Aihe: torin turhat myynti-ilmoitukset
1 2 3 4 512 13 14 15 1628 29 30 31 32
mpekkanen
20.02.2013 15:56:02
Niin se että jos mulla on jotain myynnissä ja joku kyselee siitä ja vastaa sitten että ei kiitos tai muuta vastaavaa on minusta ihan asiallista. Ei mulle tarvitse koko elämän tarinaa kertoa. Olisi kuitenkin ihan hyvien tapojen mukaista vastata siihen ilmoitukseen jos sen vielä on itse ensin lähettänyt edes jotain. Kun on itsekkin nähnyt vaivaa että on vastannut kaverille.
Toisekseen kun esitin listaa kavereista joiden kanssa sitä kauppaa voisi tehdä omalla riskillä niin siinä on se juttu juurikin että joku voi ihan huvikseen pilata jonkun maineen. Tällaista en tietenkään tarkoittanut että ketään aletaan ihan huvikseen haukkumaan.
Eilen kysyin yhdeltä tyypiltä jolla oli kitara ja vahvistin myytävänä että ovatko kummatkin täysin ehjiä.siihen tuli nopeasti vastaus että ovat. Sitten laitoin kaverille ilmoituksen jossa ehdotin että löytyisiko minun ilmoituksestani jotain mikä kiinnostaisi ja välirahan voisin maksaa luonnollisesti sitten sen mukaan mitä sieltä löytyy. Mitään vastausta ei enää tullut. Ilmeisesti vaihto ei kiinnostanut,mutta tässä oltaisiin päästy kauppoihin niinkin että multa olisi tullut jotain pientä vaihdossa ja suurimman osan hänen pyytämästään hinnasta olisin maksanut ihan rahalla.
Laulava Kylätohtori
20.02.2013 16:01:34
mpekkanen: Eilen kysyin yhdeltä tyypiltä jolla oli kitara ja vahvistin myytävänä että ovatko kummatkin täysin ehjiä.siihen tuli nopeasti vastaus että ovat. Sitten laitoin kaverille ilmoituksen jossa ehdotin että löytyisiko minun ilmoituksestani jotain mikä kiinnostaisi ja välirahan voisin maksaa luonnollisesti sitten sen mukaan mitä sieltä löytyy. Mitään vastausta ei enää tullut. Ilmeisesti vaihto ei kiinnostanut,mutta tässä oltaisiin päästy kauppoihin niinkin että multa olisi tullut jotain pientä vaihdossa ja suurimman osan hänen pyytämästään hinnasta olisin maksanut ihan rahalla.

Tällaiset myyjät ovat siinä mielessä tyhmiä, että eivät ymmärrä sitä, että vaikka kysyy, kiinnostaako vaihto, se ei tarkoita, etteikö silti olisi valmis ostamaan pelkällä käteisellä. Itse ainakin saatan tyrkyttää ensin jotain vaihdossa (paitsi, jos lukee ei vaihtoa jne...) ja jos se ei myyjää kiinnosta, niin sitten voin ostan rahalla. Mutta jos vastausta vaihtoehdotukseen ei tule, tulkitsen asian niin, että myyjä ei ole halukas kanssani kauppaa käymään ja unohdan koko asian. Kuten kävi em. Mudhoneyn kanssa...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
mpekkanen
20.02.2013 16:19:59
Laulava Kylätohtori: Tällaiset myyjät ovat siinä mielessä tyhmiä, että eivät ymmärrä sitä, että vaikka kysyy, kiinnostaako vaihto, se ei tarkoita, etteikö silti olisi valmis ostamaan pelkällä käteisellä. Itse ainakin saatan tyrkyttää ensin jotain vaihdossa (paitsi, jos lukee ei vaihtoa jne...) ja jos se ei myyjää kiinnosta, niin sitten voin ostan rahalla. Mutta jos vastausta vaihtoehdotukseen ei tule, tulkitsen asian niin, että myyjä ei ole halukas kanssani kauppaa käymään ja unohdan koko asian. Kuten kävi em. Mudhoneyn kanssa...

