Aihe: Suuri säröpedaalikeskustelu
1 2 3 4 511 12 13 14 1579 80 81 82 83
Sarko
22.02.2013 16:54:45 (muokattu 22.02.2013 17:17:09)
Laulava Kylätohtori: Rehellisesti sanoen en ole varma, millaista soundia tarkalleen haet, mutta mielestäni Mi Audion pedaalit ovat mainioita ja hinnaltaan kohtuullisia. Esim. Blues Pro ja varsinkin Blue Boy Deluxe, jossa riittää säätövaraa vähän kovemmallekin nysvärille...

Ja asiasta toiseen, kovasti suosittelevat tuohon BBD:een Burr Brownin op amppia. Olisi mielenkiintoista tietää tarkemmin, miten se vaikuttaa, mistä niitä saa ja mihin hintaan?

Esimerkkejä tollaisesta hakemastani murosta löytyy esim. Pink Floydin Piper At The Gates Of Dawnilta, The Whon My Generationilta ja sadoilta muilta aikansa äänitteiltä, kuvailisin ehkä enemmän liaksi kuin säröksi, germanium-rutinaa. Gabella olikin aika hyvä ehdotus Rangemaster-klooniksi, mielenkiintoisen oloinen pedaali. Jos kellään on kokemusta treble boostereista niin miten käytätte niitä, puhtaiden päälle vai jo valmiiksi säröytymisen rajamailla heiluvan vahvistimen tuuppaamiseen?
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Kuha
22.02.2013 18:42:47 (muokattu 22.02.2013 18:43:24)

Sarko:Gabella olikin aika hyvä ehdotus Rangemaster-klooniksi, mielenkiintoisen oloinen pedaali. Jos kellään on kokemusta treble boostereista niin miten käytätte niitä, puhtaiden päälle vai jo valmiiksi säröytymisen rajamailla heiluvan vahvistimen tuuppaamiseen?

Mulla on tuo Texas Ranger ja se toimii hienosti esim. Bluetone Princeton Reverbin kanssa, kun vahvistin on sopivasti jo pikku murolla. Fenkun Super Reverbin kanssa en saanut sitä toimimaan niin hyvin, vaatii vähän kovempaa volyymia luulisin.

Ohessa testiclippi:

http://maihinnousu.net/s/19043
blues guitar
22.02.2013 19:26:18

Gabe: SHOD:ta jaksan hehkuttaa. :) Minusta sen vahvuus on juurikin tuo sen kyky säilyttää vahvistimen soundin perusluonne samana. Focus-säädin on tosiaan jännä. Suomalainen käsityö maksaa aina sen minkä maksaa, mutta eipä tarvitse laadusta murehtia. Voisit torilta tai Ebaystä kytätä psb versiota käytettynä, 85-100e pintaan niitä pyörii välillä. Sondaa kuulemma aika samalta mitä käsityönä tehtykin. Itse maksoin ihan hyvillä mielin tuon uuden hand wired version hinnan, enkä ole katunut. Loppujen lopuksi tuon 250e saa palamaan aika nopeaa paljon turhempaankin. Luulisi tuolla mötikällä kuitenkin olevan aika monta käyttövuotta edessä. Sweet Babyä ovat myös kokeilleet, olen itsekin sitä testannut mutta ei se kyllä ollut minusta sama.

Sen verran tuota on hehkutettu että päätin testata. Siis laitoin tilaukseen Top Soundista (220€). Nyt vain odotellaan pakettia :D
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Gabe
22.02.2013 19:54:19
Sarko: kuvailisin ehkä enemmän liaksi kuin säröksi, germanium-rutinaa.

