Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 5101 102 103 104 105347 348 349 350 351
edenbeast
09.12.2014 13:17:08
Laulava Kylätohtori: Eiköhän se varmuus ole siinä, että sama kuva löytyy ulkomaisilta sivuilta. Tai ainakin sitä on varsin hankala selittää uskottavasti...

e. siis varmuus kusetuksesta, nimien laitosta en ota kantaa...

Tai sitten suomalaisen myyjän kuva on napattu ulkomaiseen huijausilmoitukseen? Tai myyjä myy tuotettaan myös ulkomaalaisella sivustolla? Onhan noita mahdollisuuksia monia, toki ensimmäisenä silti tulee mieleen kusetus :)
Moyhiss
09.12.2014 13:17:11

passe: Name dropping:in kanssa olisi varmaan tahdikasta ventata ainakin sen verran, että on olemassa asiasta jonkinlainen varmuus.

Juu tottahan tuo vaikka onkin aika selvä koijjaus. Otin väliaikasesti pois ja pistän takas jonkun ajan päästä.
Laulava Kylätohtori
09.12.2014 13:26:18
edenbeast: Tai sitten suomalaisen myyjän kuva on napattu ulkomaiseen huijausilmoitukseen? Tai myyjä myy tuotettaan myös ulkomaalaisella sivustolla? Onhan noita mahdollisuuksia monia, toki ensimmäisenä silti tulee mieleen kusetus :)

Teoreettisesti joo, mutta eiköhän se aika helposti kuvan kontekstista selviä, että kuka pölli ja keneltä. Ja ulkomaan myyntisivuilla pitäisi tietysti olla saman myyjän nimi jne...

Tottahan se, että nimien piston kanssa kannattaa olla varovainen. Varsinkin, kun usein ovat keksittyjä nimiä, niin nimen oikea haltija voi joutua syyttömänä hankaluuksiin...
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Moyhiss
09.12.2014 13:30:12

Laulava Kylätohtori: Teoreettisesti joo, mutta eiköhän se aika helposti kuvan kontekstista selviä, että kuka pölli ja keneltä. Ja ulkomaan myyntisivuilla pitäisi tietysti olla saman myyjän nimi jne...

Tottahan se, että nimien piston kanssa kannattaa olla varovainen. Varsinkin, kun usein ovat keksittyjä nimiä, niin nimen oikea haltija voi joutua syyttömänä hankaluuksiin...

Tosiaan sivu miltä kuva löyty sisälsi identtisellä ympäristöllä myös muita focusriten äänikortteja. Näin jälkikäteen mietittynä voisin kyllä nimet jättää julkaisematta ettei nyt sen takia mitään uusia ongelmia tule.
kimurantti1
10.12.2014 20:18:40
Nyt tuli mulle vastaan uusi huijari. Laitoin eilen ostoilmoituksen kaiuttimista ja tänään tuli viestiä. Google ei löydä nimen tai sähköpostiosoitteen perusteella mitään eikä myöskään numerotiedustelu tai Facebook. Hinta halvahko ja lähetetyt kuvat ebaysta napattu. Kuinka yllättäen kaiuttimet on 500km päässä Oulussa. Kuinka yllättäen mulla onkin pe-la keikat Oulussa, siis oikeasti ja sanoin tulevani hakemaan, siihen loppui yhteydenpito. Käyttää nimeä Seppo Kalanti ja sähköpostiosoite on seppokalanti@suomi24.fi

Se mikä tässä pisti silmään on, että tyyppi osasi kertoa vähän nippelitietoa kaiuttimista ja hinta oli halvahko mutta kuitenkin about haitarissa, niin että hätäisempi ostaja olisi saattanut mennä vipuun. Nää on monelle itsestäänselvyyksiä, mutta tässä vielä muistilista jonka avulla ei tule huijatuksi:

1) Löytyyko nimi, puhelinnumero tai sähköpostiosoite Googlella tai jollain numerotiedostelulla?
2) Onko mnet profiilissa jotain infoa, onko nimimerkki aktiivinen foorumilla (haku) tai löytyykö myyjä Facebookista?
3) Onko kuvat otettu Googlen kuvahaulla / netistä?
4) Onko hinta epäilyttävän halpa ja osaako myyjä kertoa tavarasta jotain nippelitietoa?
5) Jos em. kohdat soittaa hälytyskelloja, niin suostuuko myyjä noutoon tai postiennakkoon niin, että lähetyksen voi tarkistaa ennen maksamista?

