![]() 22.12.2016 17:37:19 | |
---|---|
Janekki: Digitaalinen delay toistaa äänen juuri sellaisena kuin se tuli, analoginen taas on tummempi ja "rupisempi". Mallintava taas pystyy matkimaan molempia ja paljon muitakin. Parhaassa delayssa pystyy sekoittamaan molempia portaattomasti keskenään. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 22.12.2016 20:49:37 | |
LaMotta: Parhaassa delayssa pystyy sekoittamaan molempia portaattomasti keskenään. Oho, missäs näin on? | |
![]() 22.12.2016 21:02:21 (muokattu 22.12.2016 21:21:40) | |
Exhausted: Oho, missäs näin on? Seymour Duncan Deja Vu. E: Okei, ei kai sen analoginen delay ole sillä tavalla 'oikea' kun ei siinä mitään nauhaa kelata. Jos nyt ketään vuonna 2016 kiinnostaa puuhastella joidenkin nauhakaikujen kanssa? (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 22.12.2016 21:23:53 | |
LaMotta: Seymour Duncan Deja Vu. E: Okei, ei kai sen analoginen delay ole sillä tavalla 'oikea' kun ei siinä mitään nauhaa kelata. Jos nyt ketään vuonna 2016 kiinnostaa puuhastella joiden nauhakaikujen kanssa? Siis analoginen delay tehdään analogisilla komponenteilla, ei yleensä nauhojen kanssa. Googletuksen perusteella tässä tosiaan on erikseen analogipiiri ja digitaalipiiri rinnakkain samoilla säädöillä. Melkoisen innovatiivista :) Sen verran vielä että vaikka digitaalidelayta on ollut olemassa jo 70-luvulta saakka niin kyllä vielä 2010-luvulla nauhakaiuilla on paikkansa, niiden saundia kun ei voi ihan täydellisesti replikoida. Vähän sama kuin vieläkin käytetään putkisäröä vaikka mallinnuksetkin on olemassa. Mulla on Roland Space Echo -nauhakaiku ja se on enemmän efekti kuin delay. Kun sen laittaa päälle niin koko saundi on Space Echoa, vaikka reverb ja delay olis nollissa. Sillä on oma paikkansa, siinä se on maailman paras, mutta ei se toisaalta sovi ihan mihin tahansa soitteluun, eikä tosiaan korvaamaan delay-pedaalia. | |
![]() 22.12.2016 21:27:02 | |
Exhausted: Siis analoginen delay tehdään analogisilla komponenteilla, ei yleensä nauhojen kanssa. Googletuksen perusteella tässä tosiaan on erikseen analogipiiri ja digitaalipiiri rinnakkain samoilla säädöillä. Melkoisen innovatiivista :) Okei. Otit siitä enemmän selvää kuin minä itse vaikka omistan kyseisen purkin :) Olen tuohon ollut enemmän kuin tyytyväinen enkä aio sitä vaihtaa. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 22.12.2016 21:44:03 (muokattu 22.12.2016 21:44:45) | |
Pakko lisätä että monet "analog delay" pedaalit on vaan digitaalisia mallinnuksia, etenkin useimmat halpikset. Deja Vussa tästä ei siis ilmeisesti ole kyse. Analogiset komponentit on kalliita ja niillä ei saada usein pitkää viiveaikaa. Esim isossa Memory Manissa on vaan joku 300 ms. | |
![]() 22.12.2016 21:58:04 | |
