Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 511 12 13 14 15139 140 141 142 143
Tsugu Way
17.09.2014 09:46:41
Gabe: Tämä on totta, kun tämän hintaluokan kitaraan panostaa niin ei siinä tingitä enää yhtään mistään. Millainen sinun unelma strato muuten olisi speckseiltään?

Jotakin tämänkaltaista:

- Kaula: ei ohuin eikä kapein tikku, paksuhko? (soft V:tä en ole kokeillut)
- otelauta: tällä kertaa mielellään vaahteraotelauta (ei aivan pakollinen)
- väri: 2-tone sunburst tai Fiesta Red, Daphne Blue tai surf green
- SSS mikit (ei missään tapauksessa humppareita edes yksikelaisen koossa)
- lapa: ei 70-luvun isolapainen
- mojo ja fiilis: tunnelma 50- tai 60-luvuilta (ei mitään modernia eikä heavyyn viittavaa) ;-)
Blues is allright!
Rämppy
17.09.2014 10:23:11
Tsugu Way: Jotakin tämänkaltaista:

- Kaula: ei ohuin eikä kapein tikku, paksuhko? (soft V:tä en ole kokeillut)
- otelauta: tällä kertaa mielellään vaahteraotelauta (ei aivan pakollinen)
- väri: 2-tone sunburst tai Fiesta Red, Daphne Blue tai surf green
- SSS mikit (ei missään tapauksessa humppareita edes yksikelaisen koossa)
- lapa: ei 70-luvun isolapainen
- mojo ja fiilis: tunnelma 50- tai 60-luvuilta (ei mitään modernia eikä heavyyn viittavaa) ;-)

Speksit viittaisi esim. -57 AVRI:iin. Mä suositteilisin katsomaan tuosta sarjasta hyvää mielellään käytettyä yksilöä. Mutta kyllä esim. japanilainen fender reissue voi olla yhtä hyvä tai jopa parempikin yksilöistä riippuen. Mulla on kaksi presaria, AVRI '62 sekä Crafted in Japan '57, jossa oli jo valmiiksi us. vintage -mikit. Japsi ei häviä yhtään jenkille.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Tsugu Way
17.09.2014 10:47:44 (muokattu 17.09.2014 10:48:37)
Rämppy: kyllä esim. japanilainen fender reissue voi olla yhtä hyvä tai jopa parempikin yksilöistä riippuen. ... Japsi ei häviä yhtään jenkille.

Sehän tässä mielenkiintoista onkin, että minullakin on jo huippuhyvä japanilaiden Fender Foto Flame Stratocaster `62 RI (1994-95). Aivan loistava kitara. Eli saankohan oikeasti parempaa, jos/kun lataan tiskiin tuplahinnan tuohon verrattuna. No ainakin ulkonäöllisten specsien osalta.. Mutta anyway - tätä en aio vaihtaa pois, vaan uusi tulee tämän rinnalle.
Blues is allright!
Bugsy
18.09.2014 13:51:51
Mistähän löytyisi strato (Fender tai joku muu), jossa satulan leveys on 41 mm (1 5/8") ja kaulaprofiili on huomattavasti paksumpi kuin moderni C? Ja vielä alle tonnin hintaluokassa. Onko tuon mallisia kauloja ennemminkin telecastereissa?
hallu
18.09.2014 14:25:10
Bugsy: Mistähän löytyisi strato (Fender tai joku muu), jossa satulan leveys on 41 mm (1 5/8") ja kaulaprofiili on huomattavasti paksumpi kuin moderni C? Ja vielä alle tonnin hintaluokassa. Onko tuon mallisia kauloja ennemminkin telecastereissa?

