Aihe: Custom shop-soittimilla rahastus
1 2 3 4 512 13 14 15 1621 22 23 24 25
mpekkanen
23.10.2018 22:39:21
hallu: Tuohan tarkoittaa sitä, että vaikkapa 5000 euroa maksava Ruokangas vuoden toimitusajalla voisi ostaa 2000 euroa käteen tilausta tehdessä ja 250 euroa kuussa niin vuoden päästä voi hakea oman kitaran pois. Enpä tiedä, kuulostaa jopa houkuttelevalta idealta. Jos myisin Ibanez AR300 ja Tokai LC85 ja Yamaha SA2200 pois, niin saisin käsirahan ja 250 kuussa on tietenkin köyhälle pidempi penni kun heti arvaisi, mutta se voisi olla hoidettavissa...... hmmmm..... pitäisiköhän laittaa tilausta sisään :-D ..... jaajaa saisin ostettua itselleni makean 50vuotispäivälahjan :-)....... ehkä mietin tätä vielä kuitenkin.

En voi toki Ruokankaan puolesta mitään sopia, mutta ihmettelen kyllä jos ei tuollainen käy.
Eikös tuolle loppusummalla saa kuitenkin jonkun viitenumeron ja eikai sillä niin väliä onko sen maksanut erissä vai silloin kokonaan kun kitara on valmis ja siis maksujen pitäisi olla sovitusti hoidettu. Toki tuollainen osamaksu kannattaa kysyä ja sopia etukäteen. Ruokangasta ei ole minulla ollut koskaan, mutta olen tällä tyylillä kyllä tehnyt ueammankin kitarakaupan.
Tuo ennakkoon maksettava käsirahahan on sitten sellainen jota ei saa takaisin jos sitä soitinta ei syystä tai toisesta sitten ostakkaan tai maksa ajallaan sitä loppusummaa. Tämä on varmaan ihan itsestään selvä asia kuitenkin.

Jos jonkun soittimen ihan oikeasti tarvitset, niin ajatusta kannattaa kypsyttää mielessä ihan ajan kanssa ja punnita monenlaisia vaihtoehtoja. Vaikka uusi soitin olisi tietysti mukava saada mahdollisimman nopeasti, niin liian kiireellä ei kannata mitään hommata.
Listaat asioita, millainen sen soittimen pitäisi olla ja mitä soundia & minkälaiseen soittoon se tulisi. Jos se lista tuntuu järkevältä, niin vielä muutamaan kertaan pohdintamyssyä päähän ja mietit samaista listaa mahdollisimman usean asian kannalta.
Kannattaa myös käydä juttelemassa rakentajan kanssa ja kysyä hänenkin mielipidettä, olisiko jotain mitä voisi tehdä toisin tai paremmin.

Dissaamatta yhtään Ruokangasta, Gibsonia taikka mitään muutakaan, niin kannattaa kuitenkin kaikista eniten miettiä tuon soittimen todellista tarvetta. Kyllä hyvä soitin on oikeasti jokaiselle varmasti mieluisampi kuin muutamien satasien selkeästi heikompi esitys.
Päätös tavaroiden ostamisesta on kuitenkin jokaisen tehtävä ihan itse ja hyvä niin :)
Laulava Kylätohtori
23.10.2018 22:55:11
hallu: Voi käyttää, mutta luksuslaukku on kuin luksuskello se luksuskello näyttää ajan samalla tavalla kuin halvempikin kello ja se luksus laukku ajaa asiansa samalla tavalla kuin halvempikin laukku. Tahtoo sanoa, että se lisäarvo ei tule niiden suorituskyvyssä vaan se luksus on jotakin sellaista joka on turhaa, mutta nostaa silti niiden arvoa ja haluttavuutta. Esimerkiksi joku vaikka krokotiilin nahka siinä laukussa on luksusta ja vaikka jokin arvokas metalli tms. on luksusta siinä kellossa. CS kitarassa ei ole lisäarvoa vaan se arvo on leivottu siihen niinkö sisälle siis että se soi eri tavalla tms. minusta esimerkiksi autossa luksusta on vaikkapa nahkapenkit, mutta ei se eroa käytössä mitenkään kangaspenkkisestä autosta.

