Aihe: Jenkkiboikotti kitarakamoissa
1 2 3 4 511 12 13 14 15 16
Laulava Kylätohtori
08.04.2025 21:44:00
Otustelija: Mää vahingoittamassa USAn taloutta ostamalla jonkun kitarankielen muualta :D

Kannattaa lukea kiukaan käyttöohjeet. Sinne heitetyt puut kannattaa laittaa palamaan, niin ehkä sen vaikutuksen huomaa vaikka pienenä lämpönä. Toki jos sulla on sähkökiuas niin en suosittele sytyttämistä.

Sulla tais nyt jäädä jotain olennaista ymmärtämättä. Minun olisi pitänyt selittää paremmin, mutta en jaksanut. Pahoittelut.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
McNulty
08.04.2025 23:01:57
Ikävä tilanne pienille pajoille, kuten vaikkapa Merikselle.
https://www.facebook.com/photo/?fbi … 675519347&set=a.640882814706039

Eivät ole millään tavalla syyllisiä tilanteeseen, mutta kärsivät tariffeista suuresti. Kohta hinnat alkavat olla sen verran suuria USA-laitteille Euroopassa ja Euro-laitteille USA:ssa, että kuluttajat äänestävät takuulla lompakollaan. Eikä kyseessä tarvitse olla edes tietoinen boikotointi vaan puhtaasti olosuhteet.
moving in stereo
Krice
11.04.2025 12:58:40

Boikotti rakoili vähän kun tilasin UA Volt 1:n ja Tech21 Fuzzy Britin. Molempiin tosin hyvät tekosyyt, piti ostaa hajonneen Motu M2:n tilalle interface ja jostakin syystä vain jenkkivalmistajat laittavat virtakytkimen interfaceen, varmaan joku vaatimus niillä ehkä. Fuzzy Brit sen vuoksi, että se on analoginen. En siedä digimallintavia, koska niissä on aina viive normaalin analogisen viiveen lisäksi.
samiko
11.04.2025 13:52:25
Krice: Boikotti rakoili vähän kun tilasin UA Volt 1:n ja Tech21 Fuzzy Britin. Molempiin tosin hyvät tekosyyt, piti ostaa hajonneen Motu M2:n tilalle interface ja jostakin syystä vain jenkkivalmistajat laittavat virtakytkimen interfaceen, varmaan joku vaatimus niillä ehkä. Fuzzy Brit sen vuoksi, että se on analoginen. En siedä digimallintavia, koska niissä on aina viive normaalin analogisen viiveen lisäksi.

Hyvä tekosyy :D. Ostit Jenkkifirman UA.n mikä todnäk tehty Kiinassa, mitä olet täällä myös aikaisemmin sanonut boikotoivasi. Täähän on ku kansainväliset sopimukset. Ne ovat voimassa siihen asti kun ne eivät ole.

Aika selkärangatonta. Mut hei virtanappi.
mpekkanen
11.04.2025 14:24:06
samiko: Hyvä tekosyy :D. Ostit Jenkkifirman UA.n mikä todnäk tehty Kiinassa, mitä olet täällä myös aikaisemmin sanonut boikotoivasi. Täähän on ku kansainväliset sopimukset. Ne ovat voimassa siihen asti kun ne eivät ole.

Aika selkärangatonta. Mut hei virtanappi.

On tuo minusta ihan hyväksyttävä ostos, jos kerran vaihtoehtoja ei ollut kuin USA tuote ja tavara tuli kuitenkin tarpeeseen.
Se on ihan eriasia jos ennestään on tusinan verran kitaroita ja ostaa uuden jenkki kitaran.
samiko
11.04.2025 15:10:25 (muokattu 11.04.2025 15:10:39)
mpekkanen: On tuo minusta ihan hyväksyttävä ostos, jos kerran vaihtoehtoja ei ollut kuin USA tuote ja tavara tuli kuitenkin tarpeeseen.
Se on ihan eriasia jos ennestään on tusinan verran kitaroita ja ostaa uuden jenkki kitaran.

Eiku niin joo virtanappi! Ihan kun ei voisi laittaa virrankatkaisua muuten. Niin ja budjetti on pieni niin siksi bulkkiaasiaa.

Ja tarttiskin vielä! Eri asia juu juu.

Mitä tuollaisilla periaatteilla tekee?
Krice
11.04.2025 15:24:30 (muokattu 11.04.2025 15:25:32)

samiko: todnäk tehty Kiinassa, mitä olet täällä myös aikaisemmin sanonut boikotoivasi.

