Aihe: Digi vs. Analog ?
1 2 3 4 59 10 11 12 1334 35 36 37 38
Jukka Häikiö
27.03.2019 19:22:26

Joskus vähän häiritsee, kun aina vaan jaksetaan jauhaa siitä päätesäröstä ja sietämättömästä metelistä, kun joutuu kääntämään nupit kaakkoon. 100w putkipeli toimivalla masterilla, soi kyllä suht hiljaakin hyvin, sitä paitsi näissä höpinöissä tunnutaan sivuutettavan etuaste niin pienelle huomiolle, vrt. pääte, ikäänkuin sitä ei edes olisi.
Toi digi vs. analog ei sinänsä mua kiinnosta, koska oon niin dino, että vaan putkarit kiinnostaa. Vähän sama efekti kuin -65 Mustang on kiva, vaikka nää uudet Musset on varmasti autoina huomattavasti monipuolisempia/parempia, ne ei vaan samalla tavalla sytytä. Vähän huono vertaus kyllä sillees, kun mallintava ei ole suorasti parempi, monipuolisempi ja simppeli roudattava toki.
Loppupelissä, eikös nää kemperit sun muut ole periaatteessa vaan omanlaisiaan "tietokoneita". No onneksi jokainen saa valita omansa, mieltymyksensä/tarpeensa mukaan.

Tulipas muuten pitkästä aikaa ostettua uusi, tai siis mulle uusi vaffari:Bigtone Studioplex II ja sen alle Suhr PT100 2x12 deep komootti, ei olleskaan pöhkömpi vehjeskombinaatio.
No höh
LaMotta
27.03.2019 19:30:44

Jukka Häikiö: Toi digi vs. analog ei sinänsä mua kiinnosta, koska oon niin dino, että vaan putkarit kiinnostaa. Vähän sama efekti kuin -65 Mustang on kiva, vaikka nää uudet Musset on varmasti autoina huomattavasti monipuolisempia/parempia, ne ei vaan samalla tavalla sytytä.

Siinä mielessä erityisen huono vertaus että uudet mustangit sentään on saaneet takaisin vuoden 65 henkeä. Jos puhuttaisi 80 tai 90-luvun mustangeista niin vertaus toimisi.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Kontiak
27.03.2019 19:38:46
VIPMetal: Saattaisiko olla jopa mahdollista, että mallintavat ja putkivahvistimet elävät rinnakkaiselämäänsä pitkäänkin? Jos kehitystyö tehdään putkivahvistimien parissa ja mallintavat sitten mallintavat parhaansa mukaan.

Pitää vain olla niitä, jotka soittavat putkivahvistimilla ja sitten pitää olla niitä, jotka soittavat mallintavilla.

Nyt näyttää siltä, että putkivahvistimet ovat enemmän kokeneempien kettujen juttu ja mallintavien kohdeyleisö on enemmän harrastelijat/tuottajat.

Ei kuulosta pitkäikäiseltä mahdollisuudelta.
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
VIPMetal
27.03.2019 19:53:07

Kontiak: Pitää vain olla niitä, jotka soittavat putkivahvistimilla ja sitten pitää olla niitä, jotka soittavat mallintavilla.

Nyt näyttää siltä, että putkivahvistimet ovat enemmän kokeneempien kettujen juttu ja mallintavien kohdeyleisö on enemmän harrastelijat/tuottajat.

Ei kuulosta pitkäikäiseltä mahdollisuudelta.

Hetken aikaa vielä ainakin on molempia. =D
Soitan ja laulan: Heroes Don't Ask Why
BugBadWolf
27.03.2019 20:02:29
hallu:...Mutta kun kyse ei ole laadusta.

Tulos merkitsee. Vain tulos.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
27.03.2019 20:06:03
Kontiak: Entäs matemaattisesti?...

Mitä ihmeen merkitystä sillä on, tekeeko digitaali täydellisen, vaiko 95% kopion vaikkapa marsun kasisatasesta? Tämä ei tarkoita että se 5% on pois käytöstä. Se on vain erilaista.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Jukka Häikiö
27.03.2019 20:19:03

LaMotta: Siinä mielessä erityisen huono vertaus että uudet mustangit sentään on saaneet takaisin vuoden 65 henkeä. Jos puhuttaisi 80 tai 90-luvun mustangeista niin vertaus toimisi.

