![]() 03.11.2015 16:12:47 | |
---|---|
Soitinpuut tappelivat, kaali voitti. "You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart | |
![]() 03.11.2015 17:41:23 | |
Sarko: Soitinpuut tappelivat, kaali voitti. Onko tässä ainekset seuraavaan suomalaiseen patenttiin: Tonekaali, saa soundin spinnaamaan. Jopa puukorva huomaa eron. | |
![]() 03.11.2015 17:45:50 | |
FensonGibder: Olisi fysiikan vastaista, jos niissä ei olisi eroa. Se onko ero tarpeeksi suuri kuultavaksi, on tietysti yksilöllistä. Ehkä mun korva sattuu ottamaan juuri nuo muuttuneet taajuudet herkemmin kuin sinulla, jos et kerran kuullut. En minä fysiikan laeista ala känäämään, mutta kertaalleen kuuntelin enkä oikeasti kuullut eroa. Toisaalta olen jo pidempään epäillyt, että minun kuulossani on jotain vialla koska en ole aina muissakaan yhteyksissä kyennyt kuulemaan asioita jotka muille ovat ihan itsestään selviä. Pari kertaa on ollut niin, että joku on ystävällisesti vähän opastanut että mihin kiinnittää huomiota, niin olen sitten onnistunut kuulemaan sen eron ja pari kertaa on käynyt niin että kun olen tarpeeksi kauan veivannut jotain juttua niin olen löytänyt itse sen muuttujan, mutta tosi monesti en ole onnistunut kuulemaan yrityksistä huolimatta. Tämä vain vahvistaa sitä, että mun kuulo ei ehkä ole näissä asioissa ihan parasta A-luokkaa :-). Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka | |
![]() 03.11.2015 18:10:36 (muokattu 03.11.2015 18:13:00) | |
Gabe: Onko tässä ainekset seuraavaan suomalaiseen patenttiin: Tonekaali, saa soundin spinnaamaan. Jopa puukorva huomaa eron. Kuulostaako luomukaali paremmalta kuin tehoviljelty? Entä soiko punakaali värikkäämmin? Entä lämpökäsitelty (keitetty) kaali, miten se soundaa? Onko monta ruusukaalia erottelevampi kuin yksi tavallinen? Ja entä musta hevonen, kyssäkaali? Tuleeko siitä kiinteämpi ja maanläheisempi soundi? Mahdollisuudet ovat rajattomat. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! | |
![]() 03.11.2015 19:02:43 | |
hallu: En minä fysiikan laeista ala känäämään, mutta kertaalleen kuuntelin enkä oikeasti kuullut eroa. Toisaalta olen jo pidempään epäillyt, että minun kuulossani on jotain vialla koska en ole aina muissakaan yhteyksissä kyennyt kuulemaan asioita jotka muille ovat ihan itsestään selviä. Pari kertaa on ollut niin, että joku on ystävällisesti vähän opastanut että mihin kiinnittää huomiota, niin olen sitten onnistunut kuulemaan sen eron ja pari kertaa on käynyt niin että kun olen tarpeeksi kauan veivannut jotain juttua niin olen löytänyt itse sen muuttujan, mutta tosi monesti en ole onnistunut kuulemaan yrityksistä huolimatta. Tämä vain vahvistaa sitä, että mun kuulo ei ehkä ole näissä asioissa ihan parasta A-luokkaa :-). Jos huonosti teipattu kaali jo vaikuttaa, niin entäs kun se sama paino on osana kaulapuuta.. Ehkä erojen kuulemista auttaa hyvä äänentoisto. Varmasti korvissakin voi olla vikaa, niissäkin on varmaan yksilöllisesti taajuusherkkyyksissä kuoppia, kuten kitaroissa! Riffi, nyt. | |
![]() 03.11.2015 19:39:41 | |
FensonGibder: Jos huonosti teipattu kaali jo vaikuttaa, niin entäs kun se sama paino on osana kaulapuuta.. Ehkä erojen kuulemista auttaa hyvä äänentoisto. Varmasti korvissakin voi olla vikaa, niissäkin on varmaan yksilöllisesti taajuusherkkyyksissä kuoppia, kuten kitaroissa! Ainakaan Genelecit ja äänianaalisaattori eivät huomanneet tonessa eroja. Ehkä sulla on vaan semmoset korvat. | |
![]() 03.11.2015 20:37:37 | |
Se on muuten aika jännä juttu, että aina kun noita bodyn puunäytteitä esitellään, niin jotenkin kuulostaa siltä että mahongissa on sellainen oma soundi, tasapainoinen ja sitten toisaalta sellaista keskialueen korostusta. Sitten jos se on leppää niin ääni on jotenkin terävä. Saarnissa on sellainen omanlainen atakki. Havaintoja nämäkin on, mutta vaikea sanoa mistä ne syntyy, mielikuvista vai ihan siitä että tietynlaisia mikkejä käytetään tietynlaisten puulajien kanssa. Kuulo ei oikein toimi yksinään näissä jutuissa ja sitä on helppo hämätä. Siksi olisi kyllä mielenkiintoista lukea tieteellistä tutkimusta aiheesta. | |
