![]() 19.11.2019 00:10:47 | |
---|---|
Laulava Kylätohtori: Lähinnä se on ongelma, että se kieli kiertyy "väärään suuntaan", kun sitä lukkoa kiristää. Ei tuo sen kätevämmältä tunnu kuin perinteiset "lukkovirittimet". E. Tuollaiset: https://www.kennyduncanguitars.com/ … es-2/fender-vintage-locking-tuners/ Ei sitä lukkoa ole tarkoitus kiristää. Siis jos ymmärsin, että väännät sitä kiristystappia siitä päältä. Laita kieli reijän läpi, pidä kireänä, kiristä virittimestä vire kohdalleen. Voila, kieli vireessä ja lukossa. | |
![]() 19.11.2019 00:20:29 (muokattu 19.11.2019 01:56:56) | |
Laulava Kylätohtori: Lähinnä se on ongelma, että se kieli kiertyy "väärään suuntaan", kun sitä lukkoa kiristää. Ei tuo sen kätevämmältä tunnu kuin perinteiset "lukkovirittimet". E. Tuollaiset: https://www.kennyduncanguitars.com/ … es-2/fender-vintage-locking-tuners/ Mitä jos ensin sormin pyörittelisi tuon lukitsevan nupin niin kiinni, että kieli juuri ja juuri sopii läpi. Tuo esisäädön jälkeen kieli läpi reiästä. Sitten vetää vain kielen sen verran kireellä, että lukitusnuppi kiristyy virittimestä kieltä kireemmälle virittämällä. Jotenkin noin lähtisin kokeilemaan, kun kokemusta tuollaisista ei ole. | |
![]() 19.11.2019 00:49:06 | |
Mikko1978: Mitä jos ensin sormin pyörittelisi tuon lukitsevan nupin niin kiinni, että kieli juuri ja juuri sopii läpi. Tuo esisäädön jälkeen kieli läpi reiästä. Sitten vetää vain kielen sen verran kireellä, että lukitusnuppi kiristyy virittimestä kieltä kireemmälle virittällä. Jotenkin noin lähtisin kokeilemaan, kun kokemusta tuollaisista ei ole. Yllämainittu tapa juurikin se oikea. Oli muistaakseni joku ohjekin paketissa joka näin kertoi. Tosin oli Klusonin magnum lockit itsellä mutta näyttää olevan täysin sama tuote kuin linkissä, vain eri nimellä. Onneksi meillä on hotellihuoneessa MacGyverin lämpöistä kaljaa | |
![]() 19.11.2019 07:32:44 (muokattu 19.11.2019 07:36:40) | |
o0o: Ei sitä lukkoa ole tarkoitus kiristää. Siis jos ymmärsin, että väännät sitä kiristystappia siitä päältä. Laita kieli reijän läpi, pidä kireänä, kiristä virittimestä vire kohdalleen. Voila, kieli vireessä ja lukossa. Pidin tuosta "lukko-osasta" kiinni ja pyörittelin viritinnupista, mutta se tuntui pyörivän tyhjää, koska mitään ei tapahtunut. Ja kun katsoin siitä reiästä, että kiristyykö, niin ei kiristynyt, eli se kielen reikä pysyi samankokoisena. Ehkäpä sitten pyörittelin liian vähän, mikä tuntuu hassulta, mutta vielä hassummalta tuntuu, jos nämä ovat tällaiset. Mikko1978: Mitä jos ensin sormin pyörittelisi tuon lukitsevan nupin niin kiinni, että kieli juuri ja juuri sopii läpi. Tuo esisäädön jälkeen kieli läpi reiästä. Sitten vetää vain kielen sen verran kireellä, että lukitusnuppi kiristyy virittimestä kieltä kireemmälle virittämällä. Jotenkin noin lähtisin kokeilemaan, kun kokemusta tuollaisista ei ole. Juu, näin sitten lopuksi teinkin. Säädin sen lukko-osan sormilla, niin että kieli just mahtui ja sitten kiristin meisselillä siitä päältä. Yritin ensin vääntää viritintapista, mutta ei se sieltä lähtenyt kiristymään. Ei ennen kuin olin sen meisselillä kiristänyt. Kyseessä siis käytännössä soittamaton 60's Avri Fender strato, joten luulisi noiden ehjiä olevan. Ennemmin luulen ihan vaan perinteiseen user erroriin.. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 19.11.2019 08:19:43 (muokattu 19.11.2019 08:29:06) | |