No ei niistä kyllä löydy samaa henkeä, vaikka kaivamalla kaivais...
No höh
Laulava Kylätohtori
27.03.2019 21:02:52 (muokattu 27.03.2019 21:06:04)
VIPMetal: Saattaisiko olla jopa mahdollista, että mallintavat ja putkivahvistimet elävät rinnakkaiselämäänsä pitkäänkin? Jos kehitystyö tehdään putkivahvistimien parissa ja mallintavat sitten mallintavat parhaansa mukaan.

Itse pistäisin rahat tälle vaihtoehdolle. Pidän tätä jopa aika varmana tulevaisuusskenaariona.

Jos mielikuvat epädynaamisista ja muovisista mallintavista on myytti, niin yhtälailla mielikuvat putkivahvistimista isoina, painavina ja kovaäänisinä laitteina alkaa olemaan myytti.

Kotimaisista voi tutustua vaikka Bluetonen tuotantoon. Pieniä, kevyitä vehkeitä, jotka soivat huippusoundilla hiljaisillakin volumeilla. Löytyy myös kaikenlaista muuta nykyään tarvittavaa ominaisuutta. Vanhat 30-40 kg vehkeet, joita pitää luukuttaa alkaa olemaan käyttäjäystävällisyytensä (tai siis epäsellaisen) takia varmaan sivuun jäävää kamaa, mutta eiköhän modernimmat putkarit porskuta tulevaisuudessakin. En mä oikein näe, miksei porskuttaisi. Kaikki eivät tarvitse mallintavien säätömahdollisuuksia tai halua sotkea tietokonetta soittamiseen. Itse, kun tietokoneet eivät kiinnosta ja niillä saa painaa päivän duunia, niin tulisi mieleenkään sotkea niitä normi soittamiseen.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
27.03.2019 21:06:45
Jukka Häikiö: No ei niistä kyllä löydy samaa henkeä, vaikka kaivamalla kaivais...

Tämä on fakta, ei mielipide.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
LaMotta
27.03.2019 21:17:20 (muokattu 27.03.2019 21:18:51)

Njaa koria onkin näköjään muutettu joitakin vuosia sitten...ei tuo uusi korimalli muistuta 60-lukua. Ok. On tuo kuitenkin elpynyt niistä 80 ja 90-lukujen rumiluksista.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Laulava Kylätohtori
27.03.2019 21:19:37
hallu: Nykyisin taitaa olla jokseenkin mahdotonta "kuulla" sitä eroa, mutta joissakin tapauksissa jotain voi tuntea. Olennaisinta on tietoisuus.... ainakin omalla kohdalla...

Mulla on tavallaan kolmenlaista soittamista. Bändisoitto, levyjen päälle treenaus ja sitten on se soundiaficionadismi, johon kuuluu erilaisten huippuunsa viritettyjen soundien fiilstely. Toki sitten vielä yksinään treenaminen on oma juttunsa, mutta mielestäni henkeäsalpaavien soundien fiilistely on yksi hauska osa harrastusta.

Ja se on myös se osa, missä laitteilla todella on väliä. Siinä ne pienet erot tulevat parhaiten kuuluviin. Tatsi ja reagointi on itselle tärkeitä, mutta varsinkin tässä soundiaficionadismissa se on tärkeää, että se soundi elää siinä sormenpäissä ja reagoi ja hengittää oman soiton kanssa. Tämän suhteen epäilen mallintavien kykyä suoriutua työstään. Kyllähän sitä esim. treenit vetäsee tarpeen vaatiessa melkein millä vain, mutta kyllähän siitä silloin jotain puuttuu verrattuna kunnon vehkeisiin.

Ei mulla muuta. :)
Kontiak
27.03.2019 22:34:16 (muokattu 27.03.2019 22:55:18)
BugBadWolf: Mitä ihmeen merkitystä sillä on, tekeeko digitaali täydellisen, vaiko 95% kopion vaikkapa marsun kasisatasesta? Tämä ei tarkoita että se 5% on pois käytöstä. Se on vain erilaista.

