Aihe: Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 6
1 2 3 4 5105 106 107 108 109497 498 499 500 501
mpekkanen
31.03.2013 11:22:16
vilpor79: No mitä väliä sillä on? On tietty eri asia jos custom shoppi käyttää esim. parempia puita mutta kun näin ei aina ole. Tai ei se ainakaan sitä takaa. Jos nyt puhutaan maalauksista tai raudoista niin ainakin itselle ei sillä ole mitään lisäarvoa että ne on tehty jossain tietyssä shopissa. Tietty RR3 on muutenkin eri keppi kun custom shopin jaska mutta siis pointtina että ainakin mulle olisi ihan sama että kuka ne mikit on vaihtanut. Ei tuo nyt kumminkaan mitään salatiedettä ole. Aika usein nuo custom värkit eroaa "standardista" vaan värityksen ja osien osalta. Ei sinänsä laadun. Poikkeuksia tietty on ja ei ne pajat varmaan ihan paskimpia risujaan niihin lippulaivamalleihin käytä. Mutta jos nyt palataan tohon ilmoon mistä tämä haloo lähti, ni ei tota mun mielestä kovin paljon selkeemmin voi esittää että kyseessä on RR3 eikä custom shopin jaska

Mihinkähän perustat väittämän ettei Custom Shopin puut ole parempia laadultaan kuin jotkut muut stankkumallit/aasia osasto. Itsellä on ollut 5 Jacksonin Custom Shop kitaraa joihin on voinut päättää kaikki puut juuri sellaisiksi kun on halunnut ja myös kaulaprofiili on tehty ihan omien mieltymyksien mukaan. Myöskin 80-luvulla jolloin Jacksonit olivat kaikki custom shop kitaroita,niihin sai valita kaikki metalliosat ja mikita ja niiden sijoittelut ihan itse. Kitaraan sai valita myös otelautamerkit ja mahdolliset värit ja grafiikat jos sellaisia halusi. Jackson valmisti kitaran myös niinkin että se teki vaikka niin että lähetit sinne oman tallan jos sellaista ei heidän valikoimistaan löytynyt.
Kun olen jälkeen päin törmännyt näihin aasialaisiin ja jenkeissäkin tehtyihin perusmalleihin niin voin sanoa ,ettei samasta kitarasta ole missään tapaukssa kysymys. näihin uusiin ns.stankkumalleihin ei saa valita kaulaprofiilia,tallaa,puita,elektroniikkaa ja sen sijoittelua. Jacksonin paja on muutenkin nykyään paljon suurempi kuin silloin 80-luvulla jolloin siellä valmistettiin vain ja ainoastaan yksilöllisiä kitaroita.

Voisi sanoa että yleistyksesi on sama kun sanoisit ettei Ruokankaan kitaroissa ole mitään eroa Harley Bentoniin.
Itsehän sanot "aika usein nuo custom värkit eroaa "standardista"vaan värityksen ja osien osalta.ei sinänsä laadu"
JaaGeRMaisTeR
31.03.2013 11:29:35
Voiko olla että nuo custom shopin puut on sitä samaa tavaraa kun stankkulankkujen, mutta koska joku kaveri pakertaa ne ite, tarkkailee hän samalla ettei puut ole ihan sekundaa. Onhan hyvät puut helpompia työstettäviäkin :D näin ite toimisi jos olisin tuollanen kitarafirman päättäjä.
Näin on!
mpekkanen
31.03.2013 11:37:47
JaaGeRMaisTeR: Voiko olla että nuo custom shopin puut on sitä samaa tavaraa kun stankkulankkujen, mutta koska joku kaveri pakertaa ne ite, tarkkailee hän samalla ettei puut ole ihan sekundaa. Onhan hyvät puut helpompia työstettäviäkin :D näin ite toimisi jos olisin tuollanen kitarafirman päättäjä.