Tämä asia meni juurikin näin. Olisin ostanut häneltä suoraan sen kitaran ja vahvistimen,kuitenkin kun itsellä on myynti ilmoitus niin ajattelin kysyä olisiko kiinnostusta vaihtoon. Mulla on uusia virityskoneita ja talloja ja sen tyylistä rompetta myynnissä. Nyt kun vastausta ei tullut niin en minä enää viitsi häneltä sitä pakettia edes ostaa. Ihan vaan sen takia ettei voinuta vastata mulle ettei ole tarvetta vaihdokeille tai näille tavaroille mitä myyn. Tässä myynti ilmoituksessa ei ollut puhetta ettei mitään oteta vaihdossa tai vain rahalla/nouto tai muuta sellaista.
jkourula
20.02.2013 16:46:19
mpekkanen: Tämä asia meni juurikin näin. Olisin ostanut häneltä suoraan sen kitaran ja vahvistimen,kuitenkin kun itsellä on myynti ilmoitus niin ajattelin kysyä olisiko kiinnostusta vaihtoon. Mulla on uusia virityskoneita ja talloja ja sen tyylistä rompetta myynnissä. Nyt kun vastausta ei tullut niin en minä enää viitsi häneltä sitä pakettia edes ostaa. Ihan vaan sen takia ettei voinuta vastata mulle ettei ole tarvetta vaihdokeille tai näille tavaroille mitä myyn. Tässä myynti ilmoituksessa ei ollut puhetta ettei mitään oteta vaihdossa tai vain rahalla/nouto tai muuta sellaista.

Vastaamattomuus on kyllä myyjältä tylyä. Kannattaisi silti varmaan ennen vaihtojen mainitsemista sanoa, että ostaa joka tapauksessa. Näin minä ainakin teen ja hyvin on toiminut. Ja itseasiassa myyjänä automaattisesti tsekkaan ostajan myynnissä olevat kamat vaihtojen varalta.

Muutenkin mitä enemmän infoa laittaa ensimmäiseen viestiin niin sitä pienempi riski on että kama lähtee neuvottelujen tai kyselyjen välissä.
mpekkanen
20.02.2013 17:26:00
jkourula: Vastaamattomuus on kyllä myyjältä tylyä. Kannattaisi silti varmaan ennen vaihtojen mainitsemista sanoa, että ostaa joka tapauksessa. Näin minä ainakin teen ja hyvin on toiminut. Ja itseasiassa myyjänä automaattisesti tsekkaan ostajan myynnissä olevat kamat vaihtojen varalta.

Muutenkin mitä enemmän infoa laittaa ensimmäiseen viestiin niin sitä pienempi riski on että kama lähtee neuvottelujen tai kyselyjen välissä.

Kyllähän se tietysti on niinkin että jo siihen ensimmäiseen viestiin kannattaa laiittaa jo jotain. Kuitenkin jos heti ilmoittaa että ostan laitteesi ja sitten lopuksi kysyy että niin onhan ne ehjät. Siihen ei ehkä enää siinä vaiheessa tule täysin rehellistä vastausta. Senpä takia kysyin myyjältä ensin ovatko laitteet kaikki kunnossa. Ehkä ei olisi pitänyt ehdottaa mitään vaihdossa,vaikka sanoin kyllä maksavani puuttuvan välirahan. Mulla on myös siellä aika edullistakin tavaraa myynnissä että kyllä hän olisi sitä rahaakin saanut. Kun nyt ei kuitenkaan viitsinyt vastata ja mullekkaan ei tämä kauppa ole se maailman kaikkein tärkein juttu niin antaa sitten olla.
Voi olla että tätä tarkoititkin ,mutta minusta myyjän tai ostajan pitäisi laittaa mahdollisimman paljon asiaa siihen omaan tori ilmoitukseensa. Sitten olisi kaikille selvää että mitkä jutut käy ja mitkä taas ei. Tuntuu kummalta ettei moni myyjä tajua laittaa kunnolla tietoja siihen omaan ilmoitukseen. Ei tarvitsisi turhaan laitella sitten viestejä tai soitella.
tapiomarko
21.02.2013 22:28:28 (muokattu 21.02.2013 22:52:16)
Tällä ostoilmoituksella luulisi saavan tarjouksia, joten ei turha(n) tarkka, basso, kitara, vahvistin tms.

