Aihe: Mikä on siinnä 1500€ kitarassa parempaa kuin 500€ kitarassa ?
1 2 3 4 510 11 12 13 1495 96 97 98 99
Terry Pantheras
04.12.2009 22:52:07
Nii, teenpä seuraavan kitarani vaikka männynkaarnasta ja kävyistä, kun puilla ei kuulemma olekaan niin väliä: soundaa aina suurinpiirtein samalta - laitan vielä wylden emg:t prkl (no offense)... Itse asiassa tuos ois tiskipöyvällä tyhjä maitopurkki - voisinpa kyhätä siitä sähkökanteleen (reunalistoilla) ja levytän sillä platinalevyn jenkkien top kymppiin.

Kysyn Music Fighteriltä seuraavaa: kuinka monta kitaraa olet tehnyt ja mitä tiedät eri puulajien sointiominaisuuksista?
einzweidreivier MASTEROID ~~ stoner rock - doom - heavy - death metal ~~
P-man
04.12.2009 23:04:21
Mikä on siinnä 1500€ kitarassa parempaa kuin 500€ kitarassa ?

Uusien kitaroiden 1500e ja 500e on todellakin isoja eroja. Virittimet, talla, mikit, nauha materiaalit ja viimeistely.
1500e kitaroissa ei todellakaan ole "tina floikkia" , käsiä repiviä nauhanpäitä tai surkeita mikkejä.

Sit jos vertaillaan esim 1000e ja yli 2000e kitaroita, aletaan tulee puu-materiaaleihin ja pieniin yksityiskohtiin.
Oma mielipide on, että nuo puut todellakin vaikuttaa soundiin ja siksi itse panostan hieman kallimpiin kitaroihin.

Hyvänä esimerkkinä: kaverilla on Ibanezin Rg2550 "uutena 1000e" ja mä toin sille koe-soittoon Caparison Angelus24:n Tom Holmesin mikeillä höystettynä.
Kaveri alkoi epäilee et sen kitarassa on vikaa, kun soundi ero oli niin valtava Caparisonin hyväksi.
Siinä tuli kaverikin siihen tulokseen että on niillä puilla merkitystä. Rg2550 on just puita lukuunottamatta todella laadukas soitin.
Krice
04.12.2009 23:14:35

P-man: Kaveri alkoi epäilee et sen kitarassa on vikaa, kun soundi ero oli niin valtava Caparisonin hyväksi.

No, Ibanez on tehty eri puusta (lehmus) ja on pulttikaulainen. Ihmekös tuo jos kuulostaa vähän erilaiselta mahonkiseen liimakaulaiseen verrattuna.
P-man
04.12.2009 23:57:53
Krice: No, Ibanez on tehty eri puusta (lehmus) ja on pulttikaulainen. Ihmekös tuo jos kuulostaa vähän erilaiselta mahonkiseen liimakaulaiseen verrattuna.

Mulla oli samaanaikaan Rg2550 Evoilla ja lehmusrunkoinen JEM Evoilla. Ainut ero oli Jemin eebenpuu otelauta.
Noissakin oli todella selkeä ero soundissa ja sustainnissa, tosin ei yhtä dramaattinen ku Rg vs Angelus.
ÄsJii
05.12.2009 01:18:20
Mikä on siinnä 1500€ kitarassa parempaa kuin 500€ kitarassa ?

Pissa ja paska!
Ziggy Bubba
05.12.2009 05:07:45 (muokattu 05.12.2009 05:09:57)

Krice: No, Ibanez on tehty eri puusta (lehmus) ja on pulttikaulainen. Ihmekös tuo jos kuulostaa vähän erilaiselta mahonkiseen liimakaulaiseen verrattuna.

Kyllä se Caparison on vaan eri laadun kapula, vaikka samalla tavalla japsi onkin. Laaduntarkkailu on einsinnäkin ihan eri. En toki halaja japsi-Iboja dissata, mutta kuitenkin.

E: Sulla ei vaan taida olla ihan hulluna kokemuksia noista halpiskapuloista vrt. kalliimmat/paremmat.
The Crookmachine Project
Krice
05.12.2009 12:30:33

sikki-six: Kyllä se Caparison on vaan eri laadun kapula

Luultavasti, mutta nythän ei ollut kyse laadusta vaan erilaisista puista ja kaulaliitoksesta.
heikkiha
05.12.2009 13:23:40

En omista yhtään 1500€ maksavaa kitaraa, mutta hyvin erilaisia ja eri hintaisia kitaroita olen soittanut. Hintahaitarilla: 100€-16000€. Sanoisin että kaikki kitarat mitä olen kokeillut ovat olleet yksilöitä, hintalapusta riippumatta. Mitään ihan täysin lelua ei ole tullut vastaan, mutta ei kyllä mitään "Graalin maljaakaan". Omalta seinältä löytyy melko edullisia kepukoita joista on kovan käytön jälkeen muotoutunut helmiä. On ollut hauska huomata kuinka kitarat ns. taipuvat omaan käteen. Hauskinta on ollut huomata että välillä joku kitara vaan soundaa ja tuntuu paremmalta kuin toinen. Ehkä jonain päivänä teetän sen kitaroiden kitaran jossa yhdistyy kaikki mitä kitaralta odotan. Eli lyhyesti: Kitarat on yksilöitä. Tärkeintä on se miltä kitara kuulostaa ja tuntuu.

