heviäijä 19.03.2016 21:15:08 | |
---|
Itse olen bias FX:stä kiinnostunut. Onko perusversio sen verta hyvä että kannattaa lähteä ostamaan läppäriä usb-interfacea ja monitoreita. Itse olen vielä niin käsi näissä hommissa, että en tiedä tarviiko noiden lisäksi muutakin. Kytketäänkö monitorit usb-interfaceen? Olisiko focusrite scarlett 2i2 hyvä/ok vaihotehto? Mitä ominaisuuksia koneelta kannattaa vaatia tähän touhuun? SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. |
ÄrGee 20.03.2016 00:03:53 | |
---|
heviäijä: Itse olen bias FX:stä kiinnostunut. Onko perusversio sen verta hyvä että kannattaa lähteä ostamaan läppäriä usb-interfacea ja monitoreita. Itse olen vielä niin käsi näissä hommissa, että en tiedä tarviiko noiden lisäksi muutakin. Kytketäänkö monitorit usb-interfaceen? Olisiko focusrite scarlett 2i2 hyvä/ok vaihotehto? Mitä ominaisuuksia koneelta kannattaa vaatia tähän touhuun? Monitorit kaiutinkaapeleilla kiinni interfaceen, kyllä. Mulla oli 2i2 ja en suosittele sitä kitarakäyttöön ollenkaan syystä että; sen sisääntulot eivät kestä sähkökitaran korkeaa sisäänmenon impedanssia. Esimerkiksi 2i4:ssa on pad-kytkimet joilla sitä pystyy hillitsemään. Latenssin saa riittävän alhaiseksi ihan keskitason läppärillä. Omassa koneessa on 2,4ghz huippukellotaajuus ja 8gt keskusmuistia, eli ei mitään ihmeellistä. Jaksaahan Bias pyöriä myös tableteissa ja puhelimissakin. Nykyään hyvien soundien löytäminen on kotikitaristille erittäin helppoa, eli ei muuta kuin opettelemaan :) Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. |
tumppusormi 20.03.2016 08:37:28 (muokattu 20.03.2016 08:48:52) | |
---|
heviäijä: Itse olen bias FX:stä kiinnostunut. Onko perusversio sen verta hyvä että kannattaa lähteä ostamaan läppäriä usb-interfacea ja monitoreita. Itse olen vielä niin käsi näissä hommissa, että en tiedä tarviiko noiden lisäksi muutakin. Kytketäänkö monitorit usb-interfaceen? Olisiko focusrite scarlett 2i2 hyvä/ok vaihotehto? Mitä ominaisuuksia koneelta kannattaa vaatia tähän touhuun? Hommaa tuo http://www.thomann.de/fi/steinberg_ur22_mk2.htm Löytyy korkeaimpedanssi kytkin ja tason säädöt sisäänmenolle. Saa lisäksi Cubase AI:stä vähintään 7 version. Jos saa 8:n niin se toimii myös windows 10:ssä. Cubasessa on myös omia VST plugareita mutta ei niin hirveän hyviä. Mutta asiaa parantaa kun siihen saa myös muiden valmistajien plugarit käyttöön. Mainitsen nyt vielä että myös Amplitubesta on ilmainen versio jossa ei tule mitään demoefektejä väliin. Sitten on Peaveyltä Revalver 4 jossa on ilmaisversio semmoinen piip-ääni aina silloin tällöin. Revalver 4 menee ainakin windowsilla aina sillöin tällöin jumiin, muutoin se olisi mielestäni paras. Ai niin Amplitubeen saa nyt maaliskuussa sitten ilmatteeksi 20 kamapistettä (gear credit) ja saman verran jotain jami pisteitä. Noilla siis saa hankittua ilman rahan käyttöä maksullisia vahvistin/kaappimallinnuksia tai efektejä tuohon amplitubeen. Edit: Cubase 7:ta ja 8:ta oli kyse. ja ur22MKii:n mukana tulevalla avaimella saa cubase AI 8:n. Tolla ei mene vikaan. Steinbergin sivuilta löytyy videot miten asennetaan itse pömpeli ja ladataan ja aktivoidaan softa jne. Cubase itsessään on alkuun hirveä käyttää. "Miten vitussa voisin edes ruveta todistelemaan että epäilykseni on aiheellinen?" -Varpio |
heviäijä 20.03.2016 08:50:12 | |
---|
