Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5129 130 131 132 133347 348 349 350 351
TTV
18.04.2016 11:07:40
Kefiiri: Ensikertalaiselle myyjälle pulmallinen tilanne, kun ei ole niitä kehuja vielä.

Muodostunee ongelmaksi myös kaltaiselleni kokeneelle ja rehelliselle kauppamiehelle, jolla kommentoinnit eivät ole käytössä. No, onneksi ihmiset sentään uskaltavat kommunikoida suoraan ja muodostaa siten mielipiteensä...
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Gabe
18.04.2016 11:51:24 (muokattu 18.04.2016 11:53:01)
TTV: Muodostunee ongelmaksi myös kaltaiselleni kokeneelle ja rehelliselle kauppamiehelle, jolla kommentoinnit eivät ole käytössä. No, onneksi ihmiset sentään uskaltavat kommunikoida suoraan ja muodostaa siten mielipiteensä...

Miksi kommentit muuten ovat poissa käytöstä? Olen tätä pohtinut monesti.

e. Ja kyllähän sitä uskaltaa palstalta monen vuoden takaa tutun naaman kanssa kauppaa tehdä. Mutta jos on vasta rekisteröitynyt, kommentit pois käytöstä eikä mitään aktiivisuutta palstankaan puolella niin ainakin itse suhtaudun pienellä varauksella.
"Guitarists are a strange breed. They love modifications just as long as nothing actually changes." -Thomas Blug
B-tone-flat
18.04.2016 11:53:17
TTV: Muodostunee ongelmaksi myös kaltaiselleni kokeneelle ja rehelliselle kauppamiehelle, jolla kommentoinnit eivät ole käytössä. No, onneksi ihmiset sentään uskaltavat kommunikoida suoraan ja muodostaa siten mielipiteensä...

Aivan. Mä nyt meinasinkin että toi mun tapa on vaan yksi keino monen muun ohessa varmistua siitä ettei tule huijatuksi. Se että on forumilla aktiivinen, kuten sinä TTV, on yksi hyvä konsti luottaa myyjään.
Marshall Amps have a thundering sound of a good ol' Alabama Train.
B-tone-flat
18.04.2016 11:54:12
Gabe: Miksi kommentit muuten ovat poissa käytöstä? Olen tätä pohtinut monesti.

e. Ja kyllähän sitä uskaltaa palstalta monen vuoden takaa tutun naaman kanssa kauppaa tehdä. Mutta jos on vasta rekisteröitynyt, kommentit pois käytöstä eikä mitään aktiivisuutta palstankaan puolella niin ainakin itse suhtaudun pienellä varauksella.

Täysin samaa mieltä
Marshall Amps have a thundering sound of a good ol' Alabama Train.
basisti1971
18.04.2016 12:04:09
Moi.

B-tone-flat: Parin kympin tai satasen kaupassa tai yleensäkin missä tahansa kaupassa kun rahat menee huijarille on peli menetetty. Ei niitä takas saa vaikka vetäis valtakunnanoikeuteen. Tai ehkä mahdollisesti vuosien vääntämisen jälkeen. Maksaako vaivaa?

Asenteesta kiini, omasta mielestä aina maksaa vaivan.
Rikosilmoituksen jättämisen jälkeen ei vaivaa juuri ole.
Jos on antaa jotain konkreettisempaa kuin tilisiirtokuitti, madaltuu poliisinkin reagoimiskynnys varmasti.

Tietty jos ajattelee ainoastaan omaa piiriä pientä ja omaa menetystä, eikä aio tuon piirin ulkopuolella ikinä kauppa tehdäkään, voihan sen vahingon tietysti hiljaisella hyväksynnällä siirtää toisten murheeksi tulevaisuuteen.

Jaettu murhe kun meille Suomalaisille on usein puolikas murhe ;).