Exhausted: Pakko lisätä että monet "analog delay" pedaalit on vaan digitaalisia mallinnuksia, etenkin useimmat halpikset. Deja Vussa tästä ei siis ilmeisesti ole kyse. Analogiset komponentit on kalliita ja niillä ei saada usein pitkää viiveaikaa. Esim isossa Memory Manissa on vaan joku 300 ms. Jep, tuotekuvauksissa lukee usein "analog voiced", joka käsitetään et se ois toteutettu analogisesti. Mut viime aikoina on yleistyny ihan aidot halvat analogidelayt, kun Kiinassa on alettu tekemään jokseenkin käyttökelpoisia BBD-chippejä. Mitä tulee viiveen pituuteen niin mun Deluxe Memory Manin (1978) viive ylettää lähemmäs 600ms. Toki versioiden ja etenkin yksilöiden kalibrointien välillä on eroja. Olihan EHX:llä hiljattain malli Deluxe Memory Manista, jonka viive ylsi yli sekuntiin. (EHX DMM 1100-TT) | |
![]() 03.01.2017 16:09:00 (muokattu 04.01.2017 14:23:56) | |
Tein testin kahdelle 1Spotin virtalähteelle yleisestä kiinnostuksesta, kun sattui olemaan aikaa... Ismo Ivolta sähkö molempiin ja kuormaksi säädettävä labrakuorma (X 000 €). Päätin aloittaa pienellä virralla (20 mA) ja kuormittaa luvattuun täyteen (1700 mA) asti. Tulokset yllättivät, koska kahta samanlaista ei näköjään saa, vaikka sellaisina ne ostaisikin. Huomioikaa yksiköt: mVAC on todellakin pörinämillivoltteja. yksilö I mA - VDC - W - * 20 - 9.37 - 0.19 100 - 9.35 - 0.94 200 - 9.32 - 1.87 500 - 9.23 - 4.61 750 - 9.15 - 6.86 1000 - 9.08 - 9.07 1100 - 9.06 - 9.96 1200 - 9.03 - 10.83 1500 - 8.95 - 13.41 1600 - 8.92 - 14.25 1700 - 8.89 - 15.09 * Hankaloittamatta tämän taulukon lukemista sen enempää, mVAC oli joka kohdassa 0.9 mV = vähän => vähän hurinaa. * - yksilö II mA - VDC - W - mVAC 0 - 9.44 - 0 - 18.7 20 - 9.43 - 0.19 - 30.1 100 - 9.36 - 0.94 - 72.4 200 - 9.05 - 1.82 - 150 500 - 8.15 - 4.15 - 450 750 - 8.13 - 5.96 - 610 1000 - 8.01 - 7.97 - 510 1100 - 8.19 - 8.9 - 490 1200 - 8.30 - 10.03 - 440 1500 - 8.42 - 12.7 - 246 1600 - 8.52 - 13.62 - 200 1700 - 8.56 - 14.56 - 128 Tuloksista on helppo huomata, että tämä jälkimmäinen yksilö pääsee toisiin hommiin, esimerkiksi joluvaloihin. Pahimmillaan yli puolen voltin pörinä (0.61 VAC @ 0.75 A) tulee jostain äänihärvelistä läpi ennemmin tai myöhemmin. Samoin jännitteen notkuminen kertoo kylmää testiyksilöstä. Taajuutta en voinut testipaketilla mitata, vaikka sekin olisi kiinnostava tieto. Arvaus: 50 tai 100 Hz tai joku monikerta? Kolmas 1Spot on tällä hetkellä laudassa kiinni mutta kaiketi sekin pitää sopivan tilaisuuden tullen mitata, illan pimeinä tunteina. *** Päivitin tekstiä tuonne soitinrakennus/elektroniikkaosastolle. *** | |
![]() 06.03.2017 21:24:19 | |
Tyhmien kysymyksieni taustaksi: Olen kitaransoiton alueella noviisi, mutta kova oppimisen halu ja tietenkin myös pieni GAS on aluillaan, kuinkas muuten. Kotona soitellaan ja oman motivaation lisäämiseksi mielessä on vahvistin-osaston vaihtoa puritaanisempaan suuntaan muutaman efektin kera. Tällä hetkellä vahvistimena mallintava Fender, josta mielestäni puuttuu tietty rouheus ja mojo. Kitarana Baja Telecaster, joka ei ole vaihtumassa mihinkään. Tilaus kohta lähtemässä. Vahvariksi valikoitunut Tone King Falcon, jota en ole koskaan livenä nähnyt tai kuullut, muka joka herättää vahvoja positiivisiä fiiliksiä. Vahvarin eteen ajattelin muutaman pedaalin settiä, joilla tavoitellaan sielukasta fiilistelyä omaksi iloksi. Seuraavat pedaalit ostolistalla: Strymon Fint, Nobles ODR-1 ja ehkä lisäksi Mooer Pure Boost. Aikaisemmin ostettuna Boss RC-3. Miten kannattaisi ketjuttaa ko pedaalit? Onkop järjestyksellä edes niin väliä? | |