Nyt menen syömään...
"Eihän täällä olla lusimassa vaan pitämässä hauskaa ja saamassa aikaan kunnon jälkeä." - Robbie Robertson
aristoteles666
05.12.2009 15:32:05 (muokattu 05.12.2009 15:32:30)

Heikkiha,olet oikeassa.
Umas
05.12.2009 16:58:29

Itte tekemällä saa parhaimman.
Luuletko osaavasi soittee kitaraa? http://www.youtube.com/watch?v=uNw9YaXemlM&feature=related
BigPapa
05.12.2009 19:16:56 (muokattu 05.12.2009 19:17:04)

heikkiha: En omista yhtään 1500€ maksavaa kitaraa, mutta hyvin erilaisia ja eri hintaisia kitaroita olen soittanut. Hintahaitarilla: 100€-16000€. Sanoisin että kaikki kitarat mitä olen kokeillut ovat olleet yksilöitä, hintalapusta riippumatta. Mitään ihan täysin lelua ei ole tullut vastaan, mutta ei kyllä mitään "Graalin maljaakaan". Omalta seinältä löytyy melko edullisia kepukoita joista on kovan käytön jälkeen muotoutunut helmiä. On ollut hauska huomata kuinka kitarat ns. taipuvat omaan käteen. Hauskinta on ollut huomata että välillä joku kitara vaan soundaa ja tuntuu paremmalta kuin toinen. Ehkä jonain päivänä teetän sen kitaroiden kitaran jossa yhdistyy kaikki mitä kitaralta odotan. Eli lyhyesti: Kitarat on yksilöitä. Tärkeintä on se miltä kitara kuulostaa ja tuntuu.

Nyt menen syömään...

Tässä puhuu kokemus?
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
heikkiha
05.12.2009 19:27:38

BigPapa: Tässä puhuu kokemus?

Jep, minun kokemukseni. ;)
"Eihän täällä olla lusimassa vaan pitämässä hauskaa ja saamassa aikaan kunnon jälkeä." - Robbie Robertson
Teppo2
05.12.2009 20:18:33
BigPapa: Tässä puhuu kokemus?

Mitä vittua tämä paska on?
"Jumalauta, miten ennen runkkasikaan Jimi: siinä soitti mies ja vehkeet, eikä pelkkä nimi."
YAMAHA
05.12.2009 20:41:40
Luulen että jokainen 500 ekun kitaristi ostaa..kun saa pörssin kuntoon kalliinman
kitaran ja tuskinpa kyseenalaistaa sen laatua ym..onhan muusikoiden netti täynnä
noita 500 euron kitaroita myynnissä..miksi jos ne on niin loistavia..
Kyllä ladallakin ajaa..ennemminkin tarkastelisin kitaroissa valmistusmaata ..
Japanissa tehdyt kitarat oli se hinta mitä tahansa vanhoja tai uusia jos vaan käteen sopii ym,ei voi mennä metsään..tietysti jenkit hyviä kyllä nekin.
YHTÄLÖ, ostat 500euron keihään vaihdat mikit, luu satulan, virityskoneiston, paremman vibran ym..rahaa palannut toiset 500..mutta edelleen sulla on
huonot puulaadut kaulaa saa sätää joka toinen päivä kun puu elää ,ja hinta kitarassa ei ole noussut mihinkään..ainut hyvä puoli on noissa "halvoissa kitaroissa" se että
niistä kyllä pääsee eroon kun huomaa ett "kaula ei sovikkaan kouraan" ym..jännää
mika
TTV
05.12.2009 20:45:40
sikki-six: Kyllä se Caparison on vaan eri laadun kapula, vaikka samalla tavalla japsi onkin. Laaduntarkkailu on einsinnäkin ihan eri. En toki halaja japsi-Iboja dissata, mutta kuitenkin.

Tässä ketjussa on monesti tullut esiin laatu ja laaduntarkkailu ja nytpä kysynkin, että moniko teistä/meistä on oikeasti päässyt seuraamaan jonkun ulkomaalaisen kitarapajan työskentelyä livenä ja seuraamaan sitä laaduntakkailua? Itse en ole ja siksi asia kiinnostaakin kovasti.