B-tone-flat: Huijatuksi tulemisen välttämiseksi mä olen ruvennut tsekkaamaan jokaisen kauppakaverin kuvauksesta kommentit sujuneista kaupoista ja kehuista. Ihan varmistaakseni vain, en automaattisesti epäile ketään. Olen myös pyytänyt onnistuneiden kauppojen jälkeen kommenttia mulle osoittaakseni luotettavuuteni tuleville kauppakumppaneille.

Varmaankin pätevä tapa jos uskoo kommenttien/nimimerkkien olevan aitoja, eikä sivu-tilien kanssa "käytyjä kauppoja".

Itse taivun kaikilla palautteellisilla kauppapaikoilla iät ja ajat toitotettuun varoitukseen olla sen kummemmin antamatta painoarvoa palautteille joita ei voi enää jäljittää.
Riippumatta siitä onko palaute positiivista vai negatiivista.

Kefiiri: Ensikertalaiselle myyjälle pulmallinen tilanne, kun ei ole niitä kehuja vielä.

TTV: Muodostunee ongelmaksi myös kaltaiselleni kokeneelle ja rehelliselle kauppamiehelle, jolla kommentoinnit eivät ole käytössä.

Tismalleen.

Osa kauppiaista ja ostajista on aina tekemässä kauppaa, ei kommentoimassa.

Aivan hirveä älämölö syntyi aikoinaan kun Huutonetin järjestelmä järkiintyi niin ettei positiivinen palaute kartuttanutkaan plussatiliä kuin kerran.
Pikkutilpehöörikauppiaille tuli surku kun ei tonnit paukkuneetkaan kuin ennen :(.

TTV: No, onneksi ihmiset sentään uskaltavat kommunikoida suoraan ja muodostaa siten mielipiteensä...

Osa uskaltaa, ja osaa, osa ei ;).

T:Samuli
Metalkallo
18.04.2016 12:14:38 (muokattu 18.04.2016 12:14:51)
Gabe: Miksi kommentit muuten ovat poissa käytöstä? Olen tätä pohtinut monesti.

Samaa kysyisin itsekin.

Jos kommentit on pois päältä, kannattaa ne ehdottomasti pistää päälle, ja jos sinne tulee joskus jotain turhaa älämölöäkin niin ne pystyy helposti poistamaan kyllä kommentin ruksista.

En kyllä tiedä (muista) onko kommentointi päällä automaattisesti kun luo tilin?
Stratossa pitää olla iso lapa!
TTV
18.04.2016 18:03:57
Gabe: Miksi kommentit muuten ovat poissa käytöstä?

Empäs ole laiskuuttani viittinyt kerryttää profiiliini mitään rölölistaa, vaikka useat sinne asiallisesti palautetta laittaisivatkin. Kaupanteolle ja yhteydenpidolle en ole kokenut siitä olleen haittaa, aktiivinen ja joskus jopa asiallinen käyttäytyminen kamapalstan keskusteluissa tuo ehkä riittävästi respectiä :-) Ite ne myöskään kattele toisten palautelistaa, tärkeämpää on muu näkyminen hyvässä mielessä foorumilla ja se, että jäsenyys on kestänyt jonkin aikaa. Poikkeuksia toki tähänkin löytyy, mutta ne on sitten eri juttu.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
Traditional
18.04.2016 18:26:21 (muokattu 18.04.2016 18:26:36)
B-tone-flat: Parin kympin tai satasen kaupassa tai yleensäkin missä tahansa kaupassa kun rahat menee huijarille on peli menetetty. Ei niitä takas saa vaikka vetäis valtakunnanoikeuteen. Tai ehkä mahdollisesti vuosien vääntämisen jälkeen. Maksaako vaivaa?

Huijatuksi tulemisen välttämiseksi mä olen ruvennut tsekkaamaan jokaisen kauppakaverin kuvauksesta kommentit sujuneista kaupoista ja kehuista. Ihan varmistaakseni vain, en automaattisesti epäile ketään. Olen myös pyytänyt onnistuneiden kauppojen jälkeen kommenttia mulle osoittaakseni luotettavuuteni tuleville kauppakumppaneille.