Boikotoin suoraan Kiinasta ostamista, mitä monet harrastaa. (Ja myös mahdollisuuksien mukaan kiinalaista valmistusta valitsemalla jossakin toisessa maassa tehdyn tuotteen.) Jos haluaisi välttää kiinalaisia osia ja tavaroiden tekemistä niin siinähän saisi sanoa hyvästit soittoharrastukselle. Kaikki kitaroiden potikat yms. sähköosat tehdään Kiinassa, paitsi jos ostaa jonkun 50 000 euroa maksavan customin. Sellaisen käsityksen olen saanut, että ilmeisesti Trumpin kauppasota tähtää nimenomaan siihen, että valmistus ja raaka-aineiden käyttö siirtyisi Kiinasta pois, mieluummin takaisin USA:an, mutta saa nyt nähdä miten siinä sitten käy.
samiko
11.04.2025 15:44:32 (muokattu 11.04.2025 15:47:04)
Krice: Boikotoin suoraan Kiinasta ostamista, mitä monet harrastaa. (Ja myös mahdollisuuksien mukaan kiinalaista valmistusta valitsemalla jossakin toisessa maassa tehdyn tuotteen.) Jos haluaisi välttää kiinalaisia osia ja tavaroiden tekemistä niin siinähän saisi sanoa hyvästit soittoharrastukselle. Kaikki kitaroiden potikat yms. sähköosat tehdään Kiinassa, paitsi jos ostaa jonkun 50 000 euroa maksavan customin. Sellaisen käsityksen olen saanut, että ilmeisesti Trumpin kauppasota tähtää nimenomaan siihen, että valmistus ja raaka-aineiden käyttö siirtyisi Kiinasta pois, mieluummin takaisin USA:an, mutta saa nyt nähdä miten siinä sitten käy.

Boikoida mahdollisuuksien mukaan... jos "mahdollisuuksien" rajan saa itse keksiä ja tarvittaessa venyttää, niin aivan tyhjää sananhelinää. Minäkin boikotoin karkinsyöntiä, paitsi silloin kun syön niitä, ja syön aika usein. Mutta silloin boikotoin kun ei tee mieli syödä.

Jos haluaisi välttää, niin saisi heittää hyvästi soittoharrastukselle koska potikat... Jos jotain tuotetta ei yksinkertaisesti valmisteta missään muualla kuin boikottimaassa, voi sen varjolla ostaa ihan mitä vaan halpaa ja kivaa kyseisestä maasta - ostetaanhan me potikoitakin sieltä. Ja on pakko nääs ku tarttee.

Edelleen se on mulle ihan sama mistä mitäkin ostatte ja mitä julistatte.
mpekkanen
11.04.2025 15:47:56
samiko:

Edelleen se on mulle ihan sama mistä mitäkin ostatte ja mitä julistatte.

No ei siltä vaikuta kun kumminkin kommentoit toisen tekemiä ostoksia.
samiko
11.04.2025 15:56:14
mpekkanen: No ei siltä vaikuta kun kumminkin kommentoit toisen tekemiä ostoksia.

Eihän se mun elämään vaikuta mitä sinä ja Krice teette. Huvittaa vaan tuollaiset periaatteet mitkä syödään heti kun mahdollista, ja kaupan päälle selitellään.
msalama
11.04.2025 16:00:02

No, mä en boikotoi mitään. Enkä osta mitään, koska ei tarvitse.

Ei edes kieliä. Ihmettelin tuossa pari vuotta, että millekäköhän keikalle tms. mä olen varustepussukkani hukannut, kun muistelin, että mullahan piti olla kielisettejä vaikka huru mycke. No, paljastui suursiivouksessa erään laatikoston takaosaan sukellettua, että sinnehän ne olivat pudonneet! Eli nyt on geehooässää ja ernieballia aivan simona, 8 settiä kymppejä ja 5 ysejä...

Eli say no to boycotts silloin, kun ei ole boikottitarpeita!
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
Funkånaut
11.04.2025 16:04:07

mpekkanen: On tuo minusta ihan hyväksyttävä ostos, jos kerran vaihtoehtoja ei ollut kuin USA tuote ja tavara tuli kuitenkin tarpeeseen.

Kova boikotti kun voi kuitenkin boikotoiltavalta taholta ostaa, jos haluaa ja/tai katsoo tarvitsevansa tuotteen.

Eikö boikotoinnin idea ole nimenomaan se, että se voi tuntua omassakin nahassa?
"Meikä soittaa vain klassista ja kuuntelee ainoastaan Esa Pakarista." - Penasol
mpekkanen
11.04.2025 16:21:15
Funkånaut: Kova boikotti kun voi kuitenkin boikotoiltavalta taholta ostaa, jos haluaa ja/tai katsoo tarvitsevansa tuotteen.

Eikö boikotoinnin idea ole nimenomaan se, että se voi tuntua omassakin nahassa?

