Metalkallo 22.06.2022 00:10:09 (muokattu 22.06.2022 00:11:14) | |
---|
stratomaster: Kun katselin joitain kaavioita ja kuvia normaalista kytkennästä, konkka on etummaisen tonen pohjan ja nastan välissä, ei siis potikoiden välissä. Onko tuo sulla alkuperäinen paikka? Voisikohan tuo selittää sun ongelman? Mulla on samanlailla kuin tuossa kaaviossa konkka vain eri kohdassa alempana. Konkan vasen jalka on kiinni tallamikin tone potikan keskimmäisessä jalassa ja menee läpi kaulalle tarkoitetun tone potikan jalan läpi jatkaen potikan päälle juotettuna. Muistaakseni alkuperäinen paikka. Kaulamikin TONE säätö siis toimii nyt volumena eli mulla on nyt 2 volumea. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
stratomaster 22.06.2022 07:46:12 (muokattu 22.06.2022 14:43:35) | |
---|
Metalkallo: Mulla on samanlailla kuin tuossa kaaviossa konkka vain eri kohdassa alempana. Konkan vasen jalka on kiinni tallamikin tone potikan keskimmäisessä jalassa ja menee läpi kaulalle tarkoitetun tone potikan jalan läpi jatkaen potikan päälle juotettuna. Muistaakseni alkuperäinen paikka. Kaulamikin TONE säätö siis toimii nyt volumena eli mulla on nyt 2 volumea. Ok. Tone tallamikillehän vaatii vain tuon jumpperin. Et oo ilmeisesti tehnyt muita muutoksia. Outo tapaus, musta tuo kytkentä näyttäis (edit: muuten) olevan ihan oikein. |
PeeJii 22.06.2022 12:48:46 (muokattu 22.06.2022 13:01:21) | |
---|
Metalkallo: Modasin aikoja sitten tonen tallamikille ja siinä samalla jotenkin onnistuin kadottamaan tonen Miten saan tonen käyttöön taas kaulamikillekin? . Konkan paikka on väärä. Katoppas stratomasterin liitteessä näkyvää kuvaa "tone control for bridge pickup" Siinä näkyy oikea kytkentä konkalle. Huomaa sitten myös se hyppylanka toiselle tonepotikalle (voi hyödyntää konkan jalkaa) |
Metalkallo 22.06.2022 13:42:44 (muokattu 22.06.2022 13:43:43) | |
---|
PeeJii: Konkan paikka on väärä. Katoppas stratomasterin liitteessä näkyvää kuvaa "tone control for bridge pickup" Siinä näkyy oikea kytkentä konkalle. Huomaa sitten myös se hyppylanka toiselle tonepotikalle (voi hyödyntää konkan jalkaa) Hmm? Mulla on just tuollein kuten stratomasterin kuvassa näkyy. Konkan jalka on kiinni tallamikin tonen keskimmäisessä jalassa ja konkan toinen jalka jatkaa läpi tuosta kaula tonen oikeanpuoleisesta jalasta jatkaen tonen päälle. Eli mulla on tuollein kuten erimerkki kuvassa näkyy, mutta konkka vain potikoiden keskellä eikä kaula tonen päällä. Konkan jalat kuitenkin menee läpi niistä kohdista joista pitää. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
jamu 22.06.2022 14:13:41 | |
---|
PeeJii on oikeassa. Keskimmäinen potikan toinen karva on kyketty suoraan maihin. Pitäis menmä konkan kautta maihin. |
PeeJii 22.06.2022 14:23:59 | |
---|
Konkan jalat kuitenkin menee läpi niistä kohdista joista pitää. Se on totta. Konkan paikka vaan kuuluu olla keskimmäisen potikan pohjan ja ko. potikan nastan välissä. Muutenhan reitti on oikein. |
Metalkallo 22.06.2022 14:32:14 (muokattu 22.06.2022 14:33:15) | |