Mutta on jokseenkin turha vängätä siitä mikä on luksusta kun telkkarissa luksustutkijakin totesi ensimmäisenä, että luksus on hyvin subjektiivinen asia ja eri ihmiset pitävät eri asioita luksuksena. Yhden luksus on toiselle arkea. Toisen ylellisyystuote on toiselle vain työkalu.

Ihan sama juttu kitaroissakin. Olennaista ei ole onko CS kitara viiden tonnin arvoinen, olennaisempaa on se minkä arvoinen se viistonnia on.

Jep, ja mulle mitkään kalliit esineet ei ole luksusta. Lähinnä hävettäisi ajaa jollain Lamborghinilla töihin, sen verran lapsellisia ne ovat. :)

Kallis kello olisi kyllä hieno, mutta enpä taida jaksaa sellaisiinkaan rahaa laittaa. Oikeastaan todellinen luksus on itselle asioita, joita ei rahalla saa. Halpaa tai kallista romua, sama se mulle on.

Mutta se on totta, että luksus on subjektiivista, joten siitä ei kannata vääntää. Rakentavasti kertokaamme mielipiteemme toisiamme kunnioittaen, kuten Mnetissä aina. :)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
23.10.2018 22:58:38 (muokattu 23.10.2018 23:03:01)
mpekkanen: ...niin kannattaa kuitenkin kaikista eniten miettiä tuon soittimen todellista tarvetta.

Niin monta vuotta ja niin monta kitaraa ennen kuin tämä edes kävi mielessäni.

E. On muuten tosi monta gasiä haihdutettu ajattelemalla, että mitä helvettiä mä sillä kitaralla oikeasti teen. Palautellut mieleen sitä ^mitä vittua mä tällä nyt oikeasti teen^-fiilistä, joka hiipii ajatuksiin, kun istuu kitara sylissä, hetkeä ennen kuin se menee torille...
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
petrip
23.10.2018 23:05:32
Yksi tuttu talonrakennuttaja sanoi kerran, että kolmannella kerralla sitä osasi jo tilata oikeanlaisen talon oikeaan käyttöön. Ja enemmän aiheeseen liittyen - muistuu mieleen haastattelu 80-luvulta, jossa kerrottiin Larry Carltonin Valley Artsin tekemästä Custom telestä. Prototyyppejä taisi olla toistakymmentä ennen kuin löytyi se mieluisa. Minkälaisia mahdollisuuksia asiakkaalla on reklamoida tilaamastaan Custom-kitarastaan, että ei vastaa odotuksia tai, että soundaa huonolle? Kitarat ovat enemmän tai vähemmän yksilöitä, jopa ns. liukuhihnamallit. Miten joku voi tietää etukäteen, miltä oma Custom-kitara soundaa?
Never trust someone who tells you to trust them. Trust me.
ituvirtanen
23.10.2018 23:13:54

hallu: Tahtoo sanoa, että se lisäarvo ei tule niiden suorituskyvyssä vaan se luksus on jotakin sellaista joka on turhaa, mutta nostaa silti niiden arvoa ja haluttavuutta.

Kiva, että täällä on enemmänkin kelloasiantuntijoita. Ihan vastaavasti voisin sanoa, että vaneribentonilla pärjää. Jo Gibsonissa on niin paljon "jotakin sellaista, joka on turhaa", Ruokankaasta puhumattakaan.

Aloitan ihan helposta: kunnollista, taiten tehtyä mekaanista kelloa pystyy osaava kelloseppä huoltamaan/ylläpitämään heittämällä seuraavat parikin sataa vuotta. Kahden kympin Casiota ei kukaan.

