![]() 12.06.2009 10:27:27 | |
---|---|
Lueskelin tuossa noita juttuja, mitä täällä on Ahosen musiikista kirjoiteltu, ja ajattelin minäkin kertoa oman kokemukseni ko. paikasta vuodelta 2004, sen perusteella ihmettelen kyllä, että tuo pulju on vieläkin pystyssä. Olin päättänyt törsätä kesälomarahojani, ja erityisesti minua poltteli Ibanezin puoliakustiset, olin Riffistä lukenut niistä positiivisia esittelyjä. Astuessani sisään putiikkiin joku n. 20v. pojankloppi meni äkkiä takahuoneeseen pakoon etten vaan ehtisi kysyä häneltä mitään. Keskellä liikettä, joka oli kuin pyörremyrskyn jäljiltä, istuskeli mummeli keinutuolissa mutustelemassa kahvetta ja pullaa. Rouva suvaitsi nuosta keinusta ja kysyi hiljaisella, hädintuskin korvin kuultavalla äänellä jotain siihen tapaan että "mitä saisi olla", en pystynyt sanatarkasti kuulemaan mutta noin käsitin. Esitin asiani, että puoliakustista sähkökitaraa ja vahvistinta olen hakemassa. Mummu lähti taapertamaan liikkeen perälle ja menin perässä koittaen parhaani mukaan varoa tallomasta lattialla lojuvaa tavaramäärää, siellä oli kyllä todella vaikeaa liikkua. Telineessä roikkui jos jonkinlaista kitaraa sikin sokin, mutta löysin kuin löysinkin Ibanez AF-75:n, vieläpä hyvin siistin ja hyväkuntoisen. Mummu oli ihan hiljaa, ja ajattelin että kaipa tätä kokeilla saa, viritin kitaran ja rämpyttelin jotain perussointuja. Kun mummu oli edelleen hiljaa, niin keksin itse kysyä vahvistimista. "Tässähän näitä olisi", sanoi rouva ja tosiaan, lattialla oli helvatinmoinen kasa kitara- ja bassovahvistimia. Löysin sitten itse tuon Peavey Envoy-110-vahvistimen ja siinä vaiheessa mummu oli, ihme ja kumma, löytänyt piuhan. Tällä välin oli liikkeeseen tullut toinenkin asiakas, joka piinasi sitä nuorta poikaa kysymällä jostain näyteikkunalla olevasta kitarasta. Poikaparka vastasi paniikin vallassa naama vitivalkoisena: "en tiedä". Siinä vaiheessa huoneeseen astui takahuoneesta puolikalju mies, joka näytti siltä kuin hänet olisi juuri pudotettu sängystä. Asiakas tiedusteli häneltä siitä kitarasta, ja mies raapi takaraivoaan vähän aikaa, meni takahuoneeseen, ja palattuaan sieltä lätkäisi äijän käteen esitevihkon. Asiakas plarasi puolisen minuuttia vihkoa ja lähti ulos. Sen jälkeen tämä miesmyyjä suvaitsi palvella minua. Esitteli ihan asiallisesti vahvistimia sekä vähemmän asiallisesti kommentoi epäilemättä puuttellisia soittotaitojani (olen ihan vaan perussointukomppikitaristi), mikä nyt ei mielestäni hänen tehtäviinsä kuulunut. Ollakseni reilu, minun täytyy kertoa, että lopulta tein mielestäni hyvät kaupat, ostin kitaran sekä vahvistimen mielestäni ihan kohtuuhintaan ja nuo kamat ovat vielä viiden vuoden jälkeenkin käytössäni. Mutta ellen olisi etukäteen ottanut selvää noista tuotteista, kyllä olisi kaupat jääneet tekemättä, palvelu oli kyllä jotain niin surkuhupaisaa. Olen jälkeenpäin kuullut yhdeltä soittokaveriltani, että joskus 70-80-luvulla Ahosen musiikki on ollut varsin hyvä liike, sen on ilmeisesti omistanut sen mummon edesmennyt mies, jonka kuoleman jälkeen putiikki on jäänyt seuraavalle polvelle. | |
![]() 12.06.2009 11:43:48 (muokattu 12.06.2009 12:01:15) | |
