![]() 25.07.2019 13:45:54 | |
---|---|
Laulava Kylätohtori: Fenderin japanilaisessa vuoden '72 mallia imitoivassa stratocasterissa on mukavan täyteläinen kaula olematta kuitenkaan mikään halko. Jostain luin, että aidossa vastaavassa olisi ollut U-profiili, liekö tuossa japanilaisessa samanlainen? Kyseessä on vaahteraotelauta. Itselläni on kokemusta vain yhdestä vuoden -75 Telecaster Customista, jossa oli U-profiili. Se oli yllättävän siro ja mukava, kun odotin just ton U:n takia paljon paksumpaa. Mutta se ei ollu Strato, joten enpä sitten tiedä, onko noi olleet miten erilaisia. | |
![]() 25.07.2019 14:07:42 (muokattu 25.07.2019 14:09:19) | |
Jemijr: En tiedä onko tätä kysytty täällä mutta kysytään. Mitä mieltä porukka on Fenderin Player series kitaroista? Eilen kävin niitäkin nypläämässä ja kyllä sekin ihan hyvä perussoitin varmaan. Kaula ei huono/tai mitenkään korostuneen hyvä eli aika "hajuton" noin extempore tuntumaltaan, mutten pahaa sanottavaakaan myöskään nyt keksinyt. No tottakai siinä oli pari uutta japanilaista Fender Stratocasteria esillä ja olihan se selkeästi aivan eri pelejä positiivisessa valossa, ja hintaakin lähes puolet enemmän sitten toisaalta. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards | |
![]() 25.07.2019 18:51:25 | |
Laulava Kylätohtori: Fenderin japanilaisessa vuoden '72 mallia imitoivassa stratocasterissa on mukavan täyteläinen kaula olematta kuitenkaan mikään halko. Jostain luin, että aidossa vastaavassa olisi ollut U-profiili, liekö tuossa japanilaisessa samanlainen? Kyseessä on vaahteraotelauta. Japanilaisissa voi olla eri vuosimalleissa erilainen profiili, olen esmes ST54:sta tavannut sekä ohuelta tuntuneen että paksumpikaulaisen yksilön, valmistusvuosissa ehkä kymmenehkön vuoden ero. Ja japanilaiset itse käyttää eri nimiä, ST72 malli vuodelta 2014 on "Grip shape: Oval type", niin kuin saman vuoden ST71kin. Nuo erilaiset C/D/V/U/jne profiilinimet voi tulla mukaan kun kitaraa markkinoidaan länsimaihin, joten vuosimallin avulla *saattais* löytyä speksit tai Frontlinen kuvailu. Käteensopivuus kai kummiskin ratkaisee. Ja lapakoko... | |
![]() 12.10.2019 07:37:59 | |
Palacasteriin lukkovirittimet ovat hankinnan alla. Onko Fenderin oma koneisto aivan käypä? Hinta ei ole ainakaan päätä huimaava. Kitarassa on Warmothin custom kaula ja käsittääkseni ovat stock-Fenderin mitoille tehty. Alkuperäinen konesti on mehikon stankusta https://www.thomann.de/fi/fender_schaller_locking_tuner_ch.htm Saapi ehdottaa myös uutta tallaa (perinteinen straton vibratalla), sillä se on seuraava modaus, jonka palacasteriini teen. Body on ilmeisesti ysärin Fender meksikon standardista, eikä kauhean suuta innostusta löuduu runkoa käsittelemään, joten uuden tallan pitäisi sopia suoraa, Mikit on A:Lappalaisen, jote ne eivät vaihdu. :) | |
![]() 12.10.2019 08:36:13 | |
Icy-Sun: Saapi ehdottaa myös uutta tallaa (perinteinen straton vibratalla), sillä se on seuraava modaus, jonka palacasteriini teen. Body on ilmeisesti ysärin Fender meksikon standardista, eikä kauhean suuta innostusta löuduu runkoa käsittelemään, joten uuden tallan pitäisi sopia suoraa, Callahamin tallat on kyllä aika varma valinta. http://www.callahamguitars.com/strat_catalog.htm | |
![]() 12.10.2019 08:44:15 | |