Kellot ovat herättäneet minut seuraavaan ajatuskulkuun:
Kun löydän sopivan, joudun miettimään sen hankintaa. Säästämään. Pohtimaan sen tarvetta. Ja taas säästämään. Kun kävelen kauppaan ja teen hankinnan, olen jo harkinnan kautta päättänyt pitää sen. Voisin tuhlata rahani kaikenlaiseen krääsään ja siirtää valuuttaa Kiinaan. Tai voin investoida, jolloin kulutan itse asiassa vähemmän mutta parempiin ja kestävämpiin, pitemmän päälle edullisempiin hyödykkeisiin. (Todellisuudessa minulla ei ole kellojen armeijaa, vaan valikoima alan kirjallisuutta.)

Saman voi tehdä soittimen / juoman / käsilaukun / muu, mikä? kanssa. Vähän mutta parempaa.
BugBadWolf
23.10.2018 23:16:48
Kefiiri:...Eikös tuokin näkökulma ole ihan relevantti? Jos löytää valmiina juuri halutun sorttisen soittimen samalla hinnalla...

Toki on. Mutta koska tässä puhutaan pääasiassa "niiden kahden" Custom Shopeista, olen varsin skeptinen sen suhteen, josko suuremmassa sarjassa tehty valmis on sittenkään laadultaan samaa tasoa. Molemmat ovat varsin tunnettuja anteeksiantamattoman suuresta heittelystä laadussa.

Lisäksi monet reissuet ovat oikeasti vain tavallisia kitaroita, jotka on kyhätty eri vuosimallien spekseille. Kun langan aloitus oli (jaksan aina muistuttaa siitä) pohdiskelua siitä, onko siellä kuplaa ja missä se laatuero on, pyörin itse koko ajan sen aiheen ympärillä.

Ja tässähän se on että jos tekee vuonna X version vuoden Y sarjavalmisteesta, muuttuuko se vanha sarjatuotantovärkki harvinaisiksi puiksi jne? Ehkä harvoin, jos kyse on jostain pienestä ruusupuukasasta varaston takanurkissa. Monesti myös ei.

Kun hintaerosta puhutaan, se noin tonnin ero vastaavaan kotimaiseen (mikä estää tilaamasta kotimaiselta pajalta karvalakki-Fenderin spekseillä?) on mielestäni melkoinen.

Kun jätetään kallis silmäkarkki pois, päästään puhumaan työn laadusta ja sen hinnasta. Kitaran voi tehdä vain niin lähelle täydellistä kuin voi. Minulla on tuuria, kun lyhyen ajomatkan sisällä on kasakaupalla sellaisia pajoja, jotka pystyvät tekemään kitaroita aivan samalla laadulla minkä tahansa maailman huippumerkin kanssa. Siksi kehtaan väittää että kateuteni ja kokemuksen puutteeni ei ole haitannut arvostelukykyäni käytännön vertailutilanteissa.

Ne mielikuvat... Itse vaihdan "totuuden" toiseen, jos totuudeksi hyväksymisen jälkeen tulee lisää, toiseen suuntaan viittaavaa faktaa. Penikkana palvomani Fenderit ja Gibsonit ovat menettäneet sädekehänsä ja tilalle on tullut toisenlaista tavaraa. Ja joo. Jokaisen kerran kun olen tuntenut itseni idiootiksi, se on kirpaissut. Mutta harvoin sama taho on päässyt jymäyttämään minua kahdesti.

Ihmettelen sitä, kuinka merkinpalvonta estää joitakin näkemästä että joskus sitä saattaa saada tavallisen kitaran helvetin kalliilla. Koska sitä ne monet CS mallit ovat. Tavallisia kitaroita. Sellaisia, jotka on tehty oikein ja loppuun saakka.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
hallu
23.10.2018 23:18:11
petrip: .............. Miten joku voi tietää etukäteen, miltä oma Custom-kitara soundaa?