Ehkäpä nykyään on tilanne toinen kun Jackson tekee myös kitaroita joihin ei voi tehdä mitään customointeja. En kyllä ukso että ihan samoista puuosista on kuitenkaan kysymys,koska joskus näitä custom kitaroita sai ihan millaisesta puusta halusi. Custom shop puolella se toimii vielä tänäänkin ihan samalla lailla. Uskoisin kyllä että joka merkillä on kalliinmissa Custom kitaroissa paremmin valikoidut puut kuin niissä ihan normi rivi stankuissa. Se ei tarkoita sitä etteikö se ihan perusmallikin voisi olla hyvä kitara,mutta kovempi laadu tarkkuilu on varmasti Custom Shop malleissa.
Apaas
31.03.2013 11:43:28

"Turvonneet hintapyynnöt laitteista, vol 6"
WWW.UNHOPEDBAND.COM
JaaGeRMaisTeR
31.03.2013 11:44:07
mpekkanen: Ehkäpä nykyään on tilanne toinen kun Jackson tekee myös kitaroita joihin ei voi tehdä mitään customointeja. En kyllä ukso että ihan samoista puuosista on kuitenkaan kysymys,koska joskus näitä custom kitaroita sai ihan millaisesta puusta halusi. Custom shop puolella se toimii vielä tänäänkin ihan samalla lailla. Uskoisin kyllä että joka merkillä on kalliinmissa Custom kitaroissa paremmin valikoidut puut kuin niissä ihan normi rivi stankuissa. Se ei tarkoita sitä etteikö se ihan perusmallikin voisi olla hyvä kitara,mutta kovempi laadu tarkkuilu on varmasti Custom Shop malleissa.

Tottahan tuokin.. Toisaalta voidaan olla molemmat oikeassakin.. Miksi tilata samaa puuta eri sarjoissa kun voi tilata samaa settiä kaikki.. Tekijä tarkkailija laatua ja valitsee parhaat päältä.. Näin kyllä kun miettii niin erit tehtaat varmasti kyseessä joten taidat olla täysin oikeassa :)
Näin on!
the-Antero
31.03.2013 13:24:08

Jos pedaali on uutena kaupassa 119€ ja torilla käytettynä 95€ niin onko se turvonnut hinta pyyntö?
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
LaMotta
31.03.2013 13:34:49

the-Antero: Jos pedaali on uutena kaupassa 119€ ja torilla käytettynä 95€ niin onko se turvonnut hinta pyyntö?

No ei se turvoksissa ole, uuden hintaan verrattuna kylläkin ehkä hiukan yläkanttiin. Jos mukaan tulee takuu kuitteineen niin onko sillä silloin merkitystä?
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
the-Antero
31.03.2013 13:53:50

LaMotta: No ei se turvoksissa ole, uuden hintaan verrattuna kylläkin ehkä hiukan yläkanttiin. Jos mukaan tulee takuu kuitteineen niin onko sillä silloin merkitystä?

Näinpä mäkin aattelin :) tosin takuu uudelle jälleenmyydylle tuotteelle. Eikös siinä tarvita alkuperäinen ostaja mukaan jos tulee ongelmia tuotteelle?
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
jhlamm
31.03.2013 14:06:26 (muokattu 31.03.2013 14:07:48)
the-Antero: Näinpä mäkin aattelin :) tosin takuu uudelle jälleenmyydylle tuotteelle. Eikös siinä tarvita alkuperäinen ostaja mukaan jos tulee ongelmia tuotteelle?

Eikös se kuitti riitä ja tuote. Ainakin jos käteisellä maksanut joskus tavaraa niin ei siinä nimeä ole kyselty takuukuittiin. Tosin kai se riippuu lafkastaikin miten tuo on järjestetty.

Mielestäni turvonnut pyynti otsikon alle tulisi käsittää myyntihintaa korkeammat hinnat, jos kyseessä on uudenveroinen tuote. Jos tuote on käytetty, mutta hyväkuntoinen voipi siitä pyytää hieman alle täyden hinnan eikä se silti turvonnut ole. Ruoskat ja risat sitten erikseen...
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
vilpor79
31.03.2013 14:20:25
mpekkanen: Mihinkähän perustat väittämän ettei Custom Shopin puut ole parempia laadultaan kuin jotkut muut stankkumallit/aasia osasto. Itsellä on ollut 5 Jacksonin Custom Shop kitaraa joihin on voinut päättää kaikki puut juuri sellaisiksi kun on halunnut ja myös kaulaprofiili on tehty ihan omien mieltymyksien mukaan. Myöskin 80-luvulla jolloin Jacksonit olivat kaikki custom shop kitaroita,niihin sai valita kaikki metalliosat ja mikita ja niiden sijoittelut ihan itse. Kitaraan sai valita myös otelautamerkit ja mahdolliset värit ja grafiikat jos sellaisia halusi. Jackson valmisti kitaran myös niinkin että se teki vaikka niin että lähetit sinne oman tallan jos sellaista ei heidän valikoimistaan löytynyt.
Kun olen jälkeen päin törmännyt näihin aasialaisiin ja jenkeissäkin tehtyihin perusmalleihin niin voin sanoa ,ettei samasta kitarasta ole missään tapaukssa kysymys. näihin uusiin ns.stankkumalleihin ei saa valita kaulaprofiilia,tallaa,puita,elektroniikkaa ja sen sijoittelua. Jacksonin paja on muutenkin nykyään paljon suurempi kuin silloin 80-luvulla jolloin siellä valmistettiin vain ja ainoastaan yksilöllisiä kitaroita.

