Aihe: Transistori- ja Putkivahvistimen erot?
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Kefiiri
30.06.2024 12:45:42 (muokattu 30.06.2024 12:46:05)
ituvirtanen: Tuo on miksaajan painajainen, jos pändissä sellainen on. Miksaus lähtee siitä, että tasapaino on saavutettavissa pöydän takaa. Ilman yhteyttä kitaraan, bassoon ja rumpuihin koko paletti huutaa hetken päästä liian kovaa tai soittajat ymmärtävät itse soittaa hiljempaa (liekö useinkaan mahdollista?)

No eihän se kauhean yleistä ole että bändi olisi balanssissa pelkällä backlinella, mutta hienoltahan se kuulostaa silloin kun näin on. Laulukaapeista tulee vain laulu. Agents osasi sen aikoinaan, monenlaisissa soittopaikoissa. Ei se mahdoton temppu ole.
En ole musiikin asiantuntija.
Einherjar
30.06.2024 20:01:29
GiovanniDiRondo: ...Toi, että kitaravahvistimen saundi kuulostaisi kauas jotenkin automaattisesti huonolta, en kyllä allekirjoita. Erilainen se kyllä on.

Se on aina melkosen dramaattisesti erillainen, kun siihen soittokohtaan, metrin parin päähän.
4x12:sella testaili aikoinaan, että yläkeskialue matkustaa melkosen kauas, basso jää eturiviin ja alakeskialue hiipuu pidemmälle mennessä. Lavalla kun oli hyvä, niin eturivissä oli siedettävä ja 10m päässä oli melkosta kiristystä.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Kefiiri
30.06.2024 20:21:53 (muokattu 30.06.2024 20:24:41)
Pulliainen kun soitti mikittämättömällä AC30:llä niin sointi oli jumalaisen ylväs ison salin joka kohdassa. Ihmettelin sitä kyllä. Jos soundin optimoi siihen parin metrin päähän, omalle soittopaikalle, kauempana sointi tosiaan voi olla karu. Vissiin Pullainen tajusi sen ja tyytyi vähän tumpumpaan lavasointiin.

Pelkällä backlinella soittaessa treblenupikkaa on turha kauheasti avata.
En ole musiikin asiantuntija.
Einherjar
01.07.2024 00:02:41
Kefiiri: Pulliainen kun soitti mikittämättömällä AC30:llä niin sointi oli jumalaisen ylväs ison salin joka kohdassa...

Joo, tosiaan säröllä pelatessa se yläkeskialue sisältää enemmän harmoonisia häiritsemään. Kliinimmällä voi päästä vähän helpommalla.
Ei sillä että se kliinikään nyt fysiikalta säästyy äänen edetessä ilmaa pitkin, mutta tosiaan sitä rähisevää asiaa on vähän vähemmän jo lähtöjään siellä ärsyttävimmällä alueella.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
GiovanniDiRondo
01.07.2024 15:13:24

Einherjar: Joo, tosiaan säröllä pelatessa se yläkeskialue sisältää enemmän harmoonisia häiritsemään. Kliinimmällä voi päästä vähän helpommalla.
Ei sillä että se kliinikään nyt fysiikalta säästyy äänen edetessä ilmaa pitkin, mutta tosiaan sitä rähisevää asiaa on vähän vähemmän jo lähtöjään siellä ärsyttävimmällä alueella.

Katsoin kaaviosta kuinka paljon se yläkeskialue oikeastaan korostuu. On se kyllä tosiaan aivan älyttömän raju pudotus noilla muilla taajuusalueilla.

Tässä tuli hyvää oppia. Kiitos kommenteista.
Olen käynynnä Piutissa, Lousissa, Retulaatsissa, Miiamissa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 510 11 12 13 14
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)