Aihe: Uusi "halpis" Fender Standard Stratocaster
1 2 3 4 511 12 13 14 15 16
msalama
21.02.2025 07:05:30

Ehkä Fender ja Gibson ovat uskontoja, mutta vielä pösilömpiä ovat ne lahkolaishihhulit, jotka ihan tosissaan väittävät Skujujensa ja Epiluuriensa olevan aivan yhtä hyviä kuin vaikkapa emoyhtiöidensä Custom Shop-kitarat. No, pieneen päähän ei tunnetusti isoja aivoja mahdu, joten surkastuneillahan se on mentävä sitten...
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
jkiva
21.02.2025 07:59:39

msalama: Ehkä Fender ja Gibson ovat uskontoja, mutta vielä pösilömpiä ovat ne lahkolaishihhulit, jotka ihan tosissaan väittävät Skujujensa ja Epiluuriensa olevan aivan yhtä hyviä kuin vaikkapa emoyhtiöidensä Custom Shop-kitarat. No, pieneen päähän ei tunnetusti isoja aivoja mahdu, joten surkastuneillahan se on mentävä sitten...

Onko joku joskus noin väittänyt? Itse kyllä harrastan ja puolustan halpiksia, mutta en mä ainakaan ikinä ole noin väittänyt. Enemmänkin sitä, että halpiksilla on parempi hinta-laatusuhde ja nekin on harrastajalle erittäin kelvollisia vehkeitä ihan halvimmat ehkä pois lukien. Ja jostain 400-500€ ylöspäin se "laadun" kasvu on aika pientä verrattuna hinnan kasvuun. Siis ne tulevat lisähyödyt ja featuret on erittäin kalliita merkitykseensä nähden, erot on pieniä, jopa merkityksettömiä.

Eli joo kyllä ne CS kitarat tietenkin on parempia, mutta onko se ero monen tonnin arvoista? Toisille on, toisille ei. Itse en ole siitä valmis nykyään enää maksamaan. Mutta se on vain oma mielipiteeni.
Pelatetaan maailma kitara kerrallaan!
msalama
21.02.2025 08:15:57

No on mokomaa kyllä kaiken maailman keskustelupalstoilla ihan kirkkain silmin väitetty. Ehkä ei niinkään enää, koska vajaimmatkin ovat jo ymmärtäneet ko. väittämän idioottimaisuuden, mutta kyllä tuota on näkynyt.

Hyvä käyttökitara on yleisesti ottaen sellainen, joka sopii käyttötarkoitukseensa. Mulle se ei enää ikinä tule olemaan mikään Fender-konsernin halpamerkki, mutta hyvä Epi saattaisi kyllä tarpeeseen kelvatakin. CS:t ovat puolestaan mulle aivan liian kalliita, mutta käytettynä halvalla mä voisin hyvästä sellaisesta ainakin uskoa, että se kestää kovaakin kulutusta ja pulittaa siitä mun taloudelle sopivan kohtuuhinnan.

Tosin teoreettista tuokin, koska mulla on jo hyviä kitaroita joka lähtöön ja kaasuvaivat ovat historiaa. N + 1 kitaraa ei lukumääränä tee kenestäkään eri soittajaa kuin mitä ovat ilmankin, joten mulle nykyään N = N = vakio ja siinä taitaa pysyä.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
samiko
21.02.2025 09:16:58
jkiva: Onko joku joskus noin väittänyt? Itse kyllä harrastan ja puolustan halpiksia, mutta en mä ainakaan ikinä ole noin väittänyt. Enemmänkin sitä, että halpiksilla on parempi hinta-laatusuhde ja nekin on harrastajalle erittäin kelvollisia vehkeitä ihan halvimmat ehkä pois lukien. Ja jostain 400-500€ ylöspäin se "laadun" kasvu on aika pientä verrattuna hinnan kasvuun. Siis ne tulevat lisähyödyt ja featuret on erittäin kalliita merkitykseensä nähden, erot on pieniä, jopa merkityksettömiä.

Eli joo kyllä ne CS kitarat tietenkin on parempia, mutta onko se ero monen tonnin arvoista? Toisille on, toisille ei. Itse en ole siitä valmis nykyään enää maksamaan. Mutta se on vain oma mielipiteeni.