![]() 03.11.2015 20:41:36 | |
naavanka_: Ainakaan Genelecit ja äänianaalisaattori eivät huomanneet tonessa eroja. Ehkä sulla on vaan semmoset korvat. Tai sitten et osaa käyttää niitä. Tai vaihdoit näytteet. Tai vaihdoit kaalit. Mikään universumissa ei ole varmaa. Varsinkaan netissä. Riffi, nyt. | |
![]() 03.11.2015 21:01:27 | |
FensonGibder: Tai sitten et osaa käyttää niitä. Tai vaihdoit näytteet. Tai vaihdoit kaalit. Mikään universumissa ei ole varmaa. Varsinkaan netissä. Eipä nuissa ole paljoo osaamista kun napista päälle ja pam pam. | |
![]() 03.11.2015 21:02:31 | |
GiovanniDiRondo: Se on muuten aika jännä juttu, että aina kun noita bodyn puunäytteitä esitellään, niin jotenkin kuulostaa siltä että mahongissa on sellainen oma soundi, tasapainoinen ja sitten toisaalta sellaista keskialueen korostusta. Sitten jos se on leppää niin ääni on jotenkin terävä. Saarnissa on sellainen omanlainen atakki. Havaintoja nämäkin on, mutta vaikea sanoa mistä ne syntyy, mielikuvista vai ihan siitä että tietynlaisia mikkejä käytetään tietynlaisten puulajien kanssa. Kuulo ei oikein toimi yksinään näissä jutuissa ja sitä on helppo hämätä. Siksi olisi kyllä mielenkiintoista lukea tieteellistä tutkimusta aiheesta. Nuo yleistykset on yhtä hyviä kun sanos että jokainen punainen auto on nopeampi kuin vihreä. Pelkästään mahonkia on niin montaa eri lajia ja puussa monta eri kohtaa että | |
![]() 03.11.2015 21:31:13 | |
Gabe: Onko tässä ainekset seuraavaan suomalaiseen patenttiin: Tonekaali, saa soundin spinnaamaan. Jopa puukorva huomaa eron. :-D Patenttilakien mukaan kaksi tunnettua asiaa/menetelmää yhdessä eivät ole uusi, mutta kielen värähtelyyn reagoivana instrumenttimateriaalina kaalin ja puun yhdistäminen voidaan tulkita uutena. Olennaista on, että olisiko ko. osaamisalueeseen perehtyneelle soitinrakentajalle ilmeistä yhdistää kaksi eri lajin yhteyttämällä ravintonsa saavaa eliötä kitaran runkomateriaaliksi. Esim. olisiko ilmeistä, että Ruokankaan uudessa mallissa olisi teipillä kaalinpää kiinni bodyssä, jos häntä pyydettäisiin suunnittelemaan kitara käyttäen komposiittimateriaalia, joista toinen on puuta (tyypillinen materiaali kitaroissa). Uutuusarvo ja keksinnöllisyys riipuu myös materiaalitekniikan tasosta ko. alalla. Tämä riippuu esim. aivan siitä, että onko vaikkapa Flaxwoodilla patentteja komposiittimenetelmistään ja miten siinä on kuvattu komposiittimateriaali, eli kahden materiaalin yhdistäminen, jossa materiaalit toimivat yhdessä kitara-tyyppisen värähtelijän runkorakenteena. Tässä onkin koko puu-kaali-runkorakenteen keksinnöllinen pointti, koska ilmeisesti porukat kuulivat, miten ne _toimivat_ yhdessä uudella tavalla (soundi muuttui). Näin ollen kaalinpään tekninen teho ei ole kyseenalainen kitara-tyyppisessä värähtelijässä. Valitettavasti menetelmälle ei voi enää hakea patenttia, koska se on jo julkaistu ja siten sille ei voi määrittää etuoikeuspäivää. Mallisuojasta en osaa sanoa, se voisi olla vielä mahdollinen. Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen. | |
![]() 03.11.2015 21:54:20 | |
hallu: En minä fysiikan laeista ala känäämään, mutta kertaalleen kuuntelin enkä oikeasti kuullut eroa. Toisaalta olen jo pidempään epäillyt, että minun kuulossani on jotain vialla koska en ole aina muissakaan yhteyksissä kyennyt kuulemaan asioita jotka muille ovat ihan itsestään selviä. Pari kertaa on ollut niin, että joku on ystävällisesti vähän opastanut että mihin kiinnittää huomiota, niin olen sitten onnistunut kuulemaan sen eron ja pari kertaa on käynyt niin että kun olen tarpeeksi kauan veivannut jotain juttua niin olen löytänyt itse sen muuttujan, mutta tosi monesti en ole onnistunut kuulemaan yrityksistä huolimatta. Tämä vain vahvistaa sitä, että mun kuulo ei ehkä ole näissä asioissa ihan parasta A-luokkaa :-). Syynä voi myös olla se, että sinulla ei ole suggestiotaipumusta. Jos minulle joku auktoriteetiksi kokemani henkilö sanoo, että tuossa tummassa puussa on tumma ääni, alan kuulla äänen tummana. Sä kuuntelet sitä ääntä, eikä se mitä joku toinen siitä sanoo, vaikuta mitä kuulet. | |
