Aihe: Fractal Audio AX-8
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Norppa78
28.06.2017 20:45:59
Lepinkäinen: Teitkö jotain erikoisempaa equa, vai mikset käyttänyt cab blockin low cuttia? Itsellä ainakin se aina riittänyt ja vie vähemmän prossua.

Jep, ja aika usein tulee myös laitettua cabinet blockissa high cuttia.
8-10k kohdille. Riippuen tietenkin mitä cabinettia käyttää..
askomiko
29.06.2017 01:39:53 (muokattu 29.06.2017 01:40:27)
Mandarax: Onko jollakulla kokemusta AX8 + päättäri + kaappi -yhdistelmästä keikoilla? Kokemuksia, vinkkejä jne.

Pöristelen Axe2:lla pääte -> kaappi -systeemiä myös. Toimii, mutta soundi pitää säätää erikseen kitarakaapille ja PA-linjaan, ei toimi ollenkaan jos laittaa saman mutta vaan ilman kaappimallinnusta kitarakaapille, jää tosi ohueksi. Putkipääte kirkastaa soundia, ehkä siksi. Pitäisi kokeilla joskus transistoripäätteellä. Muutaman soundin ollen jaksanut askarrella tuplakäyttöön mutta pääosin ykköspaikan vie suoraan linjaan soittelu, kuunnellaan sitten sitä niin tietää mitä ulospäin menee.
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Mandarax
30.06.2017 09:29:12
Kiitokset vinkeistä! Tuli nykäistyä torilta tuollainen AX-8, katotaan mitä tästä tulee. Olisi ollut hetki sitten tyrkyllä myös Matrixin päättäri mutta mennään nyt tuolla VHT:lla, en ole valmis luopumaan vielä kaikista putkista.. :D
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
Attew
05.07.2017 08:21:25 (muokattu 05.07.2017 08:28:18)

Eilen tuli ax8 taloon vihdoin ja viimein. Yhen illan säädöillä sain bändin kanssa tarvittavat säädöt kasaan, mikä oli nopeampaa kuin odotin.
Engl Savage, Uber (Bogner?) -kaappi ja tubescreamer niin oltiin ilman säätämistä jo hyvinkin tontilla.

Yksi yllätys tuli vastaan, eli eikö sceneillä voi muuttaa vahvistimen asetuksia? Ei sinänsä iso ongelma, ratkaisin laittamalla volumepedaalin ketjun alkuun ja laitan sen sceneillä päälle, mutta high gain -jutuissa vähän kompromissi. Vahvistimen vaihto lennosta ei kyllä tule kuuloonkaan jos sitä pätkäsyä ei saa pois.

Edit:
Pitikin kysyä ennen manuaalin avaamista. Kyllä ilmeisesti voi, scene controllerien avulla. Niiden käyttöä ei kylläkään manuaalista löytynyt pikaisella vilkaisulla.
Päähän kohdistuva isku on opintojen äiti.
LaXu
05.07.2017 14:05:15
Attew:
Yksi yllätys tuli vastaan, eli eikö sceneillä voi muuttaa vahvistimen asetuksia? Ei sinänsä iso ongelma, ratkaisin laittamalla volumepedaalin ketjun alkuun ja laitan sen sceneillä päälle, mutta high gain -jutuissa vähän kompromissi. Vahvistimen vaihto lennosta ei kyllä tule kuuloonkaan jos sitä pätkäsyä ei saa pois.

Edit:
Pitikin kysyä ennen manuaalin avaamista. Kyllä ilmeisesti voi, scene controllerien avulla. Niiden käyttöä ei kylläkään manuaalista löytynyt pikaisella vilkaisulla.

