Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 510 11 12 13 14139 140 141 142 143
2randpo
16.09.2014 14:15:32

Rämppy: Keskimäärin ovat kelpo kitaroita, joskin laatuvaihtelua näissäkin on ihan riittävästi.

Joo, ja tämä pätee mun havaintojen perusteella myös uusimpaan AVRI-sarjaan. Kolusin läpi kaikki pääkaupunkiseudun liikkeet, ja yksi virheetön '56 yksilö löytyi. Helevetin hyvä eli paras.
Insanely happy
Generalissimo
16.09.2014 14:27:21
Onko kukaan vaihtanu Earvanan satulaa stratoon? Menee vissiin ihan heittämällä vanhan tilalle? Kuinka paljon parantaa intonaatiota? Amfisoundilta noita näkys saavan...
Gabe
16.09.2014 14:31:46 (muokattu 16.09.2014 14:32:30)
2randpo: Joo, ja tämä pätee mun havaintojen perusteella myös uusimpaan AVRI-sarjaan. Kolusin läpi kaikki pääkaupunkiseudun liikkeet, ja yksi virheetön '56 yksilö löytyi. Helevetin hyvä eli paras.

Minkälaisia virheitä näissä havaitsit? Olen itse kolunnut läpi muutaman yksilön liikkeessä sekä käytettynä enkä huomannut missään niistä mitään nuristavaa, no pari olisi voinut olla paremmissa säädöissä mutta sitä ei voi varmaan laskea kitaran viaksi. Päädyin lopulta Custom Shopin tekeleeseen mutta olen miettinyt että AVRI sarjalaisen voisi vielä laittaa "reissu kitaraksi".
73nd3r
16.09.2014 15:13:13
Generalissimo: Onko kukaan vaihtanu Earvanan satulaa stratoon? Menee vissiin ihan heittämällä vanhan tilalle? Kuinka paljon parantaa intonaatiota? Amfisoundilta noita näkys saavan...

Mun kokemuksen perusteella mikään ei ikinä mene mihinkään "heittämällä paikalleen" - satulassa vähintään urakorkeuksille tarttee tehdä jotain. (Jos ei tee ja ne on inankin korkeat, niin koko intonaatioparannusidea menee reisille).

Mun IMHOmielestä kitaran saa riittävään intonaatioon normisatulallakin - siihen on ns. korva tottunut. Nää digivirittimet on tuonut mukanaan "täydellinen intonaatio joka nauhalla" ajatuksen, ja sellaiseen kuiteskaan ei päästä.

Mutta siitä vaan, jos haluat investoida tuollaiseen ja tunnet että nykyintonaatio on virheellinen senkin jälkeen kun kitara on säädetty (ne satulaurat...). Tulee ainakin kitara säädetyksi earvanan asennuksen yhteydessä, joten tilanne tuskin huononee.
2randpo
16.09.2014 16:01:43

Gabe: Minkälaisia virheitä näissä havaitsit? Olen itse kolunnut läpi muutaman yksilön liikkeessä sekä käytettynä enkä huomannut missään niistä mitään nuristavaa, no pari olisi voinut olla paremmissa säädöissä mutta sitä ei voi varmaan laskea kitaran viaksi. Päädyin lopulta Custom Shopin tekeleeseen mutta olen miettinyt että AVRI sarjalaisen voisi vielä laittaa "reissu kitaraksi".

No tyypillisesti sellaista, että näkee heti ettei kitaraa todennäköisesti saa Fenderin manuaalissa luvattuihin optimaalisiin säätöihin ainakaan ihan perustoimenpitein; kaula on snadisti liikaa notkolla ja/tai kielet aavistuksen liian ylhäälle säädetty tallasta ja silti kielet särisee toisen ja/tai kolmannen nauhan tienoilta.

Yhden kierokaulaisen jatsarin ostaneena (kauppa purettiin) en viitisi lähteä arpomaan, saisko em. tapauksista jotenkin säätämällä soitettavan pelin. Puiden osalta ei tässä uudessa sarjassa ole tullut itselle vastaan huonosti soivia yksilöitä. Edeltävässä AVRI-sarjassa kylläkin.
Insanely happy
Gabe
16.09.2014 16:09:55
2randpo: No tyypillisesti sellaista, että näkee heti ettei kitaraa todennäköisesti saa Fenderin manuaalissa luvattuihin optimaalisiin säätöihin ainakaan ihan perustoimenpitein; kaula on snadisti liikaa notkolla ja/tai kielet aavistuksen liian ylhäälle säädetty tallasta ja silti kielet särisee toisen ja/tai kolmannen nauhan tienoilta.

Yhden kierokaulaisen jatsarin ostaneena (kauppa purettiin) en viitisi lähteä arpomaan, saisko em. tapauksista jotenkin säätämällä soitettavan pelin. Puiden osalta ei tässä uudessa sarjassa ole tullut itselle vastaan huonosti soivia yksilöitä. Edeltävässä AVRI-sarjassa kylläkin.