Voisi sanoa että yleistyksesi on sama kun sanoisit ettei Ruokankaan kitaroissa ole mitään eroa Harley Bentoniin.
Itsehän sanot "aika usein nuo custom värkit eroaa "standardista"vaan värityksen ja osien osalta.ei sinänsä laadu"

Mitä tarkoitat Puiden valitsemisella? Kävitkö itse koputtelemassa että mikä poppeli soi parhaiten? Veikkaanpa, että aika usein custom shopin mahonki on ihan sitä samaa mahonkia mitä valmistaja käyttää myös stankkumalleihinsa. Yksikään noista luettelemistasi asioista ei ole sellainen mitä ei voisi tehdä ihan itsekin. pointtini se että miksi toisen henkilön kitaralle tekemä työ on customointia ja toisen ei? Eikö sekin ole ihan yhtä paljon tehty omien mieltymyksien mukaan jos joku on modannut kitaransa itse? Et voi joo tehtaalta tilata standardeihin mainitsemiasi asioita mutta voit kyllä tehdä ne siihen itse, eikö? Pienellä sisälukutaidolla olisit varmaan huomannut että että verrannut mielestäni missään kirjoituksessa custom shoppeja mihinkään aasiaosastoon tai sanonut että aina näin on. Tuota Ruokangas/Benton vertailua en ymmärtänyt lainkaan joten turha kai tohon mitään vastata. Siinä olen kyllä samaa mieltä että näkemykseni custom shopeista ei perustu mihinkään muuhun kuin omiin kokemuksiin. Itse en ainakaan osaa sanoa onko esim. Fenderin custom shoppien stratot parempaa puuta kuin vaikkapa 60-lukulaisten stankkujen. Enkä myöskään erota Gibson Les Paul Customin kaikkien mallien muita eroja stankkuihin kuin nimenomaan osat ja värit.
JaaGeRMaisTeR
31.03.2013 14:40:33
Vilporille plussa tuosta jo toisen lauseen kohdalla.. Hieman rupes naurattaan, että joku käy koputteleen poppelit läpi :D
Näin on!
vilpor79
31.03.2013 14:49:50
mpekkanen: Mihinkähän perustat väittämän ettei Custom Shopin puut ole parempia laadultaan kuin jotkut muut stankkumallit/aasia osasto. Itsellä on ollut 5 Jacksonin Custom Shop kitaraa joihin on voinut päättää kaikki puut juuri sellaisiksi kun on halunnut ja myös kaulaprofiili on tehty ihan omien mieltymyksien mukaan. Myöskin 80-luvulla jolloin Jacksonit olivat kaikki custom shop kitaroita,niihin sai valita kaikki metalliosat ja mikita ja niiden sijoittelut ihan itse. Kitaraan sai valita myös otelautamerkit ja mahdolliset värit ja grafiikat jos sellaisia halusi. Jackson valmisti kitaran myös niinkin että se teki vaikka niin että lähetit sinne oman tallan jos sellaista ei heidän valikoimistaan löytynyt.

Tuo Ruokangas vs. Benton olisi siinä tapauksessa sama asia kuin se mitä sanoin, jos Ruokangas valmistaisi Harley Benton custom shop kitaroita. Kyseisten tehtaiden laatueroista en sinänsä osaa sanoa mitään kun en ole yhtään bentonia omistanut, Ruokankaita kylläkin. Ymmärtääkseni Ruokankaalta ei ole edes mahdollista valita vaneria valmistusmateriaaliksi enkä tiedä minkä verran he tekevät runko ja kaula malleja Bentonin spekseillä muutenkaan.