Seitkytluvun lopun straton kaulat ovat jokseenkin kuvaamasi kaltaisia (ne muutamat joita olen päässyt testaamaan). Nykykitaroista ainakin Telecaster bajassa on samanlainen kaula. Uustuotannosta en ole päässyt testaamaan niitä meksikolaisia seitkytluvun tyyliin tehtyjä, että olisiko niissä. Se kaulaprofiili on joku loiva V tjsp. Bajan saa ainakin alle tonnilla ja on muutenkin yksi parhaista teleistä mitä on ja paras mitä olen itse päässyt käpistelemään. Niitä aitoja seitkytlukulaisia stratoja näkee ajoittain myytävänä ja näyttää olevan pyynnit siinä puolentoistatonnin huitteilla, mutta ehkäpä tinkimällä voisit saada tonniin ihan aidonkin, kun ne ei kuitenkaan ole ihan kuuminta hottia fendermaailmassa (jotkut jopa pitää niitä heikkolaatuisena).
En osaa leikkiä, mutta minulla on ihan helvetisti leluja
Bugsy
18.09.2014 15:02:40
hallu: Seitkytluvun lopun straton kaulat ovat jokseenkin kuvaamasi kaltaisia (ne muutamat joita olen päässyt testaamaan). Nykykitaroista ainakin Telecaster bajassa on samanlainen kaula. Uustuotannosta en ole päässyt testaamaan niitä meksikolaisia seitkytluvun tyyliin tehtyjä, että olisiko niissä. Se kaulaprofiili on joku loiva V tjsp. Bajan saa ainakin alle tonnilla ja on muutenkin yksi parhaista teleistä mitä on ja paras mitä olen itse päässyt käpistelemään. Niitä aitoja seitkytlukulaisia stratoja näkee ajoittain myytävänä ja näyttää olevan pyynnit siinä puolentoistatonnin huitteilla, mutta ehkäpä tinkimällä voisit saada tonniin ihan aidonkin, kun ne ei kuitenkaan ole ihan kuuminta hottia fendermaailmassa (jotkut jopa pitää niitä heikkolaatuisena).

Minulla itse asiassa oli juuri tuollainen meksikolainen Classic '70s strato, joka oli aika hyvä. Mutta aloin kaipaamaan hieman modernimpaa menoa (eli paksumpia nauhoja ja tasaisempaa otelautaa) niin laitoin sen kiertoon. Samalla voisin nyt päivittää tuota kaulan profiilia vielä paksummaksi ja kapeammaksi.
73nd3r
18.09.2014 16:41:03
Fenderillä on muutamakin malli softV-profiililla, mutta kapeimmillaan löysin 42-millisen satulan. (Tietysti yhden millin pienennys on paljon helpompi kuin levennys olisi.)
http://www.fender.com/search-results/?q=soft+%22v%22
Krice
20.09.2014 21:00:28

Straton volanappi ei enää harmita kovin paljon, koska olen yrittänyt opetella uudenlaisen tavan soittaa eli enemmänkin kaula ja keskimikin välistä, kun ennen soitin talla ja keskimikin välistä tai keskimikin päältä, koska hevikitaroinnista oli jäänyt palm mute -asento, eli kämmen nojaa tallaan. Yllättävän hyvin se on sujunut ja samalla olen myös vähentänyt käden laajakaarista heivaamista ja ottanut tilalle passiivis-aggressiivisen tavan kuopaista kieliä enemmän paikallaan, mutta nopeammalla liikkeellä. Classic Player 50's on sopinut (volanappia ehkä lukuunottamatta) käteen tosi hyvin ja ainakin itselläni lisää soittomotivaatiota jos kitara on tietyllä tavalla "sopiva".
freakingenius
20.09.2014 21:01:38
Oisko stratoon helppo modata niin, että ois vaan yks tone kaikille mikeille ja 2 volaa esim. toinen tallamikille ja toinen kaula- ja keskimikille?
Tsugu Way
21.09.2014 09:14:37
Kertokaapa kokeneet, että millaisia noi JV-Squierit (eikö niitä oikeastaan voi Fenderiksi kutsua/mieltää) ovat soitettavuudeltaan. Vähän kiehtois myös jostain syystä sellainenkin. En ole vaan päässyt yhtään yksilöä hypistelemään. Kovissa hinnoissa tuntuvat liikkuvan? Ilmeisen hyvä jälleemmyynti- ja keräilyarvo niillä kuitenkin on? Aitous ja 100% alkuperäisosaisuus pitäis varmaan aika hyvin varmistaa? Miten?

Tollasta mm. juuri mietin:

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=920892
Blues is allright!
Myrkky Nuoli
21.09.2014 22:24:39
freakingenius: Oisko stratoon helppo modata niin, että ois vaan yks tone kaikille mikeille ja 2 volaa esim. toinen tallamikille ja toinen kaula- ja keskimikille?

On se. Mulla on parissakin kitarassa ollut noin. 250k potikka kaula/keskimikkien volana ja 500k sinkkukokoisen tallahumpparin volana. Master tonen tilalla oon tosin pitänyt blenderiä.

