naavanka_ 14.11.2015 20:14:24 | |
---|
hollstro: Tässä musassa puiden vaikutuksella kitaran saundiin ei ole mitään merkitystä. Joten oikeassa olet. Puiden vaikutus soundiin on siis vain humppauunojen etuoikeus? Ok. |
LaMotta 14.11.2015 20:20:37 (muokattu 14.11.2015 20:29:09) | |
---|
naavanka_: Puiden vaikutus soundiin on siis vain humppauunojen etuoikeus? . Särö toimii kompressorina. Kompressointi kaventaa taajuusvastetta. Teoriassa. Yleinen palaute. Perseilyksi tämä aihe näköjään aina palaa. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
blues guitar 14.11.2015 20:21:35 | |
---|
naavanka_: Puiden vaikutus soundiin on siis vain humppauunojen etuoikeus? Ok. En tiedä missä niitä humppauunoja on? Ainakaan tämä ei ole humppaa ja sitäpaitsi erittäin ammattitaitoista soittoa. http://maihinnousu.net/s/?song_id=2553 ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
hollstro 14.11.2015 20:27:08 (muokattu 14.11.2015 20:27:29) | |
---|
naavanka_: Puiden vaikutus soundiin on siis vain humppauunojen etuoikeus? Ok. tuota voi veivata millä tahansa harley bentonilla ja jengille menee täydestä. Onnea valinnasta. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Juzpe 14.11.2015 20:29:32 (muokattu 14.11.2015 20:30:12) | |
---|
hollstro: tuota voi veivata millä tahansa harley bentonilla ja jengille menee täydestä. Onnea valinnasta. Okei. Voisitsä määritellä musiikin tyylilajit ja soittotavat missä 95%:lle jengistä ei mee täydestä parin sadan intiaritsalla mallintavan läpi vetely. Paitsi tietty diu diu. Kerro samalla vaikka ne soittajatkin itses lisäks jotka on riittävän kovia vetään, että em- asioilla on merkitystä. Töissä "Tuu ihmeessä munanmittauskilpailuihin illalla. Kaks sarjaa, pisin ja lyhin." - Pulkkinen |
Lennu 14.11.2015 20:38:13 | |
---|
Juzpe: Okei. Voisitsä määritellä musiikin tyylilajit ja soittotavat missä 95%:lle jengistä ei mee täydestä parin sadan intiaritsalla mallintavan läpi vetely. Paitsi tietty diu diu. Kerro samalla vaikka ne soittajatkin itses lisäks jotka on riittävän kovia vetään, että em- asioilla on merkitystä. No meikä on ainakin aika kova vetää. Diu diu. "olis niin kova bändi, että vetäis covereinakin vaan omia biisejä" |
blues guitar 14.11.2015 20:38:18 | |
---|
Juzpe: Okei. Voisitsä määritellä musiikin tyylilajit ja soittotavat missä 95%:lle jengistä ei mee täydestä parin sadan intiaritsalla mallintavan läpi vetely. Paitsi tietty diu diu. Kerro samalla vaikka ne soittajatkin itses lisäks jotka on riittävän kovia vetään, että em- asioilla on merkitystä. Kyllä mun mielestä pienemmillä säröillä soitettaessa kitaran soundi tulee paremmin esille. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
naavanka_ 14.11.2015 20:46:51 | |
---|
hollstro: tuota voi veivata millä tahansa harley bentonilla ja jengille menee täydestä. Onnea valinnasta. No voihan, pitää laittaa käsintehdyt kepit ja vahvarit vaihtoon. |
Kefiiri 14.11.2015 20:52:38 | |
---|
naavanka_: No voihan, pitää laittaa käsintehdyt kepit ja vahvarit vaihtoon. Kenen pitää? Ja miksi? En ymmärtänyt. En ole musiikin asiantuntija. |
hollstro 14.11.2015 21:00:21 | |
---|