Toinen asia mitä en ihan ymmärrä tossa sun hommassa on se että miten ihmeessä custom shop yleensä liittyy tähän. Vai oliko tossa Jaska ilmotuksessa yleensäkään missään vaiheessa mainittu että kyseessä olisi custom shop kitara. Siinä ilmoituksessa minkä mä luin luki ainakin silloin custom RR3. Jacksonin Custom shoppia yhtään tuntematta vaikea uskoa että olisivat missään vaiheessa myyneet kitaroitaan tollasella nimellä. Jos nyt joku oikeasti on niin toope että luulee ton ilmotuksen perusteella ostavansa custom shop kitaran niin ehkä hän on sen ansainnut. Voi olla että sinä voit tuosta ilmoituksesta sen käsityksen saada mutta väittäisin että suurin osa tämän palstan lukijoista ei.
ReBeat
31.03.2013 14:58:59

custom on melkein niinku customer eli asiakas. Eli custom on "asiakkaalle tehty". Jos joku nysvää kotonaan omasta kitarastaan itse itselleen jotain erikoisväännöstä, niin ei se ole mikään asiakkaalle tehty. Modattu se on.
mpekkanen
31.03.2013 14:59:51
JaaGeRMaisTeR: Vilporille plussa tuosta jo toisen lauseen kohdalla.. Hieman rupes naurattaan, että joku käy koputteleen poppelit läpi :D

Joo,hauska mies tuntuu olevan. Edelleenkin hän vertaa näitä 80-luvulla ostamiani Custom kitaroiden puita joihinkin stankku malleihin. Silloin ei ollut mitään stankkumalleja.
En tiedä mitä esim. Ruokangas joka antaa työlleen 20 vuoden takuun sanoisi ideasta että ostaja tulisi valitsemaaan ne puut sieltä varastosta,olisikohan takuu edelleen sama 20 vuotta? Kaverihan ei esim. Gibsoneiden kohdalla huomannut puissa mitään eroa.
Kyllä itse ainakin luottaisin soitinrakentajaan näissä puuosien valinnoissa ja niiden työstössä jos puhutaan edelleen näistä Custom kitaroista.
Jos osaa itse valita hyvät puut ja tehdä kitaran muutenkin niin silloin varmaan kannattaa tehdä se kitara ihan itse. Sitä voi sitten vertailla vaikka Jacksonin Custom Shop tai Ruokankaan tekemiin ,että onko niissä muuta eroa kuin ehkä viimeistelyssä.
mpekkanen
31.03.2013 15:11:54
Vilpor79

Olisi tosiaan mukava nähdä näitä Ruokankaan sinulle tekemiä kitaroita.

Sitähän voisit Ruokankaalta kysyä minkä verran he tekevät kitaroita Harley Bentonin pekseillä :)
Olisi kyllä hauska nähdä ruokankaan ilme jos hänelle veisi Harley bentonin ja pyytäisi häntä rakentamaan samanlaisen :)
Kävitkö muuten itse valikoimassa ne puut kitaroihisi ja päädyitte yhdessä samoihin ratkaisuihin?
mpekkanen
31.03.2013 15:13:15
ReBeat: custom on melkein niinku customer eli asiakas. Eli custom on "asiakkaalle tehty". Jos joku nysvää kotonaan omasta kitarastaan itse itselleen jotain erikoisväännöstä, niin ei se ole mikään asiakkaalle tehty. Modattu se on.

Asia on juuri näin.Piste ja plussa.
vilpor79
31.03.2013 15:36:33 (muokattu 31.03.2013 15:42:54)
mpekkanen: Joo,hauska mies tuntuu olevan. Edelleenkin hän vertaa näitä 80-luvulla ostamiani Custom kitaroiden puita joihinkin stankku malleihin. Silloin ei ollut mitään stankkumalleja.
En tiedä mitä esim. Ruokangas joka antaa työlleen 20 vuoden takuun sanoisi ideasta että ostaja tulisi valitsemaaan ne puut sieltä varastosta,olisikohan takuu edelleen sama 20 vuotta? Kaverihan ei esim. Gibsoneiden kohdalla huomannut puissa mitään eroa.
Kyllä itse ainakin luottaisin soitinrakentajaan näissä puuosien valinnoissa ja niiden työstössä jos puhutaan edelleen näistä Custom kitaroista.
Jos osaa itse valita hyvät puut ja tehdä kitaran muutenkin niin silloin varmaan kannattaa tehdä se kitara ihan itse. Sitä voi sitten vertailla vaikka Jacksonin Custom Shop tai Ruokankaan tekemiin ,että onko niissä muuta eroa kuin ehkä viimeistelyssä.