steelduck: Callahamin tallat on kyllä aika varma valinta. http://www.callahamguitars.com/strat_catalog.htm Varma valinta, mutta mä en ole vielä saanut itseäni vakuutettua, että jos jättää mojon pois, niin onko nuo hintansa verran muita parempi? Esim. ostin Gotohin perinteisen terästallan Fenkun stratoon, enkä osaa sanoa, miten joskus omistamani Callaham olisi ollut parempi. Tosin siitä on jo aikaa, että ihan tarkkoja muistikuvia ei ole. Tai onko ne edes enää niin paljon kalliimpia kuin joskus, Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 12.10.2019 09:38:59 | |
Laulava Kylätohtori: Varma valinta, mutta mä en ole vielä saanut itseäni vakuutettua, että jos jättää mojon pois, niin onko nuo hintansa verran muita parempi? Esim. ostin Gotohin perinteisen terästallan Fenkun stratoon, enkä osaa sanoa, miten joskus omistamani Callaham olisi ollut parempi. Tosin siitä on jo aikaa, että ihan tarkkoja muistikuvia ei ole. Tai onko ne edes enää niin paljon kalliimpia kuin joskus, Teetätin nauharempan tuossa alkuvuodesta '79-stratooni ja ajattelin samalla vaihdattaa orggistallan terästallaan. Tunnettu seppä (Hertsikassa) ei nähnyt siihen mitään tarvetta enkä oikeastaan minäkään muuta kuin että kai se vähän pehmeämpää tavaraa on. Ei sitten vaihdettu mutta siirrettiin hieman kun kiinnitys oli vuosien saatossa hieman pettänyt. Ja hyvin tuo toimii edelleen, vaikka on kuulemma ihan sysipaska. Tiedä sitten. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. | |
![]() 12.10.2019 11:29:08 | |
Mulla on Callaham CS Stratossa ja pitää hyvin vireen vaikka kampeaa ja on vanha kuuden ruuvin systeemi. Kädessä kun tarkasteli, niin Callahamissa oli selkeästi tarkemmin tehty se viiste joka on bodyä vasten kammettaessa. Jotenkin on vaan tarkemmin tehty, kun Custom Shop:n oma talla, mutta en varmaan sokkotestissä olisi mitään huomannut. :) 160dollaria näytti olevan tuolla linkin takana. | |
![]() 12.10.2019 11:48:53 | |
2randpo: Teetätin nauharempan tuossa alkuvuodesta '79-stratooni ja ajattelin samalla vaihdattaa orggistallan terästallaan. Tunnettu seppä (Hertsikassa) ei nähnyt siihen mitään tarvetta enkä oikeastaan minäkään muuta kuin että kai se vähän pehmeämpää tavaraa on. Ei sitten vaihdettu mutta siirrettiin hieman kun kiinnitys oli vuosien saatossa hieman pettänyt. Ja hyvin tuo toimii edelleen, vaikka on kuulemma ihan sysipaska. Tiedä sitten. Mulla on myös -79 strato, johon teetätin muutama vuosi sitten nauharempan. Tremolotallan vaihdoin itse Mika Alku neuvoi musafasulla miten se tehdään. Mulla tilanne oli sellainen, että nauhat olivat kovin kuluneet ja satula oli hajonnut aikapäiviä sitten ja korvattu itse askartelemallani viritelmällä ja se alkuperäinen tremolotallan kammen kierteet oli korkannut jo joskus kaheksankytluvulla ja korvattu messinkisellä irtokierteellä. Se oli pehmeää kamaa ainakin minulla koska ne valetut tallapalat oli pahasti kielten urauttamat ja kammen kierre korkkasi aikoinaan suunnilleen omia aikojaan. Mulle rempassa laitettiin luinen satula jonka seppä asiallisesti siihen fiksasi ja vaihdettiin nauhat samalla laadukkaammasta materiaalista (ei rosteria vaan jotain seosta en muista mitä) ja nyttemmin olen vaihtanut kitaraan jo mikitkin. Kaikki alkuperäiset osat (nauhoja ja satulaa lukuunottamatta) olen säilyttänyt, mutta tää mun kitara on saanut niin kovaa kyytiä etten sinällään usko että