Itse tein viikko sitten lauantaina rikosilmoituksen ja eilen tuli puhelu että kaveri oli käyty perjantaina hakemassa talteen. Rahoja tuskin näkee muuta kuin ulosoton kautta joskus, mutta onpahan olmi ainakin hetken poissa pahanteosta.
You should!
pappasfin
18.04.2016 18:37:31 (muokattu 18.04.2016 18:37:59)
Traditional: Itse tein viikko sitten lauantaina rikosilmoituksen ja eilen tuli puhelu että kaveri oli käyty perjantaina hakemassa talteen. Rahoja tuskin näkee muuta kuin ulosoton kautta joskus, mutta onpahan olmi ainakin hetken poissa pahanteosta.

No hyvä että kuitenkin teit rikosilmon. Oishan se kiva jos saisit rahat takas mutta se on yleensä kyllä vaikeampi homma ja syvältä.

Jokaisesta puhalluksesta pitäisi tehdä rikosilmo, ihan jo senkin takai, että juurikin saataisiin nämä edes joksikin aikaa pois tekemästä rikoksia lisää ja jos joku puhaltaa vaikkakin pieniä summia niin niitä kertoja voi olla paljon eli puhutaan isoistakin summista.

Toivotaan, että saisit rahasi takasin.

Se mitä yhteiskunnan näissä pitäisi tehdä on, että kyseinen rikollinen joutuu ns. pakkotyöhön, josta tulee ns. palkka, joka hyväksi käytetään uhrin korvauksiin esim. jos puhaltaa 10 henkilöltä jokaiselta vaikkapa 200 eli 2K niin joutuu vähintäänkin sen edestä tekemään ilmasta "palkkatyötä" josta tulot uhrien hyväksi. Toki joissain tapauksissa tämä kuvio on hankala ja mitenpä sitten vaikka väkivaltarikoksissa maksettaisiin uhrin korvaukset.. no tämä on tälläistä jo offtopikkia joten ei sen enempää.
PappaSFin
BugBadWolf
18.04.2016 19:44:08 (muokattu 18.04.2016 19:44:30)
pappasfin:...Se mitä yhteiskunnan näissä pitäisi tehdä on, että kyseinen rikollinen joutuu ns. pakkotyöhön...

Tämä tietäisi muutamissa tapauksissa elinikäistä orjuutta, joten se saattaa olla huono asia, jos ottaa huomioon että edes murhamiehen elinkautinen ei ole oikea elinkautinen. Tuomioiden suhteet eivät oikein vastaa toisiaan.

Mutta jos poistaisi oikeuden oman pankkitilin käyttöön? Sossussahan nuo muutenkin asioivat, joten tantan kynsiin pankkitilikin. Tämä olisi aika tehokas temppu, varsinkin kun muutama huijarille oman tilinsä käyttöön antanutkin saisi nauttia kokemuksesta.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Squirrel_89
21.04.2016 06:32:53

Hob! Vähä noihi omiin kirjotuksiin jatkumoa:

Toisen muusinettiläisen kanssa kirjottelin ja varmistui, että samasta sähköpostista oli muuan a.k meitä kiusannu.
pappasfin
21.04.2016 09:28:38
BugBadWolf: Tämä tietäisi muutamissa tapauksissa elinikäistä orjuutta, joten se saattaa olla huono asia, jos ottaa huomioon että edes murhamiehen elinkautinen ei ole oikea elinkautinen. Tuomioiden suhteet eivät oikein vastaa toisiaan.

Mutta jos poistaisi oikeuden oman pankkitilin käyttöön? Sossussahan nuo muutenkin asioivat, joten tantan kynsiin pankkitilikin. Tämä olisi aika tehokas temppu, varsinkin kun muutama huijarille oman tilinsä käyttöön antanutkin saisi nauttia kokemuksesta.

