![]() 09.08.2014 15:02:27 | |
---|---|
aristoteles666: just, en kuule eroja einkä nitä kuule mikit jotka kuulee enemmän kuin ihminen, mutta kyllä niitä on. hyvin te vedätte Väitätkö nyt ihan tosissasi, että halvimmalla kiinalaisella putkella, hyvällä uustuontantoputkella tai vanhalla huippu nos-putkella ei ole mitään eroa soundissa? Eli kukaan ei pysty sokkotestissä erottamaan mitään eroja eri putkissa. Vai mitä ihmettä oikein yrität kertoa noilla kommenteillasi? Ymmärrän kyllä, jos on sitä mieltä, ettei nos-putket ole hintansa arvoisia, mutta sitä en ymmärrä, että väittää, ettei missään putkissa ole mitään eroja... Jumalat puhuvat hullujen suulla... | |
![]() 09.08.2014 15:05:42 | |
Vittu että vituttaa, eilen poksahti Lanikasta 1amp HT-sulake ja reenit loppu siihen, kun ei tietenkään ollu varaproppua mukana. No tänään sitten intopiukeena sulaketta vaihtamaan ja tulille, ni eikö sieltä sitten ihan vitunmoinen verkkohurina tullu kaupan päälle. Toinen putkipari alle puolessa minuutissa aivan sairaan kuuma ja toinen kosketuslämpönen. Tosta nyt vielä kokeilen vaihtaa putkiparit päittäin että siirtyykö vika mukana vai onko ite koneessa, mutta eipä toi taas sulakkeen hintaselta jumpalta vaikuta. Pääteputkina juurikin NOS-Siemensit... Tulin, näin, paskoin housuun. | |
![]() 09.08.2014 16:02:55 | |
aristoteles666: just, en kuule eroja einkä nitä kuule mikit jotka kuulee enemmän kuin ihminen, mutta kyllä niitä on. hyvin te vedätte Siis en jaksa alkaa äänittelemään tolla vehkeellä. Tottahan ne erot ite kuulee siinä soittaessaan. Mutta en nyt vaivaa alkaa äänittelemään pätkiä jonku todistelun takia. Voin ton salkun kans lähteä johonkin treenikselle ihmettelemään vaikka ennemmin ku alkaa jotain äänityshommaa säätämään kotona. Monet erot tuntee fiiliksessä miten se vahvistin käyttäytyy, tuskin niitä saa järkevästi jollain markan mikillä tallennettua. "I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end" | |
![]() 09.08.2014 22:49:09 | |
VIPMetal: Tottahan ne erot ite kuulee siinä soittaessaan. Mutta en nyt vaivaa alkaa äänittelemään pätkiä jonku todistelun takia. On asioita mitkä kannattaa myös todistaa itselleen ihan nauhoittamalla, koska kyllähän psykoakustiikka on aika vahvaa monessa asiassa. Meikää esimerkiksi haittaa putkien testaamisessa justiinsa se, jos putken joutuu keskellä matkaa vaihtamaan niin sitä ei kuule enää objektiivisesti A/B-testinä, se menee just semmoiseksi "no ehkä tässä on vähän enemmän yläpäätä, vähän enemmän mojitoa middlessä ja erottelee paremmin parittomat sävelet". Tämmöisen testin olen joskus tehnytkin, mut niissä putkissa ei ole mitään sellaista nimittäjää jolla voisi sanoa että tossa soi nyt NOS-siemens, tossa venäläinen militääri ja tossa on ihan selvästi uusioputki. | |
![]() 09.08.2014 23:04:32 (muokattu 09.08.2014 23:07:21) | |
aristoteles666: en kuule eroja einkä nitä kuule mikit jotka kuulee enemmän kuin ihminen Twinkle: jos putken joutuu keskellä matkaa vaihtamaan niin sitä ei kuule enää objektiivisesti A/B-testinä niissä putkissa ei ole mitään sellaista nimittäjää jolla voisi sanoa että tossa soi nyt NOS-siemens, tossa venäläinen militääri ja tossa on ihan selvästi uusioputki. Minulla on kyllä ihan erilainen kokemus. Totta kai nämä riippuu varmaan vähän vahvistimestakin, jos putkien vaihto on hankalaa niin äänittäminen varmasti kannattaa. Kun testailin noita etuasteputkia tuossa tuon Swartin kanssa (putken vaihto on näppärästi tehty.. vie muutaman sekunnin) niin kyllä niissä putkissa kuuli heti selvästi eroja toisiinsa nähden. Minua jaksaa kyllä aina ihmetyttää soittaja joka väittää että etuasteputkien vaihdoilla ei saa muutoksia aikaan. O_o Mutta onhan niitäkin joiden mielestä kaapilla ja elementillä ei ole merkitystä. Noh, kukin tulkoon uskomuksissaan autuaaksi. | |
