Muilla vehkeillä gärymooret ja näillä vehkeillä toisenlaista. Kotona saundeja hakiessa koin samat "ongelmat", mutta bändin kanssa huomasin, että tuommoinen singlecoil/ plexitone löysempi ja kirkkaampi särö tuli oikein mukavasti esiin kokonaisuudessa. Ei yhtään huono, kovasti vaan erilainen, kuin mihin olin tottunut. Nyt on varustuksena lespa, strato hss ja strato sss varustuksella ja melkoinen soundipaletti selattavana
kimurantti1
13.03.2013 21:56:50 (muokattu 13.03.2013 22:03:20)
Hynkel Belzepop: Mulla on kaksi sähkistä tällä hetkellä, Am Std Strato 2008 Kinmaneilla--

Mä sanoisin että Kinmanit ovat osa ongelmaa. Mulla oli yhdessä Musarissa Kinmanin hurinattomat mikit, niistä todellakin puuttui kaikki klangi ja hampaat. Toisekseen, 20 wattinen vahvistin ei ikinä kuulosta yhtä tymäkältä kuin 50w, jos siis tarkoitat tymäkkyydellä kasassa pysyvää ja ei liian kompressoitunutta alapäätä (kuten mä sen miellän). 20w vahvistimessa ei vaan riitä headroom monille säröpedaaleille. Ongelmana on, että matalien taajuuksien vahvistamiseen tarvitaan enemmän tehoa, minkä takia alapää alkaa kompressoitumaan reippaasti ennen keski- ja ylätaajuuksia. Katto tulee 20w ja pienemmillä vahvistimilla vastaan yllättävänkin nopeasti, jolloin soundi menee pörinäksi ja potku puuttuu.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Hynkel
13.03.2013 22:01:33 (muokattu 13.03.2013 22:03:31)
kimurantti1: Mä sanoisin että Kinmanit ovat osa ongelmaa. Mulla oli yhdessä Musarissa Kinmanin hurinattomat mikit, niistä todellakin puuttui kaikki klangi ja hampaat. Toisekseen, 20 wattinen vahvistin ei ikinä kuulosta yhtä tymäkältä kuin 50w, jos siis tarkoitat tymäkkyydellä kasassa pysyvää ja ei liian kompressoitunutta alapäätä.

Kiitos kommenteista, kaikille kolmelle. Kinmanit muuttivat soundia itse asiassa paremmiksi - soundista tuli kirkkaampi ja puhtaampi, mitä vähän haeskelinkin. Mutta joo, kasassa pysyvää soundia, tiukkuutta. Soittelen myös JCM800:lla, eli ei ole pelkästään Bluetonen varassa. On totta että niillä on eroa kuin yöllä ja päivällä.

Suhr Riot on kokeilematta, mutta SG kaasuttaa kieltämättä. Saapa nähdä... en siis hae mitään metallisoundia, vaan sellaista hyvää ja rouheaa meininkiä. Tottakai tässäkin mennään Lemmyn hengessä, eli chase is better than the catch...

Bluetone kuulostaa taivaalliselta kun ajaa vähän särölle ja sitten laittaa OCD:stä boostia... mutta sekään ei ole se mitä nyt ajetaan takaa :)
C'é solo un Capitano.
kimurantti1
13.03.2013 22:05:35
Hynkel Belzepop: Kiitos kommenteista, kaikille kolmelle. Kinmanit muuttivat soundia itse asiassa paremmiksi - soundista tuli kirkkaampi ja puhtaampi, mitä vähän haeskelinkin.

Okei, mitkä Kinmanit sulla siinä on? Mulla oli se Avn-62 setti, ja vaikka ne oli periaatteessa ihan jees mikit, niin perinteisiltä stratomikeiltä ne ei kuulostaneet.
AngieRainbow
13.03.2013 22:16:23 (muokattu 13.03.2013 22:22:42)
Hynkel Belzepop: Suhr Riot on kokeilematta, mutta SG kaasuttaa kieltämättä. Saapa nähdä... en siis hae mitään metallisoundia, vaan sellaista hyvää ja rouheaa meininkiä. Tottakai tässäkin mennään Lemmyn hengessä, eli chase is better than the catch...

Jostain kumman syystä mullakin kiinnostaisi kokeilla Suhr Riot pedaalia, vaikka en soita mitään metallimusiikkia. Syynä lienee osittain pedaalin kaunis väri. Saatana kun ovat kalliita.

Särösaundin hakeminen kyllä loppui Bluetone JMP50-nupin ostoon, mutta Bluetone Princeton Reverb combon kanssa on todella mukava kokeilla erilaisia pedaaleita.

P.S. Mad Professor Sweet Honey on postissa tulossa. E: Onkin näköjään jo noudettavissa. Täytyy huomenna hakea.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Hynkel
13.03.2013 22:19:05
kimurantti1: Okei, mitkä Kinmanit sulla siinä on? Mulla oli se Avn-62 setti, ja vaikka ne oli periaatteessa ihan jees mikit, niin perinteisiltä stratomikeiltä ne ei kuulostaneet.

2 kertaa AVn-56 ja 1 kpl AVn-62 on minullakin. Ei kuulosta välttämättä niin perinteisiltä juuei, mutta ihan ok. Toisaalta tossa kitarassa on se ongelma ettei se oikein tahdo soida muutenkaan, on melko tukkoisen oloinen. Siihen noi mikit kyllä auttoivat, tai sitten on psykoakustiikkaa taas.
C'é solo un Capitano.
Gabe
13.03.2013 23:31:40
AngieRainbow: P.S. Mad Professor Sweet Honey on postissa tulossa. E: Onkin näköjään jo noudettavissa. Täytyy huomenna hakea.