Olkaa tarkkana!
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
Juhani_t
10.12.2014 21:12:10
kimurantti1: Nyt tuli mulle vastaan uusi huijari. Laitoin eilen ostoilmoituksen kaiuttimista ja tänään tuli viestiä...

...ja sanoin tulevani hakemaan, siihen loppui yhteydenpito.

No en heti menis sanomaan että on huijari jos hetkeksi poistuu koneen ääreltä.
"Mikä midi? Levysoitinliitinhän tämä on."
Moyhiss
10.12.2014 21:16:38

kimurantti1: Nyt tuli mulle vastaan uusi huijari.

Joo mullekkin samainen tyyppi tuli kauppaamaan äänikorttia.
kimurantti1
10.12.2014 21:16:39 (muokattu 10.12.2014 21:20:41)
Juhani_t: No en heti menis sanomaan että on huijari jos hetkeksi poistuu koneen ääreltä.

En toki väittänyt, että toi asia yksinään tekisi kenestäkään huijaria. Aiempiin viesteihin vastaukset tuli minuuteissa, noutoa ehdotettuani ei ole mitään kuulunut. Pidätetään kuitenkin hengitystä, jos tapaus saisikin yllättävän käänteen. ;-)
Piecemaker // "Practice cures most tone issues." -John Suhr
Snapo
10.12.2014 21:22:20 (muokattu 10.12.2014 21:24:25)
kimurantti1: Nyt tuli mulle vastaan uusi huijari. Laitoin eilen ostoilmoituksen kaiuttimista ja tänään tuli viestiä. Google ei löydä nimen tai sähköpostiosoitteen perusteella mitään eikä myöskään numerotiedustelu tai Facebook. Hinta halvahko ja lähetetyt kuvat ebaysta napattu. Kuinka yllättäen kaiuttimet on 500km päässä Oulussa. Kuinka yllättäen mulla onkin pe-la keikat Oulussa, siis oikeasti ja sanoin tulevani hakemaan, siihen loppui yhteydenpito. Käyttää nimeä Seppo Kalanti ja sähköpostiosoite on seppokalanti@suomi24.fi

Se mikä tässä pisti silmään on, että tyyppi osasi kertoa vähän nippelitietoa kaiuttimista ja hinta oli halvahko mutta kuitenkin about haitarissa, niin että hätäisempi ostaja olisi saattanut mennä vipuun. Nää on monelle itsestäänselvyyksiä, mutta tässä vielä muistilista jonka avulla ei tule huijatuksi:

1) Löytyyko nimi, puhelinnumero tai sähköpostiosoite Googlella tai jollain numerotiedostelulla?
2) Onko mnet profiilissa jotain infoa, onko nimimerkki aktiivinen foorumilla (haku) tai löytyykö myyjä Facebookista?
3) Onko kuvat otettu Googlen kuvahaulla / netistä?
4) Onko hinta epäilyttävän halpa ja osaako myyjä kertoa tavarasta jotain nippelitietoa?
5) Jos em. kohdat soittaa hälytyskelloja, niin suostuuko myyjä noutoon tai postiennakkoon niin, että lähetyksen voi tarkistaa ennen maksamista?

Olkaa tarkkana!

Itse kävin kyseisen hemmon kanssa kauppaa. Ostin Behkun Truth-sarjan kaiuttimet ja vaikutti tosi asialliselta kaverilta ja vastasi sähköposteihin nopeasti. Siirsin rahat tilille ja hän antoi jonkun postin lähetyskoodin mikä ei ainakaan vielä toimi. "Sanoivat eilen että siinä menee hetki ennein kuin koodi alkaa toimia.
heillä kuulemma ruuhkaa joulun alla järjestelmässä ja siksi viiveitä."

Kysyin häneltä onko referenssiä aiemmista kaupoista, vaikutti vähän heikolta niin pyysin täydelliset yhteystiedot jotka sainkin. Eri asia on kuinka paikkaansapitäviä nää on, kukapa näitä tarkistaa ennen kuin on tosi kyseessä.