Kiitoksia. Tuo 2i4 vaikuttaakin paljon paremmalta. Onko jotain minimisummaa mikä kannattaa käyttää monitoreihin? Kotoa sattuu löytymään kuulokkeet joilla pääsisi alkuun, mutta luulempa ettei marshall kuulokkeet laadulla loista näissä touhuissa. Onko JBL ok/hyvä merkki. Behringerin ajattelin kiertää kaukaa. Kitarakamoissa ei behku loista. Tekeekö studioroina poikkeuksen? SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. |
tumppusormi 20.03.2016 09:00:37 | |
---|
heviäijä: Kiitoksia. Tuo 2i4 vaikuttaakin paljon paremmalta. Onko jotain minimisummaa mikä kannattaa käyttää monitoreihin? Kotoa sattuu löytymään kuulokkeet joilla pääsisi alkuun, mutta luulempa ettei marshall kuulokkeet laadulla loista näissä touhuissa. Onko JBL ok/hyvä merkki. Behringerin ajattelin kiertää kaukaa. Kitarakamoissa ei behku loista. Tekeekö studioroina poikkeuksen? Heitän vielä vaihtoehtona tuollaisen http://www.musacorner.fi/studio/aud … o_interfacet/yamaha_ag06?order=DESCKä'sittääkseni samat piirit kuin tuossa Steinbergerissä, mutta saat lisää liitäntöjä ja nappuloita. Jokin Cubase AI versio myös ladattavana. Lopetan kamarunkkaus linkitykset nyt tästä aiheesta tähän :) "Miten vitussa voisin edes ruveta todistelemaan että epäilykseni on aiheellinen?" -Varpio |
heviäijä 20.03.2016 17:42:56 | |
---|
Pitääkö tässä touhussa olla aktiiviset vai passiiviset lähikenttämonitorit. Onko jotain esimerkkejä hyvistä ja halvoista? Siinä 200€ hintaluokassa. Vai onko moisia? SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life. |
ÄrGee 20.03.2016 18:01:38 | |
---|
heviäijä: Pitääkö tässä touhussa olla aktiiviset vai passiiviset lähikenttämonitorit. Onko jotain esimerkkejä hyvistä ja halvoista? Siinä 200€ hintaluokassa. Vai onko moisia? Aktiivit on yleensä se mitä suositellaan. 200 euron tietämillä saa juuri Behringerin 2030A kaiuttimia käytettynä ja niistä isommat 2031A oli jonkun verran kalliimpi. Joita on itseasiassa kehuttu tälläkin foorumilla hyviksi hinta/laatusuhteeltaan. Mutta jos uutena, niin lähtisin noita kattelemaan: http://www.thomann.de/fi/jbl_lsr_305.htmhttp://www.thomann.de/fi/tannoy_reveal_502.htm Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi. |
Snapo 21.03.2016 08:32:52 (muokattu 21.03.2016 08:53:17) | |
---|
Itseltä löytyy juurikin 2030A:t ja on hyvät ja jämäkät vehkeet vaikka ehkä vähän rumat. Nyt kun on selvinnyt tulevaisuuden työkuviot niin ajattelin että voisin jopa ostaa Biasin itselleni. Viimeiset kolme kuukautta olen soittanut Reaperin kautta erilaisilla plugareilla ja äänikorttina mulla on Steinberg UR22. Jos latenssi pysyy kurissa puhelimilla ja keskitason läppäreilläkin niin pelikoneella tätä ongelmaa ei pitäisi syntyä? En muista paljonko on millisekunteissa mutta nykyisissä plugareissani huomaa selkeän eron ihan perinteiseen vahvistimeen viiveen (ja tietty soundinkin :P) puolesta. Mites teillä, kuuletteko Positive Gridin viiveen selkeästi, häiritseekö tms? "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." |
tumppusormi 21.03.2016 10:17:52 | |
---|
Snapo:Viimeiset kolme kuukautta olen soittanut Reaperin kautta erilaisilla plugareilla ja äänikorttina mulla on Steinberg UR22. Jos latenssi pysyy kurissa puhelimilla ja keskitason läppäreilläkin niin pelikoneella tätä ongelmaa ei pitäisi syntyä? En muista paljonko on millisekunteissa mutta nykyisissä plugareissani huomaa selkeän eron ihan perinteiseen vahvistimeen viiveen (ja tietty soundinkin :P) puolesta. Mites teillä, kuuletteko Positive Gridin viiveen selkeästi, häiritseekö tms? Eikös ton steinbergin mukana saatavalla cubase AI lisenssillä nyt hoidu samat kuin reaperillakin ? Itsellä ei ole ainakaan sillä cubasella eikä Amplitubella, revalver 4:llä eikä BIAS fx:n demo versiolla viive häirinnyt. Tosin en ole mikään Yngwie. Pistä samplerateksi 48 Khz ja bufferiksi 64 samplea. "Miten vitussa voisin edes ruveta todistelemaan että epäilykseni on aiheellinen?" -Varpio |