Jos sossussa asioi osa roistoista niin sehän tarkoittaa sitä, että veronmaksajat eli yhteiskunta maksaa ja sieltä kun ei voi ulosmitata vähistä kuin vaan sen osan jos sitäkään ja uhreille ei tulee juurikaan koskaan mitään korvauksia ja jos tulee niin senkin maksaa veronmaksajat eli yhteiskunta -> pakkotyö olisi juurikin se oikea tapa saada edes jotain korvausta takaisin päin, samalla uhrille korvauksia ja tästä systeemistä hyötyisi niin yhteiskunta kun saa tuotteita pakkotyöllä ja niistä saataisiin uhrille korvauksia.

Tämä nyikyinen systeemi on jo nähty eikä siitä ole mihinkään.
Jos huijaa 100 000 € niin edes puolet siitä kun saisi pakkotyölla takas olis edes jotain, nykyisin kun tuosta ei saada takaisin päin yhtään mitään, jos tekijä on varaton sossun asiakas ja vankilassakin saadusta päivärahasta ei mitään tekijältä oteta. Lisäksi kun joutuisi ns. pakkotyöhön ja vaikka sitäkautta voisi saada uutta oppia ammattiin niin se on myös sille tekijälle hyväksi.

Tämä nykyinen systeemi, jossa uhri jää täysin vaille mitään tekijän puolelta ja jossa tekijä voi kuitata homman ilman mitään korvauksia varattomana ei ole tätä päivää eikä kenellekään kannatava vaihtoehto.

Toisaalta paljon isompi puhalluksia tekevät nuo hyvävelijärjestön veroparatiisi sankarit, mutta se onkin taas sitten eri juttu ja ei siitä sen enempää ;D
PappaSFin
GuitarManiac32
21.04.2016 12:31:07
pappasfin: Jos sossussa asioi osa roistoista niin sehän tarkoittaa sitä, että veronmaksajat eli yhteiskunta maksaa ja sieltä kun ei voi ulosmitata vähistä kuin vaan sen osan jos sitäkään ja uhreille ei tulee juurikaan koskaan mitään korvauksia ja jos tulee niin senkin maksaa veronmaksajat eli yhteiskunta -> pakkotyö olisi juurikin se oikea tapa saada edes jotain korvausta takaisin päin, samalla uhrille korvauksia ja tästä systeemistä hyötyisi niin yhteiskunta kun saa tuotteita pakkotyöllä ja niistä saataisiin uhrille korvauksia.

Tämä nyikyinen systeemi on jo nähty eikä siitä ole mihinkään.
Jos huijaa 100 000 € niin edes puolet siitä kun saisi pakkotyölla takas olis edes jotain, nykyisin kun tuosta ei saada takaisin päin yhtään mitään, jos tekijä on varaton sossun asiakas ja vankilassakin saadusta päivärahasta ei mitään tekijältä oteta. Lisäksi kun joutuisi ns. pakkotyöhön ja vaikka sitäkautta voisi saada uutta oppia ammattiin niin se on myös sille tekijälle hyväksi.

Tämä nykyinen systeemi, jossa uhri jää täysin vaille mitään tekijän puolelta ja jossa tekijä voi kuitata homman ilman mitään korvauksia varattomana ei ole tätä päivää eikä kenellekään kannatava vaihtoehto.

Toisaalta paljon isompi puhalluksia tekevät nuo hyvävelijärjestön veroparatiisi sankarit, mutta se onkin taas sitten eri juttu ja ei siitä sen enempää ;D

Minä veikkaan, ettei pakkotyöhön tuomitut huijarit yms. rötöstelijät saisi oikeasti mitään työtä aikaiseksi. Vaikka joku olisi vieressä koko ajan valvomassa, ei pystyisi tekemään mitään, millä pakkotyöläisen voisi laittaa hommiin (karkeana esimerkkinä ruoska tms.). Uhkailemalla tuomion pitenemiselläkään ei varmasti olisi mitään tehoa. Pakkotyöläiset saattaisivat myös yrittää varastaa työpaikan omaisuutta.

