Aihe: Merkkikammo
1 2 3 4 512 13 14 15 16 17 18
Laulava Kylätohtori
14.06.2013 11:17:49
Timo JM: Voi olla, mutta en mää mittää Jaappanin Stratoa halua ;-)

Joo, siis nää kaukoidän kepukat ei sovi mulle ollenkaan pääsoittimiksi. Sekin vaan on fiilisjuttu. Toki mulla on useampi keltaisen rodun tekemä skitta aputyökaluina, mutta suhde niihin on erilainen. En esim. nousisi lauteille sellaisen kanssa. Äänityksissä käytän kuitenkin soundivaihtelun vuoksi.

Taas yksi perversio korvien välissä ;-D

Nämä on niitä hommia, joille on turha edes yrittää löytää järkiperusteluita. Puhtaita fiilis- ja mojojuttuja, mutta onko sillä sitten väliä? Minusta ei.... :)
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Jucciz
14.06.2013 11:29:44
Timo JM: En esim. nousisi lauteille sellaisen kanssa.

Heh. Mulla on nyt tovin aikaa ollut huolettomana ykköstyökaluna keikoilla nimenomaan japanilainen ESP Telecaster ja kyllähän se toimii aivan upeasti. Ei siinä soitellessa tule tippaakaan semmoinen olo, että Fenderin kanssa asiat olisivat huomattavasti paremmin.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Timo JM
14.06.2013 11:41:19

Jucciz: Heh. Mulla on nyt tovin aikaa ollut huolettomana ykköstyökaluna keikoilla nimenomaan japanilainen ESP Telecaster ja kyllähän se toimii aivan upeasti. Ei siinä soitellessa tule tippaakaan semmoinen olo, että Fenderin kanssa asiat olisivat huomattavasti paremmin.

Juu, en yritä yhtään puolustella tätä omaa vinoutumaa :-)
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari |
mpekkanen
14.06.2013 11:44:03
Jucciz: Heh. Mulla on nyt tovin aikaa ollut huolettomana ykköstyökaluna keikoilla nimenomaan japanilainen ESP Telecaster ja kyllähän se toimii aivan upeasti. Ei siinä soitellessa tule tippaakaan semmoinen olo, että Fenderin kanssa asiat olisivat huomattavasti paremmin.

Itse olen kanssa samaa mieltä ,että nämä ESP kitarat joita aikoinaan kitarapaja myi ja toi maahan,niin ne telet ja stratot ovat hintaiseekseen kyllä monestikkin paljon parempia kuin amerikan Fenderit. Tosin ei näitäkääm kitaroita ihan parilla sadalla missään pyöri ja ei tarvitsekkaan,koska ovat oikeasti hyviä soittimia.
Muovinen
14.06.2013 12:55:51

mpekkanen: Itse olen kanssa samaa mieltä ,että nämä ESP kitarat joita aikoinaan kitarapaja myi ja toi maahan,niin ne telet ja stratot ovat hintaiseekseen kyllä monestikkin paljon parempia kuin amerikan Fenderit. Tosin ei näitäkääm kitaroita ihan parilla sadalla missään pyöri ja ei tarvitsekkaan,koska ovat oikeasti hyviä soittimia.

Saman olen kuullut eräältä soittomiekkoselta, jolla on kyllä erittäin laaja kokemuspohja eri kitaroista ja näin ollen pidän tätä tietoa aika luotettavana. Mulle Fender ei oo niin pyhä merkki, ettenkö voisi soittaa jonkun muun pajan tulkintaa heidän kitaroistaan. Jännä homma, että basson suhteen olisin paljon nihkeämpi ottaan jotain presari ESP:tä esim.
Stalkah
15.06.2013 12:47:42 (muokattu 15.06.2013 12:51:09)

Empä tiiä että sylettääkö mikää valmistaja sen pahemmin, korkeintaan suhtaudun varauksella halpavalmistajiin. Eikä sitä nyt muutekaa tule ostettua ihan mitä sattuu.