Ja edelleenkään minä en vertaa sinun ostamiasi puita yhtään mihinkään. En stankkumalleihin, en tohon RR3:een enkä mihinkään muuhunkaan.

Mitä tulee noihin puiden valitsemiseen, jos puiden valitsemisella tarkoitat puulajia niin mihin itse perustat sen että puut ovat eri nipusta kuin saman tehtaan standard mallien?

Se että ei huomaa jonkun Gibson Les Paul Customin puiden eroa Gibson Les Paul standardin välillä ei välttämättä tarkoita sitä ettei huomasi puiden laatueroa esim. kahden Les Paul Standardin välillä.
vilpor79
31.03.2013 15:37:34 (muokattu 31.03.2013 15:42:11)
mpekkanen: Vilpor79

Olisi tosiaan mukava nähdä näitä Ruokankaan sinulle tekemiä kitaroita.

Sitähän voisit Ruokankaalta kysyä minkä verran he tekevät kitaroita Harley Bentonin pekseillä :)
Olisi kyllä hauska nähdä ruokankaan ilme jos hänelle veisi Harley bentonin ja pyytäisi häntä rakentamaan samanlaisen :)
Kävitkö muuten itse valikoimassa ne puut kitaroihisi ja päädyitte yhdessä samoihin ratkaisuihin?

Niin sinähän sitä Ruokangasta bentoneihin vertasit

Tai oikeestaan väitit mun verranneen. En ole teettänyt itselle yhtään. Ostellut vaan muille teetettyjä
vilpor79
31.03.2013 15:54:50 (muokattu 31.03.2013 15:56:33)
ReBeat: custom on melkein niinku customer eli asiakas. Eli custom on "asiakkaalle tehty". Jos joku nysvää kotonaan omasta kitarastaan itse itselleen jotain erikoisväännöstä, niin ei se ole mikään asiakkaalle tehty. Modattu se on.

Ainakin esim. Gibson ja Fender käyttävät tuotteistaan Custom sanaa ilman että niitä on mitenkään erityisemmin millekään asiakkaalle tehty

Eli ilmeisesti niillä on lupa käyttää tuota sanaa muttei kellään muulla vai?
mpekkanen
31.03.2013 16:02:02
Vilpor79

Tässä on puhuttu nyt sivutolkulla kitarasta joka myynti-ilmoituksessa myytiin Custom Jackson.
Ilmoituksesta kävi kyllä ilmi ,että kitara on mallia rr3 ja se on itse "customoitu".
Aika monelle Custom jackson tarkoittaa aikaa jolloin ne kaikki oli Custom Shop kitaroita tai ,että se on uudempi mutta Custom Shop.
Minä olen puhunut koko ajan näistä 80-luvun Jacksoneista,jotka olivat kaikki Custom shop kitaroita josta itsellänni on kokemusta. Näiden kitaroiden puita ei edelleenkään silloin otettu mistään stankkupinosta kun Jackson ei valmistanut muita malleja kuin Custom Shop kitaroita. Kuinka monesti tämä sama asia pitää toistaa. Varmasti on jokaisella kitaranrakentajalla on puita joista valitaan ne soitinpuut. Ruokangas kertoi äskettäin että hänellä ebonyn hukkaprosentti oli yli puolet muistaakseni. Hän myös arvioi ,että tulevaisuudessa voi käydä niin ettei ole enää tarpeeksi laadukasta puuta että koko ebonyä voitaisiin laittaa enää mihinkään.

LAITAN VIELÄ UUDESTAAN 80-LUVULLA KAIKKI JACKSONIT OLIVAT CUSTOM SHOP KITAROITA JA NIIDEN PUITA EI VALITTU MISTÄÄN STANKKUPINOSTA,KUN JACKSON EI SILLOIN VALMISTANUT MITÄÄN STANKKUJA.

MYÖSKÄÄN NYKYÄÄN EI VARMASTI MIKÄÄN YHTIÖ MYY SAMALLA LAADULLA OLEVIA KITAROITA PARILLA SADALLA JA USEAMMALLA TUHANNELLA. KITAROIDEN RAKENTAMINEN ON BISNESTÄ JA JOS JOKU RAKENTAA IHAN PASKAA TUHANSILLA EUROILLA NIIN OMAA OKSAANSA SIINÄ SILLOIN SAHAA.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)