Nykypäivänä taitaa keinot olla vähissä, ainakin Suomessa...
Sergei Fallinen
21.04.2016 13:14:16
Ei uhri koskaan jää täysin ilman mitään. Hän saa aina opetuksen, ja se on todennäköisesti hänelle sitä yksittäistä rahasummaa arvokkaampi elämän mittaan.
pappasfin
21.04.2016 13:32:26 (muokattu 21.04.2016 13:33:10)
GuitarManiac32: Minä veikkaan, ettei pakkotyöhön tuomitut huijarit yms. rötöstelijät saisi oikeasti mitään työtä aikaiseksi. Vaikka joku olisi vieressä koko ajan valvomassa, ei pystyisi tekemään mitään, millä pakkotyöläisen voisi laittaa hommiin (karkeana esimerkkinä ruoska tms.). Uhkailemalla tuomion pitenemiselläkään ei varmasti olisi mitään tehoa. Pakkotyöläiset saattaisivat myös yrittää varastaa työpaikan omaisuutta.

Nykypäivänä taitaa keinot olla vähissä, ainakin Suomessa...

Olen asiasta eri mieltä, keinoja on ja yksi niistä on porkkana ja keppi eli jos pakkotyö ei maistu niin sitten tulee sitä keppiä eli esim. tiettyjä etuuksia karsitaan jne. ja jos homman heittää lekkeriksi niin sitten lisätään vankeuteen aikaa lisää.

Kyllä keinoja on mutta näköjään niin täällä kuin päättävissä elimissä uskoa asiaan ei ole ja voivotellaan nykytilannetta.

Hommiin saadaan vain muutos kun ne muutokset tehdään ja jätetään voivotelu ja päähän silittely.

En ymmärrä mentaliteettia, jossa vain voivotellaan eikä tehdä asioille mitään ja sama laulu jatkuu vuodesta toiseen. (itse olen yrittäny osalta muuttaa ja joitain kertoja jopa onnistunutkin kun olen kertonut asioista päättäjille sekä viranomaisille, näistä ei tämän enempää ;D )

Asiat eivät muutu ellei niitä edes yritä muuttaa.
Suomessa tuomiot ja laki sekä käytännöt pitäisi pistää melkoisen uusiksi rikoksien suhteen.

Mutta joo, ehkä ei tästä tämän enempää kannata kirjoitella täällä kun tämä on ihan eri foorumi eikä täältä päättäjät tule näitä asioita lukemaan.
PappaSFin
Sergei Fallinen
21.04.2016 13:40:21
Kyllähän rikos ja rangaistus toisinaan ovat tässä ja monessa muussakin maassa epäsuhdassa, mutta ei kyllä minusta näissä huijauksissa. Uhri on kuitenkin aina lähes puoliksi syyllinen niin olisi minusta aika kohtuutonta lähteä oikeuden päätöksellä jotain huijarin munuaisia myymään tai vastaavaa hienoa, mitä vihan sokaisemat tyypit ensimmäiseksi vaahto suussa näissä keskusteluissa huutelevat. En minä haluaisi olla myöskään sellaisessa yhteiskunnassa, joka ei lainkaan sakottaisi tyhmyydestä. Ei kenelläkään olisi insentiiviä silloin olla fiksu. Toki jokin rangaistus pitää olla, ettei jokainen työtön rupea huijariksi, mutta se tismalleen oikea rangaistus on siellä jossain harmaassa välimaastossa, ja oikeasti hyvin vaikea sanoa että missä kohtaa tarkalleen.
Gabe
21.04.2016 13:57:33
Sergei Fallinen: Kyllähän rikos ja rangaistus toisinaan ovat tässä ja monessa muussakin maassa epäsuhdassa, mutta ei kyllä minusta näissä huijauksissa. Uhri on kuitenkin aina lähes puoliksi syyllinen niin olisi minusta aika kohtuutonta lähteä oikeuden päätöksellä jotain huijarin munuaisia myymään tai vastaavaa hienoa, mitä vihan sokaisemat tyypit ensimmäiseksi vaahto suussa näissä keskusteluissa huutelevat. En minä haluaisi olla myöskään sellaisessa yhteiskunnassa, joka ei lainkaan sakottaisi tyhmyydestä. Ei kenelläkään olisi insentiiviä silloin olla fiksu. Toki jokin rangaistus pitää olla, ettei jokainen työtön rupea huijariksi, mutta se tismalleen oikea rangaistus on siellä jossain harmaassa välimaastossa, ja oikeasti hyvin vaikea sanoa että missä kohtaa tarkalleen.