Ok, hyvä tietää. Ei kannata näitä(kään) sitten ostella sokkona. Muutaman kaula notkolla ja kielet korkealla yksilön myös tapasin, mutta särinöitä ei ollut joten arvelin että kun olisi lyönyt säädöt kuntoon niin olisi hyvä tullut.
hollstro
16.09.2014 20:21:30

Eikö porukat osaa säätää kaulaa ja tallaa? Ainut todellinen katsottava asia on että satula on oikein tehty. Yleensä se on liian korkealla. Senkin toki saa laitatettua, mutta kaulan, intonaation ja tallan korkeuden sekä tallapalojen korkeuden säätö on ihan rutiinihommaa.

Mulle ei ole sattunut ikinä yhtään kitaraa joita ei saisi säädettyä niin kuin haluaa.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Gabe
16.09.2014 20:29:44
hollstro: Eikö porukat osaa säätää kaulaa ja tallaa? Ainut todellinen katsottava asia on että satula on oikein tehty. Yleensä se on liian korkealla. Senkin toki saa laitatettua, mutta kaulan, intonaation ja tallan korkeuden sekä tallapalojen korkeuden säätö on ihan rutiinihommaa.

Mulle ei ole sattunut ikinä yhtään kitaraa joita ei saisi säädettyä niin kuin haluaa.

Yllättävän moni soittaja ei taida perus säätöjä itse, kannattaisi kyllä opetella. Itse en enää antaisi omia kitaroita kenenkään vieraan säädettäväksi.
steelduck
16.09.2014 20:56:29

Onko jossain hyvää sivustoa, missä perussäätäminen käydään läpi?
Gabe
16.09.2014 21:10:02
steelduck: Onko jossain hyvää sivustoa, missä perussäätäminen käydään läpi?

Hyvyydestä en osaa sanoa, mutta tällaisen pätkän naputin joku aika takaperin ja ihan hyvää palautetta siitä on tullut: http://kitaramaailma.com/kitaran-saato/
73nd3r
16.09.2014 21:18:46
Ja kun ketju on Stratoista, niin suoraan hevosen suusta mallikohtainen ohje:
http://www.fender.com/en-FI/support/articles/stratocaster-setup-guide/
2randpo
16.09.2014 21:21:14

hollstro: Eikö porukat osaa säätää kaulaa ja tallaa? Ainut todellinen katsottava asia on että satula on oikein tehty.

Noi säädöthän on ihan peruskauraa. Mutta esim. Road Worn-sarjalaisissa on esiintynyt kierokaulaisia stratoja ja jatsareita eikä semmosta saa säädettyä kohilleen vaikka miten haluais.
Insanely happy
Kuha
16.09.2014 21:22:00

Tässä muuten hyvä opas kitaran säätämiseen:

http://www.amazon.com/Make-Your-Ele … at/dp/0879309989/ref=dp_ob_title_bk
Old Fenders never die
Rämppy
16.09.2014 23:33:50
Säädöt on ihan rutiinihommaa juu, mutta jos skitta on sellainen että ei pysy säädöissä kuin hetken tai kaula alkaa vetää ropelille, niin se ei ole hyvä juttu. Tällaisiakin AVRI-tapauksia on mun kohdalle pari osunut. Tuliterän yksilön kohdalla ongelmat ilmenevät vasta kun kitaraa on käytetty vähän aikaa. Siksi takuu on hyvä juttu, mutta eipä tuo takuukorjaus- tai palautusrumbakaan kivaa ole. En halua mitenkään mustamaalata ko. sarjaa, mutta ei ne mun mielestä mitään poikkeuksellisen tasalaatuisia ole. Keskimäärin hyviä, parhaimmillaan ovat erittäin hyviä.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Tsugu Way
17.09.2014 08:41:33
Rämppy: kaula alkaa vetää ropelille, niin se ei ole hyvä juttu. Tällaisiakin AVRI-tapauksia on mun kohdalle pari osunut. ... En halua mitenkään mustamaalata ko. sarjaa, mutta ei ne mun mielestä mitään poikkeuksellisen tasalaatuisia ole. Keskimäärin hyviä, parhaimmillaan ovat erittäin hyviä.

Itselläni kyllä ykkösvaihtoehtona nämä ovat olleet. Jos vielä miettisi hetken, niin mitähän muita vaihtoehtoja 1500e hintaluokassa voisi olla? Mutta Fender pitää olla ehdottomasti. Olkoonkin vaikka turhamaisuutta, mojoa ja ties mitä, mutta nyt haluan, että ostamani kitara löytyy jostain Fenderin kataloogista missä näkyy surffareita, merta, cadillaceja, ikuinen kesä. Ei näitä aina pelkällä järkisyillä valita :-)
Blues is allright!
Laulava Kylätohtori
17.09.2014 08:55:44
hollstro: Eikö porukat osaa säätää kaulaa ja tallaa? Ainut todellinen katsottava asia on että satula on oikein tehty. Yleensä se on liian korkealla. Senkin toki saa laitatettua, mutta kaulan, intonaation ja tallan korkeuden sekä tallapalojen korkeuden säätö on ihan rutiinihommaa.