Yksittäinen halpavalmistajana normaalisti tunnetun merkin tuote saattaa kuiteki olla hinta/laatu- suhteeltaan monia laatuvalmistajia parempi, joten tän suhteen en koe järkeväks kammota mitään sen kummemmin, vaan yritän suhtautua mahdollisimman objektiivisesti kaikkeen. Esim. vähän kökkömerkkinä tunnettu Behringer valmistaa miun kokemuksen mukaan ihan hyvää studiomonitorisarjaa nimeltä Truth. Mei rumpalin kotistudiolla on pari sellasia telkänpönttöjä, oisko ollu B2031A-mallia, ja oon vakavasti harkinnu iteki hankkivani saman sarjan edustajat itellenikin.

E: Tai no ennen kammosin vähän ESP- merkkiä ja alanimeään LTD, mutta sittemmin tuli pehmyttyä sillekin ja ostettuakin LTD:n EX-307. Indokiinan kepit on tietysti aina oma lukunsa (ja tossa EX-307:ssa riitti ja riittää edelleenki vähä ruukattavaa jotta siitä saa hyvän kitaran), mut muutoin noissakaan kahessa nimessä ei sen kummemmin ole nykysi mielestäni mitää kammottavaa.
"Mikään ei ole käytännöllisempää kuin hyvä teoria. Mikään ei myöskään ole teoreettisempaa kuin hyvä käytäntö."
Morri
15.06.2013 14:33:29
Sähkökitaroissa kaksi merkkiä on sellaisia, joita ei tässä taloudessa ole näkynyt ja ne ovat Gibson ja Ibanez. Ei vaan nappaa niin sanotusti.
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
Arkka
15.06.2013 16:12:11

Kaikki kalliit kamat on iham paskoja. Tyhjätaskuisuudellani saattaa olla jotain tekemistä tällasen mantran kanssa..

Vaffareista Laney on jotenkin sellanen, että en ostais. Ja siis on jo yks ja vieläpä ihan ok malli. Esp:n Ltd:t on vähän sellasia, että en ostais. Ja siis on jo yks ja vieläpä ihan ok malli. Meikä on tosi huono tässä merkkikammoisuudessa :)
JaaGeRMaisTeR
15.06.2013 16:14:21
Arkka: Kaikki kalliit kamat on iham paskoja. Tyhjätaskuisuudellani saattaa olla jotain tekemistä tällasen mantran kanssa..

Vaffareista Laney on jotenkin sellanen, että en ostais. Ja siis on jo yks ja vieläpä ihan ok malli. Esp:n Ltd:t on vähän sellasia, että en ostais. Ja siis on jo yks ja vieläpä ihan ok malli. Meikä on tosi huono tässä merkkikammoisuudessa :)

Myin jokuaika sitten just sopivan setin sulle :D halppis Ltd ja laneyn hc 15w trankkuvahvari...
V
Arkka
15.06.2013 16:42:57

JaaGeRMaisTeR: Myin jokuaika sitten just sopivan setin sulle :D halppis Ltd ja laneyn hc 15w trankkuvahvari...

Aijai ku meniki sivu suun :)
Osteri
15.06.2013 16:52:26
Miksi LTD on kammolistalla? Mielenkiintoista. Minusta LTD kitaroita dissataan aikalailla perusteetta. LTD:n malleista löytyy hyvin tehtyjä kohtuuhintaisia kitaroita ja ovat ehkä vain yksinkertaistettuja ESP:tä. Olen omistanut 2 LTD:tä ja molemmat olivat laadullisesti korkealuokkaisia kitaroita. Ei mahtavaa tarinaa, mutta laatua ja näyttää kelpaavan nimekkäillekin soittajille.

(Periaate tietysti on erittäin hyvä syy kammota LTD:tä...jees...heh.)

Jossain toisessa ketjussa heitin arvon asiantuntijoille kysymyksen, että mikä on huonoa esim. Indonesiassa valmistetussa LTD Viperissa ja toistan sen täällä. Siellä ei tullut yhtään komenttia, eikä siis mitään moitteita. Anyone?
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Mr. Speed
15.06.2013 17:03:26 (muokattu 15.06.2013 17:05:15)
Osteri: Miksi LTD on kammolistalla? Mielenkiintoista. Minusta LTD kitaroita dissataan aikalailla perusteetta. LTD:n malleista löytyy hyvin tehtyjä kohtuuhintaisia kitaroita ja ovat ehkä vain yksinkertaistettuja ESP:tä. Olen omistanut 2 LTD:tä ja molemmat olivat laadullisesti korkealuokkaisia kitaroita. Ei mahtavaa tarinaa, mutta laatua ja näyttää kelpaavan nimekkäillekin soittajille.

