![]() 05.11.2018 15:49:13 | |
---|---|
Tinnittus: Tuolla kikkakolmosellahan kaula pakotetaan voimalla väärään asentoon ja ankkuroidaan jännitteiseen tilaan, joka on vieläpä vino. Ei varmaan ihan kaikkein halutuin asento, ainakaan pitkässä juoksussa? Tarpeeksi monta kertaa kun kikkailee, niin saakin tehdä isompaa ja kalliimpaa remonttia. Ei kai tuossa muuta tapahdu, kuin kaulan pää ja taskun perä tulevat tiukemmin kiinni toisiinsa. Ruuveja siis avataan vain sen verran, että kaula pääsee liukumaan taskun perää vasten ja sen jälkee kaula ruuvataan normaaliin tapaan kiinni normaaliin asentoonsa. Mitä pelkäät hajoavan? | |
![]() 07.11.2018 23:15:46 | |
Tilasin fenderin custom shop 69 mikit, mutta näköjään tallamikki on jollain tapaa rikki, kun ei anna ääntä vain ummmmm ääntä. Kaikki juotin kuten pitää, vika mikissä. Mitäs tässä vois tehdä tuolle, muuta kuin palauttaa koko setti, mutta en haluis kun kaula ja keski kuulostaa niin hyviltä ja toimivat? Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 07.11.2018 23:40:13 | |
Kokeiles nyt vielä yleismittarillla saatko mikistä mitään lukemaa. En ole musiikin asiantuntija. | |
![]() 07.11.2018 23:56:12 (muokattu 07.11.2018 23:57:50) | |
Voisiko vika ollakin mikkikytkimessä? Ainakin, jos on sellainen japanilaistyylinen muovimötikkä, jossa ne pienet yhdistysliuskat vääntyvät helposti liiasta lämmöstä tinauksen yhteydessä... Eli toisin sanoen kannattaa tehdä ihan ekaksi kuten Kefiiri neuvoo.. E. Oliko paremmat kuin 65:t? Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 08.11.2018 04:26:47 (muokattu 08.11.2018 04:37:06) | |
Laulava Kylätohtori: Voisiko vika ollakin mikkikytkimessä? Ainakin, jos on sellainen japanilaistyylinen muovimötikkä, jossa ne pienet yhdistysliuskat vääntyvät helposti liiasta lämmöstä tinauksen yhteydessä... Eli toisin sanoen kannattaa tehdä ihan ekaksi kuten Kefiiri neuvoo.. E. Oliko paremmat kuin 65:t? Mittarilla aivan ensimmäiseksi mittailinkin ja ei mitään antanut. Mikkikytkinkin ehjä. Seuraavaksi kokeilin juottaa uusiksi ne mikin juotokset joihin musta ja valkoinen johto menee itse mikissä, ei mitään. Ajattelin sitten, että kaikki tai ei mitään ja rupesin kiertämään käämilankaa auki. Huomasin sitten että käämilanka näytti olevan vähän irrallaan tietyistä kohtaa joten kiersin sitten siinä kunnes lanka tasaantui ja luultavasti irrallaan olevat lähti irti, sitten otin jääneen langan pään ja laitoin kuten oli ja juotin johdot kiinni. Sitten juotin mikin kiinni ja se toimi! :D Vika oli siis käämilangassa, se oli poikki jostain kohtaa. Ihan uusi 69 setti. Ei näemmä ollut ensimmäinen kerta Fenderille, kun luin ulkomaiselta foorumilta samanlaisesta tapauksesta jossa uutena ostetussa setissä tallamikki oli romuna. Valitettavasti en nyt löydä sitä ketjua netin syöväreistä, kun katsoin ketjua toisella koneella toisessa huoneessa samalla kun tuskailin mikin kanssa. Mitä 65 vs 69 tulee, niin kyllä 69:t on paremmat, tai sanotaan "erilaiset". Sulavammat ja pienempi tehoisemmat, mutta 65 tallamikki on ehkä vähän parempi kuin 69. Todella hyvät mikit Hendrix soitantaan. Ei Fender valehdellut sivullaan 69:n kuvauksessa, kun sanovat, että sound of woodstock. Tein muuten tämmöisen Suomi lipun mun straton plexiin. :) https://www.instagram.com/p/Bp41lpeluAj/ Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 09.11.2018 05:24:40 (muokattu 09.11.2018 06:40:27) | |