Tämä! on muuten tärkeä huomio. Minä jotenkin ajattelin, että joku Ruokankaan tasoinen tekijä koputtelee ja valkkailee niitä puita ja että sillä on niin mielettömän hyvin hallinnassa soundikysymykset, että kai se nyt osaa hyvin soivan kepin tehdä ..... mutta entä jos jokin ei osukaan ihan kohdalleen? tai vaikka tolvana kitaran tilaaja haluaa välttämättä sellaisen speksin siihen kitaraan joka pilaa sen soundin väistämättä? (tämän takia en customia tilaa kun mun mielestä ei ole mun asia neuvoa rakentajaa minkälainen kitaran pitää olla, vaan se on niinkö sen rakentajan asia tietää, mä vaan soitan). Mutta olisi ihan karmaisevaa ostaa viidentonnin kepakko sokkona ja sitten se ei olisikaan hyvä tai olisi suorastaan pettymys..... jotenkin ehkä sittenkin se kun kitarapajalla testaili sitä viidentonnin Gibsonia, niin sen olisi siitä voinut ottaa mukaansa todettuaan että se on hyvä. Pienempi riski siinä kai olisi.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
BugBadWolf
23.10.2018 23:19:51
WanhaWetäjä:...

https://muusikoiden.net/dyn/users/153639.jpg

No NYT on sen näköinen tele että minäkin saattaisin langeta.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
23.10.2018 23:26:13
Bluesmies: Onkohan Räikkönen mulkku, ku se ajaa Ferrarilla leveilläkseen muille? ;)

Rahastahan se, ressukka ajaa. Renkinä toisen autolla. Kuolisi nälkään muuten, perheellinen mies ;D
hallu
23.10.2018 23:28:40
ituvirtanen: Kiva, että täällä on enemmänkin kelloasiantuntijoita. Ihan vastaavasti voisin sanoa, että vaneribentonilla pärjää. Jo Gibsonissa on niin paljon "jotakin sellaista, joka on turhaa", Ruokankaasta puhumattakaan.

Aloitan ihan helposta: kunnollista, taiten tehtyä mekaanista kelloa pystyy osaava kelloseppä huoltamaan/ylläpitämään heittämällä seuraavat parikin sataa vuotta. Kahden kympin Casiota ei kukaan.

Kellot ovat herättäneet minut seuraavaan ajatuskulkuun:
Kun löydän sopivan, joudun miettimään sen hankintaa. Säästämään. Pohtimaan sen tarvetta. Ja taas säästämään. Kun kävelen kauppaan ja teen hankinnan, olen jo harkinnan kautta päättänyt pitää sen. Voisin tuhlata rahani kaikenlaiseen krääsään ja siirtää valuuttaa Kiinaan. Tai voin investoida, jolloin kulutan itse asiassa vähemmän mutta parempiin ja kestävämpiin, pitemmän päälle edullisempiin hyödykkeisiin. (Todellisuudessa minulla ei ole kellojen armeijaa, vaan valikoima alan kirjallisuutta.)

Saman voi tehdä soittimen / juoman / käsilaukun / muu, mikä? kanssa. Vähän mutta parempaa.

En minä ole kelloasiantuntija..... enkä oiekastaan minkään alan asiantuntija. Käytin kelloa esimerkkinä vain siksi, että se oli noussut keskustelussa esimerkiksi luksuksesta. Mekaaninen kello on varmasti hieno laite jota voi huoltaa, mutta en tarkoittanut kellon kestävyyttä vaan tarkoitin että minulle luksus määritelmällisesti tarkoittaa jotakin turhaa/ylimääräistä/sellaista joka ei ole välttämätöntä, mutta se on kaunista, ainutlaatuista ja todennäköisesti arvokasta. Jokainen voi ihan itse miettiä kuinka tarpeellinen kapine nykymaailmassa rannekello on.... ihan niinkuin voi miettiä sitäkin, että mikä kenellekin on luksusta, sehän on subjektiivista kuten todettua. Esimerkiksi mulle sukeltajan kello olisi tuiki tarpeeton luksustuote, mutta sukeltajalle se olisi ihan välttämätön työkalu hengissäpysymiseen. Sitä minä tarkoitin. Ja edelleenkään en pidä Gibson CS/R:ää luksustuotteena, se on vain hemmetin kallis kitara ja mun mielestä vähintäänkin hyvä sellainen, mutta mitään luksusta en siinä näe. Mutta tietenkin ymmärrän luksuksen ehkä eri tavalla kuin joku muu.