tällä olisi mitään vintagearvoa ja käyttökitara tää mulle on. Kitara muuttui tehtyjen toimenpiteiden seurauksena oikeasti paremmaksi ja mulle se on ainoa oikea strato. Olen vuosien varrella koittanut tossa rinnalla mukamas parempia stratoja, mutta ei ne ole tämän väärtejä. Se alkuperäinen tremolo on ainakin sikäli parempi kuin nämä uudet, että sen blokki on muotoiltu silleen viistoksi, että mahtuu paremmin liikkumaan siellä routtauksessa. Mä ostin ihan fenderin virallisen varaosatremolon niin siinä on paksumpi blokki jonka töytäisee helposti seinään kiinni jos yrittää vähän syvempään kammella sukeltaa. Mukavaa huomata, että meitä Fenderin mustan kauden diggareita on täällä muitakin :-D Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 12.10.2019 12:59:42 | |
hallu: Mulla on myös -79 strato, johon teetätin muutama vuosi sitten nauharempan. Tremolotallan vaihdoin itse Mika Alku neuvoi musafasulla miten se tehdään. Mulla tilanne oli sellainen, että nauhat olivat kovin kuluneet ja satula oli hajonnut aikapäiviä sitten ja korvattu itse askartelemallani viritelmällä ja se alkuperäinen tremolotallan kammen kierteet oli korkannut jo joskus kaheksankytluvulla ja korvattu messinkisellä irtokierteellä. Se oli pehmeää kamaa ainakin minulla koska ne valetut tallapalat oli pahasti kielten urauttamat ja kammen kierre korkkasi aikoinaan suunnilleen omia aikojaan. Mulle rempassa laitettiin luinen satula jonka seppä asiallisesti siihen fiksasi ja vaihdettiin nauhat samalla laadukkaammasta materiaalista (ei rosteria vaan jotain seosta en muista mitä) ja nyttemmin olen vaihtanut kitaraan jo mikitkin. Kaikki alkuperäiset osat (nauhoja ja satulaa lukuunottamatta) olen säilyttänyt, mutta tää mun kitara on saanut niin kovaa kyytiä etten sinällään usko että tällä olisi mitään vintagearvoa ja käyttökitara tää mulle on. Kitara muuttui tehtyjen toimenpiteiden seurauksena oikeasti paremmaksi ja mulle se on ainoa oikea strato. Olen vuosien varrella koittanut tossa rinnalla mukamas parempia stratoja, mutta ei ne ole tämän väärtejä. Se alkuperäinen tremolo on ainakin sikäli parempi kuin nämä uudet, että sen blokki on muotoiltu silleen viistoksi, että mahtuu paremmin liikkumaan siellä routtauksessa. Mä ostin ihan fenderin virallisen varaosatremolon niin siinä on paksumpi blokki jonka töytäisee helposti seinään kiinni jos yrittää vähän syvempään kammella sukeltaa. Mukavaa huomata, että meitä Fenderin mustan kauden diggareita on täällä muitakin :-D Joo, tykkään tosi paljon tosta seiskaysistä. Ei se ole mun mielestä yhtään huonompi kuin mun '56 AVRI, erilainen toki. Satulahan oli munkin stratossa pakko vaihtaa uuteen, kun remontin yhteydessä orggis meni palasiksi. Ja toihan on aikalaisekseen kevyt, 3,7 kg. Seppä (joka myös kitaranrakentaja) sanoi heti straron kouraansa saatuaan, että tässä se nähdään etteivät kaikki seiskytlukulaiset huonoja ole. Ostin tuo straton Himin orggis-kokoonpanon kosketinsoittajalta, joka soittaa kuulemma nykyään vaan akustista kitaraa. Laukku ei ole orggis vaan kuulemma "faijan vanha". Straton laukku se kuitenkin on, mutta jonkin verran uudempi. Niin ja tosiaan, tremoloahan en juuri käytä. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. | |
![]() 12.10.2019 13:03:01 (muokattu 12.10.2019 13:05:40) | |
