Aihe: Fractal audio - Axe-FX
1 2 3 4 5102 103 104 105 106122 123 124 125 126
Seba
09.02.2011 16:24:19

Paperilla sama ehkä. Korvalla ei.
Kumpi kenellekin tärkeämpää sitten.

Eihän papereilla kaiutinkaan soundaa hyvältä jos elementit on vierekkäin, eikä paperilla vaikka 4x10 bassokaappi 1x15 lisäkaapilla soi hyvin ilman jakosuodinta.
Paperilla. Eikä mittareilla.
Korvilla kuunneltuna toimii kuitenkin hyvin ollen suosituimpia setuppeja.

Itse tykkään korvilla kuunnella.
/c c:n
Vladi
09.02.2011 16:32:43
Mikko L: http://download238.mediafire.com/od … 4apyp75hc1165qk/axe_jplive_erot.JPG

Tuosta tuo kuvaero. Ainoa ero taajuusmielessä on tuolla aivan ylätaajuuksissa, joka on suht tähtitieteellisen tarkkaa taajuusaluetta. Kumminkin tulee ottaa huomioon että nuo on snapshotteja jostain sattumanvaraisesta kohdasta nuita riffejä eli jos oisin ottanut millisekunnin myöhemmin niin kuva olisi kovin erilainen. Tässä tulisi siis seurata tuota ylintä keltaista viivaa joka kertoo sen maksimitaajuuden ja pysyy eniten vakaana.

http://soundcloud.com/clark-kent-job/mikko-l-jp-live-08

Tuossa on nyt monona tuo mun kitara ja perään stereona se petruccin livesoundi. Eli tuosta on lähtenyt nyt se ärsyttävä yläpää pois mikä oli aiemmin siinä soundissa. En usko että juuri kukaan pystyy käyttään mielikuvitusta erittelemään että "miltä tämä kuulostaisi stereona" tai "miltä tämä kuulostaisi monona", joten jälleen tämä ei kuulosta 100% samalta. MUTTA! Jos teillä on kuulokkeet niin ottakaa toinen kuuloke pois korvalta ja kuunnelkaa sitä eroa sitten. Siinä huomaa kyllä että JP:llä ei ole 100% pannaus left ja right vaan ehkä 80& tai 75%. Eli sieltäkin kuulee sen phaser-efektin.

Tarkoitus ei ollut mennä näin tähtitieteelliseksi tässä asiassa, mutta haluan että kaikki ymmärtää miksi tämä kuulostaa siltä kuin se kuulostaa. :)

Aletaan tosiaan menemään jo todella millintarkkaan viilaukseen :D

Kiitos vaivannäöstä, tää on sangen mielenkiintoista vertailla näitä ihan grafiikan kanssa. Ton kuvan perusteella Axe:ssa on 1-1.5khz kohdalla jonkun verran pudotusta livevetoon verrattuna. Eikös ihmiskorva ole juuri jossain 1-3khz kohdalla herkimmillään(puheen taajuus about), joten se saattaa olla se juttu, mikä korostuu.

Tossa dry-pätkässä ero ei oo kieltämättä ihan yhtä selvä enää, mutta kyllä se silti kuuluu. Se nyt taas on ihan eri debatin aihe, että onko moisella erolla kuinka paljon merkitystä käytännössä. :)
Mikko L
09.02.2011 16:45:38

Sehän tässä onkin ongelmana kun me ei päästä kuulemaan monona tuota Petruccin soundina eikä me voida toistaa tuota sen delay-kikkaa. Emme siis voi todeta yksinkertaisesti: "tämä on paskempi kuin tämä" jos me ei kuulla näitä clippejä samassa ympäristössä. Minulla ei ole mitään todistetta että tämä toimisi samallain tuon delaykikan avulla, mutta meillä ei ole myöskään mitään todistetta että se ei toimisi samallain tuon delaykikan avulla.