Tähän minä juuri havittelen tuota linkittämääni Texas Rangeria. Aika moni täällä on tuon purkin tilanneet, ja kovasti tuntuvat tykkäilevän.

blues guitar: Sen verran tuota on hehkutettu että päätin testata. Siis laitoin tilaukseen Top Soundista (220€). Nyt vain odotellaan pakettia :D

No niin, hienoa. :) Kerrohan sitten vähän mietteitä kun ehdit purkkiin tutustua.
Laulava Kylätohtori
27.02.2013 22:59:44
Onko jalkakytkimet Mi Audion heikkous, vai onko itselle sattunut vain huonoa tuuria, sillä 2 ko. toimittajan säröä ole ostanut torilta ja molemmissa risaa kytkin - toisessa enemmän, toisessa vähemmän. Hapettuneelle kytkimelle ei kai ole muuta tehtävissä kuin vaihto, jos elektroniikan puhdistusspray ei auta...?

Mutta soundi on molemmissa kultaa. Kyseessä siis Blues Pro v.1 ja Blue Boy Deluxe. Jälkimmäisestä on reilusti säätövaraa ja se on perussoundiltaan erittäin hyvä ja dynamiikkakin riittää. Blues Pro on mielestäni hieman kompressoituneempi, mutta soundi on loistava - harmi vain, että nyt ei pysty kunnolla testaamaan, kun kytkin ei toimi kunnolla. Molemmat toimii 18 voltilla, jolloin soundi on omaan makuun parempi. Blue Boy Deluxella pääsee hyvin lähelle Sweet Honeyn soundimaailmaa kuten myös Sky Bluen, paitsi BBD on mielestäni parempi... ;)

Aika vähän näistä, varsinkaan Blue Boy Deluxesta, on täällä ollut mielestäni puhetta siihen nähden, miten hyviä ja halpoja ne on...

Onko kukaan kokeillut Burr Brown -sirua kummassakaan tai onko tietoa, mistä sellaisia saisi? Ameriikan sivuilla hehkuttavat kovasti, mutta tunnetusti se ei ole tae mistään, joten ihan sen perusteella en vielä sokkona ostaisi - ainakaan, jos ovat kalliita...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Keke Urlaub
28.02.2013 09:44:18

Testasin hiljattain ison kasan säröpurkkeja.
Minusta voiton vei ehdottomasti LovePedal Kalamazoo.
Jaetulla kakkossijalla ainakin MI Audio Blues Pro, ja Fulltone OCD.
Kolmoseksi jäi, hyvin täpärästi kakkosesta, Visual Sound Route 66. Sekään ei ollut sinänsä huono, vaan eri soundinen.

Loppuja en viitsi tässä alkaa listaamaan. Joukossa oli tunnettujen purkkien klooneja yms.
Hei tuota meniskö soittamaan välillä ->
ZeusMalt
28.02.2013 09:50:46
Pari Burr Brownia löytyy ainakin Uraltonesta.
Laulava Kylätohtori
28.02.2013 11:40:29 (muokattu 28.02.2013 11:41:12)
Keke Urlaub: Testasin hiljattain ison kasan säröpurkkeja.
Minusta voiton vei ehdottomasti LovePedal Kalamazoo.
Jaetulla kakkossijalla ainakin MI Audio Blues Pro, ja Fulltone OCD...

Oletko Xoticin BB Preampia kokeillut, on kai saman tyylinen kuin OCD? Ainakin tuo BB on myös todella hyvä. 18 voltin ominaisuutta kaipailisin, koska se tuntuu (tai sitten kuvittelen) tekevän pedaaleista isompi ja selkeämpisoundisia ja poistaa tiettyä suhruisuutta...

Tuossa on nyt 6 tai 7 todella hyvää säröä. Periaatteessa kaikki yhtä hyviä, mutta jokaisella on kuitenkin omat pienet eronsa - plussat ja miinukset. Ja nyt en osaa päättää, minkä jätän lautaan ja minkä myyn. Kyse ei ole siis pedaaliongelmasta vaan luonneviasta...

Zeus_God: Pari Burr Brownia löytyy ainakin Uraltonesta.