Jaahas.. kyllä minusta vain olisi mukavampi elää sellaisessa yhteiskunnassa jossa kanssaeläjään voisi luottaa.

En kyllä ymmärrä yhtään tuota sinun uhri on aina puoliksi syyllinen. Tuolla samalla periaatteellahan voisi sanoa että jos joku joutuu yllättäen ammutuksi niin on itse puoliksi syyllinen, mitäs ei käyttänyt luotiliivejä. Tai jos kotiin murtaudutaan niin on puoliksi syyllinen kun ei ollut palkannut sinne vartijoita poisaolonsa ajaksi... jne.
"Guitarists are a strange breed. They love modifications just as long as nothing actually changes." -Thomas Blug
BugBadWolf
21.04.2016 14:47:00
Gabe:...En kyllä ymmärrä yhtään tuota sinun uhri on aina puoliksi syyllinen...

Haluamatta sen suurempaa maailmanpaloa aikaiseksi, pitää kuitenkin muistuttaa siitä että huijaus nyt vain on prosessina sellainen, että se vaatii huijatuksi tulleelta aktiivista osallistumista sen onnistumiseen.

Puoliksi syyllinen rikokseen? Ei. Mutta valitettavan usein vaikuttaa todella paljon huijauksen onnistumiseen. Huijaus on ansametsästystä. Siinä kaivellaan kuoppia maahan ja odotetaan että joku varomaton putoaa niihin.

pappasfin: ...tuomiot...

En halua alkaa arvailemaan, mikä olisi oikea tuomio mistäkin. Mutta yhteiskuntaa voisi sanoa juuri niin hyväksi, kuin sen tuomiot ovat. Pakkotyö on sellainen keksintö, että se ei ihmeemmin tuota. Siinä tapauksessa päädyttäisiin tilanteisiin, jossa rahasta saadut tuomiot venyisivät henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten tuomioita pidemmiksi.

Sossun rahoilla se huijari elää joka tapauksessa. Siksi se pankkitilin pois nappaaminen ei lisäkuluja tuo. Korvauksiahan on käytännössä turha hakea (miksi maksattaisimme sossulla korvaukset rikoksen uhrille?), mutta uusien konkeloiden tekeminen vaikeutuisi.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Gabe
21.04.2016 14:56:24
BugBadWolf: Haluamatta sen suurempaa maailmanpaloa aikaiseksi, pitää kuitenkin muistuttaa siitä että huijaus nyt vain on prosessina sellainen, että se vaatii huijatuksi tulleelta aktiivista osallistumista sen onnistumiseen.

Ei liene ihme että huijareita on liikkellä jos suhtautuminen huijaamiseen on näin myönteistä nykyään. Kyllä nuo huijarit alkavat olla jo todella taitavia, kysymyksiin vastaillaan ja juttelevat puhelimessa ihan pokkana mukavia. Tuntosarvet saavat olla aika herkällä että ne hoksaa ajoissa. Eli en kyllä alkaisi uhria syyllistämään. Todella hankalaa ja ärsyttävää se vain on kaikkien rehdisti kauppaa tekevien kannalta että näitä huijaustapauksia sattuu.
BugBadWolf
21.04.2016 15:27:17
Gabe: Ei liene ihme että huijareita on liikkellä jos suhtautuminen huijaamiseen on näin myönteistä nykyään....

Haluaisitko nyt osoittaa sen, missä suhtaudun huijariin myönteisesti?

On tärkeää tietää, miten huijari toimii. Sille, että sellaisia on, ei tällä hetkellä mahda yhtään mitään. Siksi onkin yritettävä suojautua parhaansa mukaan. Suojautuminen onnistuu parhaiten, jos ja kun tietää miltä on suojautumassa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)