Laulava Kylätohtori: Pidin tuosta "lukko-osasta" kiinni ja pyörittelin viritinnupista, mutta se tuntui pyörivän tyhjää, koska mitään ei tapahtunut. Ja kun katsoin siitä reiästä, että kiristyykö, niin ei kiristynyt, eli se kielen reikä pysyi samankokoisena. Ehkäpä sitten pyörittelin liian vähän, mikä tuntuu hassulta, mutta vielä hassummalta tuntuu, jos nämä ovat tällaiset. Liian löysällä ollut se tappi varmaan. Jos tappi on virittimessä kiinni niin se kyllä kiristyy kun veivaa tarpeeksi koneistoa. Siis kieliveivillä useita kierroksia. Itse teen näin, koska pidän toisella kädellä kieltä tiukalla, että kieli kiertyy koneistoon mahdollisimman vähän. Enempää käsiä mulla ei olekaan vapaana ja kieli lukkiutuu silti... Ruuvimeisselitekniikkahan vain estää ettei tappi pyöri koneiston mukana kuin virittää. Saman asian ajaa se tiukalla oleva kieli koska menee sen tapin läpi. | |
![]() 19.11.2019 13:15:01 | |
Laulava Juu, näin sitten lopuksi teinkin. Säädin sen lukko-osan sormilla, niin että kieli just mahtui ja sitten kiristin meisselillä siitä päältä. Yritin ensin vääntää viritintapista, mutta ei se sieltä lähtenyt kiristymään. Ei ennen kuin olin sen meisselillä kiristänyt. Nuppi ja tappi ovat toisissaan kierteellä kiinni. Jos tappi pyörii ja nuppi ei pyöri mukana, niin kyllä sen lukituksen on pakko toiseen suuntaa viritintä pyöritettäessä kiristyä ja toiseen suuntaan löystyä. Jos kierteet olisi jotenkin sopivat paskana, niin ehkä silloin voiso jäädä kiristymättä. | |
![]() 25.11.2019 19:47:12 | |
Löytyykö kokemuksia tele-tyylisen peltilevyn laittamisesta Straton tallamikkiin? Alla esimerkki. https://www.callahamguitars.com/str … t_electronics_baseplate_catalog.htm | |
![]() 25.11.2019 20:32:37 | |
Mikko1978: Löytyykö kokemuksia tele-tyylisen peltilevyn laittamisesta Straton tallamikkiin? Alla esimerkki. https://www.callahamguitars.com/str … t_electronics_baseplate_catalog.htm Ei varsinaisesti laittamisesta, mutta laitattamisesta osaajalla. Tuli juurikin tallaan ja lopputulos täytti odotukset - ei maata mullistavaa eroa, mutta hiukan lisää läskiä https://www.fralinpickups.com/product/prepped-baseplate/ Ei se taito vaan se tatsi! Ja SOUNDI! | |
![]() 17.12.2019 10:16:00 (muokattu 17.12.2019 10:24:55) | |
https://www.thomann.de/fi/fender_schaller_locking_tuner_ch.htm Meneekö nämä heittämällä Warmothiin kaulaa, vai onko Warmothin Strato-kauloissa useampaa erilaista rei'itystä virittimille? Viidentoista Les Paul-vuoden jälkeen hommasinkesällä sille kaveriksi straton ja haluaisin tällä virittimien päivityksellä virettä parantaa ja kielenvaihtoa nopeuttaa. | |
![]() 17.12.2019 12:37:06 | |
Icy-Sun: https://www.thomann.de/fi/fender_schaller_locking_tuner_ch.htm Meneekö nämä heittämällä Warmothiin kaulaa, vai onko Warmothin Strato-kauloissa useampaa erilaista rei'itystä virittimille? Viidentoista Les Paul-vuoden jälkeen hommasinkesällä sille kaveriksi straton ja haluaisin tällä virittimien päivityksellä virettä parantaa ja kielenvaihtoa nopeuttaa. Warmothilta voi tilata haluamillaan reijillä, joten kyl niitä eri versioita on kauloissa. | |
