![]() 05.12.2006 09:14:55 | |
---|---|
Tuo taitaa olla vähän sellainen asia että sitä ei pysty kukaan varmaksi sanomaan. Kestää tai sitten ei kestä. | |
![]() 05.12.2006 11:15:55 | |
Luin kyllä topicin, mutta jäi silti hieman epäselväksi. Eli siis: Pitäisi seuraavalla keikalla käyttää laina kaappia. Tuossa kaapissa on kuitenkin vain yksi 4ohmin mono "reikä". Nupissani taasen on 8ohmin ja 16ohmin vaihtoehdot. Onko turvallista vetää nuppini 8ohmin reiästä piuha kaapin 4ohmin reikään ja soittaa keikka? Kyllä vahvistin sen kestää, tosin soundissa voi olla toivomisen varaa. Vahvistinhan ei pysty antamaan täyttä tehoa ulos, kun pääteasteen ulostulo ja vahvistimen kuorma ovat eri impedanssisia (tapahtuu heijastuksia). Jos nuppisi on 100W, eli pääteputkia on neljä kappaletta, voit yrittää ottaa kaksi pääteputkea (yksi molemmilta puolijaksoilta) pois ja kytkeä sitten 4ohm kuorman 8ohm lähtöön. Em. menetelmä on "vanhan koulukunnan" tehonpuolitus... | |
![]() 05.12.2006 20:18:56 | |
Marshallin kaikupuolesta.... Omistan Marshall JCM 2000 - DSL 401 -vahvistimen. ongelmani on se, että kaikulaite (jousi -sellainen) on käytännössä hävinnyt kuuluvista. itseäni se ei haittaa, sillä soittelen Boss ME-50 läpi, joolloin saan kaiun ko. pedaalista. Muutoinkin minua ihmetyttää vahvistimen "väsyminen" Keikalla saan jatkuvasti nostaa vahvistimen tehoja, jotta kitarani (Gibson LP) kuuluisi ongelmitta läpi koko keikan. Onko putkissa jotain vialla??? | |
![]() 05.12.2006 20:30:01 | |
Marshallin kaikupuolesta.... Onko putkissa jotain vialla??? 95% varmuudella on. Vaihda ensin kaikki etuasteputket, koska se on helppo ja edullinen homma (vanha pois, uusi tilalle). Jos homma alkaa toimia, niin hyvä. Jos ei, niin sitten ne päättäritkin vaihtoon. | |
![]() 05.12.2006 20:58:26 | |
95% varmuudella on. Vaihda ensin kaikki etuasteputket, koska se on helppo ja edullinen homma (vanha pois, uusi tilalle). Jos homma alkaa toimia, niin hyvä. Jos ei, niin sitten ne päättäritkin vaihtoon. Meinaatko, että etuasteen putket olis p:kana???? V:tuttaa vaihtaa kaikki putket sillä styrkka on allle 2v vanha, eikä sitä ole luukutettu juuri ollenkaan. Voisiko tälle kaapille vaihtaa putkia, jotta se soisi hieman alemmalla volyymillä? (Soitan tanssimusiikkia????) | |
![]() 05.12.2006 21:52:52 (muokattu 05.12.2006 21:55:09) | |
Meinaatko, että etuasteen putket olis p:kana???? Kyllä vaan. Tai ainakin lähes loppuun kuluneet. V:tuttaa vaihtaa kaikki putket sillä styrkka on allle 2v vanha, eikä sitä ole luukutettu juuri ollenkaan. Putket on kuluva osa. Sille ei vaan voi mitään. Mutta tuossahan on vain kolme putkea etusessa? Minusta 30e on varsin sovelias hinta kerran kahteen vuoteen... Eli siis yksi etusputki on ~10e/kpl. Voisiko tälle kaapille vaihtaa putkia, jotta se soisi hieman alemmalla volyymillä? (Soitan tanssimusiikkia????) Tehon puolitus onnistuu kun poistat reunimmaiset tai keskimmäiset pääteputket. Tämä tosin aiheuttaa sen, että ulostulomuuntajan ensiön impedanssi tuplaantuu, ja sinun pitää silloin käyttää 16ohmin kaappia 8ohmin lähdössä. Mutta mutta... Tämä lähinnä (ainoastaan...) vähentää headroomia (vahvistin säröytyy aiemmin). Möykkä putoaa vain 3db. Yksi vaihtoehto on laittaa etuasteen (yleensä) toiseksi putkeksi joku pienempitehoinen putki. Esimerkiksi ECC81. Mutta tämä selviää parhaiten kokeilemalla. | |
![]() 06.12.2006 11:48:29 | |
Yksi vaihtoehto on laittaa etuasteen (yleensä) toiseksi putkeksi joku pienempitehoinen putki. Esimerkiksi ECC81. Mutta tämä selviää parhaiten kokeilemalla. Hyvä, kiitos tiedoista!! Taidankin seuraavaksi purkaa tuon Marsun ja katsoa, mitä se on syönyt. | |
![]() 06.12.2006 14:58:54 | |