Pitääpä kysyä. Onko nuo tuttuja, oletko testannut?
kimurantti1
28.02.2013 13:27:03 (muokattu 28.02.2013 13:32:48)
Laulava Kylätohtori: Oletko Xoticin BB Preampia kokeillut, on kai saman tyylinen kuin OCD?

BB:n omistaneena ja (laina) OCD:tä muutamalla keikalla testanneena voin kertoa, että noi purkit ei missään nimessä ole saman tyylisiä. Jos niitä joku yhdistää, niin se, että molemmissa on tosi tumma soundi, ja ne kuulostavat _huomattavasti_ terveemmiltä kirkassoundisen kitaran ja vahvistimen kanssa. Sen sijaan tummasoundisen kitaran tai vahvistimen kanssa suosittelen katselemaan aivan muita pedaaleja.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Laulava Kylätohtori
28.02.2013 15:44:51
kimurantti1: BB:n omistaneena ja (laina) OCD:tä muutamalla keikalla testanneena voin kertoa, että noi purkit ei missään nimessä ole saman tyylisiä. Jos niitä joku yhdistää, niin se, että molemmissa on tosi tumma soundi, ja ne kuulostavat _huomattavasti_ terveemmiltä kirkassoundisen kitaran ja vahvistimen kanssa. Sen sijaan tummasoundisen kitaran tai vahvistimen kanssa suosittelen katselemaan aivan muita pedaaleja.

OK, hyvä tietää. Tuo oma BB ei mielestäni ole tumma, vaan ennemminkin kirkas, ainakin verrattuna muihin omiin purkkeihin....
mpekkanen
28.02.2013 17:14:44 (muokattu 02.03.2013 16:51:40)
Mulla itsellä on Fulltonen fulldrive 2(ei se uusi mosfet malli) ja Fulltonen 69 ja ne on kummatkin ainakin 15 vuotta vanhoja pelejä. Enemmän olen käyttänyt tuota fulldriveä joka on paranneltu versio tube screamerista. Nykyään on aika vähän ollut tarvetta pedaaleille kun soittelen akustisia lähinnä.
Holy grail kaiku löytyy ja Mxr dyna compin voisi vielä joskus hommata,sitten luulisin että on kaikki tarpeellinen pedaali puolella.

Onkohan nämä nykyajan Fulltonet enää yhtä laadukkaita kuin silloin joskus. Kovin on moni malli muuttunut ainakin jo ulkoisestikkin ja luulisin ettei se käsityön osuus ole enää ihan yhtä suuri. Nämä mun purkit on kyllä hyviä. 69 purkki voi vielä mennä myyntiin koska tuollaiselle fuzzface soundille ei ole enää niin paljoa käyttöä. No ei tässä mikään kiire onnneksi ole sitä hävittämään.
Joskus aikoinaan tuli kokeiltua kaikenlaisia pedaaleja ja useimmat on loppupeleissä aika turhia. Minulla ei ainakaan ole mitään käyttöä jollekin flanger tai death metal särö boksille.
Joku wah-pedaali on hyvä,mutta sitä pitäisi osata käyttää niin vähän ettei sitä tarvitse. mun mielestä tunnin keikan aikana ehkä polkaista pari kertaa ihan pikaisesti mausteeksi niin se kuulostaa vielä hyvältä. Sellaiseen käyttöön ei tarvitse mitään efektejä,ainakaan erikseen hommata(huom. Täysin minun oma mielipiteeni).
kimurantti1
28.02.2013 17:48:25
Laulava Kylätohtori: OK, hyvä tietää. Tuo oma BB ei mielestäni ole tumma, vaan ennemminkin kirkas, ainakin verrattuna muihin omiin purkkeihin....

Meinaatko oikeasti? Sulla näkyisi kuitenkin olevan SHOD:ta sun muita, jotka on mun kokemuksen mukaan selvästi kirkkaampia. Voihan tietty olla, että juuri sun kitaroilla, vahvistimilla ja soittotyylillä kirkkaat taajuudet pomppaa enemmän esiin.
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
Laulava Kylätohtori
28.02.2013 17:52:29
mpekkanen: ...