![]() 09.08.2014 23:22:05 | |
Mulla ei ole mitään sitä vastaan jos joku tykkää NOS -putkista, mutta silti taas kerran huvittaa julistukset tyyliin; "kokeilin NOS-putkia, paluuta nykyputkiin ei enään ole". | |
![]() 09.08.2014 23:46:20 | |
Gabe: Minulla on kyllä ihan erilainen kokemus. No siis, minua ei kiinnosta kenenkään kokemus, tuntemus tai fiilis. Minä haluan kuulla sen todistettavan eron mikä tulee kun putket vaihtaa toisenlaisiin ja tähän päivään mennessä en ole sitä onnistunut tekemään siten, että nauhoitettujen testinäytteiden joukosta pystyisi yksiselitteisesti erottamaan NOS- ja uusiotuotantoputket, puhumattakaan siitä että pystyisi niiden tunnistamaan suuremmalla todennäköisyydellä kuin mitä arvaamalla pystyy. En tiedä, onko huonot tulokset perustuneet äänitysteknisiin puutteisiin vai mihin. Kyllä käyttötestissä minäkin olen kuulevinani eroja, tokikaan en sellaisia joiden perusteella pystyisin jakamaan niitä sokkotestinä mihinkään ryhmiin mutta se toistettava testi ei vaan millään tue minun subjektiivista kuuntelukokemusta. | |
![]() 09.08.2014 23:47:08 | |
Lancelot: Mulla ei ole mitään sitä vastaan jos joku tykkää NOS -putkista, mutta silti taas kerran huvittaa julistukset tyyliin; "kokeilin NOS-putkia, paluuta nykyputkiin ei enään ole". Mullakaan ei ole mitään sitä vastaan jos joku tykkää haaskata elämäänsä sieluttomien nykyputkien kanssa, jääpä enemmän meille laatutietoisille. ;) | |
![]() 09.08.2014 23:56:30 (muokattu 10.08.2014 00:17:39) | |
Twinkle: No siis, minua ei kiinnosta kenenkään kokemus, tuntemus tai fiilis. Minä haluan kuulla sen todistettavan eron mikä tulee kun putket vaihtaa toisenlaisiin En tiedä, onko huonot tulokset perustuneet äänitysteknisiin puutteisiin vai mihin. Kyllä käyttötestissä minäkin olen kuulevinani eroja. Eihän kokemus ole millään tavalla verrattavissa tuntemuksiin tai fiiliksiin. Itse sain oikeassa elämässä ihan selviä eroja aikaan ja se riittää minulle. Eihän äänitysteknisten puutteiden takia saatujen huonojen tulosten takia tätä kannata kuitenkaan tyrmätä? Luota rohkeasti omiin korviisi. Mutta kuten jo aiemmin sanoin niin se käytetty vahvistinkin vaikuttaa, toiset koneet reagoi herkemmin pieniinkin muutoksiin kuin toiset. Mutta jos eroja ei ihan oikeasti kykene kuulemaan niin eihän niistä kannata maksaa.. Laulava Kylätohtori: Väitätkö nyt ihan tosissasi, että halvimmalla kiinalaisella putkella, hyvällä uustuontantoputkella tai vanhalla huippu nos-putkella ei ole mitään eroa soundissa? Eli kukaan ei pysty sokkotestissä erottamaan mitään eroja eri putkissa. Vai mitä ihmettä oikein yrität kertoa noilla kommenteillasi? Ymmärrän kyllä, jos on sitä mieltä, ettei nos-putket ole hintansa arvoisia, mutta sitä en ymmärrä, että väittää, ettei missään putkissa ole mitään eroja... Tämä on minustakin kyllä todella järjetön väite. Nykyputkienkin välillä on ihan selviä eroja soundissa eri valmistajien ja mallien välillä. Mitäs putkia sinulla olikaan testissä kun viimeksi juteltiin? JJ, Telefunken ja oliko se NOS 5751?... ja Brimaria oli tuloillaan? Oletko ehtinyt vielä tarkemmin testailemaan? Kiinnostaisi kuulla miten lopulta kävi ja mikä vei voiton. :) | |
![]() 10.08.2014 03:01:51 (muokattu 10.08.2014 03:04:29) | |