Monesti noista custom shop 69 mikeistä sanotaan, että se perinteinen strato soundi, mutta mun mielestä nuo pure vintage 65:t on enempi se juuri se perinteinen soundi jota kuulee monilla 60-70- lukujen levyillä. 69 ja 65 on kyllä samoilla alueilla, mutta jotenkin 65:ssa on vähän tiukempi ja ärhäkkäämpi se sointi, kun taas 69:t on sulavammat sekä skuupatummat. 65 on mun mielestä omalla alueellaan, en ole hirveästi kuullut samanlaista soundia muista Fenderin mikeistä. Vaikea sanoa kumpi noista on parempi, kun molemmat toimii samoihin tyyleihin, mutta 65 setti on mun mielestä se perinteisemmän strato soundin haluavan valinta ja sointi puisempi. Jos taas haluaa woodstock tai 70's tyylistä soundia, niin 69 setti on omiaan siihen todellakin lasisemmalla soinnillaan. 69:ssä kaikissa mikeissä on sama 5.8k ulostulo joten ei niin väliä minkä pistään mihinkin paikkaan. Mitä tulee texas special vs cs 69 vertailuun, niin kyllä 69:t eroaa aika paljon lopulta texaseista. Texaseissa vähän samaa, mutta texasit on paljon ärhäkkäämmät sekä niissä on paljon enemmän keskialuetta. SRV soundiin itse valitsisin CS69 setin mieluummin. Iso miinus kyllä Fenderille 69 setistä, kun tallamikki oli valmiiksi romuna. Hitsit kun en löydä sitä ketjua jossa yhdellä toisellakin oli käynyt samoin, mutta jos löydän niin linkkaan tänne. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 11.11.2018 17:58:05 | |
Tullut taas huomattua miten paljon kaula ja mistä se on tehty vaikuttaa stratoissa sointiin. Mä vaihdoin aikoja sitten mun Hendrix stratosta kaulan mun american speciaaliin ja sointi muuttui, kuten myös kun american kaula oli Hendrix stratossa se muuttui. Nyt laitoin kaulat kuten ne oli eli stockit ja american special ei soi enää samalla tavalla omalla kaulallaan. Tuntuu jatkuvasti, että jokin on kadoksissa soundissa. American kaula on kokonaan vaahteraa ja Hendrix kaula on vaahteraa myös, mutta se on tummempi ja siinä on lakkaus päällä, sekä medium-jumbo nauhat mitkä tosiaan vaikuttaa sointiin toki myös. America kaula kuulostaa Hendrix stratossa kuitenkin todella hyvältä, mistä taas päättelen, että Hendrix straton puut vaan taitaa olla paremmat, kun se soi paremmin millä kauloilla tai ja mikeillä vaan? Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 12.11.2018 13:02:24 (muokattu 12.11.2018 13:03:32) | |
Hassua. Vaihdoin Fenderin 72 reissuen Pure Vintage 65 mikit rupu-otelautaisen Tokain BKP Irish Tourien kanssa keskenään. Pleksit irti, vaihto ja uudestaan kiinni. Hassua oli se, miten vähän soundi muuttui, verrattuna, mitä ajattelin. Tokaissa oli paljon enemmän alempia taajuuksia soinnissa ja Fenderissä taas korostui ylempi osasto. Vaihdon jälkeen sama tilanne, paitsi BKP:n kuumemman tallamikin kyllä huomasi. Vähän nyt (taas) vaikuttaisi, että kyllä se kitaran perussoundi tulee siitä kitarasta (sitä en sano, mistä johtuu, mutta jostain kuitenkin), eikä pelkästään mikeistä. Eli jos testaa pirun hyvää kitaraa, niin ei kannata kuvitella, että sen soundin saa pelkästään hankkimalla samanlaiset mikit.. E. Lopputuloshan oli mielestäni, että molemmat kuulostivat vaihdon jälkeen huonommalta kuin ennen vaihtoa. Itsessään ja spedujen kanssa kokeiltuna... Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 12.11.2018 16:41:50 | |