Ahosesta sen verran voisin kertoa, kuten jo aiemminkin olen tässä ketjussa todennut, että 1980-luvulla ja vielä 90-luvun alussa Ahonen oli kaupungin paras musiikkikauppa. Valikoimat olivat hyvät ja ajantasaiset. Vaikka palvelu oli ajoittain vähintäänkin ylimielistä (kuten monessa muussakin musiikkikaupassa), sieltä saatiin hädässä kieliä ja muuta pikkusälää velaksi. Se oli tuskin kovin hyvää liiketoimintaa, koska jälkikäteen rahojen perintä persaukisilta teineiltä ei varmaan ollut kovin helppoa. Kilttiä se kuitenkin oli. 1990-luvun alussa Ahonen oli mm. Charvel-/Jackson-jälleenmyyjä ja muistaakseni kaupungin ensimmäinen Kramer Barettakin löytyi Ahoselta. Ahosella on ollut myös monia aivan ammattitaitoisia ja ystävällisiä myyjiä, ainakin yksi kerrallaan. Tästä en ole aivan varma mutta käsittääkseni ikkunoissa olleet logot "HA" tarkoittivat harmonikkatalo Ahosta. Siellä myytiin siis muutakin kuin bändikamaa. Itselläni ei ole Ahosen kanssa mitenkään oma lehmä ojassa ja onhan tuo siellä poikkeaminen psykedeelinen kokemus nykyään. Vuosien varrella olen kuitenkin saanut Ahoselta myös oikein hyvää ja ystävällistä palvelua, mikä nyt tässäkin ketjussa todettakoon. Oli miten oli, näin on! | |
![]() 12.06.2009 18:47:35 | |
luin noita tekstejä ja puuttumatta enempää siihen miten asiakkaat käyttäytyy tai mitä ne tietää ja on tietämättä, täytyy sanoa että jotkut asiakkaat saa aina hyvää palvelua ja jotkut ei ikinä, hassua mutta niin se vain on, joku on kai sanonut jotain metsään vastaamisesa ja kaivoon katsomisesta tai jos maansiirtokoneella toiselle kuoppaa kaivaa niin se kone löytyy sieltä tai jotain. | |
![]() 12.06.2009 19:34:53 | |
horseface: Ahosesta sen verran voisin kertoa, kuten jo aiemminkin olen tässä ketjussa todennut, että 1980-luvulla ja vielä 90-luvun alussa Ahonen oli kaupungin paras musiikkikauppa. Valikoimat olivat hyvät ja ajantasaiset. Vaikka palvelu oli ajoittain vähintäänkin ylimielistä (kuten monessa muussakin musiikkikaupassa), sieltä saatiin hädässä kieliä ja muuta pikkusälää velaksi. Se oli tuskin kovin hyvää liiketoimintaa, koska jälkikäteen rahojen perintä persaukisilta teineiltä ei varmaan ollut kovin helppoa. Kilttiä se kuitenkin oli. 1990-luvun alussa Ahonen oli mm. Charvel-/Jackson-jälleenmyyjä ja muistaakseni kaupungin ensimmäinen Kramer Barettakin löytyi Ahoselta. 70-luvulla ostin (tai vanha Ahonen myi) mulle yhden Gibson SG:n, tyyliin "Makselet sitä sitten ku sinulla on rahaa" ja leikillään sitte sanoi, että "Ilmoittele sitte jos muutat.." Tosin silloin jo tein jotain pikkuremontteja Ahosen kitaroihin, sekä asuin melkein vastapäätä, jonka vanha Ahonen vallan hyvin tiesi.. Tästä en ole aivan varma mutta käsittääkseni ikkunoissa olleet logot "HA" tarkoittivat harmonikkatalo Ahosta. Siellä myytiin siis muutakin kuin bändikamaa. Itse asiassa koko Ahosen Musiikki (nyttemmin ehken Ahosen Museo) alkuvaiheessa oli haitarikauppa, vaarini kertoi, että vanha Ahonen lauantaina lastas Buickin perän täyteen haitareita, haki Hämeenpuiston Alkosta lastin ja lähti, milloin Kurun takamaille, milloin muualle haitarikaupoille.. ;) Ahosellahan oli haitarinsoiton opetustakin joskus. Puhumattakaan siitä, että usein siellä oli "vanhan kaartin" soittajia tuntikausia "sanalla"... ;) On muuten ainoa soitinkauppa, missä olen saanu toistuvasti viinahuikkaa.. aikoinaan. Itselläni ei ole Ahosen kanssa mitenkään oma lehmä ojassa ja onhan tuo siellä poikkeaminen psykedeelinen kokemus nykyään. Vuosien varrella olen kuitenkin saanut Ahoselta myös oikein hyvää ja ystävällistä palvelua, mikä nyt tässäkin ketjussa todettakoon. Saattaa vielä nykyisinkin olla, että Ahosen "valtavista valikoimista" ja vallankin jostain varaston nurkasta löytyy vallankin vanhempaan kalustoon jopa ihan tehdasosia. Toki se myyntitapahtuma nykyisin on hieman "omintakeista" noin lievästi sanottuna. Sitä en tiedä, miten siellä nuo mahdolliset huollot ja pikkuremontit hoituu, tosin reilu vuosi sitten tein pari pikkuhommaa ko. liikkeelle, ja enemmänkin olis tarjottu, mutta...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1 | |
![]() 15.06.2009 17:35:46 | |
Tampereella toimi joskus 80-luvulla lyhyen aikaa sellainen ihan asiallinen musiikkikauppa, kuin Sound Men. Siellä sattui kerran seuraava episodi: myyjä ja asiakas kävivät kauppaa akustisesta kitarasta. Pitkällisen tinginnän jälkeen myyjä tiputti hinnan asiakkaan vaatimaan 200 markkaan. Tässä vaiheessa asiakas tarjosi 150 markkaa. Myyjä löi kitaran seinään säleiksi ja ilmoitti asiakkaan saavan sen nyt 150 markalla. Myyja oli käsittääkseni paikan omistaja. Oli miten oli, näin on! | |
![]() 15.06.2009 17:43:22 | |
horseface: Myyja oli käsittääkseni paikan omistaja. Tai entinen myyjä. riffi, nyt | |
![]() 15.06.2009 18:58:25 (muokattu 15.06.2009 19:00:55) | |
horseface: Myyja oli käsittääkseni paikan omistaja. Oikein käsitit. Legendaarisia suoritteita.. ;) Kyllähän noista muinais-kaupoista kaikenmoisia juttuja liikkuu. Nykyisen rumpusatsini hommasin Linnoston papalta. (Linnoston Soitin) Weneskoskesta myös tarinoita monenlaisia.. Niin tuosta akustis-kaupasta vielä: "Juu, se on jämpti 150!" mainitaan hänen sanoneen. Siinä oli perimätiedon mukaan monenmoista vääntöä siinä kauppaneuvottelussa muutenkin.
![]() 17.06.2009 15:58:14 | |
Vaasa Music Shop on kyllä aika hanurista noin niinku yleensä. Ainakin kun tiskin takana päivystää se tympeä, työhönsä kyllästynyt eukko. Kysymyksiin tämä sankari vastaa avoimen epäkiinnostuneena ja ilmeisesti inhoaa kitaristeja. Kävin pari päivää sitten pitkästä aikaa katsomassa oliko meno muuttunut vuoden takaisesta. Lirkutti jälleen samaa mantraa kuin vuosi sitten: "MJÖÖH, me ollaan toi kitarapuoli lopettamassa kokonaan...", ja seinällä seisoo samat skujut kuukaudesta toiseen. Onko nyt niin ihme, ettei ne viimeiset vaihda omistajaa, häh? | |
![]() 17.06.2009 18:55:12 | |
aristoteles666: luin noita tekstejä ja puuttumatta enempää siihen miten asiakkaat käyttäytyy tai mitä ne tietää ja on tietämättä, täytyy sanoa että jotkut asiakkaat saa aina hyvää palvelua ja jotkut ei ikinä, hassua mutta niin se vain on, joku on kai sanonut jotain metsään vastaamisesa ja kaivoon katsomisesta tai jos maansiirtokoneella toiselle kuoppaa kaivaa niin se kone löytyy sieltä tai jotain. Halle-fuckin-lujah. Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Todettakoon se, että itse työskenneltyäni asiakaspalvelutyössä myymälässä vuosia sitä huomaa, ettei se vika ole aina myyjässäkään. Monilla asiakkailla tuntuu olevan monesti takaraivoon iskostunut "OLEN ASIAKAS JA TÄTEN OIKEASSA" hokema sen lisäksi, että monet asiakkaat ovat lisäksi epäsiistejä ja epäsosiaalisia. Lisäksi kauppaan tullaan kuin maalaistorille ostamaan kalakukkoa, joten se pitää saada tuntuvalla alennuksella, oli kyseessä sitten mikä hyvänsä tavara/hyödyke. Omat asiakaskokemukseni ovat olleet lähes aina onnistuneita. Myös musiikki- ja soitinliikkeissä. Ymmärrän kuitenkin täysin, että myös liikkeisiin mahtuu epäpätevää henkilökuntaa. Sehän nyt on selvä, meitä on moneen junaan. Jotkut jää jopa junan alle. | |
![]() 17.06.2009 18:59:38 | |
slipoilfan: KISAVISAA!!! Mentiin basistin kanssa etsiin tytölle uutta bassovahvaria. Sitten mentiin erääseen liikkeeseen, jossa pyörimme vähän aikaa. Sit kun kukaan ei tuntunut huomaanvan (3 myyjää ja ainoastaan me asiakkaina) menin kysyyn tiskiltä, josko joku voisi esitellä bassovahvareita. Huomasin edeltä, että liikkeessä oli vain yksi bassolle tehty vahvari. No eräs nais ihminen nousee keinutuolistaan ja alkaa kiertää liikettä me perässään. Nainen kävelee jokaisen vahvistimen luoksi (6 kitarastyrkkaria + se bassonuppi&kaappi). Nainen katsoo jokaisen vahvarin taakse nopeasti ja toteaa jokaisen vahvarin kohdalla vain "Tässä olis tällainen". Nainen saa vahvarit kaluttua läpi ja basso vahvarin kohdalla kysyn, että voisikko kertoo tästä enemmän. Nainen hymähtää ja menee takaisin keinutuoliinsa. Nyt kuka arvaa mikä liike!?! Ahosen musiikki!! Mullakin on ahoselta tällänen juttu: Olin bändireeneissä rikkonu rumpalin kapulat vahingossa. Mentiin Ahoselta kattoon. siellä oli kauppaa pitämässä kaupanomistajan äiti, joka on jo ainakin yli 80. Kysyttiin, että olisko rumpukapuloita. Se sano, että on ja etti jonkun 5 minsaa sitten se tuli 11,00 euroo maksavien kanssa. Sanoin ettei hinta kilpaile. Niin tää mummo painaa ottamaan uusia ja huutaa "KYLLÄ KILPAILEE!". Sitten se etti toiset 5 minsaa ja siinä vaiheessa me lähettiin DLX:ään | |
![]() 17.06.2009 19:09:00 | |
Onko mielipiteitä Tampereella, jo lopettaneesta, Rocktorista. Omasta mielestäni todella ylimielinen ja kallis paikka. | |
![]() 17.06.2009 19:17:57 | |
Itsellä juuri päinvastaisia kokemuksia! Sain aina hyvää palvelua hyvillä hinnoilla miksiköhän lopettivat? Sairaan hidas, mutta värikäs ;) | |
![]() 17.06.2009 19:44:07 (muokattu 17.06.2009 19:44:41) | |
miksiköhän lopettivat? ylimielinen ja kallis paikka Eipä siihen paljoa muuta tarvi. Tosin omaa kokemusta ei ole. | |
![]() 18.06.2009 02:54:43 | |
#1: Metsästin korvakuulokkeita, notta vois soitella muita häiritsemättä. Eksyin Ahosen Musiikkiin tampereella: Kysyin että onkos minkäänlaisia korvakuulokkeita. Äijä mumisee vaan jotain ja kaivaa tiskin alta jonkin styroksisen mallinuken pään, jolla on korvillaan jotkin hikiset lelukuulokkeet. Kysyin vielä ihan piruuttani että kuinka hyvin ne eristää ulkoa tulevan äänen. Äijä ottaa tiskin alta revenneen pölyisen retail-laatikon ja toteaa ettei siinä ainakaan sanota mitään sellasesta. Menit sit deluxeen ja ostin kohtuuhintaset tarkoitukseen valmistetut kuulokkeet ja olen ollut tyytyväinen. #2: Valkeakosken Musiikissa kieltenostoreissulla tapahtunutta. - Ostaisin tollaset heavy bottomit. - Minkä kokoset? Tajus kyl itekin ku katoin oudosti. Viha saa minut väittelemään. Väittely tekee minut vihaiseksi. | |