naavanka_: No voihan, pitää laittaa käsintehdyt kepit ja vahvarit vaihtoon. Niinpä, koska puilla ei ole vaikutusta saundiin. Paat vaan HB-vehkeisiin kunnon mikit ja säädöt. Vahvistimet on sitten eri asia. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
GiovanniDiRondo 14.11.2015 21:00:32 | |
---|
blues guitar: Kyllä mun mielestä pienemmillä säröillä soitettaessa kitaran soundi tulee paremmin esille. En mäkään oikein tajua tätä särö/clean-yhteyttä, ainakaan niin että särö sitä soundia alkaisi häivyttää. Siis totta kai se on soittajan oma valinta, haluaako tukea muulla prosessoinnilla sitä kitaran "omaa soundia" tai ei. Sitä paitsi minusta putket muuntaa soundia hyvin radikaalisti, analoginen transistorivahvistin on "alkuperäiselle" soundille uskollisempi. |
LaMotta 14.11.2015 21:05:09 | |
---|
GiovanniDiRondo: En mäkään oikein tajua tätä särö/clean-yhteyttä, ainakaan niin että särö sitä soundia alkaisi häivyttää. Teoriassa se johtuu kompression myötä kaventuvasta taajuusvasteesta. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
naavanka_ 14.11.2015 22:18:21 | |
---|
hollstro: Niinpä, koska puilla ei ole vaikutusta saundiin. Paat vaan HB-vehkeisiin kunnon mikit ja säädöt. Vahvistimet on sitten eri asia. On mulla pari semmostakin ja kymmenkunta keikkaa (ei hevi) oon moisilla soittanu. Kunhan osaa säätää ja soittaa niin kettään ei kiinnosta mikä leikkuulauta sulla on sylissä. |
hollstro 14.11.2015 22:22:57 | |
---|
naavanka_: On mulla pari semmostakin ja kymmenkunta keikkaa (ei hevi) oon moisilla soittanu. Kunhan osaa säätää ja soittaa niin kettään ei kiinnosta mikä leikkuulauta sulla on sylissä. Mutta minua kitaristina kyllä kiinostaa millä soitan. Olen todella paneutunut asiaan, Jos sinulle kelpaa mikä vaan niin hyvä niin. Itse etsin koko ajan parasta. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Funkånaut 14.11.2015 22:27:51 | |
---|
hollstro: Itse etsin koko ajan parasta. Viinaksia joskus lääkkeeksi. "Every time you eat an egg, you are denying somebody somewhere a roast chicken." - James May |
blues guitar 14.11.2015 22:35:21 | |
---|
LaMotta: Teoriassa se johtuu kompression myötä kaventuvasta taajuusvasteesta. Ja myös käytännössä. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
GiovanniDiRondo 14.11.2015 22:47:22 | |
---|
Sori käsitin vähän vääri ton särö-asian. Jos säröä on paljon, niin totta kai ne alkuperäiset taajuusprofiiliit muuttuu tunnistamattomiksi. Vahvistin nyt tietty aina muokkaa sitä tonea, mutta pienellä säröllä kitaran ominaisluonne voi olla parhaimmillaan. |
LaMotta 14.11.2015 22:55:33 | |
---|
blues guitar: Ja myös käytännössä. Paree välttää liian voimakkaita mielipiteitä.... (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
ÄrGee 14.11.2015 23:34:14 | |
---|
Kyllä hi-gain hommissakin puut vaikuttavat, hieman eri tavalla havaittavina ominaisuuksina. Humppa-uunot eivät tietysti siitä tiedä yhtään mitään... Eri puulajeilla sen sijaan ei ole niin kovin suurta merkitystä sähkökitaran soinnin kannalta. Miten pitkään tästäkin pitää oikeasti vääntää, kun voisi keskittyä siihen mikä oikeasti vaikuttaa soundiin. |
RaskasMielinen 14.11.2015 23:50:23 (muokattu 15.11.2015 00:13:30) | |
---|
