Master Of The Universe 30.05.2018 18:41:28 (muokattu 30.05.2018 18:42:03) | |
---|
fox: Mutta se on siltikin Tokai eikä se siitä muuksi muutu.. ;) Eipä silti, hyvä että olet löytänyt mieluisan kitaran. Olet varmaan huomannut että siinä headstockissa on erilainen teksti, että se siitä "oikein olemisesta".. Se nyt puuttuis, että se Gibsoniksi muuttuis. Tulis varmaan muitakin vikoja mukana. En oo enää tekstimiehiä, sen verran jo ikää ja oma muna. :D Ehkä tärkeämpää että head stockin muoto on oikein, jos tavoitellaan "true historickia", kuin se, että joku työhönsä kyllästynyt värkkää sinne Gibaon logon. ;p "How can less be more? It's impossible. More is more."
-Yngwie fucking Malmsteen- |
hallu 30.05.2018 18:42:10 | |
---|
Nyt mua alkaa pikkuisen vituttamaan tämä joutava nokittelu puolin ja toisin. Lähden vähän jäähylle, jos se siitä helpottaisi :-) Elämä on reiässä rattoisaa...... |
Master Of The Universe 30.05.2018 19:10:46 | |
---|
hallu: Nyt mua alkaa pikkuisen vituttamaan tämä joutava nokittelu puolin ja toisin. Lähden vähän jäähylle, jos se siitä helpottaisi :-) Ei kai täällä kukaan tosissaan piruile. Aikuisten lasten leikkiä. :) "How can less be more? It's impossible. More is more."
2randpo 30.05.2018 19:51:11 | |
---|
Joopa joo, leikkiäpä hyvinkin..., en vaan ymmärrä näitä "pidemmän korren", "pesee ja linkoaa" yms yms. Siis nämä on sitä leikkiä(kö)? Kai tuosta joku sitten saa hupia revittyä. Selvennykseksi, että Tokai on mun mielestä ihan hyvä merkki. Mutta ne mallit (niin bassot kuin kitaratkin) mitä yleisimmin vertaillaan keskenään Gibsoniin ovat niin tuntumaltaan kuin soundiltaankin lopulta aika erilaisia. Mun mielestä on pitkälti makuasia, pitääkö Gibson LP studiota vai japsi-Tokaita parempana. Sama koskee yleisemmin näitä kahta merkkiä. Esim. mulla on japsi-Tokai Presari '84 ja Fenderin presari '78. Molemmat on helvetin hyviä, mutta erilaisia vaikka Tokai replikoi juurikin seiskytluvun presaria. Ei se silti ole tuntumaltaan eikä soundiltankaankaan samanlainen kuin ko. Fender. Ja olen samaa mieltä siitä, mitä Hallu sanoi Gibson LP:n ominaisoundista; yleisesti ottaen se poikkeaa Tokaista. Myös soittotuntuma on erilainen. Tarkkoja syitä en osaa eritellä, lakat on tietysti yksi, mallista riippuen. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. |
Master Of The Universe 30.05.2018 20:57:43 | |
---|
Mitäpä näistä kinaamaan. Joku fiksu joskus sanoi että, jos haluaa Gibsonin, pitää ostaa Gibsoni. Jos haluaa hyvän Les Paulin, pitää ostaa Tokai. :) "How can less be more? It's impossible. More is more."
BugBadWolf 30.05.2018 21:19:33 | |
---|
hallu: Nyt mua alkaa pikkuisen vituttamaan tämä joutava nokittelu puolin ja toisin. Lähden vähän jäähylle, jos se siitä helpottaisi :-) Anna merkkiuskovaisten soittaa huonommilla kitaroilla ja tuhlaa sinä säästetty summa johonkin hyödylliseen. Olikos se ihan Iso Kirja, jossa sanottiin:" On synti antaa yksinkertaisen pitää rahansa"? ;D En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D |
Ziggy Bubba 30.05.2018 21:26:25 | |
---|
Tokai vs. Gibson - se se jaksaa kuumentaa tunteet tällä palstalla vuodesta toiseen. Jotenkin turvallista että jotain sentään on vielä maailmassa ennallaan. Meillä soitellaan ihan kiltisti molempia vuorotellen ja fiiliksen mukaan. |
tuskiz 30.05.2018 21:41:27 | |
---|
Tämä on kyllä paskin ketju joka hetkeen on tätä palstaa saastuttanut. Vituttaa muakin kun kokoajan hengaa tossa ensimmäisenä. Eikä tällä paskalla 80-luvun palstallakaan voi piilottaa ketjuja tai mitään muuta järkevää. Perkele. Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla. |
Metalkallo 04.06.2018 17:52:06 | |
---|
Oletteko muuten miettineet koskaan, et LP:n jossain potikassa voisi olla mid säätö (keskialue)? Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän. |