Caparison, Ibanez, Jackson, ESP, .... ovat kaikki esimerkkejä "Made in Japan" kitarasta, mutta silti niissä tuntuu olevan "laadullisia" eroja. Komponentti- ja materiaalivalinnat ovat tietoinen päätös, mikä heijastuu tuotesegmentointiin ja siten myös hintaan. Mutta tämä laatu, mistä se oikein muodostuu ja miten sitä tarkkaillaan?

Kiertääkö nauhoitettu kaula niin kauan rakentajalta toiselle, että laadukkuus on tapissaan ja kaula pääseen seuraavaan vaiheeseen? Tuskin monikaan custompaja veistää bodya lankusta ilman vannesahaa tai modernimpaa työstökonetta, jolloin sarjatuotantokitaraan ero tulee vasta viimeistelyssä.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.)
Ziggy Bubba
05.12.2009 21:05:00

Laaduntarkkailu on sitä, että pidetään kitaroiden laatutaso korkeana. Perushyvää settiähän sieltä Ibalta tulee, mutta ero vaikka Caparisoniin on huomattavissa.
The Crookmachine Project
mattim
05.12.2009 21:16:27

sikki-six: Laaduntarkkailu on sitä, että pidetään kitaroiden laatutaso korkeana. Perushyvää settiähän sieltä Ibalta tulee, mutta ero vaikka Caparisoniin on huomattavissa.

Laaduntarkkailu on sitä, että pidetään laatu tiettyjen kriteereiden sisällä, ovatko ne kriteerit sitten asetettu korkealle tai matalalle on eri asia. Kriteerien taso määrää tavallisesti tuotteen hinnan. Liian hyvääkään ei siis saa tehdä, se vie aikaa ja on kallista.

Matti
fox
05.12.2009 21:17:28

sikki-six: Laaduntarkkailu on sitä, että pidetään kitaroiden laatutaso korkeana. Perushyvää settiähän sieltä Ibalta tulee, mutta ero vaikka Caparisoniin on huomattavissa.

Tässä vaiheessa (laulun aiheessa jne.) kiinnostaisi tietää, että kuka on se rakentaja tuon Caparisonin takana? Eli mikä tehdas nuo "tonttulakit" veistelee.. Mahtaako olla kenelläkään tietoa siitä? Nimittäin en itse pitäis Fuji Gen Gakkin soitinrakentajia ihan "poropeukaloina", muitakaan, kuin Team J-Craftia.. Siis jos japsi-Ibanezeista puhumme. Jos taas jostain muun tasoisista Ibanezeista, niin se on sitten jo "vähän eri tarina".. ;)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
pietari-poika
05.12.2009 21:29:01
Täytyypä nyt tähän aiheeseen mainita sen verran että minulla on nyt 1500€ kitara, ESP Horizon FR.

Laadullisesti en ole huomannut siinä mitään puutteita. Maalipinta on virheetön, nauhoissakaan en ole huomannut mitään. Specseissäkään ei moitteen sijaa. Puita ei voi numeroilla arvioida, mutta mielestäni tämä kitara soi paremmin kuin faijani studio lespa (myös faijan mielestä). Saarnea on siis runko (mutta neckthru kaula on vaahteraa joten se kai vaikuttaa enempi sointiin).

Loppujenlopuksi tätä kitarakamapalstaa lukeneena tuntuu siltä että mojo on usein aika suuressa osassa siinä mikä kitara on toista parempi. Psykoakustiikka on jännä juttu.

Nimimerkki seuraava kitarani tulee olemaan hinnaltaan lähempänä viittäsataa kuin tonniaviittäsataa.
Mr. Speed
05.12.2009 21:37:25
pietari-poika: Täytyypä nyt tähän aiheeseen mainita sen verran että minulla on nyt 1500€ kitara, ESP Horizon FR.

Laadullisesti en ole huomannut siinä mitään puutteita. Maalipinta on virheetön, nauhoissakaan en ole huomannut mitään. Specseissäkään ei moitteen sijaa. Puita ei voi numeroilla arvioida, mutta mielestäni tämä kitara soi paremmin kuin faijani studio lespa (myös faijan mielestä). Saarnea on siis runko (mutta neckthru kaula on vaahteraa joten se kai vaikuttaa enempi sointiin).

Loppujenlopuksi tätä kitarakamapalstaa lukeneena tuntuu siltä että mojo on usein aika suuressa osassa siinä mikä kitara on toista parempi. Psykoakustiikka on jännä juttu.

Nimimerkki seuraava kitarani tulee olemaan hinnaltaan lähempänä viittäsataa kuin tonniaviittäsataa.

Niin.. Studiolespahan on tuota sun ESP:tä halvempi lelu ;)
Telecaster ja Flying V ovat rumia kitaroita.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)