Olen wahin kanssa vähän samoilla linjoilla, liika on liikaa, eikä wahilla saa korvata ideoiden loppumista. Mutta... tämä riippuu vähän musiikkityylistä ja polkijasta. Esim. Wah Wah Watson käyttää varmaan 101 % ajasta wahia, mutta se ei häiritse yhtään. Itse asiassa aina ei edes huomaa hänen käyttävän wahia, mutta hän käyttääkin sitä melko innovatiivisesti, ei koko ajan helvetisti polkien...
mpekkanen
28.02.2013 18:06:45
Laulava Kylätohtori: Olen wahin kanssa vähän samoilla linjoilla, liika on liikaa, eikä wahilla saa korvata ideoiden loppumista. Mutta... tämä riippuu vähän musiikkityylistä ja polkijasta. Esim. Wah Wah Watson käyttää varmaan 101 % ajasta wahia, mutta se ei häiritse yhtään. Itse asiassa aina ei edes huomaa hänen käyttävän wahia, mutta hän käyttääkin sitä melko innovatiivisesti, ei koko ajan helvetisti polkien...

Näinhän se on ,että kullakin on se oma juttunsa siellä efektipuolella. Joskus se toimii joillakin ja joskus taas ei. Omassa soitossa efektien tarve on kuitenkin tällä hetkellä aika minimaalinen.
Muovinen
28.02.2013 20:51:05

kimurantti1: ...molemmissa on tosi tumma soundi, ja ne kuulostavat _huomattavasti_ terveemmiltä kirkassoundisen kitaran ja vahvistimen kanssa. Sen sijaan tummasoundisen kitaran tai vahvistimen kanssa suosittelen katselemaan aivan muita pedaaleja.

OCD:tä Lespan ja Orange-vaffarin kanssa testanneena voin tämän allekirjoittaa. Tukkoiseksi meni. SHOD sen sijaan avasi soundin nätisti ilman että yläpää meni kireäksi. Pedaalit ovat siis kovin riippuvaisia siitä, että millä kitaralla niitä syötetään ja mitä vaffaria ne syöttää.
-General Petrovsky
blues guitar
02.03.2013 08:04:15 (muokattu 02.03.2013 15:52:22)

Gabe: No niin, hienoa. :) Kerrohan sitten vähän mietteitä kun ehdit purkkiin tutustua.

MP Sweet Honey saapui eikä ole yhtään hassumpi OD. Kotona Fender deluxen kanssa olen testaillut. Putkivahvistinmainen särö, hyvin soittoon reagoiva dynamiikka, vahvistimen soundin säilyttävä, melko miedolla säröllä varustettu. Ainakin meikäläisen kitaroilla ja soittotatsilla sai Drive potikan kääntää täysille.

Kyllä mä taidan tän pedaalilautaan laittaa kunhan ehdin viedä treenikämpälle ja testailla mun toisten vahvistimien kanssa, tosin uskoisin toimivan myös niillä kun ovatten melko samantyyppisiä kuin tuo Fenkku.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Gabe
02.03.2013 16:00:59 (muokattu 02.03.2013 16:05:25)
blues guitar: MP Sweet Honey saapui eikä ole yhtään hassumpi OD. Kotona Fender deluxen kanssa olen testaillut. Putkivahvistinmainen särö, hyvin soittoon reagoiva dynamiikka, vahvistimen soundin säilyttävä, melko miedolla säröllä varustettu. Ainakin meikäläisen kitaroilla ja soittotatsilla sai Drive potikan kääntää täysille.

Kyllä mä taidan tän pedaalilautaan laittaa kunhan ehdin viedä treenikämpälle ja testailla mun toisten vahvistimien kanssa, tosin uskoisin toimivan myös niillä kun ovatten melko samantyyppisiä kuin tuo Fenkku.