hollstro: Mutta minua kitaristina kyllä kiinostaa millä soitan. Olen todella paneutunut asiaan, Jos sinulle kelpaa mikä vaan niin hyvä niin. Itse etsin koko ajan parasta. Niin etsin minäkin, mutta en siksi että uskoisin puihin, vaan soittotuntuman, ominaisuuksien ja fiiliksen takia. Lähes kaikki jakamani veivaaminen on soitettu pirullisesta säröstä saatanalliseen, mutta soittelen kyllä melko paljon cleaneillakin. Olen ollut huomaavinani, että puulajeilla on jotain vaikutusta ainakin clean-soundiin, mutta reippaalla räröllä ja muovipussillisella efektipedaaleja erot tasoittuvat lähelle nollaa. Sen sijaan kaulaliitoksella, tallaratkaisulla sekä etenkin mikeillä tuntuu olevan suurikin merkitys, myös highgain-jurpoiluissani. *** AVAUTUMISVAROITUS **** Olen liian hyvin toimeentuleva alakoulussa jo epämusikaaliseksi tuomittu vasta-alkaja puukorva ja vieläpä sekä highgain- että efektiurpo. Mielipiteeni on helppo dissata viittaamalla julkaisuihini, mutta lausun ne silti. Treenaan paljon ja omistan sekä olen omistanut melkoisen määrän sähkökitaroita laidasta laitaan. Omassa ammatissani olen menestynyt tinkimättömällä analyyttisyydellä ja sen viemisellä käytäntöön. Mitä tulee omassa erinomaisuudessaan kylpemiseen, niin mitä teistä kieltämättä taitavemmista soittajista kertoo kärjistäen ja rankasti yleistäen se, että kun ostan teiltä kitaran, niin harvoja poikkeuksia (niitäkin on!) lukuun ottamatta ne myyntiin päätyvät kitaranne on säädetty päin vehjettä - tai siis olette tuskin säätäneet/säädättäneet niitä koskaan. Kitaran kaiken kattava säätäminen kaularautaa myöden on kuitenkin helpompaa kuin Ikean hyllyn kasaaminen. Ehkä se soundi sitten lähtee niin paljon sormista, että sitä voi soitella millaisella jouskarilla tahansa. Mieti siinä puiden vaikutusta sitten... Tällainen avautuminen tällä kertaa, eikä kohdistu kehenkään erityisesti, koska en ainakaan muista ostaneeni keltään tähän vääntöön osallistuneelta mitään jousipyssyä. Sellainen asia vielä, että kaiken aikaani täällä (4 vuotta) on ollut havaittavissa tietty jännitys eri musiikkityylien edustajien välillä - ja välillä se sitten purkaantuu. Hevihemmoille muistuttaisin suomalaisen melankolian juurista. Humppaveikkoja kehottaisin miettimään ja ennen kaikkea kuuntelemaan, miksi tiettyjen bändien metalli uppoaa kansaan ja tiettyjen ei. Studiotyön tasossa ja tuottamisen tasossa on toki paljon eroja, mutta nykyaikaiset edulliset ja jopa ilmaiset työkalut ovat niin kehittyneitä, että ei auta muu kuin katsoa peiliin jos se oma hyvä - ja oikeasti hyvä - musa ei erotu edukseen. Tämä koskee myös itseäni, siltä osin kuin soitannalleni on mitään tehtävissä - ennen kuin opin edes vähän paremmaksi. Erikseen: Naavankan bändin musasta olen tykännyt jo aikaisemmin eikä itselläni ole pahaa sanottavaa muidenkaan tähän vääntöön osallistuneiden musiikkinäytteiden taidollisesta tasosta. Väitän kuitenkin, että jopa minä osaisin tuottaa ja jopa miksata suuren osan niistä jonkin verran paremmin, puhumattakaan niiden esille tuomisesta. Eiku sori, venataan että meidät löydetään :D Kiitos ja anteeksi :) P.S. Musiikkinäytteet tai ainakin asiasanat löytyvät yleensä sieltä itse kunkin profiilista. Ei tarvitse erikseen tivata - KVG. |