Korvilla kuuntelu on kaikista tärkeintä ja se on parasta että omiin korviin voi luottaa. Korvilla kuunteluun liittyy vain se että jokainen pitää omia korviaan täydellisenä. Samallain kuin näkötestissä yritetään arvailla niitä viimeisimpiä E:n suuntauksia vaikka itselle olisi kuinka selvää että niitä ei näe kovin tarkasti.

Kuulen tätä että "mun korviin kuulostaa paremmalta" -settiä ihan bändikavereiltakin paljon ja mun rehellinen mielipide on että jos ainoa paikka missä (heistä yksi) "hän" kuuntelee omaa soundiaan on tulpat päässä treeniksellä tai kuuntelemalla vain yhdenlaista musiikkigerneä esim. thrashiä niin korvat eivät ole "koulutetut". Myöskään jos ei ole eläissään miksannut yhtään kappaletta... tai sanotaan ettei ole ainakin vuoden mittaista kokemusta miksaamisesta, niin ei ole juuri mitään käsitystä mikä toimii ja mikä ei. Miten erilaiset compressorit antaa toisillensa tilaa mixissä ja minkä takia esim. bassoon ei laitetakkaan kovin paljon alapäätä mixissä jne. jne. Kuitenkaan en tykkää loukata näitä bändikavereita joten vastaan aina: "okei, sitä voidaan kokeilla".

Sitten vielä mun kokemus näistä vertailuklipeistä varsinkin Axe:n kanssa oon törmännyt siihen että skeptikot kehuu AINA (siis 100% aina) sitä clippiä mitä väitän originaaliksi. Tässä se huvittava puoli juuri on koska mä en ole aina ollut täysin rehellinen. Tuo pari sivun takainen ei ole ensimmäinen kerta nimittäin. Tästä saan erittäin paljon mielihyvää että skeptikot joiden suusta tulee tällaista settiä: "en ole ikinä kuullut axesta yhtään vakuuttavaa clippiä, kuulostaa aina digitaaliselta", tuleekin sitten väite että Axe on parempi "heidän korvaan". :) Psykologista myös. Eli... hyviin korviin kuuluu myös rehellisyys. Eli pitäisi osata luottaa juuri siihen mitä kuulee ilman että luetaan tekstistä "kumman pitäisi kuulostaa paremmalta tukemaan minun mielipidettä tästä asiasta".

Tämä tosin on off-topic. Ennenkuin teistä joku nämä sanat vääntää minua vastaan niin, en ole sanonut että minun korvani ovat muiden korvia paremmat ja olen vain sanonut omia mielipiteitäni. En myöskään ohjaa näitä väitteitä kenenkään nimeen täällä m.netissä. Ne tyypit ei onneksi enää pyöri täällä.

Kyllä varmasti jokainen huomaa että nuo clipit kuulostaa eriltä keskenään, mutta jos on hyvät korvat niin ymmärtää mistä se johtuu.
Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen.
Mikko L
09.02.2011 16:46:29

Vladi: Se nyt taas on ihan eri debatin aihe, että onko moisella erolla kuinka paljon merkitystä käytännössä. :)

Tämäpä nimenomaan! :)
Seba
09.02.2011 17:22:06

Juu en tuossa viestissä kyllä tarkoittanutkaan dumata digitaalisesti tehtyjä soundeja tai axea enkä mitään muutakaan.

Lähinnä se oli pointti että sillä ei ole mitään väliä mulle miten soundit menee paperilla, vaikka näyttäisi samalta, mutta ei kuulosta samalta.

Mulle on ihan sama miten soundi on tehty jos se kuulostaa hyvältä.
Vaikka tässä nyt mallintavasta onkin kyse, ja vähän siitä että niissä on eroja alkuperäisen laitteen soundiin, niin se on ehkä se isompi asia että onko se just siinä vai vaan aika lähellä.
Jos ero on korvin kuultava, niin eihän se silloin ole huippuhyvin mallinnettu.