Jos kerran vastaavia tuotteita ei missään muualla valmisteta, niin kai se silloin on hyväksyttävä syy.
Rahallisesti tässä puhutaan kuitenkin ihan toisen luokan asiasta kuin vaikka uusi Gibson kitara.
Mutta en minä ole mitään jenkkiroinaa itse ostanut, ettei tämä mun asia ole muutenkaan. Ymmärrän kuitenkin poikkeuksen boikotointiin, jos on oikeasti hyvä syy.

Tässä teki mieli hommata ruisbourbonia, mutta taidan vaihtaa bourbonin Irlantilaiseen ruisviskiin, jahka pääsen Alkoon. Powers Irish Rye on 0,7l irkku ruisviski ja hinta 40,99€. Sitä vois ostaa testiin...
samiko
11.04.2025 16:51:34 (muokattu 11.04.2025 17:09:15)
mpekkanen: Jos kerran vastaavia tuotteita ei missään muualla valmisteta, niin kai se silloin on hyväksyttävä syy.

https://www.thomann.de/fi/focusrite_scarlett_16i6_4th_gen.htm

Tossa on muuten virtanappi ja käsittääkseni Focusrite on englantilainen firma. Toki toikin tehdään jossain kaukoaasiassa mutta olisi saanut ainakin usan pois.

https://www.thomann.de/fi/focusrite_scarlett_18i8_3rd_gen.htm

ja tossa

https://www.thomann.de/fi/behringer_studio_l.htm

ja tossa...

Ihan pakko!

EDIT. Ja on siellä tarjolla esim made in Malesiaakin niin saa sen toisenkin boikottivaltion pois.
Krice
12.04.2025 10:55:51

samiko: Boikoida mahdollisuuksien mukaan... jos "mahdollisuuksien" rajan saa itse keksiä ja tarvittaessa venyttää

Sitten kun kasvat aikuiseksi niin ymmärrät, että asiat ei ole niin mustavalkoisia kuin miltä vaikuttaa. Pienikin teko on parempi kuin ei mitään ja olen omasta mielestäni boikotoinut Kiinaa ihan kiitettävästi, paljon paremmin kuin ne jotka tilaavat sieltä jotakin roskaa. Kiinan tapauksessa ongelma on myös valtioiden tasolla, jotka ovat mahdollistaneet sellaisen toimintatavan.
msalama
12.04.2025 12:11:23 (muokattu 12.04.2025 15:50:36)

Niin, siis kyllähän tällaista (edes vajavaisesti) moraalista ihmistä vituttaa, kun ihmiset tukevat mokomaa kommunistipaskadiktatuuria rahoillaan, mutta mistäs muualtakaan se köyhä tässä vähävaihtoehtoisessa maailmassa enimmän osan roinastaan ostaa? Ja suurimman tyhmyydenhän tekivät kuitenkin ne, jotka antoivat Kiinan muuttua koko maailman tuotantolaitokseksi, koska em. moraalisyiden ohella oli silkkaa idiotismia antaa Kiinan vastata jopa meidän länkkäreiden strategisten hyödykkeiden tuotannostakin. Jo COVID osoitti, millaiseen kuseen kriisiaikana joudutaan, jos globaaleihen logistiikkaketjuihin ja valmistukseen tulee häikkää, koska lännellä itselläänhän ei esim. enää ollut juuri minkäänlaista lääkekemikaalien varmuusvarastoakaan jäljellä kun tilanne iski; ja koska näin, kun kerran naiiviudessaan luottivat JIT-toimintamalliin sokeasti, niin mitenkähän sitten, jos/kun tässä surkeassa maailmantilanteessa vetäiseekin vielä kertaluokkaa isompi jööti tuulettimeen? Kokoustetaan ja voivotellaan lisää, ja laaditaan jälleen kerran uusi julkilausuma, joka ei kiinnosta ketään?

No länkkärituotantohan maksaa toki moninkertaisesti, eli eipä niitä pyllynsuristimia ja kärpäslätkiä tulla enää koskaan täällä tekemään. Mutta jättää nyt kaikki strategisesti tärkeäkin edelleen kaukoidän pajojen tuotettavaksi? Sellainen on nykytilanteessa sulaa hulluutta ja aivottomuutta, joten vähintään nyt edes se osa tuotannosta raaka-ainevarastoineen takaisin ja ÄKKIÄ prkl sittenkin.

PS. Ja kyse ei siis nyt ole mistään MEGA-ajattelusta (Make Europe Great Again), vaan halusta pitää sellaisten elintärkeiden ja välttämättömien toimialojen ja prosessien puolta, joille jatkuva toimintavarmuus on ykkösprioriteetti maksimaalisen kustannustehokkuuden sijaan.