Korjatkaa jos tämä toimii AX8:ssa jotenkin eri tavalla, mutta Axe-Fx 2:ssa ainakin homma toimii niin, että voit asettaa X ja Y moodit monelle efektiblokille, mukaan lukien vahvistinblokille. Sceneissa sitten voit vaihtaa noiden välillä miten huvittaa. Eli jos mulla on vaikka vahvistinblokissa kaksi saundia, joista X on Marsu ja Y on Fender, niin voin vaikka scene 1:ssa asettaa, että vahvistinblokki on asetuksella X ja scene 2:ssa asetuksella Y. Sinun tapauksessasi voisit asettaa nuo samaksi vahvariksi joissa eri asetukset.
Myydään Fenix LP kopsu https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1266097 ja Yamaha BB414 basso https://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=1265102
Shredator
05.07.2017 14:15:08

LaXu: Korjatkaa jos tämä toimii AX8:ssa jotenkin eri tavalla, mutta Axe-Fx 2:ssa ainakin homma toimii niin, että voit asettaa X ja Y moodit monelle efektiblokille, mukaan lukien vahvistinblokille. Sceneissa sitten voit vaihtaa noiden välillä miten huvittaa. Eli jos mulla on vaikka vahvistinblokissa kaksi saundia, joista X on Marsu ja Y on Fender, niin voin vaikka scene 1:ssa asettaa, että vahvistinblokki on asetuksella X ja scene 2:ssa asetuksella Y. Sinun tapauksessasi voisit asettaa nuo samaksi vahvariksi joissa eri asetukset.

Tai sitten vain eri presetit, joka on ystävällisempää prosessorin kuormitukselle, eikä sitä viivettä vaihdoksessa tapahdu.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
askomiko
05.07.2017 14:54:39 (muokattu 05.07.2017 15:06:09)
Scene controlleri on vahvarin asetusten muutoksiin nopeampi kuin presetin vaihto. Se toimii siis niin että joka scenelle voit asettaa tälle scene controllerille eri arvon, vaikkapa scene1: 10%, scene2: 50%, scene 3: 100%. Sitten klikkaat haluamaasi nappia, vaikka vahvarin gain, ja laitat scene controllin ohjaamaan tätä nappia, jolloin se sitten pomppii haluamasi mukaisesti. Nuo arvot saa sitten nerokkaasti sotkettua modifier curven kautta niin että se 10% ja 100% tarkoittaa eri nappuloissa ihan eri asioita, vaikkapa niin että yksi nappi kulkee suoraan 10% ja 100%, mutta toinen nappi liikkuu samalla ohjauksella vastakkaiseen suuntaan, ja vaikkapa vain väliä 70%...30%. Eli käännät sen ruudulla näkyvän käppyrän toisinpäin. Ugh. Ehkä tällä pääset jo jyvälle hommasta, youtubesta löytyy videonpätkiä jotka selkeyttää varmasti paremmin kuin tämä sepostus.

Toinen on tuo X ja Y jolla saa kaksi täysin eri asetusta, vaikkapa kokonaan kaksi eri vahvaria, tai vaan hienosäätö samasta, ihan miten vain tarvitsee.
Shredator
05.07.2017 15:10:53

askomiko: Scene controlleri on vahvarin asetusten muutoksiin nopeampi kuin presetin vaihto.

No tässä varmaan puhutaan parin millisekunnin viiveestä mutta itse olen kyllä kokenut presetin vaihdon hieman nopeammaksi kuin scenen vaihdon. Toki hoidan kaiken midikäskytyksellä ja en käytä ollenkaan vahvistin/kaappimallinnuksia, vain efektejä. Joka tapauksessa huomaamaton viive.
Attew
06.07.2017 07:58:59

En ihan hirveästi toki ole tutustunut, mutta kyllä mulla tulee aina tauko kun vaihtaa presettiä tai xy:llä vahvistinta, vaikka vahvistin periaatteessa olisikin sama. Eli scene controllerit vaikuttaa lupaavimmalta. Koitan tänään Askomikon neuvoilla lähteä säätämään. kiitokset vastauksista kaikille!
Päähän kohdistuva isku on opintojen äiti.
Shredator
06.07.2017 09:12:44

Attew: En ihan hirveästi toki ole tutustunut, mutta kyllä mulla tulee aina tauko kun vaihtaa presettiä tai xy:llä vahvistinta, vaikka vahvistin periaatteessa olisikin sama. Eli scene controllerit vaikuttaa lupaavimmalta. Koitan tänään Askomikon neuvoilla lähteä säätämään. kiitokset vastauksista kaikille!

