Aihe: Digi vs. Analog ?
1 2 3 4 512 13 14 15 1634 35 36 37 38
Sarko
17.05.2019 15:37:48 (muokattu 17.05.2019 15:42:02)
Laulava Kylätohtori: No sillä ei kyllä ole vitunkaan väliä. Eikä mitään tekemistä sen kanssa, millä kenenkään muun kannattaa vetää.

Plussalla oikein PlÄjÄyTiN...

Kiitoksia!

Jotenkin masentava osoitus hengen heikkoudesta ja jonkinlaisesta epävarmuudesta, jos jonkin veteraanisoittajan kiertuestyrkkari hajottaa maailmankuvan perustan. Tällä en halunnut sitten yksilöidä ketään m.netin käyttäjää, vaan kaikenlaista tän tyylisiä ulostuloja on näkynyt mm. TGP:llä...
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Basifisti
17.05.2019 15:41:52
Sarko: Mitä väliä sillä on, millä Mark Knopfler vetää vuonna 2019? Jengi ihan vauhkona joka puolella, kun joku Mark tai John Mayer vetää keikan jollain Axe FX:llä.

Osittain sarkasmiksi tarkoitin tuon aiemman kommenttini linkin yhteydessä. Esim. omien kamojen valintaan tällä tosiaan ei minulle ole mitään merkitystä. Siinä vaikuttaa niin moni asia. Eikä se oikeasti omaa henkilöpalvontaa lähestyvää suhtautumista Knopflerin musiikkiin muuta. Periaatteellisesti tämä on kuitenkin minusta aika iso juttu ja tekee mallintavien käytöstä taas vähän enemmän salonkikelpoista.
antnis
17.05.2019 16:03:32
Knopflerilla on sitäpaitsi viimeeksi ollut hyvä kitarasoundi joskus 1979
Laulava Kylätohtori
17.05.2019 16:16:22
Sarko: Kiitoksia!

Jotenkin masentava osoitus hengen heikkoudesta ja jonkinlaisesta epävarmuudesta, jos jonkin veteraanisoittajan kiertuestyrkkari hajottaa maailmankuvan perustan. Tällä en halunnut sitten yksilöidä ketään m.netin käyttäjää, vaan kaikenlaista tän tyylisiä ulostuloja on näkynyt mm. TGP:llä...

Voisi kuvitella, että ne vehkeet ostetaan oman soundimieltymyksen ja tarpeen mukaan, mutta ilmeisesti maailma ei ole siihen vielä valmis.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
The Jack
17.05.2019 18:46:32
antnis: Knopflerilla on sitäpaitsi viimeeksi ollut hyvä kitarasoundi joskus 1979

Palasi mieleen Knopflerista puhuttaessa vanha ketju, jonka yksi yllättävä mielipide jäi mieleen.

https://muusikoiden.net/keskustelu/ … osts.php?c=15&t=236982&o=20

McLeach: Joku vuosi sitten tuli käytyä katsomassa Mark Knopfleria jaffa-areenalla. Miehen soitosta kovasti diggaan ja aika usein tulee kaivettua hänen levynsä kun haluaa kuunnella jotain oikeasti hyvän kuuloista musaa, täydellisen kuuloista kitaraa. No keikalla en tiedä millä kamoilla veti, mutta ylähyllylle saundi oli niin yhdentekevää kaikuhelvettimeteliä, että olisi voinut soittaa vaikka anttilan Williamsilla ja clas-ohlsonin pedaaleilla. Joten tosiaan... kaikki on suhteellista.

Ehkä Mark on huomannut itse saman asian. Mielestäni olisi saanut pistää teknikon ja äänimiehet vaihtoon, koska hänen soundiaan ei luulisi olevan vaikea saada kuulostamaan hyvälle. Kemper on tietty helppo ratkaisu, mutta en oikein hyväksy sitä muusikolta joka veloittaa kuitenkin lähemmäs satasen per lippu.
Basifisti
17.05.2019 19:55:04
The Jack: Palasi mieleen Knopflerista puhuttaessa vanha ketju, jonka yksi yllättävä mielipide jäi mieleen.

https://muusikoiden.net/keskustelu/ … osts.php?c=15&t=236982&o=20

Ehkä Mark on huomannut itse saman asian. Mielestäni olisi saanut pistää teknikon ja äänimiehet vaihtoon, koska hänen soundiaan ei luulisi olevan vaikea saada kuulostamaan hyvälle. Kemper on tietty helppo ratkaisu, mutta en oikein hyväksy sitä muusikolta joka veloittaa kuitenkin lähemmäs satasen per lippu.