2randpo: Joo, tykkään tosi paljon tosta seiskaysistä. Ei se ole mun mielestä yhtään huonompi kuin mun '56 AVRI, erilainen toki. Satulahan oli munkin stratossa pakko vaihtaa uuteen, kun remontin yhteydessä orggis meni palasiksi. Ja toihan on aikalaisekseen kevyt, 3,7 kg. Seppä (joka myös kitaranrakentaja) sanoi heti straron kouraansa saatuaan, että tässä se nähdään etteivät kaikki seiskytlukulaiset huonoja ole. Ostin tuo straton Himin orggis-kokoonpanon kosketinsoittajalta, joka soittaa kuulemma nykyään vaan akustista kitaraa. Laukku ei ole orggis vaan kuulemma "faijan vanha". Straton laukku se kuitenkin on, mutta jonkin verran uudempi. Niin ja tosiaan, tremoloahan en juuri käytä. Tuo 3,7kg on oikein jees paino (ei ihan tuuli vie mennessään). Mulla on painavampi yli nelikiloinen (kalavaakalla joskus punnitsin 4,5kg). E: piti lisätä, että omani ostin kitarapajalta joskus vuonna -84 tai -85 yhdessä Fender Showman vahvistimen kanssa ja se on kulkenut mukanani siitä lähtien enkä siksi osaa sitä viileän analyyttisesti arvioida vaan olen ikäänkuin kasvanut kiinni siihen kitaraan ja siksi edustaa mulle sitä arkkistratoa, johon vertaan muita :-) Jos joskus huomaat tivaavasi typeryksen kanssa, niin pidä huoli ettei se toinen tee samoin :-) | |
![]() 15.10.2019 16:40:15 (muokattu 15.10.2019 16:46:36) | |
Tulipahan päivitettyä stratopuolta. Työläs Road worn sai häipyä ja tilalle tuli japanialainen Hybrid strato. Ai että soundaa, tuntuu ja näyttää hyvältä. U-profiilin kaula on mukava ja jenkki-vintagemikeissä on heleyttä ja twangia ihan eri tavalla kuin Road wornin texmexeissä. Poikkeuksellisesti kitara lähti uutena äffästä, mutta tämän eteenpäin laittaminen on tuskin lähitulevaisuudessa, joten ei tuota pihille miehelle tuskaa. E: Ja taas tuli huomattua, että japskeissa saa suhteessa tosi paljon laatua. Jos katsoo esim otelaudan reunaa, nauhoja tai satulaa niin jenkkistratoissa joutuu laittamaan noin 500€ lisää päästäkseen samaan. Tämä siis ainakin äffän vantaan ja kaisaniemen valikoiman perusteella. | |
![]() 15.10.2019 17:37:35 | |
En myynytkään classic player '50 stratoa vaan se on treenikitarana nyt ja lisäksi käytän sen kanssa 1.5mm tavallista tortexia eli molemmat lisää vaikeusastetta soittamiseen ja tuohan on todella hyvä tapa harjoitella. Sitten kun soittaa jollakin paremmalla kitaralla niin soitto sujuu kuin itsestään. | |
![]() 27.10.2019 18:06:04 | |
Mikrofoneista on tässäkin ja monessa muussa ketjussa puhuttu moneen otteeseen, mutta en nyt jaksa taaskaan hakea enkä ole varma, onko näin spesifiä ongelmaa puitu. Haluan straton tallaan yksikelaisen kokoisen humpparin siten, että splitattuna siitä saisi keskimikin kanssa väliasennossa uskottavaa Edge-saundia. Mikä olisi paras mahdollinen kompromissi? Tykkään siis kovasti JB jr:sta yksinään, mutta split-coil -saundi ei tuota Bonon kääntymistä haudassa. Olisiko joku vähemmän tyrnee humppari parempi? Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. | |
![]() 28.10.2019 20:31:39 | |
Haeroe: uskottavaa Edge-saundia Entäs ihan DiMarzio FS-1? Sehän löytyy Särmän signaturemallistakin. Voit kyl joutua hankkimaan toisen Straton HSS-versiona, mut sehän ei ikinä ole paha juttu. Tai sitten laittaa FS-ykköset tuplana, kuten Lace Sensorin Duality aikanaan. | |
![]() 28.10.2019 21:40:18 | |