Minun makuun tämä keskustelu on painottunut aivan liikaa NOS vs. nykytuotanto, millä ei ole mitään painoarvoa. 70-luvun rokki on parempaa kuin mikään nykybändi, justjoo. Mm. SirElwoodin *tron-linkki heti toisella sivulla kannattaa vielä lukaista toisenkin kerran, siinä on NOSsia. Hyvää on tehty aikojen saatossa jatkuvasti, sutta ja sekundaa sitäkin enemmän, mutta tottakai jälkimmäistä enemmän niinä aikoina kun kilpailu alalla ei ole niinkään suurta, menekki pieni ja useampi brändi saa rahansa samasta kirstusta. Nykyään. Omilla kokemuksilla bassokäytössä väärällä putkivalinnalla missä tahansa paikassa (varsinkin V1 ja vaiheenkääntäjä) alapään ätäkki häviää täysin, soundi alkaa kumista tai muhjuuntua, tai yläpää korostuu todella häiritsevästi vaikka basson tone on nollilla. Jucciz teki tässäkin ketjussa viitatun 12AX7-vertailun, jossa putkimerkkien erot ovat todellakin havaittavissa. NOS vs. nykytuotanto -vastakkainasettelua taasen siinä ei kuule lain, sehän olisi mahdottomuus. Kuinkas sitten vielä kolmas tähän kilpaan, käytetty vanha putki, erottaako sitä NOS-putkesta? | |
![]() 10.08.2014 06:18:37 | |
Laulava Kylätohtori: Väitätkö nyt ihan tosissasi, että halvimmalla kiinalaisella putkella, hyvällä uustuontantoputkella tai vanhalla huippu nos-putkella ei ole mitään eroa soundissa? Eli kukaan ei pysty sokkotestissä erottamaan mitään eroja eri putkissa. Tää on hyvä kysymys, voiko? Twinkle on joskus näemmä testaillu näitä juttuja, voimatta sanoa mitään faktaa mihinkään. Harryk:n ja muiden asiaan perehtyneiden jutut luotettavuuksista ja muista jutuista voi ilmeisesti ohittaa vaan, olan kohautuksella. Vääntöhän näistä ei lopu ikinä, ellei joku tee kunnon sokkotestejä, Toneriten kanssahan homma selvis, ilmeisesti. Loppuun kysymys: Miten kukaan voi muistaa miltä mikäkin putki, kitara, kaappi, vahvistin, mikki, viritin, satula, talla, piuha, puu, kieli, yms vuoden päästä kuullostaa, varsinkin kun päivissäkin on eroja, miten ihmisen kuulo toimii. | |
![]() 10.08.2014 09:42:17 | |
markkuilari: Loppuun kysymys: Miten kukaan voi muistaa miltä mikäkin putki, kitara, kaappi, vahvistin, mikki, viritin, satula, talla, piuha, puu, kieli, yms vuoden päästä kuullostaa, varsinkin kun päivissäkin on eroja, miten ihmisen kuulo toimii. Tämä on totta. Pelkästään pään asentokin tuntuu vaikuttavan mitä melkoisesti. Varsinkin kun tuo toinen korva on ottanut sen verta paukahduksia vastaan, ettei ihan kaikki äänet kuulu kunnolla. Pitäisiköhän Tiinu teroo sijoittaa Nossit sisuksiin.. vois olla :) | |
![]() 10.08.2014 10:04:42 | |
Itellä alkais nuo soundin pääpalikat olemaan kasassa, joten putkiin tutustuminenkin vois olla ihan järkevää ja mielenkiintoista. En ole NOSsien suhteen skeptinen mutta haluan todeta eron aivan omin korvin. Pitäis päättää että millä vahvarilla lähtis liikkeelle. Minusta nuo tung-solit Ad30 nupissa on liian rähisevät yläpäästä, ehkäpä niiden tilalle jotain hienovaraisempaa rööriä? | |
![]() 10.08.2014 10:10:54 | |
markkuilari: Harryk:n ja muiden asiaan perehtyneiden jutut luotettavuuksista ja muista jutuista voi ilmeisesti ohittaa vaan, olan kohautuksella. Totta, onhan NOS-putkien etuna myös se pidempi käyttöikä. Tätä ei sovi unohtaa. Vääntöhän näistä ei lopu ikinä, ellei joku tee kunnon sokkotestejä Jokaisen kannattaa tehdä ne testit ihan itse ja vetää omat johtopäätöksensä. Minusta juuri se henkiökohtainen käyttökokemus on se tärkein ja ainut millä on ihan oikeasti merkitystä. Onhan ihmisten kuulossa ja kyvyssä havainnoida tällaisia eroja kuitenkin ihan selvää vaihtelua eri yksilöiden välillä. Tämän vuoksi jokainen vastaus on varmaankin ihan yhtä oikeassa kuin toinen, joku ei ihan oikeasti kuule tällaisia eroja ja joku kuulee. Turhaa näistä on kinata, annetaan kunkin harrastaa ihan omalla tyylillään. JaaGeRMaisTeR: Pitäisiköhän Tiinu teroo sijoittaa Nossit sisuksiin.. vois olla :) RFT pari voisi kuulostaa aika upealta Tinyssä! | |
![]() 10.08.2014 10:29:01 | |
Gabe: RFT pari voisi kuulostaa aika upealta Tinyssä! Kerro ny vähän enemmän :) herätä mielenkiintoni. | |