Hartwall-areenalla 2000-luvun alkupuolella Knopflerin keikalla permannolla kuulosti omaan korvaan oikein hyvältä. Piippuhyllyllä muutama vuosi myöhemmin Neil Young oli juuri tuollaista ketjussa kuvattua kaikuvaa muhjua. Luulen että sellaisten paikkojen ongelmia ei Kemperilläkään korjata.

En ole Knopfleria myöhemmin nähnyt livenä. Jos soundit on ollut paskoja niin ei ne tästä nyt sitten varmaan parane kun on mallinnettu. Toisaalta roudaaminen sitten helpottuu :D
sustain65
18.05.2019 10:34:35
The Jack: ... Kemper on tietty helppo ratkaisu, mutta en oikein hyväksy sitä muusikolta joka veloittaa kuitenkin lähemmäs satasen per lippu.

Maksavana asiakkaana saat tietysti valita että hyväksytkö vai etkö, mutta on kyllä vaikea tajuta että miksi et. Ihan vain periaatteestako, että pitäisi vetää analogisella vahvarilla???
aslak
18.05.2019 10:38:04 (muokattu 18.05.2019 10:38:26)
sustain65: Maksavana asiakkaana saat tietysti valita että hyväksytkö vai etkö, mutta on kyllä vaikea tajuta että miksi et. Ihan vain periaatteestako, että pitäisi vetää analogisella vahvarilla???

Kyllä, hyväksikäytön tunnusmerkit täyttyvät, takahuonessa naureskelevat 'näittekö, upposi kuin voihin, vittu kuinka tyh...'.
Sarko
18.05.2019 10:38:10
The Jack: Kemper on tietty helppo ratkaisu, mutta en oikein hyväksy sitä muusikolta joka veloittaa kuitenkin lähemmäs satasen per lippu.

Apua, mitä ihmeen ihmettä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
hallu
18.05.2019 11:00:16
Noille isoille (ja vähän pienemmillekin) jehuille joku Kemper tai Axe on ihan itsestään selvä valinta kiertuestyrkkariksi, koska isolla stagella homma tulee kummiskin PA:sta niin soundin merkitys on astetta välillisempi kuin silloin kuulee suoraan sitä kitaristin vahvistinta. Toinen juttu on, että kun noi tyypit pyörii ympäri planeettaa ja vetelee jollain vuokravehkeillä niin on todella helppoa että joku Kemper tai Axe on täysin identtinen yksilöstä riippumaton tietokone se on aina se sama, menitpä minne hyvänsä. Muistan kun Robben Ford kertoi kiertuevahvistin järjestelyistään, että eurooppaan tullessaan hän joutuu käyttämään fender Bassmaneja, koska ei saa mahtumaan Dumblejaan lentokoneen käsimatkatavaroihin :-D . Ihan varmaan hänkin käyttää nykyisin jotain Kemperiä.

Kyllä kai joku digihiiveli on ihan itseoikeutettu valinta silloin kun soittajan ja yleisön välissä on PA, joka paskoo soundin joka tapuksessa...... tai en mä tiedä tekeekö se sen aina, mutta juutuubissa noiden isojen starojen keikkataltiot on toisinaan aika karua kuunneltavaa toisinaan.
Se voittaa, kenellä on lopussa eniten
Basifisti
18.05.2019 13:15:30 (muokattu 18.05.2019 13:16:09)
hallu: Noille isoille (ja vähän pienemmillekin) jehuille joku Kemper tai Axe on ihan itsestään selvä valinta kiertuestyrkkariksi, koska isolla stagella homma tulee kummiskin PA:sta niin soundin merkitys on astetta välillisempi kuin silloin kuulee suoraan sitä kitaristin vahvistinta. Toinen juttu on, että kun noi tyypit pyörii ympäri planeettaa ja vetelee jollain vuokravehkeillä niin on todella helppoa että joku Kemper tai Axe on täysin identtinen yksilöstä riippumaton tietokone se on aina se sama, menitpä minne hyvänsä. Muistan kun Robben Ford kertoi kiertuevahvistin järjestelyistään, että eurooppaan tullessaan hän joutuu käyttämään fender Bassmaneja, koska ei saa mahtumaan Dumblejaan lentokoneen käsimatkatavaroihin :-D . Ihan varmaan hänkin käyttää nykyisin jotain Kemperiä.

Kyllä kai joku digihiiveli on ihan itseoikeutettu valinta silloin kun soittajan ja yleisön välissä on PA, joka paskoo soundin joka tapuksessa...... tai en mä tiedä tekeekö se sen aina, mutta juutuubissa noiden isojen starojen keikkataltiot on toisinaan aika karua kuunneltavaa toisinaan.

Vähän samaan suuntaan tässä alkaa kallistumaan itsekin.