Heitä googlen kuvahakuun jotain "strat 2 vol 1 tone wiring" niin rupee löytymään.
When in doubt, lower your expectations.
freakingenius
22.09.2014 00:09:46
Myrkky Nuoli: On se. Mulla on parissakin kitarassa ollut noin. 250k potikka kaula/keskimikkien volana ja 500k sinkkukokoisen tallahumpparin volana. Master tonen tilalla oon tosin pitänyt blenderiä.

Heitä googlen kuvahakuun jotain "strat 2 vol 1 tone wiring" niin rupee löytymään.

Kiitos vinkeistä. Pitää tsekkailla googlesta.
Tsugu Way
24.09.2014 08:19:17
Jatkanpa vielä kyselyä ja fiilistelyä stratoista.. Olin haavellut AVRI-stratosta ja jopa heken aikaa Custom Shopista. Kävi kuitenkin niin, että astianpesukone hajosi ja jääkaappi myös. Nyt täytynee tähän hätään kiristää budjettia Straton suhteen. No ei siinä mitään - Custom Shopin voin hommata jonkin ajan päästä 50-vuotislahjaksi itselleni. No mutta se siitä..

Eli olen nyt siis valkannut stratoja hintaluokassa 700-1000 euroa. Käytetty Clapton, uusi kallein Mex vai parikymmentä vuotta vanha Japsi? Mutta entä sitten perus-strato, eli American Standard? Niitä näkee nyt torillakin alkaen jopa 700 euroa. Jos itse nyt luopuis tuosta vintage-pakkomielteestä, niin voisi kokeilla/harkita tuollaistakin. Mitä tuumaatte esim. noista Standardeista?
Blues is allright!
Laulava Kylätohtori
24.09.2014 08:52:32
Tsugu Way: Jatkanpa vielä kyselyä ja fiilistelyä stratoista.. Olin haavellut AVRI-stratosta ja jopa heken aikaa Custom Shopista. Kävi kuitenkin niin, että astianpesukone hajosi ja jääkaappi myös. Nyt täytynee tähän hätään kiristää budjettia Straton suhteen. No ei siinä mitään - Custom Shopin voin hommata jonkin ajan päästä 50-vuotislahjaksi itselleni. No mutta se siitä..

Eli olen nyt siis valkannut stratoja hintaluokassa 700-1000 euroa. Käytetty Clapton, uusi kallein Mex vai parikymmentä vuotta vanha Japsi? Mutta entä sitten perus-strato, eli American Standard? Niitä näkee nyt torillakin alkaen jopa 700 euroa. Jos itse nyt luopuis tuosta vintage-pakkomielteestä, niin voisi kokeilla/harkita tuollaistakin. Mitä tuumaatte esim. noista Standardeista?

Sullahan on Tokai myynnissä (ja varsin halpaan hintaan). En tiedä saavutatko sillä mitään, jos vaihdat sen Am Std:iin tai mehikolaiseen. Paitsi tietysti Fender-tekstin lapaan. Paitsi, että olikos se nyt niin, että se Fenderyys oli perusedellytys, Toksut ei kelpaa...

Millainen peli tuo Tokai muuten on? Miksi myyntiin? Eikö soi tarpeeksi hyvin? Näissä Am Std vs. mehikolainen vs. japsitoksu vertailuissa kyse taitaa olla pitkälti siitä, kuinka hyvän yksilön sattuu saamaan. Ei kai näitä voi mihinkään absoluuttiseen paremmuusjärjestykseen laittaa...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Tsugu Way
24.09.2014 09:06:36
Laulava Kylätohtori: Sullahan on Tokai myynnissä (ja varsin halpaan hintaan). En tiedä saavutatko sillä mitään, jos vaihdat sen Am Std:iin tai mehikolaiseen. Paitsi tietysti Fender-tekstin lapaan. Paitsi, että olikos se nyt niin, että se Fenderyys oli perusedellytys, Toksut ei kelpaa...

Millainen peli tuo Tokai muuten on? Miksi myyntiin? Eikö soi tarpeeksi hyvin? Näissä Am Std vs. mehikolainen vs. japsitoksu vertailuissa kyse taitaa olla pitkälti siitä, kuinka hyvän yksilön sattuu saamaan. Ei kai näitä voi mihinkään absoluuttiseen paremmuusjärjestykseen laittaa...