Snapo 21.03.2016 10:28:19 | |
---|
tumppusormi: Eikös ton steinbergin mukana saatavalla cubase AI lisenssillä nyt hoidu samat kuin reaperillakin ? Itsellä ei ole ainakaan sillä cubasella eikä Amplitubella, revalver 4:llä eikä BIAS fx:n demo versiolla viive häirinnyt. Tosin en ole mikään Yngwie. Pistä samplerateksi 48 Khz ja bufferiksi 64 samplea. Ostin äänikortin käytettynä ja tajusin vasta paljon jälkikäteen että siihenhän olis kuulunut se lisenssi, se juna taisi mennä jo. Kerrataanko vielä: Ampilla siis saa tuunattua putkia ja konkkia myöten pelkkää vahvistinosuutta, kun taas FX sisältää vähän kaikkea? Itse olen tottunut kyllä säätämään mm. Pod XT:tä ja noita plugareita että sinällään sopii viäntely ja kiäntely. Hirveää efektivallia en tarvitse vaan haen lähinnä yhtä tai muutamaa hyvää särösoundia. Kaiku olis kiva olla mutta senhän voi ottaa jostain toisesta plugarista. "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." |
tumppusormi 21.03.2016 12:27:02 | |
---|
Snapo: Kerrataanko vielä: Ampilla siis saa tuunattua putkia ja konkkia myöten pelkkää vahvistinosuutta, kun taas FX sisältää vähän kaikkea? Jos siis tarkoitat amplitubea niin siinä voi vaihtaa myös kaappeja. Siinä ei ole tukea ulkopuolisille plugareille joten IR:iä ei pääse hyödyntämään. Muutoin enemmän tai vähemmän sama juttu kuin Bias FX. Se vain että amplitubeen tunnutaan olevan mallinnettu myös alkuperäisen säröpedaalin sisäinen kohina. Eli kohinaa tulee vaikkei olisi mitään signaalia inputissa ja vaikka vedetty input volume nollille äänikortista. Muissa mallinnussoftissa ei ole tuota lisäkohinaa mallinnettu. Musta säröpuoli on muutenkin amplitubessa vähän heikko. "Miten vitussa voisin edes ruveta todistelemaan että epäilykseni on aiheellinen?" -Varpio |
aristoteles666 21.03.2016 12:32:09 (muokattu 21.03.2016 12:32:33) | |
---|
Snapo: Itseltä löytyy juurikin 2030A:t ja on hyvät ja jämäkät vehkeet vaikka ehkä vähän rumat. Nyt kun on selvinnyt tulevaisuuden työkuviot niin ajattelin että voisin jopa ostaa Biasin itselleni. Viimeiset kolme kuukautta olen soittanut Reaperin kautta erilaisilla plugareilla ja äänikorttina mulla on Steinberg UR22. Jos latenssi pysyy kurissa puhelimilla ja keskitason läppäreilläkin niin pelikoneella tätä ongelmaa ei pitäisi syntyä? En muista paljonko on millisekunteissa mutta nykyisissä plugareissani huomaa selkeän eron ihan perinteiseen vahvistimeen viiveen (ja tietty soundinkin :P) puolesta. Mites teillä, kuuletteko Positive Gridin viiveen selkeästi, häiritseekö tms? jos kuulet latenssia, niin et ole säätänyt sen mallinnoksen asetuksista latenssia pienemmäksi, niissä on oletuksena aivan liian iso latenssi, jotta ne pyörii vaikka commodore 64:llä. säädä ensin, harvemmin kuulen kenenkään valittavan 10 ms latenssista joka syntyy kun toitat sillä putkivahvistimella ja olet 3 metrin päässä siitä, tulee heti 10 ms latenssi. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
aristoteles666 21.03.2016 12:34:30 | |
---|
tumppusormi: Jos siis tarkoitat amplitubea niin siinä voi vaihtaa myös kaappeja. Siinä ei ole tukea ulkopuolisille plugareille joten IR:iä ei pääse hyödyntämään. Muutoin enemmän tai vähemmän sama juttu kuin Bias FX. Se vain että amplitubeen tunnutaan olevan mallinnettu myös alkuperäisen säröpedaalin sisäinen kohina. Eli kohinaa tulee vaikkei olisi mitään signaalia inputissa ja vaikka vedetty input volume nollille äänikortista. Muissa mallinnussoftissa ei ole tuota lisäkohinaa mallinnettu. Musta säröpuoli on muutenkin amplitubessa vähän heikko. kyllä sitä kohinaa tulee kaikissa mallinnoksissa, on amplitubessa, on guitar rigissä, on revalverissa, on biasissa on s_gearissa on.... siksi niissä on aina gatet. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