Ja olen kanssasi samaa mieltä soittokamojen suhteen. Mielummin vähän ja niin hyvää kuin perse kestää kuin paljon ja halpaa.
Jucciz
24.10.2018 00:54:41
BugBadWolf: No NYT on sen näköinen tele että minäkin saattaisin langeta.

Sitten vaan puhelu Pekalle tai paikan päälle käymään:
https://gasguitarworks.fi/
https://www.facebook.com/gasguitarworks/

Tippaakaan en kehu (ainakaan turhaan), mutta ehkä jotain kertoo se, että mulla on tätä kirjoittaessa kolme GAS-kitaraa ja neljättä hahmotellaan...
hallu
24.10.2018 01:03:48
Jucciz: ..........

Tippaakaan en kehu (ainakaan turhaan), mutta ehkä jotain kertoo se, että mulla on tätä kirjoittaessa kolme GAS-kitaraa ja neljättä hahmotellaan...

Niin, että pakkohan sen joskus on onnistua vai? :-D
Kaihua
24.10.2018 04:08:42
Mikäs se täällä olis nyt konsensus, otsikkoon siis viittaan. Onko multa huijattu rahat pois nyt kun ostin sen himoitsemani Fender CS telen?
Tirehtööri tietää sen, se on loppu tämän sirkuksen
Laulava Kylätohtori
24.10.2018 08:47:19
BugBadWolf: Toki on. Mutta koska tässä puhutaan pääasiassa "niiden kahden" Custom Shopeista, olen varsin skeptinen sen suhteen, josko suuremmassa sarjassa tehty valmis on sittenkään laadultaan samaa tasoa. Molemmat ovat varsin tunnettuja anteeksiantamattoman suuresta heittelystä laadussa.

Lisäksi monet reissuet ovat oikeasti vain tavallisia kitaroita, jotka on kyhätty eri vuosimallien spekseille. Kun langan aloitus oli (jaksan aina muistuttaa siitä) pohdiskelua siitä, onko siellä kuplaa ja missä se laatuero on, pyörin itse koko ajan sen aiheen ympärillä.

Ja tässähän se on että jos tekee vuonna X version vuoden Y sarjavalmisteesta, muuttuuko se vanha sarjatuotantovärkki harvinaisiksi puiksi jne? Ehkä harvoin, jos kyse on jostain pienestä ruusupuukasasta varaston takanurkissa. Monesti myös ei.

Kun hintaerosta puhutaan, se noin tonnin ero vastaavaan kotimaiseen (mikä estää tilaamasta kotimaiselta pajalta karvalakki-Fenderin spekseillä?) on mielestäni melkoinen.

Kun jätetään kallis silmäkarkki pois, päästään puhumaan työn laadusta ja sen hinnasta. Kitaran voi tehdä vain niin lähelle täydellistä kuin voi. Minulla on tuuria, kun lyhyen ajomatkan sisällä on kasakaupalla sellaisia pajoja, jotka pystyvät tekemään kitaroita aivan samalla laadulla minkä tahansa maailman huippumerkin kanssa. Siksi kehtaan väittää että kateuteni ja kokemuksen puutteeni ei ole haitannut arvostelukykyäni käytännön vertailutilanteissa.

Ne mielikuvat... Itse vaihdan "totuuden" toiseen, jos totuudeksi hyväksymisen jälkeen tulee lisää, toiseen suuntaan viittaavaa faktaa. Penikkana palvomani Fenderit ja Gibsonit ovat menettäneet sädekehänsä ja tilalle on tullut toisenlaista tavaraa. Ja joo. Jokaisen kerran kun olen tuntenut itseni idiootiksi, se on kirpaissut. Mutta harvoin sama taho on päässyt jymäyttämään minua kahdesti.

Ihmettelen sitä, kuinka merkinpalvonta estää joitakin näkemästä että joskus sitä saattaa saada tavallisen kitaran helvetin kalliilla. Koska sitä ne monet CS mallit ovat. Tavallisia kitaroita. Sellaisia, jotka on tehty oikein ja loppuun saakka.