---|
jamu: PeeJii on oikeassa. Keskimmäinen potikan toinen karva on kyketty suoraan maihin. Pitäis menmä konkan kautta maihin. Sillä on siis merkitystä jos konkka onkin kaulamikin tonen päällä? Jos siirrän konkan kuten stratomasterin kuvassa on, niin ei siinä muutu muu kuin se, että konkka on toisinpäin, mutta kokeillaan. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
PeeJii 22.06.2022 14:40:27 | |
---|
Metalkallo: Sillä on siis merkitystä jos konkka onkin kaulamikin tonen päällä? Jos siirrän konkan kuten stratomasterin kuvassa on, niin ei siinä muutu muu kuin se, että konkka on toisinpäin, mutta kokeillaan. Sillä on merkitystä että konkan pitää olla potikan pohjan ja nastan välissä. Nythän sulla menee maadoitus suoraan nastalle. |
stratomaster 22.06.2022 14:42:47 | |
---|
PeeJii: Sillä on merkitystä että konkan pitää olla potikan pohjan ja nastan välissä. Nythän sulla menee maadoitus suoraan nastalle. Juuri tätä minäkin aluksi ajoin takaa. |
jamu 22.06.2022 15:28:15 | |
---|
Metalkallo: Sillä on siis merkitystä jos konkka onkin kaulamikin tonen päällä? Jos siirrän konkan kuten stratomasterin kuvassa on, niin ei siinä muutu muu kuin se, että konkka on toisinpäin, mutta kokeillaan. Juu eli stratomasterilla on tallan potikka kyketty konkan kautta maihin, kaulan potikka taasen suoraan maihin. |
Metalkallo 30.06.2022 07:35:24 | |
---|
Näemmä se oli kuten sanoitte yllä. Enpä olisi uskonut, mutta nyt toimii kaulamikinkin tone. Kiitoksia paljon! Oli hyvä että kysyin täältä apua :) Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
stratomaster 01.07.2022 18:30:34 | |
---|
Metalkallo: Näemmä se oli kuten sanoitte yllä. Enpä olisi uskonut, mutta nyt toimii kaulamikinkin tone. Kiitoksia paljon! Oli hyvä että kysyin täältä apua :) Hieno homma, että sait toimimaan! |
PeeJii 04.07.2022 21:33:45 | |
---|
Oli hyvä että kysyin täältä apua :) Hyvä että tuli kuntoon. Ite olen yhdistänyt johdot mikkivalitsimelle niin että tallamikille on oma tonepotikka, ja toinen tone on keski-ja kaulamikille eli se hyppylankakin toiseen väliin. Useinhan tarve on vain poistaa hiukan tallamikin riipivyyttä ja muut mikit ovat ookoo. |
varakeef 26.09.2022 22:26:06 (muokattu 26.09.2022 23:26:44) | |
---|
No niin, nyt on viitisen vuotta stratolla soiteltu, ja kampi katkesi niin, että kierteellinen osa jäi reikäänsä. Se on nyt taisteltu irti purkamalla koko tällahökötys, tavoitteena oli irrottaa blokki, jolloin tynkään pääsi pihdeillä käsiksi. Onnistuikin hienosti. Sitten Kitarapajalta uusi kampi kyytiin. Kampea pitäisi nyt kuitenkin taivuttaa hieman, se sojottaa turhan ylös aiempaan verrattuna. Näkisin niin, että siitä nuppia lähempänä olevan taitoksen kohdalta olisi vara taivuttaa hiukan sekä kantta kohti että taitoksen suuntaan. Onko taivuttamiseen jotain hyvää tekniikkaa tai kikkoja? Tuollainen pyöreä profiili on vaikeampi taivuttaa väärään suuntaan kuin haluttuun suuntaan. (Bigsbyjä taivuttaa kyllä sujuvasti, mahdollisia suuntia on kaksi ja