Laulava Kylätohtori: Vähän nyt (taas) vaikuttaisi, että kyllä se kitaran perussoundi tulee siitä kitarasta (sitä en sano, mistä johtuu, mutta jostain kuitenkin), eikä pelkästään mikeistä. Eli jos testaa pirun hyvää kitaraa, niin ei kannata kuvitella, että sen soundin saa pelkästään hankkimalla samanlaiset mikit.. E. Lopputuloshan oli mielestäni, että molemmat kuulostivat vaihdon jälkeen huonommalta kuin ennen vaihtoa. Itsessään ja spedujen kanssa kokeiltuna... Mä kirjoitin tästä aika samasta tuossa sua ylempänä olevassa kirjoituksessani, paitsi että kokeilin myös eri kauloilla mikkien lisäksi. Kyllä minä ainakin olen sitä mieltä, että puut vaikuttaa isosti muun lisäksi. Mullakin molemmissa stratoissa leppä (alder) rungot ja samoilla mikeillä sekä samoilla sähköillä ETTÄ kauloilla olen kokeillut kummassakin ja erilainen soundi lähti, hieman. Tulin siihen tulokseen, että mun american special soi hieman köyhemmin sähköisesti kuin mexico Hendrix malli, mutta america soi hienosti ja pitkään akustisesti. Akustisesti kun kokeilee sähkökitaraa, niin siihen vaikuttaa paljon myös mikit miltä kuulostaa ja miten se soi, koska mikkien magneetit vaikuttaa myös akustisesti. Huomasin tämän kun olen testaillut paljon eri magneeteilla kaksikelaisia mikkejä, soundi muuttui akustisestikin eri magneetilla. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 14.11.2018 11:35:26 | |
nyt mullakin eka coronaplantissä hyvintehty strato(am.std)ostin yhteen liikkeeseen hyllyyn jääneen 2010 mallin ainakin sarjis alkaa us 10....ja oletan sen olevan vuosimalli,pari hw1 on ollu ja monta mehikostratoa ja nyt sitten aika näyttää mikä tämä on kitarana verrattuna mehikostratoihin ei se ikä vaan asenne | |
![]() 16.11.2018 23:56:17 | |
Metalkallo: Mä kirjoitin tästä aika samasta tuossa sua ylempänä olevassa kirjoituksessani, paitsi että kokeilin myös eri kauloilla mikkien lisäksi. Kyllä minä ainakin olen sitä mieltä, että puut vaikuttaa isosti muun lisäksi. Mullakin molemmissa stratoissa leppä (alder) rungot ja samoilla mikeillä sekä samoilla sähköillä ETTÄ kauloilla olen kokeillut kummassakin ja erilainen soundi lähti, hieman. Tulin siihen tulokseen, että mun american special soi hieman köyhemmin sähköisesti kuin mexico Hendrix malli, mutta america soi hienosti ja pitkään akustisesti. Akustisesti kun kokeilee sähkökitaraa, niin siihen vaikuttaa paljon myös mikit miltä kuulostaa ja miten se soi, koska mikkien magneetit vaikuttaa myös akustisesti. Huomasin tämän kun olen testaillut paljon eri magneeteilla kaksikelaisia mikkejä, soundi muuttui akustisestikin eri magneetilla. Joo, oli itsekin pakko testata vähän lisää. Eli siis japanilainen Tokai BKP:n Irish Tour mikeillä ja teräsblokilla (Gotohiahan Tokai vissiin käyttää, joten olisiko GE-101 TSC?). Rupulauta ja 60s meininki. Normi 62:sta paksumpi C-kaula. Fender 70s, 3-pulttinen kaula, kaula kokonaan vaahteraa, Pure 65 mikit, ei-terästalla. Tokain soundi tumma ja voimakas, mutta silti yläpäätä löytyy. Todella hieno soundi puhtailla. Fenkussa vähemmän alapäätä, kirkkaampi soundi muutenkin. Hieno soundi, mutta bassoa vähemmän. Ei pelkästään huono asia esim. särösoundeilla. Vaihdoin siis mikit. Yllättävän pieni vaikutus. Kaula- ja keskimikissä ei juuri eroa, tallassa oli havaittava ero Irish Tourin tehokkuudesta johtuen. Sitten oli pakko vaihtaa blokit, koska ajattelin soundin tulevan siitä. Tummuus ym... Tiesin