![]() 10.08.2014 13:05:59 | |
JaaGeRMaisTeR: Kerro ny vähän enemmän :) herätä mielenkiintoni. Vähän kuin JJ, mutta parempi. =) "I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end" | |
![]() 10.08.2014 13:14:21 | |
Twinkle: On asioita mitkä kannattaa myös todistaa itselleen ihan nauhoittamalla, koska kyllähän psykoakustiikka on aika vahvaa monessa asiassa. Meikää esimerkiksi haittaa putkien testaamisessa justiinsa se, jos putken joutuu keskellä matkaa vaihtamaan niin sitä ei kuule enää objektiivisesti A/B-testinä, se menee just semmoiseksi "no ehkä tässä on vähän enemmän yläpäätä, vähän enemmän mojitoa middlessä ja erottelee paremmin parittomat sävelet". Tämmöisen testin olen joskus tehnytkin, mut niissä putkissa ei ole mitään sellaista nimittäjää jolla voisi sanoa että tossa soi nyt NOS-siemens, tossa venäläinen militääri ja tossa on ihan selvästi uusioputki. Ei se itelläkään ota kuin alle puoli minuuttia vaihtaa se rööri toiseen. Kyllähän siinä kuulee niitä eroja jos niitä on. Niitä sitte vaihtelee ees taas, niin eipä se sen kummempaa ole. Ajattelin kyllä vielä vertailla myös nykyputkien kanssa noita NOSseja, jos sieltä noustaan ohi. Erot hyvän ja huonon putken välillä on melko suuret, toisissa sitten taas melko pienet. Se mikä ainakin itteä on tympinyt on nuo rikkoutuneet Sovtekit, Tung-solit ja JJ:t. Eihän se niin jos kotona/treeneissä menee mutta keikalla harmittaa. Ja monet jotka olleet vähällä soitolla vuoden pari. "I'm waiting for a sunrise, I'm waiting for the end" | |
![]() 10.08.2014 13:33:45 | |
VIPMetal: Vähän kuin JJ, mutta parempi. =) Tämä ei kyllä herättänyt mielenkiintoa. Jos tossa on kaikki mitä voi sanoa, niin saakoon jäädä myyjälle. | |
![]() 10.08.2014 13:56:47 (muokattu 10.08.2014 13:58:21) | |
JaaGeRMaisTeR: Kerro ny vähän enemmän :) herätä mielenkiintoni. Tässä aika osuva kuvaus: "The RFT has a very gutsy in your face dominant midrange flavour to the overall sound. The RFT adds plenty of spice to the clean sound. If you push the valve slightly then it really has a nice solid punch and startsto distort quickly. This valve really doesrespond well to drive and was really at its best in the overdriven stakes. The Peavey and the Mesa really did benefit as saturation could be reached easily with less fizz than with was evident with most other valves. The midrange just cuts through the mix with a nice fat rounded tone The RFT has a harmonic sustain on single notes lasted longer than most other ECC83 in this test. " | |
![]() 10.08.2014 14:03:02 (muokattu 10.08.2014 14:13:44) | |
Gabe: Tässä aika osuva kuvaus: "The RFT has a very gutsy in your face dominant midrange flavour to the overall sound. The RFT adds plenty of spice to the clean sound. If you push the valve slightly then it really has a nice solid punch and startsto distort quickly. This valve really doesrespond well to drive and was really at its best in the overdriven stakes. The Peavey and the Mesa really did benefit as saturation could be reached easily with less fizz than with was evident with most other valves. The midrange just cuts through the mix with a nice fat rounded tone The RFT has a harmonic sustain on single notes lasted longer than most other ECC83 in this test. " No ei kyllä vastaa mun kokemuksia, mutta jonkun rähisevä on toiselle Hi-Fi. Mun mielestä RFT:n ECC83 oli tosi neutraali ja pyöreästi säröytyvä. Mutta täähän riippuu taas ihan täysin kytkennästä :) E: Nykytuotantoputkista soundillisesti hyvin lähellä on JJ:n ECC803S. Mun mielestäni. Kai tosta RFT:stä vois vitosen JJ:tä enemmän maksaa, jos ois tarvetta. Ei missään nimessä enempää. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)