Aihe: Puiden vaikutus kitaran soundiin
1 2 3 4 5129 130 131 132 133266 267 268 269 270
blues guitar
13.11.2015 18:24:23

naavanka_: Kyllä, kuinka niin?

Ok. Sitten varmaan soittosikin kuulostaa hyvältä.

Ihmettelin vain tuota sun kommenttia. Oli ilmeisesti tarkoitettu ihan yleisellä tasolla, eikä ketään erityistä?
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
naavanka_
13.11.2015 18:31:19
blues guitar: Ok. Sitten varmaan soittosikin kuulostaa hyvältä.

Ihmettelin vain tuota sun kommenttia. Oli ilmeisesti tarkoitettu ihan yleisellä tasolla, eikä ketään erityistä?

Omaa soittoani olen ehkä jäävi arvioimaan.

Tosiaan yleisellä tasolla tarkoitin, en kenellekkään suoraan.
blues guitar
13.11.2015 18:38:32

naavanka_: Omaa soittoani olen ehkä jäävi arvioimaan.

Tosiaan yleisellä tasolla tarkoitin, en kenellekkään suoraan.

Juurikin näin. Eikä varsinkaan eri genrejen soittajia pysty mitenkään vertaamaan soittotaidollisesti.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
hollstro
14.11.2015 09:52:12

naavanka_: satulan ja säätöjen

Noinhan se kutakuinkin menee.

Myös jos opettelee soittamaan niin saattaa kullottaa hyvältä.

Toki basistina et ehkä tätä asiaa niin kovin ymmärrä.

Olen soittanut kitaraa 40 vuotta. Sinä aikana on tullut soitin tutuksi.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
LaMotta
14.11.2015 09:54:48 (muokattu 14.11.2015 09:55:18)

En tiedä mistä oli kyse mutta se että on tehnyt jotain vaikka sata vuotta ei itsessään todista tai takaa lineaarisesti mitään.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hollstro
14.11.2015 09:57:04

blues guitar: Juurikin näin. Eikä varsinkaan eri genrejen soittajia pysty mitenkään vertaamaan soittotaidollisesti.

Kyllä mun mielestä pystyy. Se että soitaa tiettyä genreä hyvin ei ole ollenkaan vaikeaa havaita. Vire, taimi, dynamiikka ja soittimen hallinta tulee selväksi aika pian. Kyllä sen kullee heti onko kysessä soittaja vai ei.
hollstro
14.11.2015 09:58:15

LaMotta: En tiedä mistä oli kyse mutta se että on tehnyt jotain vaikka sata vuotta ei itsessään todista tai takaa lineaarisesti mitään.

Jos sun mielestä kokemus ei näy missään niin sittenhän asia on juuri näin. Se monta tuntia viettää soittimen kanssa mun mielestä korreloi sen kanssa miten hyvin sen tuntee.
LaMotta
14.11.2015 10:02:28 (muokattu 14.11.2015 10:32:23)

hollstro: Jos sun mielestä kokemus ei näy missään niin sittenhän asia on juuri näin. Se monta tuntia viettää soittimen kanssa mun mielestä korreloi sen kanssa miten hyvin sen tuntee.

Tarkoitin sitä että kokemus ei välttämättä takaa ultimaattista pätevyyttä. Tässä ei ollut sen enempää mitään hlökohtaista ulottuvuutta.

E: Mites se aiemmin esillä ollut telecastertesti? Löytyykö analyysia että mikä muu järjestelyyn liittyvä muuttuja mahdollisesti aiheutti soundierot?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
14.11.2015 10:24:34
hollstro: Jos sun mielestä kokemus ei näy missään niin sittenhän asia on juuri näin. Se monta tuntia viettää soittimen kanssa mun mielestä korreloi sen kanssa miten hyvin sen tuntee.

Olen nähnyt, että ihminen voi tehdä vuosia tai vuosikymmeniä jotakin asiaa oppimatta juuri mitään, mutta jotki osaa hyvin sen asian mitä nimenomaisesti on tehnyt. Lisäksi olen sitä mieltä, että vuosikymmeniä harjoittelemalla voi oppia myös soittamaan huonosti. Sitten soittaan jo niin hyvin huonosti ettei siitä oikein hyvin opi helposti enää soittamaankaan ;-). Koska kukaan ei varmaan tahallaan tee mitään huonosti, kiertyy kaikki takaisin siihen ihmisen käsitykseen siitä hyvästä tai huonosta. Eli jos ihminen harjoittelee oikein kovasti, hänestä tulee juuri sellainen soittaja johon hänen näkömyksensä hänet johdattaa ja mihin hänen käsitykseksensä hyvästä ja huonosta antaa myöten koska itseään enempää ei kukaan ihminen voi täyttää,
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
hallu
14.11.2015 10:32:22
hollstro: Kyllä mun mielestä pystyy. Se että soitaa tiettyä genreä hyvin ei ole ollenkaan vaikeaa havaita. Vire, taimi, dynamiikka ja soittimen hallinta tulee selväksi aika pian. Kyllä sen kullee heti onko kysessä soittaja vai ei.