Ok, Axe II:lla ei tuollasta viivettä ainakaan merkittävästi huomaa. Ultralla ja Standardilla muistaakseni vielä vähemmän.
antikristus
06.07.2017 10:52:57

Shredator: Ok, Axe II:lla ei tuollasta viivettä ainakaan merkittävästi huomaa. Ultralla ja Standardilla muistaakseni vielä vähemmän.

Mie oon saanu Axe II:lla presetin vaihto viiveen aikaseks midillä. Tein nyt parit x/y presetit ja tilailen loman jälkee MFC:n ni katotaa korjautuuko.
Jackson-mies
Shredator
06.07.2017 10:58:33 (muokattu 06.07.2017 11:01:04)

antikristus: Mie oon saanu Axe II:lla presetin vaihto viiveen aikaseks midillä. Tein nyt parit x/y presetit ja tilailen loman jälkee MFC:n ni katotaa korjautuuko.

Lueskelin tuossa Fractalin foorumia ja näköjään viiveet riippuu käytettävästä midipedaalistakin + minkäsorttinen patchi on kyseessä. Eli jos cpu load on jotain 70% luokkaa ja siellä on vaikka minkälaista efektiä niin latausaika on luonnollisesti suurempi. Spill overit kannattaa olla myös käytössä.

E. MFC mulla on ollut aiemmin parikin kertaa, mutta en nyt muista oliko se parempi olla Axe-Fx modessa vai pelkästään midi-modessa (preset).
antikristus
06.07.2017 11:27:32

Shredator: Lueskelin tuossa Fractalin foorumia ja näköjään viiveet riippuu käytettävästä midipedaalistakin + minkäsorttinen patchi on kyseessä. Eli jos cpu load on jotain 70% luokkaa ja siellä on vaikka minkälaista efektiä niin latausaika on luonnollisesti suurempi. Spill overit kannattaa olla myös käytössä.

E. MFC mulla on ollut aiemmin parikin kertaa, mutta en nyt muista oliko se parempi olla Axe-Fx modessa vai pelkästään midi-modessa (preset).

Viiveet riippuu varmasti myös vähän siitä käskyjen siirto tavasta. Fas-linkin, ethernetin ja midin välillä on varmasti eroja. Äkkiseltää vois kuvitella että nettipiuhaa pitkin käskyt sais nopeiten perille jos midi piuhalle on yleensä kattona 10m ettei tehokkuus kärsi ja fas-link tarttee muuntimen välii.
Mul on nyt Ground control pro ja just Axe-Fx modea varten tota MFC:tä halajan. Mulla on sekä clean että lead soundissa n. vartti kaikua ni se varmast vähän hidastaa presetin vaihtoa. Jaksatko laittaa mulle vaikka yv:nä (ettei sotketa suotta AX-8 ketjua) miten noi spill overit saa käyttöö jos sen pystyy lyhyesti vaa kertomaa.
Jackson-mies
Shredator
06.07.2017 11:30:42

antikristus: Viiveet riippuu varmasti myös vähän siitä käskyjen siirto tavasta. Fas-linkin, ethernetin ja midin välillä on varmasti eroja. Äkkiseltää vois kuvitella että nettipiuhaa pitkin käskyt sais nopeiten perille jos midi piuhalle on yleensä kattona 10m ettei tehokkuus kärsi ja fas-link tarttee muuntimen välii.
Mul on nyt Ground control pro ja just Axe-Fx modea varten tota MFC:tä halajan. Mulla on sekä clean että lead soundissa n. vartti kaikua ni se varmast vähän hidastaa presetin vaihtoa. Jaksatko laittaa mulle vaikka yv:nä (ettei sotketa suotta AX-8 ketjua) miten noi spill overit saa käyttöö jos sen pystyy lyhyesti vaa kertomaa.