Hintalaatusuhde kun mainitaan niin meikä on paikalla kuin tikkanuoli. Hähmäistä subjektiivista jaadijaadaa. Puolustellaan vaan omia (yhtä typeriä kuin muidenkin) valintoja mikä johtuu yleensä piheydestä, köyhyydestä tai molemmista. Keksitään omasta päästä joku raja-arvo minkä ylittäessä tai alittuessa tapahtuu jotain erikoista.

Onko 500e kitara 5 kertaa parempi kuin 100e kitara? Olen ostanut kitaran 5 eurolla, onko 500e kitara 100 kertaa parempi? Näitä samoja hintalaatusuhdevalintoja ihminen tekee päivittäin ihan ruokakaupasta lähtien. Onko Heinzin ketsuppi 5 kertaa parempaa kuin K-Menun jne.

Kaikista paras hintalaatusuhde on olla ostamatta yhtään mitään kitarakamaa. Menee vaikka lenkille haukkaamaan raitista ilmaa ja lopettaa sen vitossointujen veivaamisen.
jkiva
21.02.2025 09:36:06

samiko: Onko Heinzin ketsuppi 5 kertaa parempaa kuin K-Menun jne.

Kuten ketsupeissa myös kitaroissa laatuerot on usein makuasioita. Ketsupeissa merkittävin hintaeroon brändin jälkeen on tomaattisoseen ja veden suhde. Meiran ketsupissa muistaakseni on paras hinta-laatusuhde tomaattisoseen määrän suhteen, 80%, kun Heinzissa on vain 61%. Kilohinnat on about sama, Meira vähän halvempi. Heinzissa ostat enemmän kallista vettä. Fiksu käyttää siis Meiraa kun saa rahalleen enemmän vastinetta. Makueroa en ainakaan itse huomaa.

Sorry, täysin OT, mutta pakkohan tuohon täkyyn oli tarttua. ;-)
samiko
21.02.2025 11:11:33
jkiva: Kuten ketsupeissa myös kitaroissa laatuerot on usein makuasioita. Ketsupeissa merkittävin hintaeroon brändin jälkeen on tomaattisoseen ja veden suhde. Meiran ketsupissa muistaakseni on paras hinta-laatusuhde tomaattisoseen määrän suhteen, 80%, kun Heinzissa on vain 61%. Kilohinnat on about sama, Meira vähän halvempi. Heinzissa ostat enemmän kallista vettä. Fiksu käyttää siis Meiraa kun saa rahalleen enemmän vastinetta. Makueroa en ainakaan itse huomaa.

Sorry, täysin OT, mutta pakkohan tuohon täkyyn oli tarttua. ;-)

Noilla sinun antamilla kriteereillä aivan ylivoimainen voittaja on Rainbown ketsuppi 0,75e kilohinnallaan ja 82% tomaattisoseellaan. Meira 4,15e/kg ja 80%. Heinz on sitä paitsi muutaman sentin halvempi kilohinnaltaan meidän lähiCitarissa. Fiksu ei taida käyttääkään Meiraa...

Tässä tullaankin siihen että oletko aivan varma että juuri sinun hintalaatusuhdejorinat kitaroista tai ketsupeista olisivat jotenkin universaaleja? Tai kenenkään muunkaan jorinat hintalaatusuhteista.
Lego
21.02.2025 12:30:17
Itse ostan kitarani myös kilohinnalla joten tuo tuorein tinanauhainen ja muovilakkainen (:D) squier vie voiton ehdottomasti verrattuna esimerkiksi noista kotimaisista customeista. Tää on paras tapa toimia.
erty
21.02.2025 12:33:47
Lego: Itse ostan kitarani myös kilohinnalla joten tuo tuorein tinanauhainen ja muovilakkainen (:D) squier vie voiton ehdottomasti verrattuna esimerkiksi noista kotimaisista customeista. Tää on paras tapa toimia.

Kannattaa myös hommata puun_kosteus_mittari niin tietää paljonko maksaa vedestä.
jkiva
21.02.2025 12:46:07

samiko: ylivoimainen voittaja on Rainbown ketsuppi 0,75e kilohinnallaan ja 82% tomaattisoseellaan.