Tuo on totta, mutta edellyttää aika mekaanista käsitystä soittamisesta, koska noilla mittareilla kone olisi verrattomasti ihmistä parempi soittaja (siis vire, taimi, synamiikka, soittimen hallinta). Ainoa mihin kone ei toistaiseksi ole pystynyt on inhimillinen epätäydellisyys joka itseasiassa ilmentää ilmaisussa sitä elämänkokemusta ja ilmaisullista puolta; joku voisi kutsua sitä vaikkapa tulkinnaksi.
hallu
14.11.2015 10:37:29 (muokattu 14.11.2015 10:37:51)

Kokemus näkyy maneereissa. Kun ne ovat syvällä selkäytimessä, niin ne voivat kuulostaa todella vakuuttavilta, mutta ovet edelleen maneereja. Siksi on tärkeää joko tehdä niin vuosikymmeninä töitä uudistuakseen tai sitten pitää olla niin hyvä tyylitaju, että ne maneerit ovat kiinnostavia.
GiovanniDiRondo
14.11.2015 10:42:42

LaMotta: Tarkoitin sitä että kokemus ei välttämättä takaa ultimaattista pätevyyttä. Tässä ei ollut sen enempää mitään hlökohtaista ulottuvuutta.

E: Mites se aiemmin esillä ollut telecastertesti? Löytyykö analyysia että mikä muu järjestelyyn liittyvä muuttuja mahdollisesti aiheutti soundierot?

Se oli kyllä hämmentävä, koska puulajien erot kuulostivat niin selviltä. Toisaalta ihmisen havaintomaailma on kokonaisuus, ja sitä on melko helppo manipuloida.
Laulava Kylätohtori
14.11.2015 10:43:25
hallu: Ainoa mihin kone ei toistaiseksi ole pystynyt on inhimillinen epätäydellisyys joka itseasiassa ilmentää ilmaisussa sitä elämänkokemusta ja ilmaisullista puolta; joku voisi kutsua sitä vaikkapa tulkinnaksi.

Nehän ovat inhimillistä täydellisyyttä, eikä epätäydellisyyttä. Se on juuri se ihmisen elämää suurempi tavoittamaton kyky, jota paraskaan kone ei koskaan voi saada... :)
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
LaMotta
14.11.2015 10:52:08 (muokattu 14.11.2015 11:22:18)

GiovanniDiRondo: Se oli kyllä hämmentävä, koska puulajien erot kuulostivat niin selviltä. Toisaalta ihmisen havaintomaailma on kokonaisuus, ja sitä on melko helppo manipuloida.

Mikrofoni tallentaa äänen lahjomattomasti. Lähinnä kiinnosti että mikä siinä demossa oli mahdollisesti 'pielessä'. Etenkin koska se on mielestäni tämän ketjun paras todiste asiassa toistaiseksi.

Ihmettelinkin sitä että miksi se video jäi niin vähälle huomiolle ja sen sijaan jauhettiin kymmeniä sivuja atomitason teoriaa siitä kuinka ne puut ei vaikuta soundiin.
hallu
14.11.2015 11:02:05
Laulava Kylätohtori: Nehän ovat inhimillistä täydellisyyttä, eikä epätäydellisyyttä. Se on juuri se ihmisen elämää suurempi tavoittamaton kyky, jota paraskaan kone ei koskaan voi saada... :)