Jep. Tämä on ihan totta. Sinun MIELESTÄSI. Tämä on sinun MIELIPITEESI. Kunpa nyt jo ymmärtäisit sen, etkä esiintyisi kuin sinun MIELIPITEESI olisi minkäänlainen fakta. Se ei ole, etkä sä voi täällä arvostella toisten rahankäyttöä tyhmäksi, koska olet itse eri MIELTÄ.

Tiedätkö? Luulet ehkä olevasi viisas ja oppinut matkan varrella paljon, mutta tuollainen omien MIELIPITEIDEN tyrkyttäminen ja niiden julistaminen absoluuttisiksi totuuksiksi nyt vaan on helvetin tyhmää. Sori vaan. Siitä Fenderistä maksaminen ei ole tyhmää, eikä turhaa, vaikka se sinusta siltä tuntuisikin.

Joten osta sä, mitä haluat ja anna toisten maksaa Fenderistä vaikka 10000, vaikka se sinun MIELESTÄSI olisikin tyhmää. Jos haluaa sen Fenderin, niin se on ihan vitun sama, mitä muuta on tarjolla, jos haluaa sen Fenderin. Onko tätä todella noin uskomattoman vaikea ymmärtää.
hallu
24.10.2018 08:52:56
Kaihua: Mikäs se täällä olis nyt konsensus, otsikkoon siis viittaan. Onko multa huijattu rahat pois nyt kun ostin sen himoitsemani Fender CS telen?

Kukaan ei näytä vastustavan suomalaisten soitinrakentajien tekevän keskivertoa parempia soittimia :-) sen sijaan nuo isojen pajojen CS:t saavat osalta keskustelijoista tuomion.

Itse olen sitä mieltä, että ei sinua ole huijattu.
Laulava Kylätohtori
24.10.2018 08:53:11
Kaihua: Mikäs se täällä olis nyt konsensus, otsikkoon siis viittaan. Onko multa huijattu rahat pois nyt kun ostin sen himoitsemani Fender CS telen?

Onneksi suurin osa tuntuu ymmärtävän, että jokainen saa käyttää rahansa haluamiinsa kohteisiin ilman, että toiset voivat sitä arvostella. Tai että asia edes kuuluisi muille millään tavalla.

Valitettavasti täällä on liikaa myös niitä, jotka tikahtuvat kateuteensa, ymmärtämättömyyteensä sekä omiin kuvitelmiinsa omasta erinomaisuudestaan. Niitä, jotka mielestään voivat laittaa kaikkeen sen absoluuttisesti oikean hinnan, mistä ketään järkevä ja älykäs ei voi enää poiketa, koska muuten maksaa väärin ja on tyhmä.
Laulava Kylätohtori
24.10.2018 08:55:20
hallu: Kukaan ei näytä vastustavan suomalaisten soitinrakentajien tekevän keskivertoa parempia soittimia :-) sen sijaan nuo isojen pajojen CS:t saavat osalta keskustelijoista tuomion.

Itse olen sitä mieltä, että ei sinua ole huijattu.

Se on se, kun kovasti haluttaisiin Fenderin tai Gibsonin custom shoppia, mutta rahat ei oikein riitä, eikä muijakaan anna lupaa. Niin tottakai se muuttuu omassa heikossa päässä ihan paskaksi, mitä ei oikeasti kannata kenenkään ostaa. Ja ne ketä ostaa, niin nehän nyt on ihan tyhmiä.. :D
Kefiiri
24.10.2018 09:04:36
BugBadWolf: Toki on. Mutta ...

Asiallinen ja yllättävän maltillinen kirjoitus! Ei sillä ettenkö nauttisi niistä provokatiivisemmistakin ;)

Kylätohtori on noussut jollain väärällä jalalla kun tuostakin jo noin hermostui.