Ostetaan: Ostan: GIBSON tai Fender
Lisätty: 21.02.2013
Voimassa: 21.04.2013
Ilmoittaja: xxxxxxxxxx_Pikaviesti _

Ostan: GIBSON tai Fender:n

Jonkun ns. Signature mallin.
joku halpa epiphone malli voi tulla kyseeseen.

sähköposti ja puhelinnumero näkyy kirjautuneille.
Tässä kypsemmässä iässä ei enää oikein riitä elämänsisällöksi pelkkä pippeli...elämässä pitää olla myös vaginaa
P.P.King
23.02.2013 14:48:40 (muokattu 23.02.2013 14:56:02)
Täytyy tunnustaa, että vaikka pyrinkin noudaattamaan hyviä käytöstapoja, lienee omassa kauppakäyttäytymisessänikin vielä runsaasti parannettavaa. Yritin alkuvuodesta myydä torilla tarpeetonta kitarakamaa. Alkuun pyrin vastamaan jokaisen saamaani kysymykseen sekä tarjoukseen, mutta jossain vaiheessa täysin järjettömien ostotarjousten suuren määrän vuoksi päätin lopulta suosiolla ohittaa osan tarjouksista. Edes mahdollisimman informatiivisen ilmoituksen laatiminen tai kauppaehtojen selkeä rajaaminen ei tuntunut tuottavan tulosta.

Ohessa muutamia esimerkkejä n. 1 kk:n aikana saamistani tarjouksista, jotka osaltaan laskivat sangen tehokkaasti myynti-innostustani.

Kaupatessani M.netin torilla kitaravahvistinta mainitsin ilmoituksessani selkeästi, etten lähetä vahvistinta, sillä 30 kg:n painoisen putkikombon toimitus ehjänä on oma taitolajinsa. Tästä huolimatta kaukaisimmat "osatajat" löytyivät 500 km:n päästä. Yleensä jo ensimmäisessä viestissä ilmoitettiin, ettei nouto tulisi onnistumaan.

Myymäni lap-steel herätti ostajien mielenkiinnon. Ensimmäisen ostajan kiinnostus lopahti mahdollisista toimitustavoista (nouto/matkahuolto) neuvoteltaessa. Ostajalle olisi sopinut, että toisin kitaran n. 100 km:n päähän hänen kotipaikkakunnalleen, josta hän voisi sen noutaa. Vaihtoehtoisesti olisin voinut myydä kitaran sangen kainostelematta tingittyyn hintaan ja maksaa rahtikulut omasta pussistani.

Vaihtotarjoukset olivat jälleen kerran oma lukunsa. Mikäli ilmoituksessa on rajattu tarkasti vaihdossa kiinnostavat kohteet, mielestäni ei ole perusteltua tarjota vaihdossa jotain täysin sattumanvaraista. Vaihdossa kelpuuttamani mandoliinin sijasta minulle tarjottiin mm. satunnaisia kitaranosia+välirahaa. Millä logiikalla esim. Straton tonepotikat ovat käypä vaihtoartikkeli, mikäli vaihdossa kiinnostaa ainoastaan mandoliini? Tällaisen tarjouksen kohdalla oma mielenkiintoni lopahtaa jo kättelyssä, sillä ilmeisesti ostaja ei ole vaivautunut edes lukemaan myynti-ilmoitustani läpi.

Joukkoon mahtui luonnollisesti myös vääriä yhteystietoja, lunastamattomia varauksia sekä ainaista tinkimistä.