![]() 18.06.2009 03:02:03 | |
Full Throttle: #1: Metsästin korvakuulokkeita, notta vois soitella muita häiritsemättä. Eksyin Ahosen Musiikkiin tampereella... Missä kohtaa se tyhmä kommentti myyjältä tuli? #2: Valkeakosken Musiikissa kieltenostoreissulla tapahtunutta. - Ostaisin tollaset heavy bottomit. - Minkä kokoset? Ellet nimenomaan osoittanut jotain tiettyä settiä, niin ei tuokaan ole lainkaan typerä kysymys. "Hb" kielet kun voi olla minkä tahansa paksuiset, kunhan niissä on vähän normaalia paksummat alakielet suhteessa muihin. "I do not need a microphone. My voice is fucking powerful!" -JB | |
![]() 18.06.2009 08:53:17 | |
Kapuli14: Mullakin on ahoselta tällänen juttu: Kysyttiin, että olisko rumpukapuloita. Se sano, että on ja etti jonkun 5 minsaa sitten se tuli 11,00 euroo maksavien kanssa. Sanoin ettei hinta kilpaile. Tuohan on ihan normaali hinta rumpukapuloista. Tuota halvemmalla kun ei kunnollisia saa ellei tilaa jostain ulkomailta sadan kappaleen erää. TJEU: http://www.thomann.de/fi/vic_firth_vf5a.htm "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 18.06.2009 12:00:19 | |
Niq: Tuohan on ihan normaali hinta rumpukapuloista. Tuota halvemmalla kun ei kunnollisia saa ellei tilaa jostain ulkomailta sadan kappaleen erää. TJEU: http://www.thomann.de/fi/vic_firth_vf5a.htm No rumpali kun olen niin en voi tietää, ja itse en maksa niin paljoa rumpukapuloista :) | |
![]() 18.06.2009 12:04:07 | |
Kapuli14: No rumpali kun olen niin en voi tietää, ja itse en maksa niin paljoa rumpukapuloista :) Itsellä meni ainakin tästä nyt pointti aivan ohi. www.mikseri.net/refrainexitium | |
![]() 18.06.2009 12:28:06 (muokattu 18.06.2009 12:29:50) | |
Antti1: Ellet nimenomaan osoittanut jotain tiettyä settiä, niin ei tuokaan ole lainkaan typerä kysymys. "Hb" kielet kun voi olla minkä tahansa paksuiset, kunhan niissä on vähän normaalia paksummat alakielet suhteessa muihin. Juup, eip taida mitään yleistä standardia kielistä löytyä kaikkien kymmenien yleisimpien merkkien kesken, kaikilla hiukan omat tulkinnat. voip olla vaikka 09-46 tai 11-70 , jonnin verran heittoa:) .... no minä heittäisin lonkalta vaikka 10-52? aika yleinen HB setti. Vähän sama kuin asiakas sanoo että 10. setti kiitos ja jää ihmettelemään kun myyjä kysyy että millähän alapäällä? 10-38,-46,-48,-50,-52,-56,-58,-60 tulee ainakin näin ensimmäisenä mieleen vaihtoehdoista:) edit. Niin ja sitten vielä voidaan kysyä että laitetaanko punotulla g-kielellä? Tunteella päin vittua. | |
![]() 18.06.2009 13:03:42 | |
Landstr: Itsellä meni ainakin tästä nyt pointti aivan ohi. Niin se oli kai se "tyhmä kommentti" se, että Ahosen mamma hyvää hyvyyttään ryhtyi katsomaan josko olis normihinnasta halvempia kapuloita liikkeessä, ja, vanha kun jo on, ei ollut riittävän ripeä, vaan potentiaaliset asiakkaat kohteliaina miehinä liukenivat sanaakaan sanomatta paikalta seuraavaan kortteliin? Josta sitten ei myöskään sen halvempia kapuloita löytynyt?? Ei voi tietää.
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)