Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 5123 124 125 126 127444 445 446 447 448
klobasa
05.11.2015 09:28:22
Krice: Ehkäpä joidenkin kitaristien mielestä PRS on sellainen tasainen ja luonteeton soitin, josta ei oikein saa mitään irti. Laatu ja hintakin on monille sitä luokkaa, että ei oikein kehtaa käyttökitaraksi hankkia. Jos hintaluokka on yli tonnin niin siinä pitää olla sen verran isorikas, että sellainen henkilö voi varmaan huoletta ostaa myös uuden vastaavan soittimen.

Sehän se ongelma onkin, että suomessa on liian pienet markkinat jos myy jotain muuta kuin tele/strato/gibson linjaa.

En kyllä jaa näkemystäsi tosta hinta-asiasta. Jos on laittaa tonni kitaraan, niin en näe logiikkaa miten se tarkoittaa sitä, että voit samantien ostaa k.o. kitaran uutena kahdella tonnilla. Sitä paitsi nythän puhutaan alle 2K€ soittimesta, eli sillähän saa just ja just välttävän soittimen jos foorumia on uskominen... :)
kihtaristi
05.11.2015 09:39:01
RamoQ: Mistähän lie johtuu että ei meinaa nuo torin Jaguarit mennä kaupaksi sitten millään?

Ei ollut kauaakaan kun nuo olivat erittäin haluttuja pelejä, eikä noita meinannut noinvaan löytää, ja jos löytyi niin tuntui menevän heti.

Nyt torilla taas on mistä valita. Melkein kaikki perinteiset värit ovat edustettuna. Löytyy myös niin japanilaista tai amerikkalaista ihan lompakon mukaan. Noiden ryhmien sisällä löytyy vielä hieman eri hintaisia varustelutasojen mukaan, parempaa mikkiä, laukullista, laukutonta.. yms.

Mutta silti tuntuvat samat soittimet roikkuvan tarjolla, ja kun yksi laskee hintaa, niin muut laskevat sitten vähän samassa tahdissa. Ehkä nämä menivät pois muodista tai jotakin.

Taitaa olla tuon alueen soittimissa Jazzmaster se juttu. Tuntuu, että on ostoilmoitusta ollut vuoden ympäri koko ajan. Tässä saattaa jäädä sitten Jaquarit myymättä hyvälläkin hintaa.
iec
05.11.2015 09:39:44

Krice: Ehkäpä joidenkin kitaristien mielestä PRS on sellainen tasainen ja luonteeton soitin, josta ei oikein saa mitään irti. Laatu ja hintakin on monille sitä luokkaa, että ei oikein kehtaa käyttökitaraksi hankkia. Jos hintaluokka on yli tonnin niin siinä pitää olla sen verran isorikas, että sellainen henkilö voi varmaan huoletta ostaa myös uuden vastaavan soittimen.

Mun mielestä taas PRS:ssä yhdistyy juuri Straton ja Lespaulin hyvät puolet (esim singlecut-versioissa LP tyyli yhdistettynä hyvään ergonomiaan). Toki löytyy monta eri mallia, joista toiset ovat lähempänä Lespaulia ja toiset taas stratoa. Ja PRS on ainakin minun toivelistalla ykköspaikalla (sitten kun on taas aika hommata uusi kitara). Eivätköhän juuri Gibson ja Fender ole ennemminkin sellaisia tasaisia ja luonteettomia, kun niitä on vähän joka kitaristilla ;) Pärssisiä taas ei ole ihan kaikilla. Itse ainakin ihastuin PRS:ään sen jälkeen kun pääsin ensimmäisen kerran kokeilemaan kyseistä kitaramerkkiä Oulun Kitarapajalla.