Kyllä sitä ilmeisesti on paljon ylimääräistä aikaa kun tällaisia jaksaa itse miettiä :) Tällaiseen törmäsin myös. Vähän samoja asioita tässäkin sivutaan vaikka ana/digi ei ole kyseessä. Bonamassa on itselle ollut aina vähän ristiriitainen kitaristi. Kamat ja jutut on aina kiinnostanut, mutta soitto tuntunut aina vähän sieluttomalta. Ymmärtääkseni hän tässä nyt puolustaa kitaristien oikeutta soittaa kovaa jos tarve niin vaatii ja kehottaa ottamaan tavallaan takaisin vastuun soundeista ja volumesta kun se nyt usein on siirretty miksauspöydän toiselle puolelle.

https://guitar.com/features/opinion … nalysis/joe-bonamassa-playing-loud/

Vaikea tästä on itse mitään faktaa sanoa kun miksaajan palveluista harvoin harvoilla keikoilla saa nauttia. Tuntuu kuitenkin siltä että jos nyt vaikka Kemperistä soundit menee suoraan soittajan korvamonitoreihin niin soundi on helpompi saada aisoihin salin puolella. Miksaajan vastuu on toki aika suuri kun tietää kuinka erilaisia kitaristit ovat ja kuinka monta eri näkemystä hyvistä kitarasoundeista ja bändisoundista on.
The Jack
18.05.2019 13:23:10 (muokattu 19.05.2019 10:53:43)
sustain65: Maksavana asiakkaana saat tietysti valita että hyväksytkö vai etkö, mutta on kyllä vaikea tajuta että miksi et. Ihan vain periaatteestako, että pitäisi vetää analogisella vahvarilla???

Itse olen kiinnostunut keikalle mennessä musiikin kuuntelun lisäksi seuraamaan millaisilla teknisillä ratkaisuilla ammattimiehet hoitaa hommat ja miten he käsittelevät räjähtämisen partaalle ajettuja klassikkovahvareitaan. Tällainen piuha Kemperistä PA:han ratkaisu vie mielenkiinnon siitä puolesta. Oikeastaan se tappaa ison osan ajatuksesta, että ollaan kuuntelemassa elävää musiikkia.

Linkissä on parin viikon takaa Brothers In Arms. Soundi on toki hyvä ja soitto loistavaa, mutta minun korvaan kitara ei kuulosta täysin luonnolliselta ja Lespan soundi on liioitellun heleä. Käyttämällä oikeaa vahvistinta hommaan tulisi sopivasti lisää rosoa, eikä lopputulos olisi ihan näin sliipattu. Kemper tuo vielä asteen lisää pappamaisuutta soittoon.

https://www.youtube.com/watch?v=26Y7Z47SuWI
Tappajabanaani
18.05.2019 13:42:33
Mä luulen, että moniakaan ei tällainen häiritsisi, jos ei olisi tiedossa, millä kamoilla bändi vetää. Itse arvostan enemmän lopputulosta, kuin niitä välineitä, joilla se on saavutettu. Tietty fiilispuoli on monelle tärkeä homma, mutta mielestäni menee yli siinä vaiheessa, kun keikasta tekee paskan se, että soittajalla on "väärät" kamat.
Mikko1978
18.05.2019 14:04:18
The Jack:
Linkissä on parin viikon takaa Brothers In Arms. Soundi on toki hyvä ja soitto loistavaa, mutta minun korvaan kitara ei kuulosta täysin luonnolliselta ja Lespan soundi on liioitellun heleä. Käyttämällä oikeaa vahvistinta hommaan tulisi sopivasti lisää rosoa, eikä lopputulos olisi ihan näin sliipattu. Kemper tuo vielä asteen lisää pappamaisuutta soittoon.

Isot pojat puhuvat, että ne aidot ja alkuperäiset Lespat olisivat heleitä soinniltaan. Lisää rosoa soundiin saisi mallintamalla Kemperiin rosoisemmat vahvistimen. Nyt on mallinnettu tuollainen. Itse katsoin kyllä, että Mark soitti aika kevyellä otteella. Se tuskin tulee vahvistimesta. Pappamaiseen vaikutelmaan saattaa jotenkin kummallisesti vaikuttaa sekin, että Mark perusti Dire Straitsin ennen kuin itse synnyin.

Poikkeaako soundi mielestäsi tuossa tuoreessa vedossa olennaisesti alla olevasta muutoin kuin äänen taltioinnin suhteen?
https://youtu.be/yOSj3SSzrs4
toivase
18.05.2019 14:18:39
Mikko1978: Isot pojat puhuvat, että ne aidot ja alkuperäiset Lespat olisivat heleitä soinniltaan. Lisää rosoa soundiin saisi mallintamalla Kemperiin rosoisemmat vahvistimen. Nyt on mallinnettu tuollainen. Itse katsoin kyllä, että Mark soitti aika kevyellä otteella. Se tuskin tulee vahvistimesta. Pappamaiseen vaikutelmaan saattaa jotenkin kummallisesti vaikuttaa sekin, että Mark perusti Dire Straitsin ennen kuin itse synnyin.

