Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 5130 131 132 133 134139 140 141 142 143
tomaattiorava
27.02.2020 15:37:45
Metalkallo: Onko kukaan huomannut, että aivan kuin straton soundi parantuisi kun kielet virittää Eb vireeseen?

Kyä se vaan näin on, kitaralle kaikin puolin vaan edukkaampi vire. Soundi aukee ja tatsi paranee.
samiko
27.02.2020 18:30:17
Metalkallo: Tuli torilta hommattua squier affinity strato toiseksi stratoksi. Alkutuntumaltaan erittäin positiivinen maku jäi. Ei voi kyllä uskoa kuinka laadukkaita nyky halppis kitarat on, rupeaa ihan tuntumaan, että ihan turhaahan tässä kohta on enää ostaa mitään kalliimpaa. Noissa tuo runkokin on leppää (alder) kuten Fenderin omissa. Vireenkin näyttäisi pitävän, mikä on halppis kitaraksi ihme juttu.

No itse joskus muinoin kanssa ostin Affinitystraton ja ihan niin surkea vempele ku hintalappu osasi kertoa. Vaikka kaikki irtoavat osat vaihtoi "kunnon" rautaan niin lopulta kitara päätyi roskalavalle (osto-osat irrotettuna). Hioin muuten maalipintaakin ja ainakin minun Affinity oli jotain Ikean kirjahyllyä.
Metalkallo
27.02.2020 20:46:19
samiko: No itse joskus muinoin kanssa ostin Affinitystraton ja ihan niin surkea vempele ku hintalappu osasi kertoa. Vaikka kaikki irtoavat osat vaihtoi "kunnon" rautaan niin lopulta kitara päätyi roskalavalle (osto-osat irrotettuna). Hioin muuten maalipintaakin ja ainakin minun Affinity oli jotain Ikean kirjahyllyä.

No samaa yks mun kaverikin kyllä sanoo Squierreista, et kaikki niistä oli surkeitä mitä kokeillut.

En tiedä sitten, mutta mun Squier kyllä pitää vireen ja kuulostaakin hyvän vahvarin läpi hyvältä. Ehkä mun on sitten vaan parempi versio tai jotain? Voipi olla, että myös Squierien laatu on parantunut ajan saatossa? En tosin tiedä minkä vuoden mun versio on, enkä kyllä jaksa ruveta irroittamaan kaulaa sen takia muuten magia katoaa :)
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
atct
28.02.2020 08:01:09 (muokattu 28.02.2020 08:04:46)
Metalkallo: Onko kukaan huomannut, että aivan kuin straton soundi parantuisi kun kielet virittää Eb vireeseen?

Soittelin tällä mun uudella squierilla, mutta E vireellä en tykännyt oikein joten päätin koittaa Eb virettä ja se tuntui auttavan jostain syystä? Mun aito Fender stratokin kuulostaa paremmalta Eb vireessä.

En tiedä johtuuko vain minusta?

Samanlaisia kokemuksia mullakin. Syinä voi olla myös esim:
- jos laskee virettä puolisäveaskelta ilman että vaihtaa kieliä kielten jännitys laskee
ja soittotuntuma muuttuu ja sitä kautta myös soundi
- omat suosikkikitaristit mm. SRV, Hendrix, Trower, Philip Sayce käyttivät/käyttävät
Eb/D-vireitä ja mieltymykseni niihin voinee tulla sitä kautta
- oma luontainen ääniala puheessa tai laulaessa voi myös määrittää mieleistä
virettä, kuten SRV mainitsi käyttävänsä Eb-virettä koska se sopi paremmin
hänen laululleen
Metalkallo
01.03.2020 18:03:49
Onko kukaan täällä kytkenyt straton tallamikkiä toneen et pystyy käyttään tonea silläkin? Syökö soundia tai vaikuttaako mitenkään tallamikkiin muuten vai onko vain, että tone toimii sitten siinäkin?
Basifisti
01.03.2020 18:34:51
Metalkallo: Onko kukaan täällä kytkenyt straton tallamikkiä toneen et pystyy käyttään tonea silläkin? Syökö soundia tai vaikuttaako mitenkään tallamikkiin muuten vai onko vain, että tone toimii sitten siinäkin?

Mulla on ollut kytkettynä aika kauan. Toki siinä treble-osastolle tulee vaikutusta. Joku vuosi sitten päätin muuttaa molemmat potikat kynsilakan kanssa no load -tyyppiseksi ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Mikko1978
01.03.2020 19:21:20
Juuri kytkin Straton siten, että on vain yksi master-tone ja heitin kolmannen potikan mäkeen.
Metalkallo
02.03.2020 08:10:54
Basifisti: Mulla on ollut kytkettynä aika kauan. Toki siinä treble-osastolle tulee vaikutusta. Joku vuosi sitten päätin muuttaa molemmat potikat kynsilakan kanssa no load -tyyppiseksi ja olen ollut erittäin tyytyväinen.

Mitäs tuo no-load modi tarkoittaa?