Ehkä noissa kalliimmissa kitaroissa ostaja haluaa myös että se väri on juuri oikea, eli kun maksaa kitarasta paljon, pitää kaiken olla kohdallaan. (ainakin mulle tärkeä asia, eli en ostaisi Postin oranssin väristä PRS-kitaraa, enkä kyllä mitään muutakaan merkkiä sen värisenä)

Mutta mielipiteet on mielipiteitä :)

-iec
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Krice
05.11.2015 10:47:42

iec: Eivätköhän juuri Gibson ja Fender ole ennemminkin sellaisia tasaisia ja luonteettomia, kun niitä on vähän joka kitaristilla ;)

Tarkoitin soundia ja myös soittotuntumaa. Stratohan on siitä jännä soitin, että se on vähän kankea, mutta se kulmikkuus tekee siitä yllättäen paremman kuin sulavalinjaisesta huippuinstrumentista, jossa mikään ei hankaa vastaan. Riippuen hieman soittajasta, jotkut kyllä pitää sellaisesta kitarasta, joka sopii käteen.
Hynkel
05.11.2015 11:09:43
Krice: Tarkoitin soundia ja myös soittotuntumaa. Stratohan on siitä jännä soitin, että se on vähän kankea, mutta se kulmikkuus tekee siitä yllättäen paremman kuin sulavalinjaisesta huippuinstrumentista, jossa mikään ei hankaa vastaan. Riippuen hieman soittajasta, jotkut kyllä pitää sellaisesta kitarasta, joka sopii käteen.

Krice on tässä ihan oikeassa, ja näinhän se PRS:n kohdalla varmasti menee. Viitaten aiempaan viestiin; Suomessa ei kysyntää oikein ole ja hinnat ovat kyllä korkeita. Tonni ei ehkä ole vielä niin paljon, mutta periaate tämä. Ja pätee moneen muuhunkin merkkiin.

Kotimainen laadukas Custom ei mene kaupaksi koska niistä puuttuu melkeinpä Ruokangasta lukuun ottamatta "brändilisä". Ruokangas taas tekee niin välkehtiviä kitaroita, että ne menevät monen maun yli ulkonäkönsä puolesta - paitsi tietysti tilaajan, joka saa sen minkä halusi. Oma maku on kuitenkin niin yksilöllinen asia.
Oh, oh, no more buttered scones for me, mater. I'm off to play the grand piano. Pardon me while I fly my aeroplane.
petrip
05.11.2015 12:17:13
Hynkel: Krice on tässä ihan oikeassa, ja näinhän se PRS:n kohdalla varmasti menee. Viitaten aiempaan viestiin; Suomessa ei kysyntää oikein ole ja hinnat ovat kyllä korkeita. Tonni ei ehkä ole vielä niin paljon, mutta periaate tämä. Ja pätee moneen muuhunkin merkkiin.

Jokin aika sitten tuli vastaan yhdessä Anderton's Musicin videossa mielenkiintoinen havainto PRS:ien jälleenmyyntiarvosta. Kun kitaran kantaa ulos liikkeestä, niin arvo laskee tonnilla (2500 --> 1500). Näin siis Englannissa yhdellä jälleenmyyjällä.

https://youtu.be/ONdzBzBTYAM?t=18m40s
mpekkanen
05.11.2015 12:31:39
petrip: Jokin aika sitten tuli vastaan yhdessä Anderton's Musicin videossa mielenkiintoinen havainto PRS:ien jälleenmyyntiarvosta. Kun kitaran kantaa ulos liikkeestä, niin arvo laskee tonnilla (2500 --> 1500). Näin siis Englannissa yhdellä jälleenmyyjällä.