tumppusormi 21.03.2016 13:00:55 | |
---|
aristoteles666: kyllä sitä kohinaa tulee kaikissa mallinnoksissa, on amplitubessa, on guitar rigissä, on revalverissa, on biasissa on s_gearissa on.... siksi niissä on aina gatet. Mä heitän aina noi gatet nollille/minimiin. Mutta tarkoitan että amplituben pedaalien mallinnuksessa on lisätty se laitteen ominainen elektroniikasta johtuva kohina. Eli jos pistät säröpedaalin gainin tason aika matalalle mutta jossain clean vahvistin mallinnuksessa volumea reippaasti, niin signaaliin on tullut lisää kohinaa vaikka soundi olisikin muuten sama kuin ilman sitä pedaalimallinnusta. Tässä tapauksessa pedaali on siis ennen vahvistinta. Muissa mallinnus ohjelmissa pedaalien kohina ei ole ollenkaan niin paha. "Miten vitussa voisin edes ruveta todistelemaan että epäilykseni on aiheellinen?" -Varpio |
aschrode 21.03.2016 14:34:14 (muokattu 21.03.2016 14:35:07) | |
---|
Itse olen soitellut tämän talven reissutreenit logistisista syistä iPad Air 2- ja Bias FX -combolla, interfacena iRig Pro Duo - en ole huomannut mitään latenssiongelmaa tai muutenkaan mitään haittaavaa tekijää. Jatkossa tosin onneksi siirtyy olinpaikka lähemmäs bänditouhuja ja voi taas jatkaa pedaalilauta+putkivahvistin -kombinaatiolla, mutta kyllä noilla aivan hyvin pärjäsi ja kotioloissa erittäinkin hyvin. Myöskään Macbook pro (late 2014) ei ole kyykkäillyt tuon interfacen kanssa, sekä Logicin plugarina että standalone-sovelluksena toimii aivan mainiosti. Minulta saattaa muuten tulla myyntiin kevään mittaan tuo Positive Gridin BT4-midiohjain (langaton), itsellä systeemi ei tulekaan suunnitelmien muuttuessa livekäyttöön niin tuo poljin jää ylimääräiseksi. Look behind you, a three-necked guitar! |
Snapo 21.03.2016 20:41:18 (muokattu 21.03.2016 20:42:41) | |
---|
Kiitoksia, vaihdoin sample raten 48khz ja 64 samplen bufferiksi, ajurit näyttää nyt output latencyksi 4.833msec kun aiemmin oli jossain 20 tienoolla. Ja Ampilla tarkoitin siis BIAS Ampia kun halusin kysellä sen ja BIAS FX:n eroja mutta eiköhän tämä selvinnyt jo mitä tässä on ehtinyt selailemaan tätä ketjua. "Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin." |
Megadethh2 21.03.2016 20:47:08 | |
---|
Snapo: Kiitoksia, vaihdoin sample raten 48khz ja 64 samplen bufferiksi, ajurit näyttää nyt output latencyksi 4.833msec kun aiemmin oli jossain 20 tienoolla. Näin sivuhuomiona voisin todeta, että tuon sampleraten vaihtamisella et kyllä hyötynyt yhtään mitään mitä latenssiin tulee, enemmän levytilaa ja koneesta resursseja isompi samplerate sen sijaan kyllä vie. Suosittelen pysymään siinä 44.1 kHz:ssa ihan suosiolla jos et ihan väkisin halua lähteä hifistelemään. Altered Mind Project "Either you're deliberately out of tune and sabotaging my band, or you don't know you're out of tune, and that's even worse." |
saastara 22.03.2016 11:01:40 (muokattu 22.03.2016 11:44:13) | |
---|