jo ennestään, ettei mikit ole sinällään kriittiset soundiin. Kielet ja koko talla irti molemmista ja vaihtoon. Edelleen yllättävän pieni vaikutus. Olin ja olen hämmästynyt. Tokai edelleen tummempi, se sama sointi on edelleen siinä mikkien ja tallan vaihdosta huolimatta. Terästallan mukana Tokaista Fenderiin siirtyi tiettyä selkeyttä ja tasapainoisuutta sekä voimakkaampaa sointia, mutta se äänenväri sinänsä pysyi samana. Sitten vaihdoin ensin mikit ja sen jälkeen blokit takaisin. Tämä vain vahvisti aikaisempia havaintoja. Alkuperäinen asetelma oli molempien kitaroiden soundin kannalta paras, eikä mikien tai tallan vaihto sinällään suuria vaikuttanut.. Toki vähän jäin Fenderiin kaipaamaan terästallaa. Harmillista sinänsä, koska meinasin näistä yhdistellä (kuvitelmieni perusteella) mieleisen pelin, jossa paras ulkonäkö, mutta se ei nyt sitten onnistunutkaan. Molempiin vaihdoin DAddarion samanlaiset kielet ennen operaatiota. Säätelin mikkejä molemmissa operaation ajan parhaan soundin löytämiseksi. En tiedä, mistä soundit tulee tai johtuu, eikä tämä tietenkään todista mitään, eikä ole tarkoituskaan, mutta yllättävä tulos joka tapauksessa - ainakin itselleni. Kyllä tästä vahvasti sai kuvan, että vaikka paskaan ritsaan ostaa kalliit mikit ja tallan, niin ei siitä konvehtia tule kuitenkaan. Mikä on tietysti harmillinen homma - ainakin omasta mielestäni. Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina. | |
![]() 17.11.2018 04:59:37 | |
Laulava Kylätohtori: Kyllä tästä vahvasti sai kuvan, että vaikka paskaan ritsaan ostaa kalliit mikit ja tallan, niin ei siitä konvehtia tule kuitenkaan. Mikä on tietysti harmillinen homma - ainakin omasta mielestäni. Jep. Puut on mitkä on. Eri maissa samanniminen puulajike saattaa kuulostaa erilaiselta kuin kotimaassa, veikkaan. Omatkin molemmat straton rungot on leppää, mutta hieman eri väriset maalin alta (USA tummempi / Mexico vaaleampi) ja nähtävästi pikkuisen eri kuuloiset koska itsekin tehnyt kaikenlaiset testit. Huonompikin kitara kyllä kuulostaa paremmalta hyvällä vahvistimella ja soittajalla, ja hyvä kitara huonolta huonolla vahvistimella. :) Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 17.11.2018 06:50:32 (muokattu 17.11.2018 08:09:32) | |
Metalkallo: Akustisesti kun kokeilee sähkökitaraa, niin siihen vaikuttaa paljon myös mikit miltä kuulostaa ja miten se soi, koska mikkien magneetit vaikuttaa myös akustisesti. Huomasin tämän kun olen testaillut paljon eri magneeteilla kaksikelaisia mikkejä, soundi muuttui akustisestikin eri magneetilla. Ai että mikkien magneetti vaikuttaa sähkökitaran akustiseen soundiin.....eli puuhun.........mkay.....tällä forumilla ei koskaan päästy konsensukseen edes puiden vaikutuksesta sähköiseen soundiin. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 17.11.2018 10:31:38 | |
LaMotta: Ai että mikkien magneetti vaikuttaa sähkökitaran akustiseen soundiin.....eli puuhun.........mkay.....tällä forumilla ei koskaan päästy konsensukseen edes puiden vaikutuksesta sähköiseen soundiin. Väittävät, että ne magneetit vaikuttavat siihen miten kieli värähtelee. Esim. Phil X:n kitaroissa ei ole kuin tallamikki, juuri siitä syystä että kaulamikki "rajoittaa" kielen värähtelyä. Ehkä joku on niin kultakorva, että huomaa tuommoisenkin eron. Minä en... :) Tuon luulisi olevan jotenkin mitattavissakin - siis kielen värähtely eri magneeteilla. Soundista en olisi niin varma. | |