https://youtu.be/ONdzBzBTYAM?t=18m40s

Näinhän tämä asia oli jo Suomessakin 90-luvun alussa. Kitaran hinta tippui lähes poikkeuksetta merkistä riippumatta 40 %, heti kun kun kitaran kantoi liikkestä ulos.
2500 eurosta 40% tiputus on sellainen, että soittimen hinnaksi jää juurikin tuo 1500 euroa.
Monikaan soitin ei siis ole mitenkään kauhean hyvä sijoituskohde, jos puhutaan uusista kitaroista.
Vintage soiittimet ovat sitten erikseen ja halvemmat kitarat. Jostain satasen esim. Harley Bentonista ei tule kovinkaan paljon tappiota, vaikka siitä saisi vain puolet myydessä.
2500 euron kitaroissa ja kalliimmissa se arvon tiputus on taas euroissa aikamoinen summa.
Nykyään ei vain soitinliikkeet tahdo ottaa vaihdossa niinkään hyvin, miten vielä 90-luvulla. Tämä tarkoittaa monesti suurempia tappioita myydessä.
Little Savage
05.11.2015 12:34:00
En mä hankkimaani PRS -kopiota tuomitse hengettömäksi ja luonteettomaksi peliksi. Se kestää vaan aikansa päästä eroon ajatuksesta että kitaran pitäisi soida kuin Strato tai Les paul. Täytyy myöntää että oli pieni yllätys ettei kitarasta saanutkaan irti Les Paul tyyppisiä saundeja mitä oletin.
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
klobasa
05.11.2015 17:02:59 (muokattu 05.11.2015 17:03:40)
Hynkel: Krice on tässä ihan oikeassa, ja näinhän se PRS:n kohdalla varmasti menee. Viitaten aiempaan viestiin; Suomessa ei kysyntää oikein ole ja hinnat ovat kyllä korkeita. Tonni ei ehkä ole vielä niin paljon, mutta periaate tämä.

Sen mitä pari kolme kk ajan etsiskin sopivaa PRS kitaraa ympäri maailmaa, niin olen kyllä tosta hintatasosta eri mieltä. Taloudellisesti fiksuin paikka ostaa oli mnetin tori.
iec
05.11.2015 17:42:31

klobasa: Sen mitä pari kolme kk ajan etsiskin sopivaa PRS kitaraa ympäri maailmaa, niin olen kyllä tosta hintatasosta eri mieltä. Taloudellisesti fiksuin paikka ostaa oli mnetin tori.

Ne keräilyversiot voivat olla nihkeitä menemään kaupaksi (2500€ ylöspäin), mutta jos hyväkuntoisen USA PRS:n saa suunnilleen 1000...1400 euron hintaan (siis ei tämä uusi S2 -sarja, vaan ne vanhemmat ja kalliimmat) niin se on halpaa. Varsinkin jos kyseessä on McCarty-malli.

Aika usein mnetin torilla on halvempaa kuin ulkomailla. Itsekin olen katsellut ebayt ja muut läpi euroalueella.

-iec
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Silver Mica
05.11.2015 19:01:35
klobasa: Sen mitä pari kolme kk ajan etsiskin sopivaa PRS kitaraa ympäri maailmaa, niin olen kyllä tosta hintatasosta eri mieltä. Taloudellisesti fiksuin paikka ostaa oli mnetin tori.

Tässä olen samaa mieltä. Suomen hintataso on melko huokea kun vertaa esim. Saksaan ja Englantiin, Jenkeistä puhumattakaan dollarin nykykurssilla.
Jukka Häikiö
05.11.2015 20:21:27

Tulipahan vilkaistua sähkikset palstaa, jotennii näyttäis et veronpalautusverkot on heitetty veteen, en muista jotta ois yhtä monta CS-Gibsonia paukahtanut Torille yhden päivän sisällä.
Noista Pärssisistä sen verran, tollanen CU24 ja single cut on ollut, hienosti ne on tehty, mut jotenkin jätti kylmäksi meikäläisen. CU koitti olla LP ja Strato yhtä aikaa, mut ei mun mielestä onnistunut oikein kummassakaan, Single cut:in yritys olla LP, onnistui kyllä paremmin, vaan ei toi mulla hetken viihtynyt yksilö sytyttänyt kuitenkaan, jotenkin hengetön, vaan sehän oli vaan mun kokemus, jollekin toiselle toimii hyvinkin.
Sitä se on vaan tehtävä, mitä sattuu tulemaan...
Laulava Kylätohtori
05.11.2015 20:52:42
Jukka Häikiö: Tulipahan vilkaistua sähkikset palstaa, jotennii näyttäis et veronpalautusverkot on heitetty veteen, en muista jotta ois yhtä monta CS-Gibsonia paukahtanut Torille yhden päivän sisällä.
Noista Pärssisistä sen verran, tollanen CU24 ja single cut on ollut, hienosti ne on tehty, mut jotenkin jätti kylmäksi meikäläisen. CU koitti olla LP ja Strato yhtä aikaa, mut ei mun mielestä onnistunut oikein kummassakaan, Single cut:in yritys olla LP, onnistui kyllä paremmin, vaan ei toi mulla hetken viihtynyt yksilö sytyttänyt kuitenkaan, jotenkin hengetön, vaan sehän oli vaan mun kokemus, jollekin toiselle toimii hyvinkin.