![]() 03.11.2015 23:14:10 | |
Törmäsin taas johonkin kiinnostavaan artikkeliin. Tallan mallintamisesta. En lukenut vielä tarkasti, mutta varmasti mielenkiintoisia pointteja poimittavissa. http://dafx09.como.polimi.it/proceedings/papers/paper_97.pdf | |
![]() 03.11.2015 23:29:30 | |
GiovanniDiRondo: Se on muuten aika jännä juttu, että aina kun noita bodyn puunäytteitä esitellään, niin jotenkin kuulostaa siltä että mahongissa on sellainen oma soundi, tasapainoinen ja sitten toisaalta sellaista keskialueen korostusta. Sitten jos se on leppää niin ääni on jotenkin terävä. Saarnissa on sellainen omanlainen atakki. Havaintoja nämäkin on, mutta vaikea sanoa mistä ne syntyy, mielikuvista vai ihan siitä että tietynlaisia mikkejä käytetään tietynlaisten puulajien kanssa. Kuulo ei oikein toimi yksinään näissä jutuissa ja sitä on helppo hämätä. Siksi olisi kyllä mielenkiintoista lukea tieteellistä tutkimusta aiheesta. Tämän takia tonewoodeista tykkäävätkin eniten meuhkata Fender ja Gibson -uskovaiset :) Lespoissa on useimmiten humpparit, ja stratoissa yksikelaiset. Ja niissä käytetyissä puista on iskostunut mielikuva joka johtaa muka tietynlaiseen soundiin riippuen puulajista, vaikka kyse on enemmän kitaran rakenteesta ja mikrofoneista. | |
![]() 04.11.2015 01:29:41 | |
Gabe: Luepas edelliset 500 sivua oikein ajan kanssa niin huomaat että olen, ja tulen olemaan sitä mieltä että: Juu, olen lukenut, ja aika paljon enemmänkin. Hienoa että esität nämä nyt sinun mielipiteinäsi, kun kirjoituksissasi tämä aika harvoin käy ilmi. Totuuden kanssahan näillä ei välttämättä ole mitään tekemistä. | |
![]() 04.11.2015 02:21:01 | |
Tämän sähkökitaran kohdalla uskon, että puut eivät vaikuta soundiin mitenkään. The Ultimate Gittler Guitar Review and Demo by Bob Gomez https://www.youtube.com/watch?v=n3g4j0ERp5M | |
![]() 04.11.2015 07:12:19 | |
markkuilari: Juu, olen lukenut, ja aika paljon enemmänkin. Hienoa että esität nämä nyt sinun mielipiteinäsi, kun kirjoituksissasi tämä aika harvoin käy ilmi. Totuuden kanssahan näillä ei välttämättä ole mitään tekemistä. Onko sulla oikeastaan koskaan muuta asiaa näihin ketjuihin kuin puuttua toisten kirjoituksiin negatiivisella tavalla? En nyt muista, että koskaan kirjoittaisit itse asiasta mitään, vaan itket vaan, mitä eri kirjoittajat ovat kirjoittaneet (väärin). Keskity enemmän itse asiaan ja vähemmän kirjoittajiin.... Believe what you want, it doesn't mean you're right... | |
![]() 04.11.2015 07:21:59 (muokattu 04.11.2015 07:59:30) | |
petrip: Tämän sähkökitaran kohdalla uskon, että puut eivät vaikuta soundiin mitenkään. The Ultimate Gittler Guitar Review and Demo by Bob Gomez https://www.youtube.com/watch?v=n3g4j0ERp5M V i d d u m! Olisit laittanut tämän viime maaliskuussa ja säästänyt multa 300 sivua todistelua.. EDIT* Tuohon konstruktioon on kyllä mahdoton teipata kiinankaalia, jos haluaa feidata dead spotteja.. Ellei sitten ripusta nippua porkkanoita roikkumaan kaularautaan. Riffi, nyt. | |
![]() 04.11.2015 08:40:35 | |
FensonGibder: V i d d u m! Olisit laittanut tämän viime maaliskuussa ja säästänyt multa 300 sivua todistelua.. EDIT* Tuohon konstruktioon on kyllä mahdoton teipata kiinankaalia, jos haluaa feidata dead spotteja.. Ellei sitten ripusta nippua porkkanoita roikkumaan kaularautaan. Nnoh, mähän linkitin tuon jo suunnilleen siinä sivun 50 kohdalla ;) First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..." | |
![]() 04.11.2015 08:43:17 | |
azlag: Nnoh, mähän linkitin tuon jo suunnilleen siinä sivun 50 kohdalla ;) Eli loppupeleissä en ollutkaan puukorva, vaan puusilmä :) Riffi, nyt. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)