(Periaate tietysti on erittäin hyvä syy kammota LTD:tä...jees...heh.)

Jossain toisessa ketjussa heitin arvon asiantuntijoille kysymyksen, että mikä on huonoa esim. Indonesiassa valmistetussa LTD Viperissa ja toistan sen täällä. Siellä ei tullut yhtään komenttia, eikä siis mitään moitteita. Anyone?

No jos lähdetään puunhalaaja-linjalle, niin on enemmän kuin todennäköistä, että Indonesiassa kitararakentajien työolot eivät ole ihan samalla tasolla kuin vaikkapa Japaniassa tai edes Koreassa. Lisäksi itse ainakin halua välttää ns. Kiina-ilmiötä asioissa joissa voin sen valinnan tehdä. Joku hienoelektroniikka nyt poikkeuksetta tehdään halpamaissa, mutta harrastusvälineet hankin mieluiten jossakin hyvinvointivaltiossa valmistettuna.

Toisekseen sitten, kaikille kitaran hyvyys ei ole pelkästään sidonnainen kitaran vireenpitoon ja spekseihin papereilla. Toki mojo vaikuttaa myös, mutta eniten vaikuttaa se, miltä kitara tuntuu, kuulostaa ja näyttää. Kaikki tähän mennessä kokeilemani ESP LTD:t, Schecterit yms ovat tuntuneet ja kuulostaneet muovisilta. Sellaisilta lelumaisuutta, mitä ei esimerkiksi USA Jacksoneissa ole. Tämä muovisuus-ongelma vaivaa myös ESP:n Standard-sarjaa ja melkein kaikkia Ibanezeja, ainakin mun päässä. Lisäksi hienot loimukannet ja otelautaupotukset näyttävät omaan silmään todella muovisilta ja heikosti tehdyiltä. Tässä tosin olen oppinut todella nirsoksi, koska esim. Navigatoreissa käytetään ihan oikeaa helmiäistä ja työnjälki on erinomaista - niin kuin hintakin... USA Jacksoneissa viimeistely ei taas ole mitenkään kummoista, joka vaikuttaa ikävästi laatuvaikutelmaan.

Lisäksi veikkaan, että ESP LTD assosioituu aikas monella siihen perus hevi-jonne-meininkiin, sillä usein juuri kyseinen ihmisryhmä valitsee kitarakseen ESP LTD:n. Tätä ei varsinaisesti helpota se fakta, että ehkä ensimmäisenä LTD:stä mieleen tuleva malli on kaiken maailman Laiho-sigut.

Itse olen muutenkin todella kranttu kitaroiden suhteen. En varsinaisesti dumaa mitään merkin perusteella, mutta vahva ennakkoluulo kitaroihin syntyy kokeilussa olleista yksilöistä.
http://www.sieni.us/?id=38
Osteri
15.06.2013 17:21:21
Mr. Speed: veikkaan, että ESP LTD assosioituu aikas monella siihen perus hevi-jonne-meininkiin, ehkä ensimmäisenä LTD:stä mieleen tuleva malli on kaiken maailman Laiho-sigut.

Tuo on varmasti paljolti totta. Oma mielipiteeni kuitenkin hyväksyy hyvin perinteisempää tyyliä olevat EC, PB, KH-DC ja mikseipä Viper mallinkin. Ei nyt niin hevanderia kaikki LTD:t.
Mr. Speed
15.06.2013 17:23:05
Osteri: Tuo on varmasti paljolti totta. Oma mielipiteeni kuitenkin hyväksyy hyvin perinteisempää tyyliä olevat EC, PB, KH-DC ja mikseipä Viper mallinkin. Ei nyt niin hevanderia kaikki LTD:t.