Samaa mieltähän minä olen, mutta tuossa kommentissani lähinnä koitin tarttua siihen kysymykseen, että miten se hyvyys määrittyy ja kuinka yksiselitteinen se on ja ehkä virittää keskustelua niistä genresidonnaisuuksistakin eli mielestäni kuitenkin genrestä riippuen siihen soittajan hyvyyteen liittyy hiukan erilaisia sopimuksia tai eri genreissä arvostetaan hiukan erilaisia soittajan ominaisuuksia. Sen vuoksi mielestäni pelkkä "soittotaito" tai kokemus ei pätevöitä mihin tahansa musiikkiin vaan sen musiikin syvällinen tuntemus ja ymmärrys on vähintään yhtä tärkeässä roolissa. Minusta Sam Yaffan "Sountracker" on ollut hyvä ja valaiseva matkaohjelmasarja paitsi musiikin juurille, myös avannut sitä kuinka valtavan rikasta maailman musiikkikulttuuri on ja kuinka äärettömän monella tapaa sitä soittajankin näkökulmasta voidaan lähestyä ja lähestytäänkin.
hallu
14.11.2015 11:03:34
LaMotta: Mikrofoni tallentaa äänen lahjomattomasti. Lähinnä kiinnosti että mikä siinä demossa oli mahdollisesti 'pielessä'. Etenkin koska se on mielestäni tämän ketjun paras todiste asiassa toistaiseksi.

Ihmettelinkin sitä että miksi se video jäi niin vähälle huomiolle ja sen sijaan jauhettiin atomitason teoriaa siitä kuinka ne puut ei vaikuta soundiin.

Onko paras todiste aina se joka todistaa oman näkemyksen oikeaksi? vai muuttuiko käsityksesi käsiteltävästä asiasta tuon todisteen seurauksena?
LaMotta
14.11.2015 11:05:39 (muokattu 14.11.2015 11:39:10)

hallu: Onko paras todiste aina se joka todistaa oman näkemyksen oikeaksi? vai muuttuiko käsityksesi käsiteltävästä asiasta tuon todisteen seurauksena?

Käsitys muuttui. Olen aina suhtautunut hyvinkin skeptisesti runkopuun soundilliseen vaikutukseen. Tämän toin esille aiheen alkupuolella.

E: Paras se on siksi koska erot on siinä äänitettynä ja kuultavissa. Miten tätä voi enempää todistaa? Sen vuoksi kaipaan näkemyksiä siitä mikä järjestelyissä on mahdollisesti pielessä.
hallu
14.11.2015 11:47:49
LaMotta: Käsitys muuttui. Olen aina suhtautunut hyvinkin skeptisesti runkopuun soundilliseen vaikutukseen. Tämän toin esille aiheen alkupuolella.

E: Paras se on siksi koska erot on siinä äänitettynä ja kuultavissa. Miten tätä voi enempää todistaa? Sen vuoksi kaipaan näkemyksiä siitä mikä järjestelyissä on mahdollisesti pielessä.

No kyllähän se testiasetelma sitten on aika vakuuttava jos se kerran vakuutti sinut. Käsityksen muuttaminen ei kuitenkaan ole kenellekään meistä mikään pikku juttu.
LaMotta
14.11.2015 11:52:33 (muokattu 14.11.2015 12:05:16)

hallu: No kyllähän se testiasetelma sitten on aika vakuuttava jos se kerran vakuutti sinut. Käsityksen muuttaminen ei kuitenkaan ole kenellekään meistä mikään pikku juttu.

Sanoisin mieluummin niin että mieltymyksen muuttuminen edellyttää jonkinlaista ketjua. Jos näet jotain omin silmin niin sillä on aika vähän tekemistä ennakkoasenteen kanssa.

Jos tähän aiheeseen halutaan vähääkään mieltä niin analysoikaa lopulta sitä videota for god sake.
GiovanniDiRondo
14.11.2015 12:07:29

Sähkökitaran sointia on tieteellisellä tasolla tutkittu äärimmäisen vähän.

On olemassa kaksi tieteenalaa, akustiikka ja psykoakustiikka, jotka tutkivat asiaan liittyviä ilmiöitä. Se ei ole kuitenkaan riittävä näkökulma, koska ääni muodostuu sähkökitarassa sähköisen informaation välityksellä.

Sähkökitaran sointia tutkittaessa voitaisiin käyttää apuna fysiikkaa, mutta silloin olisi kyse kielen värähtelyliikkeen ja kitaramikrofonin toiminnan yhteisvaikutuksesta.

Oikeastaan tutkimus edellyttäisi kokonaan uuden tieteenalan perustamista. Sellaista tuskin on näköpiirissä, jos kerran ei mitään aiheeseen liittyviä tutkimuksiakaan ole edes tehty.

Akustiikasta perillä oleva henkilö pystyy toki selittämään, miten ääni sen lankkukitaran sisällä liikkuu, ja miten puut siihen kontribuoivat, mutta loppu jää enemmänkin yleisemmän havainnoinnin varaan. Akustisten, tunnettujen, ilmiöiden kieltäminen fysikaalisten argumenttien pohjalta on mielestäni tässä kohtaa aika hedelmätöntä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)