Aihe: WGS - Warehouse Guitar Speakers
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Corto
15.08.2015 16:32:21
Torilla hieron just kauppaa kahdesta 16ohmin ET65:sta. Olis tarkoitus laittaa toinen Peavey Classic 30 -komboon ja toinen omaan 1x12-kaappiin. Joskus sitten vois siirtää sen kaapitetun vaikka isompaan 2x12-kaappiin ja sille kaveriksi joko Retro, Veteran tai Reaper HP, mikä nyt niistä sitten on sopevin vaihtoehto.
En ole brändirasisti: minulle kelpaa niin Gibson kuin Fenderkin
penatuna
16.08.2015 18:30:06 (muokattu 16.08.2015 18:30:50)
Gabe: Ei kenelläkään Blackhawkia lojuisi ylimääräisenä?

WGS Black Hawk AlNiCo 100w (http://www.uraltone.com/wgs-black-hawk-hp-alnico-100w-8ohm.html) löytyisi useampikin kappale viikon sisällä ylimääräisenä, jos hinnasta päästään sopuun. Laittele vaikka pikaviestiä halutessasi.
Gabe
16.08.2015 19:05:35
penatuna: WGS Black Hawk AlNiCo 100w (http://www.uraltone.com/wgs-black-hawk-hp-alnico-100w-8ohm.html) löytyisi useampikin kappale viikon sisällä ylimääräisenä, jos hinnasta päästään sopuun. Laittele vaikka pikaviestiä halutessasi.

Hittolainen, olisi tuo 50w versio haussa ja vielä 16ohmisena. :( Kiitos kuitenkin.
penatuna
17.08.2015 10:51:14
Gabe: Hittolainen, olisi tuo 50w versio haussa ja vielä 16ohmisena. :( Kiitos kuitenkin.

En muista oliko nämä 16ohmisia vai 8ohmisia, kun ovat vielä kaapissa kiinni... No väärä versio kuitenkin.
Laulava Kylätohtori
17.08.2015 11:58:18
Kuinkahan paljon tuolla 50 vs 100 wattia on soundieroa? Esim. 2x12" kaapissa 40-50 watin koneella ei ilmeisesti saa vielä luukutettua kaiutinsäröä kuitenkaan?
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
Gabe
17.08.2015 12:28:17
Laulava Kylätohtori: Kuinkahan paljon tuolla 50 vs 100 wattia on soundieroa? Esim. 2x12" kaapissa 40-50 watin koneella ei ilmeisesti saa vielä luukutettua kaiutinsäröä kuitenkaan?

Tuo Blackhawk 100w tötterö on käsittääkseni EV SRO johdanainen ja Blackhawk 50w taas juontaa juurensä Celestion Goldista. En tiedä miten paljon noilla on käytännössä eroa, mutta eipä huvita ostaa testiin ja kolvata kiinni kauhealla vaivalla ja rahalla vain jotta ne päätyisi torille. :)

Tuossa on videonpätkää aiheesta: https://www.youtube.com/watch?v=hnnnFZlluWs
iec
28.08.2015 10:41:30

Löytyipä myös tällainen vertailu WGS-kajareista, eli:

https://www.youtube.com/watch?v=fvjkdK7KW6Q
ET-65 @ 6:20
ET-90 @ 9:40
Retro30 @ 12:40
G12 @ 15:50
G12C/S @ 18:20
Reaper 50 @ 21:00
Invader @ 24:30
British Lead @ 26:30
Black Hawk @ 28:50

-iec
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Gabe
28.08.2015 18:41:01 (muokattu 28.08.2015 18:47:01)
iec: Löytyipä myös tällainen vertailu WGS-kajareista, eli:

https://www.youtube.com/watch?v=fvjkdK7KW6Q

Siinäpä oli pätkä. :)

Hitto nuo Blackhawkit ovat nyt iskeneet ja kovaa. Olin jo ihan varma että G12-65 on minun tötterö mutta nuo Blackhawkit istuu kuin nokka naamaan.. tuntuu että ne toimii joka koneen ja kitaran kanssa. Pitäisi vain löytää paljon lisää niitä, lompakko vain sanoo että tarttis käytettynä löytyä.
qak
01.09.2015 12:34:09

Pitääpä lisätä tänne vähän omia kokemuksia.