Ihan SHOD:ltä kuulostaa. :) Eihän tuo mikään säröisin purkki ole, henkeen ja vereen OD. Veditkö puhtaiden päälle? Valmiiksi rutulla olevan vahvistimen päälle tuossa Drive-säätimessä riittää ainakin meikäläisen kamoilla kivasti säätövaraa, ja näin käytettynä se ainakin minusta kuulostaa parhaalta. Drive minulla on täysillä ainoastaan jos soittelen hiljaa, silloin Drive ja Focus täysillä tuosta saa jo aika kivat säröt.

e. Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta hoksasithan että tuo Focus-säädin vaikuttaa myös siihen säröytymiseen?
blues guitar
02.03.2013 16:08:21 (muokattu 02.03.2013 16:12:28)

Gabe: Ihan SHOD:ltä kuulostaa. :) Eihän tuo mikään säröisin purkki ole, henkeen ja vereen OD. Veditkö puhtaiden päälle? Valmiiksi rutulla olevan vahvistimen päälle tuossa Drive-säätimessä riittää ainakin meikäläisen kamoilla kivasti säätövaraa. Jos soittelen hiljaa niin puhtaiden päälle Drive ja Focus täysillä tuosta saa aika kivat säröt. Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta hoksasithan että tuo Focus-säädin vaikuttaa myös siihen säröytymiseen?

Etupäässä puhtaiden päälle vetelin. Toki kokeilin myös suuremmalla volumella, mutta ei kestä korvat olohuoneessa kovin kauaa deluxea päätesäröllä vedellä. :)
Jatketaan testailua ja kuten sanoin, niin sitten treenikämpillä kokeilut jatkuu suuremmilla vahvistimilla.
Kyllä mä sitä focustakin pyörittelin laidasta laitaan.

Mielestäni tuo toimii hienosti juurikin sellaisessa "pikkurosossa". Sitten kun tarvii rankempaa säröä voin polkaista esim. Fulltonen OCD:n päälle, tosin vielä on testaamatta miten noi toimii yhdessä?
Gabe
02.03.2013 16:46:42
blues guitar: Etupäässä puhtaiden päälle vetelin. Toki kokeilin myös suuremmalla volumella, mutta ei kestä korvat olohuoneessa kovin kauaa deluxea päätesäröllä vedellä. :)

Ihan ymmärrettävää. :) Veikkaan että saat enemmän irti treenikämpällä.

Mielestäni tuo toimii hienosti juurikin sellaisessa "pikkurosossa". Sitten kun tarvii rankempaa säröä voin polkaista esim. Fulltonen OCD:n päälle, tosin vielä on testaamatta miten noi toimii yhdessä?

Tuollaiseen tuo onkin juuri omiaan. Minusta tuo on aika suvaitseva muita purkkeja kohtaan. Tuosta kyseisestä yhdistelmästä ei ole kokemuksia, mutta päivittelehän sitten lisää mietteitä kun se sinulle selviää. :)
Stone
02.03.2013 17:19:48

blues guitar: Mielestäni tuo toimii hienosti juurikin sellaisessa "pikkurosossa". Sitten kun tarvii rankempaa säröä voin polkaista esim. Fulltonen OCD:n päälle, tosin vielä on testaamatta miten noi toimii yhdessä?

Tämähän kiinnostaa jo minuakin :) Kuuluttele ihmeessä testituloksista.

OCD löytyy ja SHOD on käynyt toisinaan mielessä, mutta kun en ainakaan mastervolumetonta Traynor vahvistintani voi särölle asti luukuttaa treeniksellä, niin vähän kaksijakoiset mietteet, että pääseekö tuo SHOD silloin tarpeeksi "maaliin" itselleni suht' puhtailla vahvistimen pohjasoundeilla. Olen tyytynyt siten toistaiseksi boss sd-1:een kevytsäröttäjäksi. Luonteeltaan kantikas kevytsärö komppiin mistä pidän, kun kevytrosoista kysymys.
"If you want heavy metal, talk to John Lee Hooker...that's heavy metal. That's armour!" -Keith Richards
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)