Rainbow tuotteet on vähän ku Harley Benton. Ei voi vetää... ;-)

Jäsenet Lego ja Erty, pointsit hyvästä huumorintajusta! peukku! :D
samiko
21.02.2025 12:51:49
jkiva: Rainbow tuotteet on vähän ku Harley Benton. Ei voi vetää... ;-)

Jäsenet Lego ja Erty, pointsit hyvästä huumorintajusta! peukku! :D

Näin... Vitsillä ulos kun ei muutenkaan pääse. No, mä odottelen kolossani, ja kun joku taas ampaisee hintalaatusuhteineen kentälle niin olen valmis.

Ei siinä, niin hyvää puuta sanois Vesku hih. Tube screamer on muuten konekäännökseltä putkihuutaja hih.
ituvirtanen
21.02.2025 13:12:50

Olette te kitaristit hauskoja:
Kahdessa viikossa 13 sivua vinkumista hinnoista ja lavan merkistä. Aiemmin olen huomannut, että hinta on kaikkein kirjotetuin aihe tällä alueella. Soitettavuus on liian abstrakti asia tai saundi. Mutta rahasta riittää juttua loputtomiin. Onneksi kaltaiselleni köyhälle kaikki on kallista. Mitäs siitä sen enempää länkyttämään.
Lego
21.02.2025 13:20:56
erty: Kannattaa myös hommata puun_kosteus_mittari niin tietää paljonko maksaa vedestä.

Tai tomaattisoseesta!
samiko
21.02.2025 13:39:17
Lego: Tai tomaattisoseesta!

Hih tää tomaatti on hyvä. Heinzin Stratocaster hih.
samiko
21.02.2025 13:52:14
ituvirtanen: Olette te kitaristit hauskoja:
Kahdessa viikossa 13 sivua vinkumista hinnoista ja lavan merkistä. Aiemmin olen huomannut, että hinta on kaikkein kirjotetuin aihe tällä alueella. Soitettavuus on liian abstrakti asia tai saundi. Mutta rahasta riittää juttua loputtomiin. Onneksi kaltaiselleni köyhälle kaikki on kallista. Mitäs siitä sen enempää länkyttämään.

Saa olla onnellinen että kitarakamapuolella edes jostain keskustellaan. Muut soitinosiot vielä hiljaisempia.

Mutta mikä ärsyttää, ihmetyttää, tai kummastuttaa keskustelut 2 viikossa on vetänyt aika monta sivua haipakampaa ja tietty politiikkapuoli. Onhan se tietty odotettuakin, onhan tämä musanet :D.

...ja takaisin tomaatt... eiku ventereihin.
Mikko1978
21.02.2025 14:22:58
fox: Oletko nyt ihan varma että "voi saada", ja vieläpä ihan kaikenlaista. ;) No, ehkäpä sulla on varsin kattavaa kokemusta noista, ja toisaalta, tuohon avaukseen vielä soveltaen, eiköpä pitkällä valmistushistorialla sitten voisi todeta että jos Gibson tarkoittaa jenkkivalmistusta, siitä olisi perusteltua maksaa paljon. Samalla logiikalla toki.

Eipä tuo nyt mitenkään itse aiheeseen liity, ajattelin vaan oikoa joitain kiinnostavia juttuja.

Rajataan vaikka 2000-luvun tuotteisiin, niin erot ovat valtavia. Gisoneissa on sekä visuaalisia että toiminnallisia epätarkkuuksia viljalti, mutta japanilaisista saa etsiä suurennuslasilla mitään pientäkään epämääräisyyttä. Eikä nyt kenenkään G-fanin kannata pillastua, sillä hyvä soitinhan se Gibson kaikesta tuosta huolimatta voi olla ja osaavissa käsissä lähes kaikki toiminnalliset ongelmat korjaantuvat nopeasti.
Kefiiri
21.02.2025 15:26:15 (muokattu 21.02.2025 15:26:30)
Mikko1978: Eikä nyt kenenkään G-fanin kannata pillastua, sillä hyvä soitinhan se Gibson kaikesta tuosta huolimatta voi olla