![]() 07.03.2017 11:41:04 | |
Narg: Tyhmien kysymyksieni taustaksi: Olen kitaransoiton alueella noviisi, mutta kova oppimisen halu ja tietenkin myös pieni GAS on aluillaan, kuinkas muuten. Kotona soitellaan ja oman motivaation lisäämiseksi mielessä on vahvistin-osaston vaihtoa puritaanisempaan suuntaan muutaman efektin kera. Tällä hetkellä vahvistimena mallintava Fender, josta mielestäni puuttuu tietty rouheus ja mojo. Kitarana Baja Telecaster, joka ei ole vaihtumassa mihinkään. Tilaus kohta lähtemässä. Vahvariksi valikoitunut Tone King Falcon, jota en ole koskaan livenä nähnyt tai kuullut, muka joka herättää vahvoja positiivisiä fiiliksiä. Vahvarin eteen ajattelin muutaman pedaalin settiä, joilla tavoitellaan sielukasta fiilistelyä omaksi iloksi. Seuraavat pedaalit ostolistalla: Strymon Fint, Nobles ODR-1 ja ehkä lisäksi Mooer Pure Boost. Aikaisemmin ostettuna Boss RC-3. Miten kannattaisi ketjuttaa ko pedaalit? Onkop järjestyksellä edes niin väliä? Järjestyksellä on väliä ja kaikki riippuu siitä, mitä halutaan ja käytetäänkö vahvarin säröä, onko vahvarissa efektilooppi ja käytetäänkö sitä, jne.... Mieluisin löytyy tietysti kokeilemalla, mutta jos ei aika ja energia riitä, niin nyrkkisääntöihin perustuen sanoisin, että: - Ensin Mooer tai Nobles. Boosterin ja od:n järjestys riippuu omasta mausta ja siitä, mitä halutaan. Jos haluat boosterilla lisää volaa, niin od:n jälkeen. Jos taas lisää säröä, niin ennen od:ta. Sitten vaikuttaa tietty, onko vahvarissa säröä jne.. - Toiseksi Flint. Yleensä tremoloa ja reverbiä käytetään säröjen jälkeen. Ja jos vahvarista otetaan säröä, niin vahvarin efektiloopissa, jolloin myös vahvarin särö on ennen muljutusta. - Viimeiseksi loopperi. Kun RC toistaa looppia, niin kaikki muutokset, mitä on loopperin jälkeen, vaikuttavat soitettavan loopin soundiin. Jos taas muutokset tapahtuvat ennen loopperia, ne eivät vaikuta loopin soundiin. Ja tämä koskee myös vahvarin soundin muutoksia. Eli jos loopper on ennen vahvaria ja vaihdat vahvarista kanavaa, niin myös loopin soundi muuttuu. Jos taas pistätä efektilooppiin, eli kanavien jälkeen, niin ei muutu. Jos od spedu on loopperin jälkeen, niin soundi muuttuu od:n mukaan, jos od spedu on ennen loopperia, se ei muutu... Tässä vain yksi näkemys, mahdollisuuksia on useita ja vaikuttavia tekijöitä vieläkin enemmän. :) Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. | |
![]() 08.03.2017 12:50:30 | |
Kiitos valaisevista esimerkeistä. Mietin tuota pedaalikokonaisuutta ja sen yksinkertaistamista. Voisiko pelkällä boosterilla saada sopivan lisämausteen soundiin ilman od-pedaalia clean/rhythm kanavalla. Eihän tuo Nobles toisaalta ole hinnalla pilattu. | |
![]() 08.03.2017 18:20:37 | |
Narg: Mietin tuota pedaalikokonaisuutta ja sen yksinkertaistamista. Voisiko pelkällä boosterilla saada sopivan lisämausteen soundiin ilman od-pedaalia clean/rhythm kanavalla. Eihän tuo Nobles toisaalta ole hinnalla pilattu. Boosterilla saa kuumemman signaalin vahvistimelle, ei muuta. Onko se sitten sopiva lisämauste, riippuu soittajan preferensseistä. Mm. mulle se on :) Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu | |
![]() 08.03.2017 18:39:19 | |
Ja se, tarvitsetko eri säröasteita, esim komppisaundiin od ja sooloihin vielä boosteri päälle. | |
![]() 12.03.2017 23:13:54 (muokattu 13.03.2017 00:45:52) | |
Kertokaas nyt älykkäämmät, kun en osaa, enkä löydä mistään sellaista tietoa, josta ymmärtäisin mitään. Olen aina soittanut sähkökitaraa pelkän vahvistimen voimalla ja huomasin, että isot pojat, joilla on henkselit, käyttävät pedaaleita. Mua kiinnostaisi Blackstar HT dual -pedaali, eli tämä: https://m.thomann.de/fi/blackstar_ht_dual.htm Kysymys kuuluukin: pitääkö tuolle ostaa joku virtalähde ja jos pitää, niin millainen riittää yhdelle pedaalille? Vai voiko tuohon vain ostaa jonkin muuntajallisen piuhan, joka laitetaan seinään ja jos, niin minkälainen? Laitteen pohjassa lukee tompan kuvissa jostain 22 voltin virtalähteestä, mitäs se meinaa? Olen varmaan mnetin ääliöin jätkä, kun en löytänyt tähän sellaista vastausta, jonka olisin ymmärtänyt. Siksi siis pyydän Teiltä vastausta ihan rautalangasta väännettynä. Kiitos jo etukäteen. Ja anteeksi varmuuden vuoksi. | |
![]() 13.03.2017 07:21:12 (muokattu 13.03.2017 07:24:57) | |
juusohaiku: Kertokaas nyt älykkäämmät, kun en osaa, enkä löydä mistään sellaista tietoa, josta ymmärtäisin mitään. Olen aina soittanut sähkökitaraa pelkän vahvistimen voimalla ja huomasin, että isot pojat, joilla on henkselit, käyttävät pedaaleita. Mua kiinnostaisi Blackstar HT dual -pedaali, eli tämä: https://m.thomann.de/fi/blackstar_ht_dual.htm Kysymys kuuluukin: pitääkö tuolle ostaa joku virtalähde ja jos pitää, niin millainen riittää yhdelle pedaalille? Vai voiko tuohon vain ostaa jonkin muuntajallisen piuhan, joka laitetaan seinään ja jos, niin minkälainen? Laitteen pohjassa lukee tompan kuvissa jostain 22 voltin virtalähteestä, mitäs se meinaa? Olen varmaan mnetin ääliöin jätkä, kun en löytänyt tähän sellaista vastausta, jonka olisin ymmärtänyt. Siksi siis pyydän Teiltä vastausta ihan rautalangasta väännettynä. Kiitos jo etukäteen. Ja anteeksi varmuuden vuoksi. Tarvitsee 22 voltin virtalähteen, mutta hyvä uutinen on, että virtalähde tulee spedun mukana. Eli jos ostat Tompalta uuden, niin asia on hoidossa. Jos taas mietit käytettyä, osta vain sellainen, jossa tuo oma virtalähde on mukana... Eli siis virtalähde, jonka ulostuleva jännite on 22 volttia ja virtaa tulee vähintään 1100 milliampeeria eli 1,1 ampeeria. Näin luulen, itsekään sähköistä mitään oikeasti ymmärrä. :D Tyhmin jätkä olisi kyllä rikkonut spedunsa väärällä virralla, eikä kysynyt neuvoa täältä. Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska. | |
![]() 13.03.2017 10:43:30 | |
Laulava Kylätohtori: Tarvitsee 22 voltin virtalähteen, mutta hyvä uutinen on, että virtalähde tulee spedun mukana. Eli jos ostat Tompalta uuden, niin asia on hoidossa. Jos taas mietit käytettyä, osta vain sellainen, jossa tuo oma virtalähde on mukana... Eli siis virtalähde, jonka ulostuleva jännite on 22 volttia ja virtaa tulee vähintään 1100 milliampeeria eli 1,1 ampeeria. Näin luulen, itsekään sähköistä mitään oikeasti ymmärrä. :D Tyhmin jätkä olisi kyllä rikkonut spedunsa väärällä virralla, eikä kysynyt neuvoa täältä. Ahaa, tämä valaisi! Kiitos Tohtori! | |