![]() 17.11.2018 13:30:33 | |
Tekis mieli laittaa lukkovirittimet iha muute vaa. Ei mulla ihmeempiä vire-ongelmia ole ja kielten vaihto pitkän kaavan mukaan on aina ihan mukava rituaali mutta miksei vähän helpottais elämää. Muutenki semmonen kutina että vähän raskaampi koneisto lapaan vois aavistuksen tukevoittaa saundia. Näyttävätkin hyviltä. Mutta onko niin että ainoostaan nuo vintaget on staggered? Koska ne on meinaa rumat... https://www.thomann.de/fi/fender_schaller_locking_tuner_ch.htm https://www.thomann.de/fi/fender_lo … id=28fe95ca1b59cd951fd4cc927e935aff | |
![]() 17.11.2018 15:08:14 | |
tomaattiorava: Tekis mieli laittaa lukkovirittimet iha muute vaa. Ei mulla ihmeempiä vire-ongelmia ole ja kielten vaihto pitkän kaavan mukaan on aina ihan mukava rituaali mutta miksei vähän helpottais elämää. Muutenki semmonen kutina että vähän raskaampi koneisto lapaan vois aavistuksen tukevoittaa saundia. Näyttävätkin hyviltä. Mutta onko niin että ainoostaan nuo vintaget on staggered? Koska ne on meinaa rumat... https://www.thomann.de/fi/fender_schaller_locking_tuner_ch.htm https://www.thomann.de/fi/fender_lo … id=28fe95ca1b59cd951fd4cc927e935aff Minkä koon kieliä käytät? Itse ainakin huomasin, et jousien määrä eli jännitys vaikutti paljon vireenpitoon stratossa. Esim. 9- kielillä 4 tai 5 jousta pitää vireen paremmin. Useinhan huonosti trimmattu satula on syypää huonoon vireenpitoon. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 17.11.2018 15:22:51 | |
LaMotta: Ai että mikkien magneetti vaikuttaa sähkökitaran akustiseen soundiin.....eli puuhun.........mkay.....tällä forumilla ei koskaan päästy konsensukseen edes puiden vaikutuksesta sähköiseen soundiin. En tiedä muista minkälainen kuulo on, mutta itse sen verran paljon häärännyt magneettien kanssa, et ihan selvästi huomasin eron akustisestikin. Jos pitäis valita jokin ominaisuus mikä itsessäni on hyvä, niin se olisi kuulo. Alnico 5 esim. on kirkkaampi akustisestikin kuin vaikka alnico 2. Magneetti on mikin sydän, et kyllä se vaikuttaa akustisestikin. Sanoinko jo tarpeeksi monta kertaa sanan "akustisestikin" :) Mun mielestä magneetti ei niinkään vaikuta puhuun vaan siihen mitä mikki toistaa, siksi mikit toistaa saman akustisesti koska magneetti kenttä vaikuttaa myös akustisesti kieliin. Jokainen nyt päättää miltä kantilta näkee asian, mutta itse tedän, että puut sekä magneetit vaikuttaa, kun olen ne itse itselleni todistanut. Sähkökitara on kuitenkin monien eri osien summa, et muutkin asiat vaikuttaa, mutta se mitkä osat vaikuttaa enemmän on SE juttu soundin kannalta. Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. | |
![]() 18.11.2018 21:00:20 | |
tomaattiorava: Mutta onko niin että ainoostaan nuo vintaget on staggered? Koska ne on meinaa rumat... https://www.thomann.de/fi/fender_schaller_locking_tuner_ch.htm https://www.thomann.de/fi/fender_lo … id=28fe95ca1b59cd951fd4cc927e935aff Kyllä nuo ensimmäisetkin on staggered, kolme lyhyttä ja kolme pitkää. Juuri vaihdoin nuo omaan stratoon. | |
![]() 18.11.2018 21:03:50 | |
arkh: Juuri vaihdoin nuo omaan stratoon. No mikä on tuomio? | |
![]() 18.11.2018 22:37:17 | |
tomaattiorava: No mikä on tuomio? Oikein hyviltä vaikuttavat, kannattava päivitys omasta mielestä. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)