Joo, mulla on siis kaksikin japsi-Tokaita. Hyvin samanhenkisiä ja kelpo pelejä. Toinen on ollut jo kahdeksan vuotta ja mikit on siinä vaihdettu parempiin. Tämä uudempi on ollut mulla "tuunausjonossa", eli mikkiä/mikkejä oon katellu torilta. Jostain syystä en näistä Tokain originaalimikeistä oo aina vakuuttunut. Voi olla sekin psykoakustista vaikutelmaa tai turhamaisuutta tai jotain..

Nyt on ollut vaan hillitön Fender-pakkomielle tai joku ihmeellinen kuumotus. Varmaan liikaa lukenut noita Fender-historiikkejä ja katalogeja. Joo, riskin ymmärrän, että jos holtittomasti vaihdan tuon Tokain Mexikon Fenderiin (ja maksan vielä välejä), niin saattaa kitara vaan huonontua. Siksi en ole lähtenyt vielä vaihtokauppoihin postitteleen kokeilematta toiselle puolen suomea.

Olinkin suoralla rahalla ostamassa alunperin 1000-1500e stratoa (AVRI tms..), mutta tuli budejetin kiristyminen, niin siinä vaiheessa ajattelin, että voisin toisella samanhenkisitä Tokaista hankkia vielä pelimerkkejä Fenderiin.

Mutta nyt kun olen tarjouksia kuunnellut, testaillut fenkkuja liikkessä, kavereilla jne.. Niin en ole yhtään varma enää mitä kannattaa tehdä :-O
Blues is allright!
Gabe
24.09.2014 09:13:26
Tsugu Way: Jatkanpa vielä kyselyä ja fiilistelyä stratoista.. Olin haavellut AVRI-stratosta ja jopa heken aikaa Custom Shopista. Kävi kuitenkin niin, että astianpesukone hajosi ja jääkaappi myös. Nyt täytynee tähän hätään kiristää budjettia Straton suhteen. No ei siinä mitään - Custom Shopin voin hommata jonkin ajan päästä 50-vuotislahjaksi itselleni. No mutta se siitä..

Jos minun pitäisi valita niin ottaisin mieluummin tuon sinun torilla olevan Tokain kuin AM Standardin. Jos Custom Shop pyörii jo nyt mielessä niin säästä ja osta kerralla sellainen, kompromissit päätyvät kuitenkin pian kiertoon. :) Mikähän noilla kodin koneilla muuten on kitara hankintoja vastaan? Kovin tuttu tilanne.
Laulava Kylätohtori
24.09.2014 09:27:02
Tsugu Way: Joo, mulla on siis kaksikin japsi-Tokaita. Hyvin samanhenkisiä ja kelpo pelejä. Toinen on ollut jo kahdeksan vuotta ja mikit on siinä vaihdettu parempiin. Tämä uudempi on ollut mulla "tuunausjonossa", eli mikkiä/mikkejä oon katellu torilta. Jostain syystä en näistä Tokain originaalimikeistä oo aina vakuuttunut. Voi olla sekin psykoakustista vaikutelmaa tai turhamaisuutta tai jotain..

Nyt on ollut vaan hillitön Fender-pakkomielle tai joku ihmeellinen kuumotus. Varmaan liikaa lukenut noita Fender-historiikkejä ja katalogeja. Joo, riskin ymmärrän, että jos holtittomasti vaihdan tuon Tokain Mexikon Fenderiin (ja maksan vielä välejä), niin saattaa kitara vaan huonontua. Siksi en ole lähtenyt vielä vaihtokauppoihin postitteleen kokeilematta toiselle puolen suomea.

Olinkin suoralla rahalla ostamassa alunperin 1000-1500e stratoa (AVRI tms..), mutta tuli budejetin kiristyminen, niin siinä vaiheessa ajattelin, että voisin toisella samanhenkisitä Tokaista hankkia vielä pelimerkkejä Fenderiin.

Mutta nyt kun olen tarjouksia kuunnellut, testaillut fenkkuja liikkessä, kavereilla jne.. Niin en ole yhtään varma enää mitä kannattaa tehdä :-O

En itsekään innostunut Tokain straton omista mikeistä. Tosin telessä ja Essissä on kyllä hyvät mikit, mutta jokin niissä Toksun stratomikeissä ei vaan napannut.