Näin on, eiköhän tämä jo riitä Gibsonista tässä ketjussa. Ketsuppikin on lähempänä aihetta. Meiran ketsuppi on muuttunut vetisemmäksi kun tomaatin osuutta on lisätty... ihmekös se kun tomaatit ovat aina vetisiä.
En ole musiikin asiantuntija.
msalama
21.02.2025 16:08:01

Muuttaa Portugaliin niin ei oo tomaatti vetistä, eikä punkku. Eikä naisetkaan välttis mitenkään suohirviön näköisiä. Niin ja pojatkin komeita, tummia ja tulisia, jos se nappaa enemmän.

Niin ja joo, siellä myydään Squiereita, meinas unohtua.
mpekkanen
21.02.2025 17:29:33
Mikko1978: Rajataan vaikka 2000-luvun tuotteisiin, niin erot ovat valtavia. Gisoneissa on sekä visuaalisia että toiminnallisia epätarkkuuksia viljalti, mutta japanilaisista saa etsiä suurennuslasilla mitään pientäkään epämääräisyyttä. Eikä nyt kenenkään G-fanin kannata pillastua, sillä hyvä soitinhan se Gibson kaikesta tuosta huolimatta voi olla ja osaavissa käsissä lähes kaikki toiminnalliset ongelmat korjaantuvat nopeasti.

Vaikka ollaan oltu itse aiheesta jo sivu-uralla, niin kerro toki, mitä toiminnallisia epätarkkuuksia Gibsoneissa on?
Laulava Kylätohtori
22.02.2025 12:45:02
samiko: Hintalaatusuhde kun mainitaan niin meikä on paikalla kuin tikkanuoli. Hähmäistä subjektiivista jaadijaadaa. Puolustellaan vaan omia (yhtä typeriä kuin muidenkin) valintoja mikä johtuu yleensä piheydestä, köyhyydestä tai molemmista. Keksitään omasta päästä joku raja-arvo minkä ylittäessä tai alittuessa tapahtuu jotain erikoista.

Onko 500e kitara 5 kertaa parempi kuin 100e kitara? Olen ostanut kitaran 5 eurolla, onko 500e kitara 100 kertaa parempi? Näitä samoja hintalaatusuhdevalintoja ihminen tekee päivittäin ihan ruokakaupasta lähtien. Onko Heinzin ketsuppi 5 kertaa parempaa kuin K-Menun jne.

Kaikista paras hintalaatusuhde on olla ostamatta yhtään mitään kitarakamaa. Menee vaikka lenkille haukkaamaan raitista ilmaa ja lopettaa sen vitossointujen veivaamisen.

Plussa piti antaa. Se on kyllä kummallista, miten ihmisten täytyy jauhaa itselleen kaikenlaista paskaa yrittäessään todistella, miten Minä tein huippudiilin ja minun kitarani on oikeasti paras ku niinku hintalaatusuhde ja minä olen oikeasti viisampi ostaessani tämän kuin kukaan muu.

Minusta halpikset ovat ns. hintalaatusuhteeltaan paskoja, koska vaativat työstöä ja uusia osia ja ovat päivän lopuksi vain kuitenkin pelkkiä halpiksia, joiden valmistuksen ykkösprioriteetti on ollut halpuus.

Ja onhan sekin hupaisaa, kun jengi kokeilee kaupassa jotain Squjua ja sitten se todetaan yhtä hyväksi kuin se cs Gibson ja hintalaatusuhteen takia vieläpä pesee, hakkaa ja linkoaa.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
jkiva
22.02.2025 13:09:09

Laulava Kylätohtori: Ja onhan sekin hupaisaa, kun jengi kokeilee kaupassa jotain Squjua ja sitten se todetaan yhtä hyväksi kuin se cs Gibson ja hintalaatusuhteen takia vieläpä pesee, hakkaa ja linkoaa.

Ei vaan, onko sen Gibsonin laatuero sen 1000€ hintaeron arvoinen? Minusta ei.

Mut jos on pinkkaa taskussa niin mikäpäs siinä jos joskus saa sillä tonnin lisähinnalla paremman fiiliksen niin sehän on ihan okay ja kauppias kiittää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)