En tota latenssihommaa vähättelisi tai dumaisi, toiset on herkempiä kuin toiset, mutta ihmiskorva on yllättävän herkkä viiveille ja vaiheille. Meidän koko kuulo vähän niin kuin perustuu niihin. Siksi esim realistista huoneplugaria tai -pedaalia on äärimmäisen vaikeaa tehdä, kaikki tietää miltä 'tilan' pitäisi kuulostaa. "3m vahvarista ei haittaa ketään" on ihan kiva heitellä vakuuttavana totuutena, mutta se on oikeasti melko eri asia. On aivan eri juttu kuunnella jotain asiaa huoneessa, todellisessa akustisessa tilassa, tietyn etäisyyden päästä kuin kuunnella naaman edestä äänilähdettä joka ikäänkuin tulee kolme metriä kauempaa. Joillekkin se ei ole iso juttu, turha siitä on vängätä. Itse tiedän omista äänityshommista, että 10ms on yllättävän paljon, etenkin jos on tottunut analogiseen suoratoistoon. Ei välttämättä tarpeeksi siihen, että pystyy sanomaan suorilta käsin, että 'juu nyt tää latenssi pilaa tatsia', mutta riittävästi siihen, että oton tiukkuudessa tuntuu joku olevan nyt offissa. "As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song" |
aristoteles666 22.03.2016 18:20:13 (muokattu 22.03.2016 18:23:27) | |
---|
saastara: En tota latenssihommaa vähättelisi tai dumaisi, toiset on herkempiä kuin toiset, mutta ihmiskorva on yllättävän herkkä viiveille ja vaiheille. Meidän koko kuulo vähän niin kuin perustuu niihin. Siksi esim realistista huoneplugaria tai -pedaalia on äärimmäisen vaikeaa tehdä, kaikki tietää miltä 'tilan' pitäisi kuulostaa. "3m vahvarista ei haittaa ketään" on ihan kiva heitellä vakuuttavana totuutena, mutta se on oikeasti melko eri asia. On aivan eri juttu kuunnella jotain asiaa huoneessa, todellisessa akustisessa tilassa, tietyn etäisyyden päästä kuin kuunnella naaman edestä äänilähdettä joka ikäänkuin tulee kolme metriä kauempaa. Joillekkin se ei ole iso juttu, turha siitä on vängätä. Itse tiedän omista äänityshommista, että 10ms on yllättävän paljon, etenkin jos on tottunut analogiseen suoratoistoon. Ei välttämättä tarpeeksi siihen, että pystyy sanomaan suorilta käsin, että 'juu nyt tää latenssi pilaa tatsia', mutta riittävästi siihen, että oton tiukkuudessa tuntuu joku olevan nyt offissa. kyllä mä vähättelen kun oikeasti korva ei pysty edes erottamaan alle 7 ms eroja. kun aukaisen S-Gearin lukema on 4ms ja se kymmenen millisekunnin viive ku olet kolmen metrin päässä, on ihan sama asia, olet missä huoneessa tahansa, se nyt vaan on äänennopeus, ja nopeampaa se ei ilmassa kulje. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. |
saastara 22.03.2016 19:12:47 (muokattu 22.03.2016 19:16:45) | |
---|
aristoteles666: kyllä mä vähättelen kun oikeasti korva ei pysty edes erottamaan alle 7 ms eroja. kun aukaisen S-Gearin lukema on 4ms Nyt taidettiin puhua 10ms ja ylöspäin.. Omassa käytössä oon huomannut, että siinä paikkeilla on se raja, missä se alkaa omaan soittoon vaikuttamaan. Jos aatellaan vaikka rumpuja, annetaan rumpalismiehelle sähkörummut eteen, kuuntelu daw:in kautta +10ms latenssilla. Hämmentyisin todella paljon jos kukaan rumpali ei huomaisi mitään kummallista tilanteessa. ja se kymmenen millisekunnin viive ku olet kolmen metrin päässä, on ihan sama asia, olet missä huoneessa tahansa, se nyt vaan on äänennopeus, ja nopeampaa se ei ilmassa kulje. Ei tässäkään nyt taidettu puhua äänen nopeudesta, vaan siitä miten ihmiset on tottunut havainnoimaan ääntä tilassa. Jos sun naaman edessä on ihminen mutta sen puhe kuulostaisi tulevan kolme metriä pään takaa, joku kenties kokisi tilanteessa jotain hämmentävää, verraten ihmiseen, joka puhuu kolmen metrin päästä. Mutta en vie keskustelua sivuun enempää, kukin soittakoot ihan millä latensseilla haluaa ja kone kestää. - "Those who don't care, will never understand the people who do." - "Yes, but we don't care" "As long as there is music I am immortal and I have lived forever if I can remember a song" |