Kertokaa toki muut kokemuksia mikäli on tuttu nimi. Voin koittaa huomenna pirauttaa antamaansa puhelinnumeroon.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Moyhiss
10.12.2014 21:38:27

Snapo: Kertokaa toki muut kokemuksia mikäli on tuttu nimi. Voin koittaa huomenna pirauttaa antamaansa puhelinnumeroon.

Ai hemmetti. Eli tosiaan kyseinen jäbä tuli kauppaamaan mulle Focusriten 18i20 kun oli siitä osto-ilmoitus torilla. Kertoi että kyseinen äänikortti löytyy häneltä ja että asuu Rovaniemellä mikä on tietenkin toisella puolella maata missä itse asun. Sille meni mun tarjous läpi ja sanoi että voi vaikka samana päivänä postittaa kun rahat tilillä. Sitten kysyin kuvaa jonka pistin googlen hakuun ja samainen kuva löytyi ulkomaiselta sivulta joka sisälsi myös muita kuvia Focusriten äänikorteista samalla ympäristöllä. Kysyin sitten lisätietoja, puhelinnumeroa ja kuvaa äänikortista että näyttää sille peukkua :D Sen jälkeen ei ole tuosta kuulunut ja tiedän kyllä nyt että aivan selvä huijari.
toivase
10.12.2014 21:44:07
Moyhiss: Ai hemmetti. Eli tosiaan kyseinen jäbä tuli kauppaamaan mulle Focusriten 18i20 kun oli siitä osto-ilmoitus torilla. Kertoi että kyseinen äänikortti löytyy häneltä ja että asuu Rovaniemellä mikä on tietenkin toisella puolella maata missä itse asun. Sille meni mun tarjous läpi ja sanoi että voi vaikka samana päivänä postittaa kun rahat tilillä. Sitten kysyin kuvaa jonka pistin googlen hakuun ja samainen kuva löytyi ulkomaiselta sivulta joka sisälsi myös muita kuvia Focusriten äänikorteista samalla ympäristöllä. Kysyin sitten lisätietoja, puhelinnumeroa ja kuvaa äänikortista että näyttää sille peukkua :D Sen jälkeen ei ole tuosta kuulunut ja tiedän kyllä nyt että aivan selvä huijari.

Tämä Seppo Kalanti vastasi minun Monster El mariachi -ostoilmoitukseeni seuraavasti: "Hei. Löytyisi oulusta otsikonmukainen nuppi. Ollut vähällä käytöllä ja minulle ylimääräinen. Jos on vielä tarvetta, niin ilmoittele."

Ilmoitin kiinnostukseni ja kyselin mm. kuvaa ko. nupista, mutta sen jälkeen ei ole kuulunut mitään... Jotenkin tuon nimen perusteella en itse ensimmäiseksi ainakaan osannut epäillä mitään vilunkia.
Snapo
10.12.2014 21:49:10 (muokattu 10.12.2014 21:50:42)
Okei. Jos nyt sitten oletetaan, että tää ois huijari niin mikäs on menettelytapa täällä m.netissä ja noin muuten? Kuinkas hoidetaan muille tiedotus kyseisestä sällistä ettei astu samaan vipuun, julkaisenko antamansa yhteystiedot jossain? Rikosilmoitusta kehiin mutta onko näistä minkä verran hyötyä?

Onneksi kyseessä ei oo kun parisen sataa euroa että ei tässä yöunia menetä. Tietääpähän jatkossa jättää sähköpostin ilmoittamatta ja käydä kauppaa semmoisten kans joilla on referenssiä aiemmista kaupoista. Tai sitten se postiennakko..

toivase: Tämä Seppo Kalanti vastasi minun Monster El mariachi -ostoilmoitukseeni seuraavasti: "Hei. Löytyisi oulusta otsikonmukainen nuppi. Ollut vähällä käytöllä ja minulle ylimääräinen. Jos on vielä tarvetta, niin ilmoittele."