PPS. Ja kyllähän minä oikeasti tuota (uusien kamojen) jenkkiboikottiakin kannatan, koska oranssijäbähän on selvästi umpihullu. En vain aktiivisesti osallistu siihen, koska minulla ei ole tarvetta ostaa edes kieliä tällä hetkellä.
Tuuttiin tää tehtiin. Eli yx urbaano 70-luvun ikikakara jälleen vauhdissa: https://maxnomeno.bandcamp.com/
samiko
12.04.2025 17:46:58
Krice: Sitten kun kasvat aikuiseksi niin ymmärrät, että asiat ei ole niin mustavalkoisia kuin miltä vaikuttaa. Pienikin teko on parempi kuin ei mitään ja olen omasta mielestäni boikotoinut Kiinaa ihan kiitettävästi, paljon paremmin kuin ne jotka tilaavat sieltä jotakin roskaa. Kiinan tapauksessa ongelma on myös valtioiden tasolla, jotka ovat mahdollistaneet sellaisen toimintatavan.

Jaa että ihan kaikkesi teit ja olet kyllä boikotoinut, mutta nyt oli pakko. Pienikin teko on jo hyvä, esimerkiksi alkoholin vähentäminen, mutta absolutistiksi ei voi itseä sanoa jos vaan juo vähemmän kuin ennen. Ja mikä se juomisen taso oli aiemmin ja kuinka paljon on vähennetty?

Boikotointi, absolutismi tms. ovat aika mustavalkoisia asioita juurikin. Joko teet tai et tee.
lavaamo
13.04.2025 19:30:56 (muokattu 13.04.2025 21:10:21)
Krice: Sitten kun kasvat aikuiseksi niin ymmärrät, että asiat ei ole niin mustavalkoisia kuin miltä vaikuttaa. Pienikin teko on parempi kuin ei mitään ja olen omasta mielestäni boikotoinut Kiinaa ihan kiitettävästi, paljon paremmin kuin ne jotka tilaavat sieltä jotakin roskaa. Kiinan tapauksessa ongelma on myös valtioiden tasolla, jotka ovat mahdollistaneet sellaisen toimintatavan.

Tämä on kyllä hauska ketju, haluan ilmoittaa että olen vegaani aina aterioiden välisen ajan, vaikka aterialla usein lihaa nautinkin.

Boikoitoin myös valtavan määrän tavaroita joita en tarvitse enkä ostaisi muutenkaan.

Aatteeni on vahva.
✡ ✡ ✡ ✡ ✡ Huonoja juttuja jo vuodesta 1981 ✡ ✡ ✡ ✡ ✡
Penasol
13.04.2025 21:55:51

lavaamo: Tämä on kyllä hauska ketju, haluan ilmoittaa että olen vegaani aina aterioiden välisen ajan, vaikka aterialla usein lihaa nautinkin.

Boikoitoin myös valtavan määrän tavaroita joita en tarvitse enkä ostaisi muutenkaan.

Aatteeni on vahva.

Sehän on ihan tavanomaista juttua, että periaatteet ovat suhteellisia. Mikä siinä niin ihmeellistä on? Ostinpahan tuota itsekin Tepoililta pensaa viime kesänä, vaikka sitä poikotoin. Vältin sillä kävelyn. Vakaumuksellisena kasvissyöjänä aion kuitenkin hankkia suolikielet kitaraan. Ukki oli harras kristitty, mutta kävi kuitenkin sotatantereella keskeistä uskontoonsa liittyvää käskyä rikkomassa.

Meinaatsää, ettet ole koskaan toiminut omien periaatteidesi vastaisesti? Kertaakaan?
Olen tosissani enkä hyväksy huumoria.
samiko
13.04.2025 22:17:44
Penasol: Sehän on ihan tavanomaista juttua, että periaatteet ovat suhteellisia. Mikä siinä niin ihmeellistä on? Ostinpahan tuota itsekin Tepoililta pensaa viime kesänä, vaikka sitä poikotoin. Vältin sillä kävelyn. Vakaumuksellisena kasvissyöjänä aion kuitenkin hankkia suolikielet kitaraan. Ukki oli harras kristitty, mutta kävi kuitenkin sotatantereella keskeistä uskontoonsa liittyvää käskyä rikkomassa.

Meinaatsää, ettet ole koskaan toiminut omien periaatteidesi vastaisesti? Kertaakaan?

Jep jep. Kasvisyöjänä söin kerran kalaa autiolla saarella kun ei ollut muuta syötävää. Siinäs näette että kyllä sitä julkisesti julistettua boikotointia voi sillo höllätä ku tarttee jotain pakosti, esim. halpaa ja kivaa musaroinaa Aasiasta -söinhän saarella kalaakin.

Tai jos ei julistelisi yhtikäs mitään boikotteja jos ei niitä voi pitää. Tai ainakin myöntäisi että ei ollutkaan selkärankaa boikotointiin. Tai jos ei edes myönnetä, niin ottakoon irvailut ja ihmettelyt vastaan. Tai vaikka ei ota vastaan niin sitä tulee siltikin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)