En itse pidä Fenderin hommaamista sen hölmömpänä kuin kotimaisenkaan suosimista. Näkökulmia aiheeseen on monenlaisia ja omasi perustelit mielestäni hyvin!
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
24.10.2018 09:10:03 (muokattu 24.10.2018 09:11:41)
Kefiiri: Asiallinen ja yllättävän maltillinen kirjoitus! Ei sillä ettenkö nauttisi niistä provokatiivisemmistakin ;)

Kylätohtori on noussut jollain väärällä jalalla kun tuostakin jo noin hermostui.

En itse pidä Fenderin hommaamista sen hölmömpänä kuin kotimaisenkaan suosimista. Näkökulmia aiheeseen on monenlaisia ja omasi perustelit mielestäni hyvin!

En ole. Ihmettelen vaan tuota tyyliä, jossa itse kerrotaan ns. oikeat hinnat tuotteille, eikä järkevä ihminen maksa niistä sitten enempää.

Eli Fender CS:n ostajat ovat hölmöjä ilmasta maksajia, koska itsellä on tunteisiin perustuvia antipatioita Fenderiä kohtaan. Jostain toisesta pajasta taas saa ostaa ilmaa, koska se on mummiälest ihan hyvä paja. Eli omat mielipiteet muuttuvat faktoiksi. Varsin heikkolahjaista on sellainen ajattelu.

Ongelmahan on juuri siinä, että se oma näkökulma, olkoonkin perusteltavissa, muuttuu faktaksi, mitä se ei oikeasti ole.
Laulava Kylätohtori
24.10.2018 09:23:48 (muokattu 24.10.2018 09:25:10)
BugBadWolf: kannattaakin sitten vakavissaan miettiä, kumman osapuolen mielipide asiasta on se, jota kannattaa alkaa muuttamaan.

Minusta kannattaisi alkaa siltä puolelta, joka ei löydä faktoja omien ajatustensa tueksi.

Tässähän tämä tiivistyy tämä ongelma. Kaksi ihmistä, joilla molemmilla on oma mielipide CS kitaroista. Molemmat pystyvät perustelemaan oman mielipiteensä omista lähtökohdistaan oikeiksi. Eli molemmat ovat omassa elämässää oikeassa, eikä kumpikaan ole väärässä.

Mutta nyt BBW:n mukaan kuitenkin toisen mielipidettä pitäisi alkaa muuttamaan. Eli se ei käy, että molemmilla on oma mielipiteensä CS kitaroista, vaan sen toisen pitää nyt muuttaa oma mielipiteensä sen toisen henkilökohtaisten ^faktojen^perusteella. Ja tässä kohtaa nimenomaan BBW:n mielipiteen suuntaan, koska onhan BBW elänyt vähän ennekin ja tietää nää jutut.

BBW:n lähestymistapa on aivan absurdi ja järjetön. Tottakai jokainen saa pitää omat mielipiteensä niin CS kitaroista kuin kaikesta muustakin, eikä niitä mielipiteitä tarvitse alkaa muuttamaan siksi, että joku toinen on eri mieltä. Olkoonkin, että perustelee omat henkilökohtaiset näkemyksensä. Ne ovat kuitenkin vain omia näkemyksiä omien lähtökohtien pohjalta, eikä faktoja, joiden pohjalta muiden pitäisi alkaa muuttamaan mielipiteitään tai näkemyksiään.

Eli tämä, että joku tekee omista mielipiteistään faktoja ja alkaa vaatia muita muuttamaan mielipiteitään omien mielipiteidensä mukaisiksi on todella epätervettä touhua. Keskusteluksi sitä ei voi sanoa. Ja kun ne omat perusteet ovat vielä tasoa, että on tässä eletty ja nähty muailmaa tai kyllä tässä silmät aukesivat mielikuvausvasta, kun muailmaa kierisin, notta jo olisi aika muidenkin silmänsä aukaista, niin hohhoijaa..

e. ja toki tämä koskee kaikkia muitakin, jotka eivät ymmärrä, että se oma mielipide ei ole fakta, jonka mukaan kaikkien muidenkin olisi elettävä. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä ja se on yhtä oikea kuin jonkun muunkin mielipide.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)