Soundi voi silti olla hyvä, tai vaikka parempi, mutta jos ei ole sama niin se lasketaan :)

Hyvältä noi mun korvaan kuulostaa kaikki, ja sen tarkemmin jaksa niitä edes analysoida kun mulle on ihan sama onko se kopioitu soundi vai aito, silloin kun kuuntelen.

Muutenkin vahvistimesta saa yleensä enemmän kuin sen yhden soundin kaivettua.
Silloin kun soitan, sillä alkaa olla väliä mistä se ääni tulee, kun fiilis on parempi kun siinä tuuttaa rantasauna ja kiuas, kuin miniläppäri.

Itselle enemmän tunnepuolen asia.

Huvittavaa vaan kun kamala puolustelu vääntö ja munat huurussa todistelu siitä että miksi laite on niin vitun hyvä.

Kiva tietenkin että jotkut jaksaa vääntää klippejä ja nappeja, mutta aika fanaattinen kuva vaan jää tuosta.

Mulle riittää omissa kamoissa että itse tykkään.
Ihan kiva jos loppubändi pitää soundeista.
Ei mulla ole tarvetta perustella tai todistella muille mitään miksi ne on parasta shittiä maan päällä.
Joillekin mun unelmasoundi on varmasti jotain ihan kamalaa, eikä siinä sen kummempaa.
Mielipiteitä on monia.

Vahvistinpuristeja on ihan yhtä lailla kun näemmä digipuristeja jotka tyytyy silti vaan kopioimaan hyvien laitteiden soundit.

Milloin tulee ensimmäinen omaperäinen digivahvistin jota putkikonevalmistajat alkavat yrittää kopioimaan?

:)
Mikko L
09.02.2011 17:42:26

Heh. Sori tästä meikän asenteesta. On vaan ollut ketjussa sellasia tyyppejä että mä meen suoraa aika vittumaiselle kannalle. :)
aristoteles666
09.02.2011 18:22:26

Seba:Huvittavaa vaan kun kamala puolustelu vääntö ja munat huurussa todistelu siitä että miksi laite on niin vitun hyvä.
:)

vielä huvittavampaa että ihmiset jotka ei ole muuta kuin kuulleet joitain klippejä on teilannut kyseisen laitteen näillä sivuilla.

ja ovat saattaneet teilata oikeasti sen putkivehkeen, eikä axea.
pekurides
09.02.2011 18:22:32

Mikko L: Sehän tässä onkin ongelmana kun me ei päästä kuulemaan monona tuota Petruccin soundia...

Mikset tuplaa niitä omia raitojasi?
They see me rollin, they hatin.
Seba
09.02.2011 18:27:12

aristoteles666: vielä huvittavampaa että ihmiset jotka ei ole muuta kuin kuulleet joitain klippejä on teilannut kyseisen laitteen näillä sivuilla.

ja ovat saattaneet teilata oikeasti sen putkivehkeen, eikä axea.

Huvittavaa sekin kyllä.
Mielikuvadumareitakin on aina jotka ei edes kuuntele vaan digi on kuulematta paskaa.
hevikukko
09.02.2011 21:22:14
http://dl.dropbox.com/u/2993774/testi%20mk4.mp3

Vertailuksi ehta MKIV ja kämänen mikki jolla vetäsin =)
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
Mikko L
10.02.2011 03:09:14

Huonetta on tuossa aidossa Mark IV -clipissä. Asia jota on suht mahdoton mallintaa. :D Hyvä soundi on kyllä. Ja kyllähän munkin asenne on että "oikea vahvistin" on aina "oikeassa" ja mallintava yrittää päästä mahdollisimman lähelle sitä. Ja jos mulla ois roudaajat ja rahaa pitää kaikki haluamani vahvistimet niin varmasti valitsisin ne yli Axe-Fx:n mutta tilanne on se että omalla selällä kannetaan ja soundin saa niin lähelle että mua ei enää kiinnosta onko se oikea vai mallinnos. Tässä tapauksessa siis on helpompi elää Axen kanssa. :)
Norppa78
10.02.2011 08:45:12
Mikko L: Petrucci-faneille: http://forum.fractalaudio.com/threa … Experiment-Live-2008-GUITAR-PATCH!!