Poikkeaako soundi mielestäsi tuossa tuoreessa vedossa olennaisesti alla olevasta muutoin kuin äänen taltioinnin suhteen?

Linkittäisikö joku tänne tuon Markin vastaavan vedon muuten samoilla kamoilla, mutta kitarana hänellä olisi Ruokankaan Unicorni?
sustain65
18.05.2019 14:25:23
The Jack: Itse olen kiinnostunut keikalle mennessä musiikin kuuntelun lisäksi seuraamaan millaisilla teknisillä ratkaisuilla ammattimiehet hoitaa hommat ja miten he käsittelevät räjähtämisen partaalle ajettuja klassikkovahvareitaan. Tällainen piuha Kemperistä PA:han ratkaisu vie mielenkiinnon siitä puolesta. Oikeastaan se tappaa ison ajatuksesta, että ollaan kuuntelemassa elävää musiikkia.

No kyllä minäkin kiinnitän huomiota siihen millaisilla laitteilla hommaa hoidetaan, ihan mielenkiinnosta (jos kamat edes näkyvät yleisölle), mutta minulle on ihan sama onko klassikkolaitteita vai moderneja, jos äänipuoli on riittävän kunnossa. Musiikki ja fiilis ovat kuitenkin niin paljon tärkeämpiä.

Ja toi viimeinen virke menee taas yli hilseen. Olen digitaalisuuteen tottunut jo iät ja ajat ja sinä toki voit aatella omaan tapaasi. Mulle musiikin elävyys on jotain muuta kuin äänen tuottamiseen käytetty tekninen ratkaisu.

The Jack:

Tuota linkkiä minun turha edes avata koska en kuitenkaan pystyisi vertaamaan Knopflerin vetoon "oikeilla kamoilla".
The Jack
18.05.2019 14:33:13
Mikko1978:

Vanhemmassa videossa mikä on soitettu oikealla vahvistimella on mielestäni enemmän sävyjä ja dynamiikkaa. Varsinkin loppusoolossa huomaa miten kaulamikillä matalia säveliä kovempaa näppäillessä Lespasta irtoaa toisessa videossa maukasta paksua fuzzimaisuutta ja säröä, kun taas Kemper-versiossa soundi pysyy enemmän cleaninä.
WanhaWetäjä
18.05.2019 15:29:47

sustain65:
Ja toi viimeinen virke menee taas yli hilseen. Olen digitaalisuuteen tottunut jo iät ja ajat ja sinä toki voit aatella omaan tapaasi. Mulle musiikin elävyys on jotain muuta kuin äänen tuottamiseen käytetty tekninen ratkaisu.

Samaa ajattelin, digimaailmassa jo vuodesta 2000 kulkeneena mua ei lainkaan häiritse tieto että esim Pat Metheny käyttää tai ainakin käytti Kemperia https://www.youtube.com/watch?v=cI3CcTUubFw
tai että joku Dweezil Zappa käyttää Axeja perinteisten eturauhasten lisäksi.
https://www.youtube.com/watch?v=wHjP6CurvXw
Sinänsä mielenkiintoinen haastattelu, täyttä asiaa mm lavabalanssista ja dynamiikasta ja siitä että perinteisillä konsteilla ei tiettyjä juttuja voi edes saada aikaan.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
pappasfin
18.05.2019 17:52:47
Mihä väliä milä kamoilla sitä vetää, on se digi tai analogi.
Lopputuloksena jos on hyvä soundi niin ihan sama millä kamoilla se syntyy.
Mä en nyt oikein tahdo uskoa, että toinen on toistaan parempi.

Oli se kama sitten digi tai analogi, niin ne pitää osaa säätää siten, että soundi on hunajaa :D

Sen soundin voi paskoa aivan hyvin kummallakin jos ei osaa yhtään säädellä.

Ja loppupeleissä se tärkein on ne soittajat, jos ne ei osaa soittaa niin aivan sama mistä se ääni ulos tulee kun taas joku mestari vetää hyvin vähemmänkin arvostetuilla kamoilla ja ei voi kun ihastella.
PappaSFin
Kontiak
18.05.2019 18:40:09
Sarko: Mitä väliä sillä on, millä Mark Knopfler vetää vuonna 2019? Jengi ihan vauhkona joka puolella, kun joku Mark tai John Mayer vetää keikan jollain Axe FX:llä.

On se sillä tavalla mielenkiintoista, että jonkinlainen trendihän se on ollut, että mitä pidemmälle ura etenee, niin sitä vähemmän niitä soittokamavaihtoehtoja on ollut, ts. on vedetty vaan niillä samoilla kuin siihenkin asti.
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)