![]() 03.04.2017 23:17:59 | |
Moi kaikki boardinrakentajat! Käytin pitkälti koko viime kuukauden päivittäessäni uusia sivuja Custom Boardsille. Koska uskon niistä olen olevan monille iloa laitan tähän pari inspiroivaa linkkiä. Galleriamme on nyt päivitetty ja alkaa vuodesta 2010 jatkuen tähän päivään asti. Valmista siitä ei varmastikaan tule koskaan, mutta nyt se on parempi kuin koskaan: https://www.customboards.fi/blogs/custom-boards-gallery Toinen mainitsemisen arvoinen asia on Oppaat-sivustomme, jonne olen kasannut ohjeita pedaalilaudan suunnitteliin, kasaukseen ja käyttöön keikoilla: https://www.customboards.fi/blogs/tutorials Muutakin sisältöä tuolta löytyy, mutta näillä pääsee alkuun. Kommentoikaa rohkeasti mitä haluaisitte tuolla nähdä jatkossa ja mitä voisimme tehdä toisin. Kiitokset. Kimmo Aroluoma Custom Boardsin perustaja | |
![]() 24.05.2017 23:21:18 (muokattu 25.05.2017 10:58:15) | |
En viitti uutta ketjua alotella tätä varten niin josko joku tietäis täällä sanoo hieman enemmän... Laitoin hiljattain Mesan mark IV combon ja nyt ois tarkotus ruveta jonkinlaisella loopperilla ohjaileen yhdessä spedujen kans. Signaalitie lyhykäisyydessään tällä hetkellä: Kitara ->Boss TU-3 -> T-rex Comp nova -> Maxon OD9 -> Mesa in -- FX loop out -> ISP decimator II -> TC flashback X4 -> Strymon Bluesky -> FX loop in Pedaaleja saattaa tulla vielä lisääkin, jokin modulaatiohärpäke saattaa lentää vielä efektiluuppiin jos tulee tarvetta. Elikkäs tarkotus ois hankkia järjestelmään ns. "aivot", jolla voin ohjailla kanavia sekä pedaaleja samanaikaisesti. Mesan kanavat ohjautuu midillä Nobels ms-4 boxin kautta. Lisäksi kiinnostaa midiohjattavuus Flashbackiin (saattaapi vaihtua dd-500:n joskus ihan mielenkiinnosta) sekä mahdollisesti tulevaisuudessa Two notesin torpedo liveen. Hyvänä vaihtoehtona oon pitänyt joko Bossin ES-8 tai Musicom Lab efx Mk.V yms. Näistä kiinnostais saada lisätietoa ja lähinnä siitä miten efektilooppi/midisysteemit hoidellaan näiden kanssa. | |
![]() 25.05.2017 06:04:02 | |
GiveUpGiveIn: ... Hyvänä vaihtoehtona oon pitänyt joko Bossin ES-8 tai Musicom Lab efx Mk.V yms. Näistä kiinnostais saada lisätietoa ja lähinnä siitä miten efektilooppi/midisysteemit hoidellaan näiden kanssa. Minulla on Boss ES-8. Olisiko sinulla jotain tarkempaa kysymystä siitä? En tosin lupaa osata vastata. Bossilla ohjaan Mark V:ttä ja paria midiohjattavaa efektilaitetta ja Bossin loopeissa on tietty muitakin purkkeja. | |
![]() 25.05.2017 10:59:25 | |
sustain65: Minulla on Boss ES-8. Olisiko sinulla jotain tarkempaa kysymystä siitä? En tosin lupaa osata vastata. Bossilla ohjaan Mark V:ttä ja paria midiohjattavaa efektilaitetta ja Bossin loopeissa on tietty muitakin purkkeja. Mietin tuota käyttöä vahvistimen efektiloopin kanssa. Eli efektilooppiin ois tarkoitus saada tuo ISP, Flashback ja Bluesky tällä hetkellä. Miten mahtaa onnistua tuolla switcherillä? | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)