Millä tavalla tallamikin treble osastolle tulee vaikutusta? Eikö soundi vola ja tonet täysillä ole enää sama silloin tallamikillä?
Snapo
02.03.2020 08:35:50 (muokattu 02.03.2020 08:36:40)
Metalkallo: Mitäs tuo no-load modi tarkoittaa?

Millä tavalla tallamikin treble osastolle tulee vaikutusta? Eikö soundi vola ja tonet täysillä ole enää sama silloin tallamikillä?

Kynsilakka tai potikan alkupään raaputtaminen poistaa kaiken vastuksen potikasta(=no load) mistä tulee vähän lisää kirkkautta. Itse kytkisin straton tallamikille tonen, sen verran riipivä kun tuppaa yleensä olemaan.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Metalkallo
02.03.2020 08:40:05 (muokattu 02.03.2020 08:40:14)
Snapo: Kynsilakka tai potikan alkupään raaputtaminen poistaa kaiken vastuksen potikasta(=no load) mistä tulee vähän lisää kirkkautta. Itse kytkisin straton tallamikille tonen, sen verran riipivä kun tuppaa yleensä olemaan.

Ok. Kiitti.

Itsekin kytkisin tonen tallalle mieluusti, mutta mietin vain vaikuttaako se tallamikin yleissoundiin sitten vieden siitä jotain? Tykkään stratossa tallamikin hyökkäävyydestä, mutta olis sitä kiva välillä pehmentää tonesta.
Basifisti
02.03.2020 09:18:17 (muokattu 02.03.2020 12:00:29)
Metalkallo: Ok. Kiitti.

Itsekin kytkisin tonen tallalle mieluusti, mutta mietin vain vaikuttaako se tallamikin yleissoundiin sitten vieden siitä jotain? Tykkään stratossa tallamikin hyökkäävyydestä, mutta olis sitä kiva välillä pehmentää tonesta.

Kynsilakka-kikalla/no load -potikalla saat molemmat ominaisuudet. Se siis toimii niin että kun tone on täysin auki, se ei vaikuta ollenkaan soundiin - kuin sitä ei siis olisi ollenkaan. Tone alkaa vaikuttamaan vasta kun väännät sitä vähän kiinni päin. Siitä eteenpäin se toimii kuten normaali tone. Näitä potikoita löytyy siis myös valmiina. Itse tykkään viritellä niin kokeilin tuota kynsilakkaa. Tässä yksi valmis ratkaisu:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/24664/dmhct

E: Ja siis itse myös pidän straton tallamikin purevuudesta. Suurimman osan aikaa tone on kokonaan auki. Kun ruuvaa vähän kiinni, niin huomaa hyvin miten tone vaikuttaa. Treble kyllä vähenee niinkuin on toivottavaa, mutta mukaan tulee lievä nasaalimainen soundi, joka ärsyttää joissain hommissa. Minusta tonen jättäminen pois tallasta on ollut aikanaan ihan fiksu ratkaisu, eikä sitä kannata kokeilematta sivuuttaa. Tarkoitan että monesti keskusteluissa annetaan ymmärtää että tone tallassa on ainut vaihtoehto, mutta minusta se on enemmänkin vain yksi uusi vaihtoehto.
Laulava Kylätohtori
02.03.2020 09:50:58
Mulla on straton talla aina omalla tonella. Kaula- ja keskimikki ovat toisella. Tallassa kuitenkin yleensä aina joutuu säätämään tonea pienemmälle kuin kaulassa, joten mulle kaksi tonea on parempi kuin master tone. Muutenkin on hyvä, että vahvarista on sen verran trebleä, että joutuu kitarasta vähän pakittamaan, niin saa kitaran toneilla/volalla aina soundit balanssiin.

Itseäni tuo tonen liittäminen tallaan ei ole haitannut. Päinvastoin, se on välttämätöntä. Telessä oli liian tumma kaulamikki, joten pistin siihen no-load-potikan toneen. Mielestäni se ei auttanut asiaa, vaan toi ennemmin liian korkeaa kihinää soundiin. Samoin stratossa oli nostopotikassa tonen ohitus, mutta ei sekään tuonut itselle mieluista ratkaisua. Mulle parempi on tonet täysillä ja mahdollinen treblen puutos kompensoidaan vahvarista/speduista, jos niitä on käytössä.

Nämä siis omia kokemuksia. Olen varma, että tuo on monelle juuri se täydellinen ratkaisu. Enkä ole itsekään no-load-potikoita unohtanut, vaan tulen niitä varmasti vielä jossain kohtaa kokeilemaan.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Lunnu
02.03.2020 13:01:21
Tone nappula on käyttökeloinen - jos ei esim omista wahia
https://www.youtube.com/watch?v=URrQjOmiQwc
Nostalgy is not what it used to be
Metalkallo
02.03.2020 18:04:32 (muokattu 02.03.2020 18:06:39)
Basifisti: E: Ja siis itse myös pidän straton tallamikin purevuudesta. Suurimman osan aikaa tone on kokonaan auki. Kun ruuvaa vähän kiinni, niin huomaa hyvin miten tone vaikuttaa. Treble kyllä vähenee niinkuin on toivottavaa, mutta mukaan tulee lievä nasaalimainen soundi, joka ärsyttää joissain hommissa. Minusta tonen jättäminen pois tallasta on ollut aikanaan ihan fiksu ratkaisu, eikä sitä kannata kokeilematta sivuuttaa. Tarkoitan että monesti keskusteluissa annetaan ymmärtää että tone tallassa on ainut vaihtoehto, mutta minusta se on enemmänkin vain yksi uusi vaihtoehto.