Katselin samaa, että nyt on kunnon Gibsoneissa valinnanvaraa...

Ehkä sitä Pärssistä pitäisi ajatella ihan omana juttunaan? En tiedä, en ole koskaan omistanut, mutta tuli vaan mieleen, miten itse ajattelin joskus muita paitsi stratoja huonoina stratoina. Ongelmahan ei suinkaan ollut muissa kitaroissa. Tiiä sitten...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Gabe
05.11.2015 21:19:00
Laulava Kylätohtori: Katselin samaa, että nyt on kunnon Gibsoneissa valinnanvaraa...

Ehkä sitä Pärssistä pitäisi ajatella ihan omana juttunaan? En tiedä, en ole koskaan omistanut, mutta tuli vaan mieleen, miten itse ajattelin joskus muita paitsi stratoja huonoina stratoina. Ongelmahan ei suinkaan ollut muissa kitaroissa. Tiiä sitten...

Pärssiset on ihan älyttömän hyvin kasattuja kitaroita, mutta äkkiseltään vaikeasti lähestyttäviä.
LaMotta
05.11.2015 21:35:41

Gabe: Pärssiset on ihan älyttömän hyvin kasattuja kitaroita, mutta äkkiseltään vaikeasti lähestyttäviä.

Vaikeus tulee ilmeisesti siitä ettei sitä saada mahtumaan johonkin genreen?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Gabe
06.11.2015 00:22:44
LaMotta: Vaikeus tulee ilmeisesti siitä ettei sitä saada mahtumaan johonkin genreen?

En tiiä.. pitää tutustua joskus ajan kanssa. Hyviä ne on.
nightbird
06.11.2015 09:45:40
Huonohkosti menee ellei ole myymässä keppiä tai halpaa spedua.Niitähän täällä pääasiassa liikkuu.
Vaikka vastaa ostetaan ilmoitukseen täysin uudella ostajan speksit täyttävällä kohtuuhintaisella tarjouksella ei välttämättä tule edes kieltävää vastausta.
Ainakin itse olen sen verran kohtelias ja muut huomioon ottava asiakaspalvelussa
kouluttautunut ihminen että en ylenkatso ketään vaan vastaan ihmisille.
tumppusormi
06.11.2015 21:29:36
Taisin tulla kusetetuksi torikaupoissa. Sain kyllä tavaran, mutta on epäilys, että kama ei ole sitä, mitä sen pitäisi olla. Jonkun DIY-kitin päälle väsätty merkkivehjes tai sitten ihan originaali kiina feikki myyty. Pystyykö noita lavan tummia tekstejä ja sarjanumeroita jotenkin tarkistaa tai näkemään, onko ne vedetty tuollaisen DIY kitin päälle ? Asiasta on nyt vielä pieni epävarmuus, joten en ala vielä isommin huutelemaan.

Myyjälläkin on kyllä taustatarina, että käytettynä osti ja putsas, kun oli niin likanen jne. Ehkä tosi, ehkä ei.
cucce
10.11.2015 19:22:30
Ilmoitin myyntiin kesällä Gibson es 165 kitaran. Meni minuutissa!!
midprice
11.11.2015 14:53:05

Viisi spedua meni reilussa puolessa vuorokaudessa. Halpoja ku saippua, siks kai äkkiä menikin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)