Toimivan kaupankäynnin kannalta olisi mielestäni olennaista, että myös ostajat pysähtyisivät hetkeksi pohtimaan käytöstään. Mikäli toimitustavat tai vaihdossa kiinnostavat kohteet on rajattu tarkasti, olisi kenties kohtuullista noudattaa myyjän toiveita. Ns. "jos vaikka nappaisi"-tarjoukset tuskin hyödyttävät ketään. Luultavasti myyjienkin käytöstavat paranisivat ja kaupankäynti olisi kumminkin puolin miellyttävämpää, mikäli potentiaaliset ostotarjoukset eivät hukkuisi muiden yhteydenottojen sekaan.
MaxDamage
25.02.2013 13:53:04
P.P.King: Toimivan kaupankäynnin kannalta olisi mielestäni olennaista, että myös ostajat pysähtyisivät hetkeksi pohtimaan käytöstään. Mikäli toimitustavat tai vaihdossa kiinnostavat kohteet on rajattu tarkasti, olisi kenties kohtuullista noudattaa myyjän toiveita. Ns. "jos vaikka nappaisi"-tarjoukset tuskin hyödyttävät ketään. Luultavasti myyjienkin käytöstavat paranisivat ja kaupankäynti olisi kumminkin puolin miellyttävämpää, mikäli potentiaaliset ostotarjoukset eivät hukkuisi muiden yhteydenottojen sekaan.

Hyvin sanottu ja täyttä asiaa.
mpekkanen
14.08.2013 10:03:49
Tässä muutama päivä sitten vastailin erääseen myynti-ilmoitukseen jossa oli akustinen kitara myynnissä. Alkuun kävimme ihan asiallista yhteydenpitoa ja hän itse ehdotti vaihtoa erääseen minulta löytyvään vahvariin ja kertoi ,että voi maksaa väliä.
Kun sen jälkeen kerroin ,että asun hieman eripuolella Suomea ja haluaisin tehdä kaupat niin enää ei kuulunut mitään. Hän ei ollut valmis sitten ilmeisesti tulemaan keski-suomeen tuolta etelämmästä,mutta ei antanut enää minullekkaan mitään mahdollisuutta että olisin lähtenyt sinne.

Miksi laittaa myynti/vaihto ilmoitusta jos sitten itse sitä vaihtoa ehdottaa ja kumminkaan kaupat naamatusten ei käy? Vai olisiko pitänyt vahvari lähettää ja odottaa sitten mahdollista postia tänne suuntaan ja rahoja tilille? Tuskinpa kukaan näin tekee kauppaa. Tässä vaihdettiin vielä niin monta viestiä, että luulisi pystyvän ilmoittamaan jos kitara on vaikka myyty. Ainakaan ilmoitusta ei ole poistettu.

Myös nämä viikkotolkulla olevat ilmoitukset jossa lukee ,että myyty niin eikö niitä tosiaan voi poistaa?
JaaGeRMaisTeR
14.08.2013 10:31:10
No ei nyt varsinaisen turhia, mutta nuo saakelin jatkuvat nostot. Copy pastena kahden päivän välein samat ilmotukset.. Alkaa hieman toriaddiktina tympiä :D
*Maailma on potta*
mpekkanen
14.08.2013 10:46:41
JaaGeRMaisTeR: No ei nyt varsinaisen turhia, mutta nuo saakelin jatkuvat nostot. Copy pastena kahden päivän välein samat ilmotukset.. Alkaa hieman toriaddiktina tympiä :D

Kyllähän noissa jatkuvissa nostoissa on sekin ,että kyllä se mahdollinen ostaja huomaa sen myös. Minusta se ei anna hyvää kuvaa myytävästä tuotteesta tai myyjästä jos sama ilmoitus on kuukausien ajan joka toinen päivä nostettu ja aina samalla hinnalla.

Tähän voisi kyllä ylläpito keksiä jonkun ratkaisun.
reative
14.08.2013 10:53:04
^Joo, jäähylle moiset banaanisaarille..
JaaGeRMaisTeR
14.08.2013 11:02:05
reative: ^Joo, jäähylle moiset banaanisaarille..