![]() 17.12.2019 12:50:26 | |
Icy-Sun: https://www.thomann.de/fi/fender_schaller_locking_tuner_ch.htm Meneekö nämä heittämällä Warmothiin kaulaa, vai onko Warmothin Strato-kauloissa useampaa erilaista rei'itystä virittimille? Viidentoista Les Paul-vuoden jälkeen hommasinkesällä sille kaveriksi straton ja haluaisin tällä virittimien päivityksellä virettä parantaa ja kielenvaihtoa nopeuttaa. Itse tollaset fenderin "tappi-stoppari" virittimet kerran vaihtanut ja on muuten todella vittumainen homma, jos joutuu tapeille poraamaan uudet kolot. Ei anna anteeksi pienintäkään virhettä. | |
![]() 17.12.2019 13:53:53 | |
Tinnittus: Itse tollaset fenderin "tappi-stoppari" virittimet kerran vaihtanut ja on muuten todella vittumainen homma, jos joutuu tapeille poraamaan uudet kolot. Ei anna anteeksi pienintäkään virhettä. Samanlaiset tapit taitaa olla alkuperäisissäkin virittimissä, mutta ilmeisesti Fenderillä nuo isommat reiät, joista viritin laitetaan läpi on aika universaalikokoiset? Kaulahan oli siis toki Warmothilta, mutta käsittääkseni ovat Fenderin mitoilla. | |
![]() 17.12.2019 14:45:14 | |
Icy-Sun: Samanlaiset tapit taitaa olla alkuperäisissäkin virittimissä, mutta ilmeisesti Fenderillä nuo isommat reiät, joista viritin laitetaan läpi on aika universaalikokoiset? Kaulahan oli siis toki Warmothilta, mutta käsittääkseni ovat Fenderin mitoilla. Tappi-stoppari virittimiä on monen sorttista, eikä ne suinkaan ole kaikki yhteensopivia. Äkkisältään voisi kuvitella noitten Fenderin virittimien olevan sopivat 10mm reikiin. | |
![]() 19.12.2019 07:45:46 | |
Laulava Kylätohtori: Pidin tuosta "lukko-osasta" kiinni ja pyörittelin viritinnupista, mutta se tuntui pyörivän tyhjää, koska mitään ei tapahtunut. Ja kun katsoin siitä reiästä, että kiristyykö, niin ei kiristynyt, eli se kielen reikä pysyi samankokoisena. Ehkäpä sitten pyörittelin liian vähän, mikä tuntuu hassulta, mutta vielä hassummalta tuntuu, jos nämä ovat tällaiset. Juu, näin sitten lopuksi teinkin. Säädin sen lukko-osan sormilla, niin että kieli just mahtui ja sitten kiristin meisselillä siitä päältä. Yritin ensin vääntää viritintapista, mutta ei se sieltä lähtenyt kiristymään. Ei ennen kuin olin sen meisselillä kiristänyt. Kyseessä siis käytännössä soittamaton 60's Avri Fender strato, joten luulisi noiden ehjiä olevan. Ennemmin luulen ihan vaan perinteiseen user erroriin.. Ei kai AVRI tai American original stratoissa ole lukkovirittimiä alkuperäisinä? | |
![]() 19.12.2019 09:42:15 | |
milahtee: Ei kai AVRI tai American original stratoissa ole lukkovirittimiä alkuperäisinä? Ei, paitsi näissä Hot Rod 50's ja 60's malleissa. Hot Rod '62:ssa ei käsittääkseni kuitenkaan ole. Näissä on compound-radius, korkeat nauhat, S1-kytkentä, 2-point talla, ym. "nykyaista hapatusta". Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 26.02.2020 08:01:12 | |