Täsmälleen samoilla sanoilla.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Morri
10.12.2014 21:50:28
toivase: Tämä Seppo Kalanti vastasi minun Monster El mariachi -ostoilmoitukseeni seuraavasti: "Hei. Löytyisi oulusta otsikonmukainen nuppi. Ollut vähällä käytöllä ja minulle ylimääräinen. Jos on vielä tarvetta, niin ilmoittele."

Ilmoitin kiinnostukseni ja kyselin mm. kuvaa ko. nupista, mutta sen jälkeen ei ole kuulunut mitään... Jotenkin tuon nimen perusteella en itse ensimmäiseksi ainakaan osannut epäillä mitään vilunkia.

No kappas, aivan samoilla sanoilla, tosin Salosta tällä kertaa ja eri nimellä, vastattiin mun ostoilmoitukseen eikä mitään ole sen jälkeen miehestä kuulunut.
Believe those who are seeking the truth. Doubt those who find it. André Gide
toivase
10.12.2014 21:54:29
Morri: No kappas, aivan samoilla sanoilla, tosin Salosta tällä kertaa ja eri nimellä, vastattiin mun ostoilmoitukseen eikä mitään ole sen jälkeen miehestä kuulunut.

No tämäpäs vasta ihmeellinen yhteensattuma, minullekin tuli myös Salostakin vastaus ilmoitukseeni...kyselin lisätietoja...syvä radiohiljaisuus...
Seba
10.12.2014 22:17:09

Snapo: Itse kävin kyseisen hemmon kanssa kauppaa. Ostin Behkun Truth-sarjan kaiuttimet ja vaikutti tosi asialliselta kaverilta ja vastasi sähköposteihin nopeasti. Siirsin rahat tilille ja hän antoi jonkun postin lähetyskoodin mikä ei ainakaan vielä toimi. "Sanoivat eilen että siinä menee hetki ennein kuin koodi alkaa toimia.
heillä kuulemma ruuhkaa joulun alla järjestelmässä ja siksi viiveitä."

Kysyin häneltä onko referenssiä aiemmista kaupoista, vaikutti vähän heikolta niin pyysin täydelliset yhteystiedot jotka sainkin. Eri asia on kuinka paikkaansapitäviä nää on, kukapa näitä tarkistaa ennen kuin on tosi kyseessä.

Kertokaa toki muut kokemuksia mikäli on tuttu nimi. Voin koittaa huomenna pirauttaa antamaansa puhelinnumeroon.

Taisit juuri menettää rahasi.
Snapo
10.12.2014 22:24:50
Seba: Taisit juuri menettää rahasi.

Kiitos kun kävit toteamassa. Tätähän en itse tajunnutkaan.
Seba
10.12.2014 23:08:41

Snapo: Kiitos kun kävit toteamassa. Tätähän en itse tajunnutkaan.

Sinuna ilmoittaisin äkkiä pankkiin että olet tehnyt virheellisen tilisiirron ja koittaisin perua sen huijarismiin vedoten.
Jos saajalla on eri pankki ja tänään olet maksanut, se tuskin von vielä edes lähtenyt vastaanottajalle.
Snapo
10.12.2014 23:17:40 (muokattu 11.12.2014 00:26:34)
Seba: Sinuna ilmoittaisin äkkiä pankkiin että olet tehnyt virheellisen tilisiirron ja koittaisin perua sen huijarismiin vedoten.
Jos saajalla on eri pankki ja tänään olet maksanut, se tuskin von vielä edes lähtenyt vastaanottajalle.

Juu. Sama pankki oli ku mulla. Huomenna rikosilmoituksen kanssa sinne mistä laitetaan viestiä eteenpäin jos vaikka jäädyttäisivät tilin tms. Kiinnostais tietää minkälainen sälli siellä on toisessa päässä.
askel_vakaa
11.12.2014 07:34:36
toivase: No tämäpäs vasta ihmeellinen yhteensattuma, minullekin tuli myös Salostakin vastaus ilmoitukseeni...kyselin lisätietoja...syvä radiohiljaisuus...

Onko kyseessä Tomi Raunio?
Myrkky Nuoli
11.12.2014 08:15:08
Tännekin tarjosi Kalantin Seppo Oulusta tavaraa. Onneksi luin tätä ketjua kymmenen sekuntia ennen sähköpostia. Kiitos m.net!
More Nintendo, less Marshall.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)