Joka tapauksessa tästä on ennakkotapaus: markkinat menee nurin, kun alkaa väittää euroa 80 sentiksi.

Eikö erilaiset olisi sataprosenttisia kumpikin?

Prosentti (merkki %) on mitta, jota käytetään ilmaisemaan suhteellista osuutta tai määrällistä suhdetta. Se ilmaisee, kuinka monta sadasosaa jokin on jostakin.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Prosentti

Mitä täällä tapahtuu. Jengi haluaa soittaa jossakin makkarissa niin, ettei kukaan kuulis. Niitä ääniä.

Sähkökitara on 1930-luvulla akustisesta kitarasta kehitetty kitara, jossa ovat sähkömagneettiset mikrofonit, jotka muuttavat kielten värähtelyn sähköisiksi signaaleiksi. Nämä signaalit vahvistetaan ulkoisella, kitaraan kaapelilla kytketyllä kitaravahvistimella kuuluvaksi ääneksi. Tästä nimitys sähkökitara.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Sähkökitara

https://www.youtube.com/watch?v=x5OYmRyfXBY
"Improvisation is a genesis of composition" - YJM
BugBadWolf
27.03.2019 22:53:49
Kontiak:...Eikö erilaiset olisi sataprosenttisia kumpikin?...

Matematiikka ei edelleeenkään ole minulle vieras asia.

Kun puhutaan siitä mallintavan 95%:stä, verrataan aina siihen onko se täysin samanlainen alkuperäisen kanssa, vaiko vain sinnepäin. Soundin kannalta asialla ei ole merkitystä kuin sellaiselle, joka tuntee alkuperäisenkin tarpeeksi hyvin tunteakseen eron. Ja se ero on yleensä soittotuntumassa. Mitä laadukkaampaan mallintavaan mennään, sen vähemmän sitäkin on. Koneilla äänitetty pätkä voi olla vaikea erottaa toisistaan parhaidenkin mittalaitteiden kanssa.

Sille, joka ei osta mallintavaansa korvaamaan vuoden 1939 maaliskuussa kokoon kolvattua Gibson EH-185:ttä, on ihan sama miltä Helixin Stone Age 185 lopulta kuulostaa. Paitsi toki siinä mielessä että hänen elinajanennusteensa venähti juuri kymmeniä vuosia, koska riski kuolla sähköiskuun pieneni - ei 95-, vaan 99,95%.

Ihmisillä on taipumusta kiinnittää huomio aina epäolennaiseen. Keksiä taikuutta piileskelemään mekaanisiin laitteisiin jne. Sitä voisi nauttia touhuistaan paljon enemmän, jos ei asettelisi itselleen koko ajan ansoja joiden avulla tuomitsee itsensä väärintekijäksi työkaluvalintojensa takia.
Tami
27.03.2019 23:04:32

Haeroe: Mulla on myös sellainen henkilökohtainen ongelma, että tykkään kuunnella kokonaisuutta soittaessani, jolloin joudun kuristamaan äänenpainetta vielä enemmän. En yksinkertaisesti osaa soittaa siten, että kitara jyrää edes omalla tontillani.

Mun käytössäni mallintava on ollut aivan ylivoimainen putkistyrkkariin verrattuna, kun otetaan huomioon kaikki aspektit roudaamisesta itse livetilanteeseen. Muiden puolesta en pysty ottamaan kantaa.

Sama vika itsellä. Itseä ärsyttää liian kovaa tulevat soittimet (myös omani)...
Mallintavilla on tullut jo melko pitkään puuhailtua omat soitannot keikkaelämässä ja butiikkivehkeet ovat hävinneet talosta.
Kuitenkin nyt on kotona soinut eniten halpis putkikombo, bossin sd1 ja ds1 polkimet sen edessä ja ompahan nostalgiset fiilikset soitannossa... Tatsi eli tuntuma on kyllä erilainen kuin noissa muljuttimissa. Omaan käyttöön haluan kuitenkin toisinaan muitakin efektejä joten pääosa soitannosta kuitenkin jatkossakin mallintavilla juurikin tuon käytännöllisyyden vuoksi.
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
antnis
27.03.2019 23:57:28
Laulava Kylätohtori: Tämä on fakta, ei mielipide.