Voipi olla näin, taisin kokeilla sitä ethernetillä ja midillä, ero oli lähinnä siinä että se haki sen presetin nimen Axe-modessa laitteesta. On niin pitkä aika ettei muista ennää tarkasti :D

Se spill over löytyy ihan valikosta, mulla on kaikki päällä (reverb+delay).
askomiko
06.07.2017 11:51:39
Tärkein kompastuskivi on se että kaiku/delayn pitää olla aika samanlainen molemmissa preseteissä jotta se hiipuu kuten ajattelisi. Spillover vaan toistaa hännän sillä uuden presetin kaiulla.
antikristus
06.07.2017 15:19:06

askomiko: Tärkein kompastuskivi on se että kaiku/delayn pitää olla aika samanlainen molemmissa preseteissä jotta se hiipuu kuten ajattelisi. Spillover vaan toistaa hännän sillä uuden presetin kaiulla.

Mulla tulee lähinnä siirtymisiä cleanista tai leadista komppiin päin missä ei oo mitään efektiä.
Jackson-mies
Norppa78
06.07.2017 15:46:48
Attew: En ihan hirveästi toki ole tutustunut, mutta kyllä mulla tulee aina tauko kun vaihtaa presettiä tai xy:llä vahvistinta, vaikka vahvistin periaatteessa olisikin sama. Eli scene controllerit vaikuttaa lupaavimmalta. Koitan tänään Askomikon neuvoilla lähteä säätämään. kiitokset vastauksista kaikille!

Yksi kikka on vaihtaa napit toimimaan "down" -asennolla.
Voi olla että siinä on pieni viive silti, mutta ehkä tuo nappisäätö voi hieman auttaa asiaa.

Oma setup on että napit 1-4 vaihtaa presettejä ja 5-8 efektejä.
Hieman vähentää sitä steppailun määrää keikoilla.

"
If you set the "HOLD" function of any F-Switch to "NONE", its TAP function switch will
execute on the switch down-stroke instead of the up-stroke
"
kekkuliheikki
06.07.2017 16:12:36
Tata ketjua kun lukee niin tulee vakisinkin mieleen, etta miten voi hyvien saundien loytaminen olla noin helvetin vaikeeta. :D
En allekirjoita.
ÄrGee
06.07.2017 16:56:28
kekkuliheikki: Tata ketjua kun lukee niin tulee vakisinkin mieleen, etta miten voi hyvien saundien loytaminen olla noin helvetin vaikeeta. :D

Ei kai tuossa siitä ole kyse, vaan laitteen käytettävyydestä eri tilanteissa. Mallintaville kun voi keksiä aika monta eri käyttötarkoitusta. Axella ja kaikilla "paremmilla" mallintavilla hyvien soundien löytäminen on paljon helpompaa kuin vaikka Line6:n Podeilla, Eleven Rackilla sun muilla.
TO THE STARS!!! Ibanez-pervo.
antikristus
06.07.2017 17:22:21

ÄrGee: Ei kai tuossa siitä ole kyse, vaan laitteen käytettävyydestä eri tilanteissa. Mallintaville kun voi keksiä aika monta eri käyttötarkoitusta. Axella ja kaikilla "paremmilla" mallintavilla hyvien soundien löytäminen on paljon helpompaa kuin vaikka Line6:n Podeilla, Eleven Rackilla sun muilla.

Plus se että voi vetää output ykkösest pöytää ja output kakkosest omaa monitorii niin että sulle jää oma volumepotikka monitorille.
Jackson-mies
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)