Ymmärrän kyllä tuon Fender-pakkomielteen paremmin kuin hyvin. Itsellä oli sama tilanne kuin sinulla ja ostin juurikin AVRI straton. Loistopeli, ei siinä mitään, mutta meni kuitenkin myyntiin ja 2001 ostamani Tokain 'Seymourized' strato jäi itselle. Eli itselle se Fender ei ollutkaan portti paratiisiin. Tosin Fenderin myyntiin vaikutti sekin, että oli hirvittävä Jazzmaster-gas päällä, eikä Tokaista olisi saanut niin paljoa, että sillä olisi Jazzmasteria ostanut. Ja tuo oma Tokai taitaa muutenkin olla oikeasti ns. hyvä yksilö, joten olisi hullua myydä se muutamalla satasella.

Nykyisin omistan japanilaisen Fenderin straton, mikä on kyllä sekin hyvä kitara. Pistin siihen Lollarin mikit, mutta jotenkin sekin jää tuon Tokain jalkoihin. Ehkä minä ja tuo vanha Tokai ollaan vaan kasvettu yhteen, eikä mikään pääse enää siihen väliin - ollaan ikään kuin yhtä. :)

Tuo 80-luvulla tehty japanilainen Fenderin Jazzmaster on kyllä hieno pleli ja soi hienosti. Ainakin sen perusteella kannattaa pitää mieli avoimena myös 80-luvun japanilaisille Fendereille.

Onhan tuo hankalaa, kun helposti käy juuri niin, että lisärahasta huolimatta saa saman tason kitaran - tai jopa huonomman. Eli kokeilematta on riskialtista vaihtaa...

Ps. on muuten niin halpa tuo myymäsi stato, että piti oikein laittaa kaverille kyselä, jos kiinnostaisi...
Tsugu Way
24.09.2014 09:45:12
Gabe: Jos minun pitäisi valita niin ottaisin mieluummin tuon sinun torilla olevan Tokain kuin AM Standardin. Jos Custom Shop pyörii jo nyt mielessä niin säästä ja osta kerralla sellainen, kompromissit päätyvät kuitenkin pian kiertoon. :)

Niin, tämä on kyllä hyvä neuvo. Custom Shopin kitaralla lienee jo reilusti eroa esim noihin edellämainittuihin AVRI-startoihin. Jos muutaman kuukauden malttaisi säästää ja astiat tiskaisi käsin, niin ihan realistista voisi olla Custom Shop hommata :-O
Blues is allright!
Laulava Kylätohtori
24.09.2014 09:51:01
Tsugu Way: Niin, tämä on kyllä hyvä neuvo. Custom Shopin kitaralla lienee jo reilusti eroa esim noihin edellämainittuihin AVRI-startoihin. Jos muutaman kuukauden malttaisi säästää ja astiat tiskaisi käsin, niin ihan realistista voisi olla Custom Shop hommata :-O

Komppia Gabelle. Jos mieli halajaa Custom Shoppia, niin olen varma, että sen tilalle ostetut korvikkeet päätyvät torille hyvinkin nopeasti.

Käsitiskiä ja makaroonia vähän aikaa ja ostat suoraan kunnon CS:n, sillä vain CS auttaa CS-kuumeeseen...
Tsugu Way
24.09.2014 09:57:39
Laulava Kylätohtori:
Nykyisin omistan japanilaisen Fenderin straton, mikä on kyllä sekin hyvä kitara. .

No itsellänihän on myös MIJ Fender Strato 94-95. Se on ollut mulla referenssinä, kun olen testaillut niitä jenkki stratoja hintaluokassa 800-1500e. Hirvittävää on se, että selkeästi parannusta ei ole tullut. Sen verran puukorva varmaan olen, että puut ei soi tai resonoi minun korviin sen paremmin. Ja omiin harrastelijankätösiin ei tuntumakaan ole ollut parempi. Täällä kerran osuvasti joku sanoikin, että "miksi ostaa 1500e kitara jos ei huomaa eroa 500e kitaraan". No ehkä noin isolla skaalalla toki huomaisin...

Jahas, mutta onkohan siis se CS nyt tie onneen sitten? Ei välimalleja tai komppromiseja enää.. En tiedä - järki meinaa lähteä ;-)
Blues is allright!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)