Ei ole ei. Silti kyse on kuitenkin siitä miten ihmiset assosioivat tietyn brändin. Samalla tavalla BC Richit on assosioitu muotopuoliksi hevisuunnikkaiksi, mutta esimerkiksi meikän Eagle on oikein asiallinen peli.
http://www.sieni.us/?id=38
Arkka
15.06.2013 17:23:27

Ainakaan mun tarkoitus ei ollut Ltd:tä merkkinä kritisoida. Eihän mulla sellasta olisi jos se huono hintaisekseen olis. Mielikuva perustunee just niihin 200 € ritsoihin, joilla moni alottelija vetää.
Tigerstedt
15.06.2013 21:14:56

Bossin pedaalit on jääneet kauppoihin jostain kumman syystä. Varmastikin hyviä vermeitä löytyy joukosta, mutta ei vaan nappaa mua. Ulkonäkö on jotenkin kökkö ja kasari.
The gum you like is going to come back in style.
elsewhere
15.06.2013 21:46:42
Osteri: Miksi LTD on kammolistalla? Mielenkiintoista. Minusta LTD kitaroita dissataan aikalailla perusteetta. LTD:n malleista löytyy hyvin tehtyjä kohtuuhintaisia kitaroita ja ovat ehkä vain yksinkertaistettuja ESP:tä. Olen omistanut 2 LTD:tä ja molemmat olivat laadullisesti korkealuokkaisia kitaroita. Ei mahtavaa tarinaa, mutta laatua ja näyttää kelpaavan nimekkäillekin soittajille.

Omalla kohdallani syitä on kaksi. Tärkeämpi syistä on se, että kaikki kokeilemani LTD:t ovat olleet todella keskinkertaisia soittimia. Soittimessa on joko oltava fiilis, että se on ehdottoman laadukas ja tuntuu "oikealta" ja sulavalta soittaa, tietynlaista jämäkkyyttä unohtamatta, tai sitten siinä pitää olla jotain raivostuttavaa, joka saa kamppailemaan vastaan ja tunteet ja intohimon heräämään sitä kautta. Yksikään kokeilemani LTD ei ole jotenkin herättänyt minussa oikein mitään tunteita mihinkään suuntaan ja ne ovat olleet vähän kuin kaupan valmiita hunajamarinoituja kanasuikaleita: kyllähän niitä syö jos ei muuta ole, mutta mitään elämystä on turha odottaa suuntaan tai toiseen. Minusta "ihan kiva" on suurin mahdollinen loukkaus. Sama pätee myös Squierin kitaroihin, tätä yhtä omistamaani Jazzmasteria lukuunottamatta. Minulla on ollut kehuttua Classic Vibe-sarjaa useampikin soitin, ja ovathan ne hintaluokassaan järkyttävän hyviä ja parempia kuin meksikolaiset, mutta jokin juttu niistä puuttuu. Olkoon se sitten vaikka päänsisäistä...

Toinen hyvin subjektiivinen syy on se, että en yksinkertaisesti tykkää hevistä, heviin viittaavista soundeista enkä siitä estetiikasta, mitä hevikitaroista löytyy. Kaikenmaailman pääkallot, mattamustat pinnoitteet ja floikat aiheuttavat minulle väristyksiä eivätkä positiiviseen suuntaan, ja lisäksi noissa kokeilemissani LTD-malleissa on ollut aika tunkkaiset kaksikelaiset mikit, jotka ehkä soopivat siihen räimimiseen, mutta en saa niistä sellaisia soundeja ulos, joista itse pidän.

Varmasti LTD:ltä löytyisi jotain minullekin sopivampaa, esimerkiksi vaikka noiden high-endimpien Eclipse-mallien suunnalta, mutta jotenkin yleinen fiilis ei vaan vedä siihen suuntaan lainkaan.
~ Love broke out and I forgot it's war.
Osteri
15.06.2013 23:22:01
elsewhere:.... kaikki kokeilemani LTD:t ovat olleet todella keskinkertaisia soittimia.

Mistä johtuu että joillekin kelpaa keskinkertaiset soittimet ?
hallu
16.06.2013 00:38:02
Osteri: Mistä johtuu että joillekin kelpaa keskinkertaiset soittimet ?

He varmaan luulevat, että musiikin sielu asuu soittajassa eikä soittimessa;-).
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Osteri
16.06.2013 00:46:47
Siis tää soundi sormista juttu..vai ?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)