Ai semmmoisen menit hankkimaan. :) Kerrohan sitten mietteitä.
AngieRainbow
13.03.2013 23:40:29 (muokattu 13.03.2013 23:40:42)
Gabe: Ai semmmoisen menit hankkimaan. :) Kerrohan sitten mietteitä.

Olet sen verran kehunut, että pakko olla hyvä ;)
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Gabe
13.03.2013 23:44:06 (muokattu 13.03.2013 23:44:36)
AngieRainbow: Olet sen verran kehunut, että pakko olla hyvä ;)

Kannatti selvästi jauhaa! :) Toivottavasti toimii teikäläisenkin setissä.
kimurantti1
13.03.2013 23:48:42 (muokattu 13.03.2013 23:49:03)
AngieRainbow: Olet sen verran kehunut, että pakko olla hyvä ;)

Toimii boosterina ja jonkun pikkuoverdriven kanssa stäkättynä, yksinään puhtaaseen vahvistimeen ajettuna ei oo kovin kummoisen kuuloinen, mun mielestä.
Gabe
14.03.2013 00:06:19
kimurantti1: Toimii boosterina ja jonkun pikkuoverdriven kanssa stäkättynä, yksinään puhtaaseen vahvistimeen ajettuna ei oo kovin kummoisen kuuloinen, mun mielestä.

Jep, sitähän tuossa jo aiemmin höpöteltiin. Selvästi parhaimmillaan pikkurutun päällä.
Swan
14.03.2013 00:08:42
kimurantti1: Toimii boosterina ja jonkun pikkuoverdriven kanssa stäkättynä, yksinään puhtaaseen vahvistimeen ajettuna ei oo kovin kummoisen kuuloinen, mun mielestä.

Munsta taas sen ykkösjuttu on nimenomaan itsenäinen pikkusärö, ja stäkättynä toimii parhaiten kompuran kanssa.
"Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!"
>-)))>
S.M.A.K.
Illu
14.03.2013 08:40:36
Swan: Munsta taas sen ykkösjuttu on nimenomaan itsenäinen pikkusärö, ja stäkättynä toimii parhaiten kompuran kanssa.

Samoilla linjoilla. Muutenkaan en hirveästi tykkää stäkkäillä säröjä, mut minä olenkin vaan yksinkertainen kolmensoinnunkitaristi.
Klapp
14.03.2013 09:15:20
Swan: Munsta taas sen ykkösjuttu on nimenomaan itsenäinen pikkusärö

Kuin myös. Parhaiten SHOD toimii mulle sillä alueella, jossa särö ei oikeen ees oo vielä särö, vaan vähän tahraisen puhtahan soinnin mauste. Eli focus-nappi melkeen nollilla ja drivekin jossain välillä klo 9-11. Että se reuna rasahtaa vasta kuin oikein nuljasee kieliä kunnolla.

Mutta kun mennään semmosseen säröön, mikä on sitten jo ihan oikea likanen särö, niin siihen tarkoitukseen lienee parempiakin vaihtoehtoja. Saman firman Sky Blueta oon harkinnu tuohon rinnalle, josko joskus.
"Tahdikkuus ja pidättyväisyys ovat aivan paikallaan ihmisten kanssa rupatellessa, mutta ei pidä kierrellä ja kaarrella, kun on kysymys musiikista." -David Mitchell: Pilvikartasto
Laulava Kylätohtori
14.03.2013 09:32:07
Klapp: Kuin myös. Parhaiten SHOD toimii mulle sillä alueella, jossa särö ei oikeen ees oo vielä särö, vaan vähän tahraisen puhtahan soinnin mauste. Eli focus-nappi melkeen nollilla ja drivekin jossain välillä klo 9-11. Että se reuna rasahtaa vasta kuin oikein nuljasee kieliä kunnolla.

Mutta kun mennään semmosseen säröön, mikä on sitten jo ihan oikea likanen särö, niin siihen tarkoitukseen lienee parempiakin vaihtoehtoja. Saman firman Sky Blueta oon harkinnu tuohon rinnalle, josko joskus.

Samaa mieltä. Ja koska Bluetonesta saa paremmat reunarutut ja kunnon od touhuihin löytyy parempiakin pedaaleita, sai SHOD jatkaa matkaansa. Eikä se oikeen toiminut Bassmanin kanssa, vaan oli aivan liian räikeä. Treblejä ym. olisi saanut ruuvata todella pienelle ja sitten taas soundi ilman SHODia oli todella tumppu...

Sky Blue on hyvä, mutta siinä oli myös ripaus räikeyttä, josta en välittänyt. Olihan sekin tavallaan loistava pedaali hienoilla säädöillä, mutta lähes 300 euroa uudesta ei ole mielestäni millään tavalla oikeutettu hinta. Puolet maksava Mi Audio BBD pystyy lähes samaan äänimaailmaan ja toisaalta Mi Audion soundi on tiukempi, mistä itse pidän enemmän, joten niin vain jatkoi sekin pedaali matkaansa...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Hynkel
14.03.2013 10:15:35
Omissa touhuissa on ollut aina hieman se ongelma että särö on ollut joko liian kirskuva tai sitten vaihtoehtoisesti hieman hengetön. Jälkimmäinen ongelma oli TS-808:n kanssa, ensiksi mainittu enemmän tätä Plexitonen maailmaa.
C'é solo un Capitano.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)