hallu 04.06.2018 17:59:14 | |
---|
Metalkallo: Oletteko muuten miettineet koskaan, et LP:n jossain potikassa voisi olla mid säätö (keskialue)? No en oikeastaan, mutta se voi johtua siitä, että musta semmoinen paksu ja botnekas soundi kuuluu asiaan LP:sä. Muutenkin keskialueen säätö liittyy mun mielestä aktiivikitaraan eli siellä pitäisi olla esivahvistin kitarassa ja silloin siinä olisi hyvä olla keskialueen lisäksi diskanttisäätö. Passiivisessa kitarassa leikkuri elikkäs tone säädin riittää vallan mainiosti. Toisaalta mulla oli Carvinssa aktiivinen elektroniikka tosin vain kaksialueinen, mutta se oli kyllä hyvä. Jotensakin LP ei sitä mun mielestä kaipaa. Elämä on reiässä rattoisaa...... |
Stone 04.06.2018 18:02:02 | |
---|
Ziggy Bubba: Tokai vs. Gibson - se se jaksaa kuumentaa tunteet tällä palstalla vuodesta toiseen. Jotenkin turvallista että jotain sentään on vielä maailmassa ennallaan. Meillä soitellaan ihan kiltisti molempia vuorotellen ja fiiliksen mukaan. Kyllä mullekin kelpaa kumpi vain. Tokain otin, koska se sattui sopivasti kohdalleni ja ei maksanut minulle mitään vaihtokaupoilla ja sain hieman välirahaakin ;) "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
fox 04.06.2018 18:13:46 | |
---|
hallu: Muutenkin keskialueen säätö liittyy mun mielestä aktiivikitaraan eli siellä pitäisi olla esivahvistin kitarassa ja silloin siinä olisi hyvä olla keskialueen lisäksi diskanttisäätö. Passiivisessa kitarassa leikkuri elikkäs tone säädin riittää vallan mainiosti. Näinhän tuo noin käytännössä menee. Passiivinen tone kun ainoastaan poistaa tiettyjä taajuuksia, ikinä ei korosta. Siihen taas tarvitaan sitä aktiivielektroniikkaa. Noita aktiivijutskia sitten on vaikka minkä moisia, esimerkiks noissa Ibanezin Musicianeissa, Artisteissa ja Studioissa oli hra Heffnerin suunnittelema eq-etuvahvistin, joko 3- tai 2-alueisena 15 dB korostuksella/leikkurilla. Ja kovin paljon muitakin mahdollisuuksia eri valmistajilla. Robert Moogin suunnittelema piirilevy-kombinaatio Gibsonin LP Artistissa ja muissa malleissa tarjos paljon laajemmat mahdollisuudet, siellä oli mm. säädettävä kompanderi eli compressor/expander ja paljon muuta. Nyt ei sitte Metalkallon auta muuta ku ryhtyä rakentelemaan mid-alueista aktiivi-tonesäädintä... ;) (Toki passiivisesta tonestakin saa eri tavoin leikkaavaa kun pistää eri arvoisia kondensaattoreita tuohon RC-piiriin.. Vaikka laittaa siihen kitaraan Varitonen tai decade-switchin.) |
s151669 08.06.2018 08:41:18 | |
---|
fox:Passiivinen tone kun ainoastaan poistaa tiettyjä taajuuksia, ikinä ei korosta. Siihen taas tarvitaan sitä aktiivielektroniikkaa. Bzzt. Tarkkuutta nyt siellä. Jos passiivisen tonen kääntää täysin kiinni, muodostaa se kondensaattori mikrofonin induktanssin kanssa resonanssipiirin, joka korostaa jotain taajuutta yleensä n. 1-2kHz hujakkeilla. Antikitarasankari. Siis basisti. |
fox 08.06.2018 09:36:36 | |
---|
s151669: Bzzt. Tarkkuutta nyt siellä. Jos passiivisen tonen kääntää täysin kiinni, muodostaa se kondensaattori mikrofonin induktanssin kanssa resonanssipiirin, joka korostaa jotain taajuutta yleensä n. 1-2kHz hujakkeilla. No niin, no.. ;) Onko kyseinen tilanne merkittävästi "lisäävä", eli tuottaako se ns. "tyhjästä" edes yhden dB:n edestä korostusta.. Totta kai soundillisesti on vaikutusta, mutta edelleen väitän, että ilman jotain aktiivista "avustetta" passiiviset sävynsäädöt ainoastaan poistavat, eivätkä tuota mitään "boostia" millekään taajuusalueelle. Aika monenlaista variaatiota saa kyllä erilaisilla passiivipiireilläkin tuonne tonepuolelle. Edellä mainitut Varitonet (piirin ytimessä LCR-pohjaiset "filtterit" eli lisättynä kelalla) tai "treble by-pass" -kytkennät tms. Kyllähän niilläkin saa "korostettua" taajuuksia, mutta eivät nekään siihen alkuperäiseen mitään lisää. |