Tuosta rangaistuksestat tää kaveri lähtee spammaan toria :D
*Maailma on potta*
Muovinen
14.08.2013 11:04:48

JaaGeRMaisTeR: No ei nyt varsinaisen turhia, mutta nuo saakelin jatkuvat nostot. Copy pastena kahden päivän välein samat ilmotukset.. Alkaa hieman toriaddiktina tympiä :D

Joo, tuntuu niinku lukis samaa sivua päivästä toiseen. Ei oo kyllä ikinä ollu näin nihkeetä torilla. Nyt tuntuu, että uusien artikkelien määräkin laskenu, kun tyypit ei enää edes yritä myydä. Nyt ku ois massia, niin vois tehdä aika hyviä diilejä...
reative
14.08.2013 11:04:51
JaaGeRMaisTeR: Tuosta rangaistuksestat tää kaveri lähtee spammaan toria :D

Pitäsköhän ittekki :D. Kaikki kamt myyntiin ja nosto tunnin välein ;)
Vladi
14.08.2013 11:08:57
Muovinen: Joo, tuntuu niinku lukis samaa sivua päivästä toiseen. Ei oo kyllä ikinä ollu näin nihkeetä torilla. Nyt tuntuu, että uusien artikkelien määräkin laskenu, kun tyypit ei enää edes yritä myydä. Nyt ku ois massia, niin vois tehdä aika hyviä diilejä...

Myönnän itse sortuneeni tähän nostamiseen viime aikoina, mutta se johtuu pelkästään kovasta tarpeesta saada tuo vahvistin myydyksi. Olisi kova kiire saada uusi läppäri työhommiin, mutta rahat ovat vahvarissa kiinni.

Olen kyllä nostojen myötä myös tiputtanut hintaa ja laittanut mukaan mm. ylimääräisen pääteputkisetin, mutta silti kiinnostus on ollut aika olematonta. Tori tuntuu ihan kuolleelta, koska olen saanut vähemmänkin kiinnostavia laitteita nopeammin myytyä.
Laulava Kylätohtori
14.08.2013 11:12:31 (muokattu 14.08.2013 11:13:51)
Vladi: Tori tuntuu ihan kuolleelta, koska olen saanut vähemmänkin kiinnostavia laitteita nopeammin myytyä.

Kuollut se on. Siksi en itse viitsi enää ostaa heräteostoksia kokeilumielessä. Muutaman pedaalin ostin "normaalihinnalla" ja myin puoli-ilmaiseksi, niin ei viitsi enää..

Muovinen:Nyt tuntuu, että uusien artikkelien määräkin laskenu, kun tyypit ei enää edes yritä myydä. Nyt ku ois massia, niin vois tehdä aika hyviä diilejä...

Minusta torin hintataso ei ole kuitenkaan pahemmin laskenut. Joitain hyviä diilejä tehnyt, mutta onhan niitä aina ollut poikkeuksellisia yksittäistapauksia..
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
JaaGeRMaisTeR
14.08.2013 11:25:33
Hiljaista on torilla vaan niin se on musiikkiliikkeissäkin. Käväsin kyselemässä Kemin musiikissa ja kuulemma hiljaisin heinäkuu 50 vuoteen.

Torilla olisi kyllä hyviä diilejä. Tuo assault kramer 180€ ja charvel 475 alle 400€.. Mutta pakko todeta luuviulun sanoin.. kaikki yli 100€ laitteet on nyt vaikeaa myydä. Toivottavasti kauppa vilkastuu :)
*Maailma on potta*
jhlamm
14.08.2013 11:30:40
Itselläni on ihme kyllä kamat nopeasti torilta lähiaikoina lähteneet. Aikaisemmin tuota nostelua harjoitin, mutta tällöin myös tiputin hintaakin. Mielestäni semmonen viikko on aika bueno uudelle nostolle jos sen nyt välttämättä haluaa tehdä. Jos tarjolla myös on mitä joku oikeasti etsii niin hakutoiminnollahan nuo löytyy vaikka viimeiseltä sivulta. Tosin itse aina niin impulsiivisesti ostelen, että hakua harvemmin tarvitaan :D
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Laulava Kylätohtori
14.08.2013 11:32:56
Sanoin jo keväällä, että se johtuu siitä, että ihmisiltä on rahat loppu ja olen edelleen samaa mieltä. Kyse ei ole ohimenevästä kesän aiheuttamasta hetkellisestä notkahduksesta. Näkemystäni vahvistaa talouslehtien jutut, joissa kaupanalan isot tekijät itkevät samaa virttä. Kauppa ei enää käy ja tulokset tippuvat. En usko, että tulevat veronkorotukset ja palkkojen nollaratkaisut parantavat asiaa...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)