lituskaisen kammen saa pysymään puristimessa paikoillaan.) Editointituokio: toistaiseksi järkevimmän oloinen vinkki on tullut Callahamilta. Reikä paksuun vaneriin, vaneri puristimeen ja eikun vääntämään. Tuossa taivutuskohta tulee tosin luontevasti lähinnä siihen kammen tyvipään ensimmäiseen mutkaan. Ehkä siinäkin voisi olla paikka. Tosin aika nopeasti tähän korkeampaankin asetukseen tottuu. Hiukan hankala ehkä siihen omaksumaani tapaan, jossa kampi viettää pitkiäkin aikoja kädessä. Rosvovaltio pitäköön suolakurkkunsa |
Rämppy 27.09.2022 09:55:29 | |
---|
varakeef: Onko taivuttamiseen jotain hyvää tekniikkaa tai kikkoja? Tuollainen pyöreä profiili on vaikeampi taivuttaa väärään suuntaan kuin haluttuun suuntaan. (Bigsbyjä taivuttaa kyllä sujuvasti, mahdollisia suuntia on kaksi ja lituskaisen kammen saa pysymään puristimessa paikoillaan.). Mä olen taivutellut vibrakampia ihan laittamalla sen höyläpenkin puristimeen tai johonkin muuhun sopivaan rakoon. Ja sitten sopivaa voimaa käyttäen painanut tai vääntänyt kampea. Olen aina suojannut kammen esim. parilla kierroksella kangasta. Useimmiten kampeen ei tule ekalla taivutuksella haluttua kulmaa, mutta aina oon lopulta saanut mieleisen lopputuloksen. Hyvä idea on tehdä taivutuspenkki poraamalla sopivanpaksuiseen lankunpätkään vibrakammenmentävä reikä ja sitten vaan taivuttelemaan. Tulin, näin, soitin. |
varakeef 27.09.2022 10:46:37 | |
---|
Porasin 4,5 mm poralla reijän 13 mm filmivaneriin. Näköjään tuumakierteinen kampi tekee siihen itselleen juuri sopivan kierteen. Kai tätäkin kehtaa kutsua jigiksi muha-ha. Hiukan väänsin ensimmäistä kulmaa pienemmäksi, nyt sojottaa kampi mieleiseen suuntaan. Rosvovaltio pitäköön suolakurkkunsa |
Mikko_AAA 11.10.2022 19:54:13 | |
---|
Fender on julkaissut tänään uuden Vintage 2 sarjan. Onpas vain houkuttelevia. Sinällään mitään uutta, mutta hyvä linjasto mun mielestä. Voin kuvitella että fender vintagemiehet etsii juuri noita malleja. |
Kuha 11.10.2022 21:06:36 | |
---|
Mikko_AAA: Fender on julkaissut tänään uuden Vintage 2 sarjan. Onpas vain houkuttelevia. Sinällään mitään uutta, mutta hyvä linjasto mun mielestä. Voin kuvitella että fender vintagemiehet etsii juuri noita malleja. Fiestan punaista just ihailin: https://www.youtube.com/watch?v=Fwg1kwqsXU0 Old Fenders never die |
Pinewood 11.10.2022 21:42:09 | |
---|
Kuha: Fiestan punaista just ihailin: https://www.youtube.com/watch?v=Fwg1kwqsXU0 Upea kitara... ja Aram Feriants on vaarallinen demojen tekijä. On usein löytänyt kitaroiden parhaat puolet ja saattaa joskus tartuttaa pahan ostokuumeen. No, rahalla saa lääkkeet... :) |
M4ss3 m/ 12.10.2022 01:03:20 | |
---|
Mikko_AAA: Fender on julkaissut tänään uuden Vintage 2 sarjan. Onpas vain houkuttelevia. Sinällään mitään uutta, mutta hyvä linjasto mun mielestä. Voin kuvitella että fender vintagemiehet etsii juuri noita malleja. Jazzmasteri näytti ihan kivalta, mutta ei tarvii onneksi +2000 maksaa maalatusta lavasta, kun halvemmallakin saa. Karkit seinään |