73nd3r: Entäs ihan DiMarzio FS-1? Sehän löytyy Särmän signaturemallistakin. Voit kyl joutua hankkimaan toisen Straton HSS-versiona, mut sehän ei ikinä ole paha juttu. Tai sitten laittaa FS-ykköset tuplana, kuten Lace Sensorin Duality aikanaan. Särmän saundi yksinään on haettavissa kyllä, mutta nyt haetaan kompromissimikitystä, jolla voi soittaa kaiken U2:sta Iron Maideniin edes semiuskottavasti. Siitä olen 100% samaa mieltä, että uuden straton hankinta on aina hieno hetki ihmisen elämässä. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. | |
![]() 29.10.2019 08:49:22 | |
Mulla on FS1 kaulamikkinä mikä on suht kuuma ja tummaan kallellaan, pidän koska perinteinen räikeä stratokolina ei ole niin mieleen. Mites perinteinen 59 tallaan? "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." | |
![]() 29.10.2019 09:34:04 | |
Snapo: Mulla on FS1 kaulamikkinä mikä on suht kuuma ja tummaan kallellaan, pidän koska perinteinen räikeä stratokolina ei ole niin mieleen. Mites perinteinen 59 tallaan? Olen tullut siihen tulokseen, että tarvitsen kolmannen straton. Yksikelainen tallamikki taitaa olla joka tapauksessa liian kirpakka Iron Maidenin veivaamiseen. Päädyin kokeilemaan Lil59 tallaan siten, että sen voi puolittaa. Kerron tuloksista, kunhan saan testattua. Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa. | |
![]() 29.10.2019 12:43:09 | |
Paskottu (keräilyarvoltaan) JV Skujun kaula on mulle liian ohut. Tai siis muille kitaroille: tuohon kyllä tottuu, mutta muut tuntuu sitten isommalta (that's what she said jne...). Muuten kitara on aivan mainio, joten vaihtokaula tulisi ehkä kyseeseen. Eli kaksiosainen kyssäri: - onko noissa kasarin alun japskeissa saman kokoinen kaulatasku kun kaikissa muissa straromallisissa kitaroissa? Voiko ostaa "sokkona" ja olettaa että sopii. - mistä kaulaa kannattaisi etsiä? Torilla ei oikein ruusupuisista ole tarjontaa ja toisasaalta älyttömän ison summan sijoittaminen tuohon ei jotenkin tunnu järkevältä (muuttuu halvasta paskotusta äkkiä kalliiksi pakotuksi, rautoineen/töineen). Mun vastaavassa Telessä muuten kaula on just sopiva, joten mun vanha uskomus että kaikissa vanhoissa japanilaissa kaula on lähtökohtaisesti liian ohut (monessa kyllä näin) Tänks avusta etukäteen! (ps. saa toki tarjota yyveenä jos löytyy) This is on a whole other level. Its level one. | |
![]() 29.10.2019 20:05:36 | |
Sammo: - onko noissa kasarin alun japskeissa saman kokoinen kaulatasku kun kaikissa muissa straromallisissa kitaroissa? Voiko ostaa "sokkona" ja olettaa että sopii. Radio Jerevan -tyylisenä vastauksena, että periaatteessa kyllä... Eli nuo aikaiset japanilaisethan oli hyvinkin tarkkoja kopioita vanhemmista jenkkimalleista, kaulataskua myöten. Mutta toisaalta (OCD-asteesta riippuen) mikä tahansa kaulanvaihto saattaa vaatia pientä laittoo. Sammo: - mistä kaulaa kannattaisi etsiä? Kaikki normaalit nettihakukanavat, omia ostoilmoituksia ja mummun ompeluseura. Tuuria siinä tarvitaan, jos aikoo edukkaasti selvitä. Mulla on semmonen kuva että japanilaisten kaulat olis ollu paksuimmillaan just ennen ysiköötluvun puoltaväliä, mutta voi olla harhaakin. ST-62 kaula esim. mallia 1994 ja halvalla vois silti olla sun lottovoitto. Ja vielä vähän tylsää höpinää: kaulan tuntumaan vaikuttaa tietysti myös profiili, radius, nauhakoko yms. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)