Ei. Valitettavasti. Tarttis varmaan opetella....

Omat kitarat ovat aina vähän millaisissa säädöissä sattuu. Mutta ei se itseä ole niin haitannut. Toki silloin, jos kielet ovat oikein ylhäällä, niin se tekee soitosta haaastavampaa, mutta senkin voi ottaa treeninä. :) Välillä sitä myydessä havahtuu, että mitenkäs nämä säädöt nyt näin ovat...

Kyllä nuo omat kitarat muuten pitävät hyvin säätönsä, mutta välillä, kun vaihtaa mikkejä, kieliä tai muuta vastaavaa, niin säädöt menevät huonoiksi. Intonaatiotkin taitavat olla hieman miten sattuu, mutta eipä se menoa haittaa...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
2randpo
17.09.2014 08:57:50 (muokattu 17.09.2014 09:01:33)

Tsugu Way: Itselläni kyllä ykkösvaihtoehtona nämä ovat olleet. Jos vielä miettisi hetken, niin mitähän muita vaihtoehtoja 1500e hintaluokassa voisi olla? Mutta Fender pitää olla ehdottomasti. Olkoonkin vaikka turhamaisuutta, mojoa ja ties mitä, mutta nyt haluan, että ostamani kitara löytyy jostain Fenderin kataloogista missä näkyy surffareita, merta, cadillaceja, ikuinen kesä. Ei näitä aina pelkällä järkisyillä valita :-)

Toi uus AVRI-sarja on siinä parin tonnin hintaluokassa, New old stack-speksein valmistettuja ja mun mielestä selkeästi parempia kun aiemmat sarjat. Toki niissäkin on huippuksilöitä, mutta esim. lakkaus on tässä uudessa selkeästi parempi, ei-tahmeapintainen.

En usko, etteikö kitaroissa aina olisi ollut puun elämisestä johtuvia ongelmia. Mutta tota uutta sarjaa ei oikein vielä liiku käytettynä. Ja vaikka liikkuis niin aika tuoreitahan ne edelleen on.

E. Eli suosittelen tota AVRI-sarjaa tai käytettyä CS-stratoa.
Insanely happy
Gabe
17.09.2014 09:27:32
Tsugu Way: Itselläni kyllä ykkösvaihtoehtona nämä ovat olleet. Jos vielä miettisi hetken, niin mitähän muita vaihtoehtoja 1500e hintaluokassa voisi olla? Mutta Fender pitää olla ehdottomasti. Olkoonkin vaikka turhamaisuutta, mojoa ja ties mitä, mutta nyt haluan, että ostamani kitara löytyy jostain Fenderin kataloogista missä näkyy surffareita, merta, cadillaceja, ikuinen kesä. Ei näitä aina pelkällä järkisyillä valita :-)

Osta AVRI sarjan strato käytettynä. Valitse sellainen jolla on ikää jo vaikka kymmenisen vuotta, kyllä ne puut on siinä kohtaa eläneet sen minkä ovat. Kun kyseessä on tällainen materiaali kuin puu niin vuodenaikojen mukaan elävä kaula voi tulla vastaan kyllä ihan missä vain hintaluokassa. Väitän että kun Fenderin perus mallistosta puhutaan niin tuohon rahaan et löydä parempaa vaihtoehtoa. Kannattaa mennä kokeilemaan itse mitä tykkäät.

2randpo: Eli suosittelen tota AVRI-sarjaa tai käytettyä CS-stratoa.

No tämä, Itse en ole CS Stratoa katunut kertaakaan... mutta taitaa mennä käytettynäkin reippaasti yli budjetin. :/
Tsugu Way
17.09.2014 09:33:44
Gabe: Osta AVRI sarjan strato käytettynä.

Olenko ymmärtänyt oikein, että uutta viime vuonna tullutta AVRI-sarjaa ovat `56, `59 ja `65 -mallit? Ja tätä vanhempaa ovat ainakin 57 ja `62? Joo, käytettyjä kyllä ensisijaisesti katselenkin. Testamaan olen päässyt näistä vain `57-mallia. Periaatteessa oli kaikki ok, mutta jokin selittämätön juttu jäi uupumaan. Tai siis se, että (kyseinen yksilö) ei aivan 100% jotenkin istunut omaan handuun. Ja kun tämän hintaluokan kitaraa ostaa niin aivan kaikki pitää olla kohdillaan: laatu, kunto, soundi, istuvuus omaan käteen, ulkonäkö ja fiilis & mojo.
Blues is allright!
Gabe
17.09.2014 09:38:46
Tsugu Way: Ja kun tämän hintaluokan kitaraa ostaa niin aivan kaikki pitää olla kohdillaan: laatu, kunto, soundi, istuvuus omaan käteen, ulkonäkö ja fiilis & mojo.

Tämä on totta, kun tämän hintaluokan kitaraan panostaa niin ei siinä tingitä enää yhtään mistään. Millainen sinun unelma strato muuten olisi speckseiltään?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)