Onneksi ei löydy, sitäpaitsi vanhat rutkut on tehty vitriiniä varten eikä ajamista.
hallu
28.03.2019 00:06:50
BugBadWolf: Tulos merkitsee. Vain tulos.

Tulos tai ulos :-D

Mulle merkitsee taika :-D
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
BugBadWolf
28.03.2019 19:28:37
hallu:...Mulle merkitsee taika :-D

Osta Anglia ;D

Ei. Ei se ollut virhe. Puujalkavitsi se oli.
hallu
28.03.2019 22:33:48
BugBadWolf: Osta Anglia ;D

Ei. Ei se ollut virhe. Puujalkavitsi se oli.

Ymmärsin kyllä :-D (Harri Potteriinhan viittasit Anglialla eikö totta).
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Haeroe
28.03.2019 22:57:06

Tami:
Kuitenkin nyt on kotona soinut eniten halpis putkikombo, bossin sd1 ja ds1 polkimet sen edessä ja ompahan nostalgiset fiilikset soitannossa... Tatsi eli tuntuma on kyllä erilainen kuin noissa muljuttimissa. Omaan käyttöön haluan kuitenkin toisinaan muitakin efektejä joten pääosa soitannosta kuitenkin jatkossakin mallintavilla juurikin tuon käytännöllisyyden vuoksi.

Ostin Helixin kaveriksi Powercab Plus:n. Nyt on ainakin mulle riittävän autenttinen tunnelma ja tuntuma silloin, kun pääsee luukuttamaan tota komboa.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Mikko1978
29.03.2019 14:29:08 (muokattu 29.03.2019 14:29:22)
Haeroe: Mää en pysty tuohon vastaamaan, koska en ole koskaan päässyt kokeilemaan mitään styrkkaria oikeasti isolle avattuna. Mulla on myös sellainen henkilökohtainen ongelma, että tykkään kuunnella kokonaisuutta soittaessani, jolloin joudun kuristamaan äänenpainetta vielä enemmän. En yksinkertaisesti osaa soittaa siten, että kitara jyrää edes omalla tontillani.

Mun käytössäni mallintava on ollut aivan ylivoimainen putkistyrkkariin verrattuna, kun otetaan huomioon kaikki aspektit roudaamisesta itse livetilanteeseen. Muiden puolesta en pysty ottamaan kantaa.

Jos et ole koskaan soittanut putkivahvistimella pääte isolla, niin miten voit tuomita Friedmanin juttut BS:ksi? Mun mielestä hän ei millään tavalla yrittänyt tarjota ison putkivahvistimen olevan kaikille se käytännöllisin juttu ja asiakkaansakin ovat varmaan aika valikoitunutta porukkaa.

BugBadWolf: Ei.

Tuossa on kyse myöskin vähän samanlaisesta efektistä kuin autolla ajaminen kovalla vauhdilla. Se melu vain herättää miehessä elävää metsästäjä-soturia sieltä alitajunnan puolelta. Melu itse kiihottaa meitä huomattavasti enemmän kuin vahvistimen siitä saama lisäpotku.

Ja mitä enemmän purkkia vahvistimen edessä makaa, sitä vähemmän eroja on. Joskus naurattaa puolen hehtaarin pedaalilaudan käyttäjän höpinä putkivahvistimen hienosta soundista. Varsinkin kun ketjussa on kompura, drive 1 ja 2, muljuttimet ja kilkattimet. Vahvistin siellä alla on säädettynä lehmänhenkäykseksi ja ainoa putkiväri tulee oikeastaan päätteestä.

Kylläpäs ja ite oot.

Ei mua melu kiihota sitten pätkään. Se oli hauskaa täysikäisyyden saavuttamisen tuntumassa, mutta nykyisin melu vain tympii mua. Hehtaarin kokoinen pedaalilauta ei liity hirveesti noihin Freidmanin juttuihin. Esimerkkinäkin käytetty Jake E:n soundi pohjautuu varsin vähän pedaaleihin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)