On tuo kyllä niin lähellä alkuperäistä että menis ihan täydestä.

Pari kuukautta pitäisi vielä venailla että pääsee itse testaamaan..
Jo viime kesästä saakka pitänyt pistää tilaukseen ja sitten kun lopulta saa päätöksen aikaiseksi niin = Sold Out! :(
Janne28
10.02.2011 09:34:00
Joo kyllä tuo on mun mielestä ainakin todella lähellä alkuperäistä ja soundiin vaikuttaa kuitenkin myös kitara, kielet, soittaja ym.. täytyy sanoa että hämmästyttävän lähellä on!
marviner
10.02.2011 10:10:32
Norppa78:
Pari kuukautta pitäisi vielä venailla että pääsee itse testaamaan..
Jo viime kesästä saakka pitänyt pistää tilaukseen ja sitten kun lopulta saa päätöksen aikaiseksi niin = Sold Out! :(

Sama juttu. Maaliskuun loppupuolelle menee kuulemma, ennekuin saavat toimitettua. Jenkeille toimitusajat ovat tyyliin pari päivää, kun täällä kestää sen pari kuukautta. Joka päivä tulee vahdattua kaikki mahdolliset youbookit sun muut, että olisko uusia demoja tai arvosteluja ilmaantunut. Ja sehän se helpottaa venaamisen tuskaa joo :)
penatuna
10.02.2011 11:10:25
Tuo sun oli parempi kuin alkuperäinen mun korvaan. Alkuperäisessä efekti lähinnä häiritsi. Tosin rokkikukon klippi oli musta avoimemman kuuloinen kuin kumpikaan noista. Sun tarkoitus olikin kyllä vaan saada mahdollisimman lähelle tuo livesoundi...
marviner
10.02.2011 11:47:51
Mark Day:ltä uusi axe-video:

http://www.youtube.com/watch?v=l85vDAJo0ZQ
Snapo
10.02.2011 12:09:05
marviner: Mark Day:ltä uusi axe-video:

http://www.youtube.com/watch?v=l85vDAJo0ZQ

Tuo tahtoo käyttää gainia ihan vitusti liikaa jokaisessa videossaan. Päälle kun lätkäsee chorukset ja stereodilsat ja kaikki nii se meniki sit siinä..
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
hevikukko
10.02.2011 12:21:20
Tuo Axe -FX on ehdottomasti mun valinta jos pitää hommata kevyempää vermettä roudattavaksi. On niin hienoja soundeja kyllä, että oksat pois. Mitä tulee mun tekemään pikaclippiin, en tiedä enää onko avoin vai ei. On tullut niin kauan nyt apinoitua tuota ns. livesoundia että Im Done with it ;D

Aito tai ei, näillä kaikilla linkitetyillä soundeilla on varmasti mukava soittaa!
Mikä Boogie? ... No Mesa Boogie tietenkin! Hahahaa
joukov
10.02.2011 12:33:22
Snapo: Tuo tahtoo käyttää gainia ihan vitusti liikaa jokaisessa videossaan. Päälle kun lätkäsee chorukset ja stereodilsat ja kaikki nii se meniki sit siinä..

Liikaa ehkä sinun makuusi vai luuletko, että tyyppi ajattelee:"... tuossa on sopiva määrä gainia ja lisään kuitenkin sitä ärsyttääkseni Snapoa..."?
Vice President of KISS Army Finland
Grugi
10.02.2011 12:43:55
Ihan vaan sellanen että mahtaisko löytyä vertailua Eleven Rackin kanssa. Siis ääninäytteiden kera.
SDMF
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)