Aihe: Straton osien vaikutus sointiin?
1 2 3 4 58 9 10 11 12
JuSu
02.09.2014 18:56:59
73nd3r: Pari kommenttia, erityisesti ketjussa olleen 'puulajille tyypillisen soundin' kannalta:

"Rungon vaihtaminen" sisältää käytännössä koko kitaran purkamisen ja kasaamisen uudelleen, säätöineen. Vaikea siis ottaa kantaa siihen, mikä osa soundin muutoksesta menee just rungon piikkiin.
Ja poppelia (RIP, Peltsi) ja leppää pidetään kai soundiltaan hyvin samantyylisinä, joten taas: runkoyksilö vai puulajiero...

Niin no. Kyllä mä uskallan väittää, että ei tuon kitaran soundi olisi pelkällä purkamisella, uudelleen kasaamisella ja säätämisellä muuttunut lähimainkaan siinä määrin kuin nyt, kun runko vaihtui samalla. On se mulla ollut palasina aikaisemminkin. En silti toki lähde väittämään, etteikö askartelu vaikuttanut sointiin, mutta kuten sanottua, sitä on vaikea arvioida.

Yleisesti: Mullahan on semmonen väärä ja huono mielipide, että kitara soi kokonaisuutena, jotkut osat vaikuttaa enemmän ja jotkut vähemmän. Siinä mielessä tallapala
(= osa, jota vasten kieli värähtelee aina) voi hyvinnii olla enemmän vaikuttava kohta.

Jep. Minä en jotenkin osannut odottaa tallapalojen vaikuttavan noin radikaalisti, mutta nyt kun tuota miettii viisaampien osoittamana, niin tokihan sillä on oltava vaikutusta.

Mutta ylipäätään halusin vain kertoa omakohtaisen kokemuksen, jossa muuttujat olivat vähälukuisia, ja miten se selkeästi vaikutti kitaran sointiin. Oli syy sitten missä määrin missäkin.

JuSu
"Tåssahan ois ideaa." -Funkånaut
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 58 9 10 11 12
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)