Tuli torilta hommattua squier affinity strato toiseksi stratoksi. Alkutuntumaltaan erittäin positiivinen maku jäi. Ei voi kyllä uskoa kuinka laadukkaita nyky halppis kitarat on, rupeaa ihan tuntumaan, että ihan turhaahan tässä kohta on enää ostaa mitään kalliimpaa. Noissa tuo runkokin on leppää (alder) kuten Fenderin omissa. Vireenkin näyttäisi pitävän, mikä on halppis kitaraksi ihme juttu. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 26.02.2020 18:49:20 | |
Onko kukaan huomannut, että aivan kuin straton soundi parantuisi kun kielet virittää Eb vireeseen? Soittelin tällä mun uudella squierilla, mutta E vireellä en tykännyt oikein joten päätin koittaa Eb virettä ja se tuntui auttavan jostain syystä? Mun aito Fender stratokin kuulostaa paremmalta Eb vireessä. En tiedä johtuuko vain minusta? Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 26.02.2020 19:16:06 | |
Metalkallo: Onko kukaan huomannut, että aivan kuin straton soundi parantuisi kun kielet virittää Eb vireeseen? Soittelin tällä mun uudella squierilla, mutta E vireellä en tykännyt oikein joten päätin koittaa Eb virettä ja se tuntui auttavan jostain syystä? Mun aito Fender stratokin kuulostaa paremmalta Eb vireessä. En tiedä johtuuko vain minusta? Laitoin ite mun toisen Mustangin toissapäivänä Eb-vireeseen ja huomasin saman homman. Eli paremmalta kuulostaa. Vintage Vibe Stratoa oon pitänyt nyt muutaman kuukauden drop-C vireessä ja sekin tuntuu sopivan sille kitaralle paremmin. Seppo teki kepposen ja käy tamtam. | |
![]() 26.02.2020 23:48:16 (muokattu 26.02.2020 23:48:36) | |
M4ss3 m/: Laitoin ite mun toisen Mustangin toissapäivänä Eb-vireeseen ja huomasin saman homman. Eli paremmalta kuulostaa. Vintage Vibe Stratoa oon pitänyt nyt muutaman kuukauden drop-C vireessä ja sekin tuntuu sopivan sille kitaralle paremmin. Hyvä tietää, että Eb tosiaan sitten muuttaa asioita. Ihan hyvät mikit tuossa affinity squierissa noin halppikseksi, kun on vaan hyvä vahvari alla. Ainoa asia joka jäi niissä vaivaamaan on, että ne ei tahdo kitaran volumea käyttämällä puhdistua kovin hyvin, esim. fuzzin kanssa. Onko kellään muulla samanlaisia kokemuksia noiden mikeistä? Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 27.02.2020 13:56:58 | |
Itse olin huomaavinani, että yksi strato olisi tullut paremmaksi, kun pistin tallan kellumaan. Yleensä on ollut ennemmin päinvastoin. Toki mistään suurista eroista ei ole kysymys. Lienee psykoakustiikkaakin mukana, mutta se olisi toisaalta vääristänyt ennakko-oletusten perusteella toiseen suuntaan. Merkityksettömiä eroja joka tapauksessa. Samoin tuo sama kitara soi paljon lujempaa kuin toinen, missä on samat mikit ja käytännössä samanlainen talla teräsblokilla. Samat kielet molemmissa. Siis oikeasti lujempaa. Joutuu vääntämään volaa ja gainia pienemmälle. En ymmärrä mistää johtuu. Ainoa merkittävä ero on, että tässä lujaa soivassa on 2-point talla. Eikä kyse ole mikkien korkeudesta, tilanne on sama, vaikka mikkejä ruuvaisi miten päin. Ps. Missä Fenderin stratoissa on 70-luvun alun U-kaula. Pistäisin tuon yhden straton kiertoon, mutta kun vastaavaa kaulaa ei tunnu olevan oikein missään. Ja siis mieluiten ei-70's-malli. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)