Hyvä, kiitos tiedoista!! Taidankin seuraavaksi purkaa tuon Marsun ja katsoa, mitä se on syönyt. Olehan sitten varovainen. Virtalähteen kondensaattoreissa voi olla tappava jännite varautuneena jopa tunteja sen jälkeen kun johto on nykäisty seinästä. | |
![]() 14.12.2006 17:16:37 (muokattu 14.12.2006 17:58:40) | |
SirElwood: Tehon puolitus onnistuu kun poistat reunimmaiset tai keskimmäiset pääteputket. Tämä tosin aiheuttaa sen, että ulostulomuuntajan ensiön impedanssi tuplaantuu, ja sinun pitää silloin käyttää 16ohmin kaappia 8ohmin lähdössä. Ensiöimpedanssi on päätemuuntajan ensiön ja toision käämien kierrosten suhde^2 x elementin impedanssi. Putkien poistaminen ei sitä muuta. Sen sijaan se "täytyy" tuplata kun puolet putkista poistetaan. Ja onnistuu tietysti noin, niinkun sanoit. LISÄYS: dbv: Jos nuppisi on 100W, eli pääteputkia on neljä kappaletta, voit yrittää ottaa kaksi pääteputkea (yksi molemmilta puolijaksoilta) pois ja kytkeä sitten 4ohm kuorman 8ohm lähtöön. Em. menetelmä on "vanhan koulukunnan" tehonpuolitus... Kuten SirElwood sano, 8 Ohmin reikään 16 Ohmin kuorma. Ja samaten 4 Ohmin reikään 8 Ohmin kuorma. Ei 8 Ohmin reikään 4 Ohmin kuormaa. Jos laitettais toisinpäin, lisättäis puolet putkia, sillon pitäis laittaa 8 Ohmin lähtöön 4 Ohmin kuorma. Aamen | |
![]() 15.12.2006 21:18:14 (muokattu 15.12.2006 21:18:27) | |
terve. mulla on laneyn gh100l. jos vaihdan siihen uudet samanlaiset putket kun siinä on nyt, niin tarviiko vahvistin biasoida? sinä on bias kytkin jolla voi valita. Lainaus laneyn kotisivuilta: "The GH100L features an ECC83 equipped preamp and EL34 output section, easily switchable for 5881's if so desired." Onko tuo biaskytkin siinä mielessä harhaan johtava, että halutessani vaihtaa uudet samanlaiset putket entisten tilalle, niin minun ei tarvi säätää mitään? Ja jos vaihdan nykyisten EL34 putkien tilalle 5881-putket, niin homma pelaa bias kytkintä kääntämällä "5881"-kohtaan. Monia juttuja täällä ja uraltonella olen tsekkaillut, ja niiden ymärtääkseni putket ovat aina yksilöitä, eikä tuollaista valmista bias-systeemiä voi olla. toivon että olen vääräsä, ja selviän sillä, että lykkään uudet (samanlaiset putket) tilalle ja that's it. Niin, valaiskaa tyhmää Head like a hole | |
![]() 15.12.2006 21:33:07 | |
terve. mulla on laneyn gh100l. jos vaihdan siihen uudet samanlaiset putket kun siinä on nyt, niin tarviiko vahvistin biasoida? sinä on bias kytkin jolla voi valita. Onko tuo biaskytkin siinä mielessä harhaan johtava, että halutessani vaihtaa uudet samanlaiset putket entisten tilalle, niin minun ei tarvi säätää mitään? Ja jos vaihdan nykyisten EL34 putkien tilalle 5881-putket, niin homma pelaa bias kytkintä kääntämällä "5881"-kohtaan. Monia juttuja täällä ja uraltonella olen tsekkaillut, ja niiden ymärtääkseni putket ovat aina yksilöitä, eikä tuollaista valmista bias-systeemiä voi olla. toivon että olen vääräsä, ja selviän sillä, että lykkään uudet (samanlaiset putket) tilalle ja that's it. Niin, valaiskaa tyhmää Pääteputkien kannat (EL34 ja 5881) ovat erilaiset ts. putkien kytkennällinen rakenne on osin erilainen. Tuolla biasointikytkimellä valitaan vain käytetyn pääteputken tyyppi, itse biasoinnin kanssa sillä ei varsinaisesti ole mitään tekemistä. Putket ovat aina yksilöitä, joten kannattaa ostaa sovitettu nelikko tuohon vahvistimeen. Mielestäni biasoida kannattaa aina kun vaihtaa putket. Jos ei tiedä mitä tekee, kannattaa vahvistin viedä ammattilaiselle säädettäväksi. Biasoinnista tosin löytyy hyvät ohjeet uraltonen sivuilta. | |
![]() 15.12.2006 21:55:23 | |