Kiitos kuvauksesta.

Itse huomasin, että kitaran 500k volumen kun laittaa 7 niin tallamikin soundi pehmenee aikalailla siihen mitä se olisi 250k potikalla, ja sitten kun 10 eli täysillä tuli purevuus takaisin.

Tuo wah efekti ilman wahia on kyllä jännä.
nightbird
02.03.2020 19:17:10
Basifisti: Kynsilakka-kikalla/no load -potikalla saat molemmat ominaisuudet. Se siis toimii niin että kun tone on täysin auki, se ei vaikuta ollenkaan soundiin - kuin sitä ei siis olisi ollenkaan. Tone alkaa vaikuttamaan vasta kun väännät sitä vähän kiinni päin. Siitä eteenpäin se toimii kuten normaali tone. Näitä potikoita löytyy siis myös valmiina. Itse tykkään viritellä niin kokeilin tuota kynsilakkaa. Tässä yksi valmis ratkaisu:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/24664/dmhct

E: Ja siis itse myös pidän straton tallamikin purevuudesta. Suurimman osan aikaa tone on kokonaan auki. Kun ruuvaa vähän kiinni, niin huomaa hyvin miten tone vaikuttaa. Treble kyllä vähenee niinkuin on toivottavaa, mutta mukaan tulee lievä nasaalimainen soundi, joka ärsyttää joissain hommissa. Minusta tonen jättäminen pois tallasta on ollut aikanaan ihan fiksu ratkaisu, eikä sitä kannata kokeilematta sivuuttaa. Tarkoitan että monesti keskusteluissa annetaan ymmärtää että tone tallassa on ainut vaihtoehto, mutta minusta se on enemmänkin vain yksi uusi vaihtoehto.

Tuossa Verkkiksen mainoksessa pisti silmään että no load volume tai tone?
Onkohan tuossa potikassa hiilirata alimittainen eli loppuosa liukuu "ohi" pelkälle pertinaxille? Nimittäin volahan vaatii toimiakseen kaikki kolme nastaa eli myös sen maapotentiaalin jotta jännitejako toimisi?Ja muutenkin, jos liun kontakti katkeaa niin katkeaa myös signaali. Ei oikein snaijaa ?
73nd3r
02.03.2020 21:30:27
Verkkokauppa on "vaan" myyjä, teknisiä juttuja ei kannata kopsata sieltä. Tai mitämämukatiedän, oma elektroniikkatuntemus on säälittävän pientä. Mutta viisaammat on opastanut että no-load hiljenee volapotikkana kokonaan siellä ei-lastia-asennossa.

Fender-henkilöt itsekin tekee suoraan-potikkaan -kytkennät (täys vola, ei tonea) passing lanella, joten...
PIM
04.03.2020 08:32:29
Mä törmäsin syksyllä telen sähköjä kolvaillessa ihan vahingossa uuteen tonekytkentään, tai ainakaan tälläiseen kytkentään en ole törmännyt missään netissä. Kytkin konkan tonepotikan laitimmaisten korvien väliin ja mikkikytkimeltä tulevan piuhan vedin toiseen laitimmaisista korvista ja keskimmäisestä korvasta kytkin piuhan ulostulojakkiin. Riippuen komponenttien arvoista lopputulos on aika jännä. 500k potikalla tone antaa toisessa ääriasennossa käytännössä suoran signaalin ja toisessa ääriasennossa eli konkan läpi mennessä signaalista häviää bassoja konkan arvosta riippuva määrä ja kummastakin ääripäästä keskellepäin kääntäessä vähenee yläpää, muttei läheskään niin radikaalisti kuin normi tonea alaspäin rullaamalla, eli tonella voi nyt käytännössä valita joko bassopäästä leikatun soundin tai suoran soundin ja keskelle päin rullatessa hienosäätää kirkkautta.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän.
Metalkallo
04.03.2020 18:37:17
Tuoko muuten 500k volume potikka lisää volumea verrattuna 250k potikkaan?
73nd3r
04.03.2020 21:13:13
Ei korvin havaittavasti.
Metalkallo
05.03.2020 02:46:29 (muokattu 05.03.2020 02:47:27)
Kantsii laittaa 250k potikka squier affinityn volumeen, kuulostaa paremmalta.

Ihmeen hyvät nuo squier affinityn mikit, varsinkin Hendrixiin sopivat todella hyvin, kun niissä on sellaista purevuutta ja atakkia, eivätkä kuulosta liian ohuilta tai tuhnuilta. Noilla mikeillä saa semmoisen vanhahtavan soundin 60-70 luvun tapaan. Näin siis jos omistaa hyvän vahvarin tai hyvän ohjelmiston.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)