Putket ovat aina yksilöitä, joten kannattaa ostaa sovitettu nelikko tuohon vahvistimeen. Mielestäni biasoida kannattaa aina kun vaihtaa putket. Jos ei tiedä mitä tekee, kannattaa vahvistin viedä ammattilaiselle säädettäväksi. Biasoinnista tosin löytyy hyvät ohjeet uraltonen sivuilta. mut jos siis ostaisin sovitetun nelikon, niin ei välttämättä tarvis biasoida, jos soundi yhtään miellyttää? Head like a hole | |
![]() 16.12.2006 13:31:39 | |
mut jos siis ostaisin sovitetun nelikon, niin ei välttämättä tarvis biasoida, jos soundi yhtään miellyttää? No näinhän se on. | |
![]() 16.12.2006 14:50:22 (muokattu 16.12.2006 14:50:38) | |
No näinhän se on. Fantastista! Edit: mokia:) Head like a hole | |
![]() 16.12.2006 14:57:45 | |
mut jos siis ostaisin sovitetun nelikon, niin ei välttämättä tarvis biasoida, jos soundi yhtään miellyttää? Sillä, että ostat sovitetun nelikon, ei oo mitään tekemistä sen kanssa, tarviiko biasoida. Se tarkottaa ainoostaan sitä, että putket on toistensa kanssa arvoiltaan lähellä toisiaan. Kannattaa ainakin tarkistaa se bias. Aamen | |
![]() 16.12.2006 18:16:27 | |
Sillä, että ostat sovitetun nelikon, ei oo mitään tekemistä sen kanssa, tarviiko biasoida. Se tarkottaa ainoostaan sitä, että putket on toistensa kanssa arvoiltaan lähellä toisiaan. Kannattaa ainakin tarkistaa se bias. Soundi osuu hehtaarille käytännössä joka kerta, jos vaihtaa saman mallisiin putkiin. Eli jos ei ole niin nuukaa sen soundin kanssa niin ei tartte biasoida. Tätä tarkoitin. Ite kyllä biasoin aina... | |
![]() 16.12.2006 19:22:46 | |
Aattelin lähiaikoina hommata kaappia mun putkistygen kaveriksi. Vahvistimessa on 2x12 16ohm kaiutinta, joten on onko vahvistimen impedanssi silloin 8ohm? Toiseksi vahvistimessa ei ole liitäntää lisäkaapille, joten katkaisenko vahvistimen kaiutinjohdon ja kolvaan vahvariin menevään plugi-inputin ja kaiuttimista lähtevään piuhaan plugin. Vahvistimen plugi-inputista sitten johto kaappiin. Toimiiko? Paskaa paskaa ja vielä kerran paskaa. Ace of spadeskin on ihan v***n paska kappale ja ihan paska laulajakin niillä ja vielä basisti, että kyllähän Iron Maiden maailman paras bändi, 90 maailman parasta kappaletta. -Eräs M.netin käyttäjä. Huoh? | |
![]() 16.12.2006 19:42:23 (muokattu 16.12.2006 19:46:53) | |
Soundi osuu hehtaarille käytännössä joka kerta, jos vaihtaa saman mallisiin putkiin. Eli jos ei ole niin nuukaa sen soundin kanssa niin ei tartte biasoida. Tätä tarkoitin. Ite kyllä biasoin aina... Siis lepovirta osuu hehtaarille? Khyl varmaankin. Mulle käytäntö vaan on opettanu sen, että jos vaan lyö toiset putket kiinni, niin saattaa helposti mennä liian kuumaks. Näin tekemällä saapi kalliille putkillensa lyhyen eliniän ja takuukin menee samalla. Aattelin lähiaikoina hommata kaappia mun putkistygen kaveriksi. Vahvistimessa on 2x12 16ohm kaiutinta, joten on onko vahvistimen impedanssi silloin 8ohm? Joo. Toiseksi vahvistimessa ei ole liitäntää lisäkaapille, joten katkaisenko vahvistimen kaiutinjohdon ja kolvaan vahvariin menevään plugi-inputin ja kaiuttimista lähtevään piuhaan plugin. Vahvistimen plugi-inputista sitten johto kaappiin. Toimiiko? Tarkotus on siis poistaa vahvistimen omat elementit käytöstä ja käyttää pelkkää lisäkaappia? Joo, noin se toimii. Aamen | |
![]() 17.12.2006 01:24:06 | |
Siis lepovirta osuu hehtaarille? Niin siis juuri näin. Sormet ei aina seuraa ajatusta... | |
![]() 17.12.2006 15:22:09 | |
Siis lepovirta osuu hehtaarille? Khyl varmaankin. Mulle käytäntö vaan on opettanu sen, että jos vaan lyö toiset putket kiinni, niin saattaa helposti mennä liian kuumaks. Itse soittelin pitkään instrumenttipiuhalla (siis kaapissa), ja sekös vasta putkia kuumensikin. vaihdon normi kaijutin piuhan, ja putkien lämpö aleni tosi paljon. soundissa en huomannut juurikaan eroa. Ehkä vähemmän häiriöitä. Head like a hole | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)