Ite myin Marshallin kaapin Celestion V30:llä pois ja tilasin kesällä Uraltonelta tilalle Palmerin avoimen 2x12 kaapin ja siihen parin päivän soundiklippien vertailun perusteella WGS:n Veteran 30 / Reaper -yhdistelmän. Jotenkin en koskaan päässyt yhteisymmärrykseen tuon Celestionin kanssa, mutta tää WGS:n Veteran oli heti omaan korvaan paljon kivemman kuuloinen. Tuo yhdistelmäkään ei ole yhtään paskempi, vähän Greenback-tyylistä retrosoundia tiukemman (modernimman?) kaiuttimen sekaan. Vahvarina mulla on Laney LH50 ja hyvin kyllä nää toimii rokki-/stonerhommiin - ainakin siihen asti kunnes taas iskee GAS...

Pitää joutaessaan kokeilla vielä baritonikitaralla miten toimii alavireiseen doomiin, mutta voisin olettaa, että avoin kaappi hukkaa turhan paljon matalia taajuuksia. Toisaalta, en mä tätä kaappia siihen tarkoitukseen ostanutkaan.
__ Ostetaan romua, myydään antiikkia.
JuSu
10.09.2015 10:42:44 (muokattu 10.09.2015 10:49:41)
Tötteröpuljaus meneillään. Toistaiseksi tapahtunutta:

Tarttui mukaan edullinen 4x12" -komootti, jossa sisällä V30:t. Loota on rakenteeltaan ihan peruspätevä (vaneria, takalevy lastulevyä), joten päätin alkaa puljaamaan, koska neljä V30:ä oli vaan liian naamalla.

Jäsen Gabelta kotiutin 2 kpl ET65:ia, ja tuuppasin komeroon. Yhteissoundi pehmeni hieman, mutta jäljelle jääneet kaksi V30:ä silti voimakkaamman keskialuetoiston ja suuremman herkkyyden vuoksi vahvasti dominoivat. Ihan rapsakka soundi, mutta tuntuu, että ET65:t menevät vähän hukkaan tuossa. Kytkettäessä pelkät ET65:t mukaan, on sointi hyvinkin pehmeä, selkeästi puuttuu sellaista jyrää ja jormaa keskialueelta. V30 voisi muuten soundiltaan olla hyvä, mutta on tosiaan liian äänekäs pariutumaan ET65:n kanssa.

Tilasin sitten Uraltonelta WGS Green Beret -parivaljakon ET65:ien kaveriksi. Nämä ovat tätä kirjoitettaessa vielä matkalla, mutta WGS:n sivuilla Vaughn Skow kuvailee tuota yhdistelmää seuraavasti:

"Yea, I really like that too ... if you're going for stone-cold classic Marshall crunch! That combo makes a single 4x12 sound like two, and two sound like 4, and 4 sound like ... well, you get the idea!"

Tämä myi nuo Green Beretit mulle. Katsotaan, mitä tuleman pitää.

JuSu
Tyhjännaurajasta tulee räkänokka.
Metalkallo
10.09.2015 11:43:47
JuSu: Kytkettäessä pelkät ET65:t mukaan, on sointi hyvinkin pehmeä, selkeästi puuttuu sellaista jyrää ja jormaa keskialueelta. V30 voisi muuten soundiltaan olla hyvä, mutta on tosiaan liian äänekäs pariutumaan ET65:n kanssa.

Tilasin sitten Uraltonelta WGS Green Beret -parivaljakon ET65:ien kaveriksi. Nämä ovat tätä kirjoitettaessa vielä matkalla, mutta WGS:n sivuilla Vaughn Skow kuvailee tuota yhdistelmää seuraavasti:

"Yea, I really like that too ... if you're going for stone-cold classic Marshall crunch! That combo makes a single 4x12 sound like two, and two sound like 4, and 4 sound like ... well, you get the idea!"

Tämä myi nuo Green Beretit mulle. Katsotaan, mitä tuleman pitää.

JuSu

Mulla oli aika samat fiilikset lopulta ET65:sta, oli jotenkin oman makuun liian pehmeä kun oli käytössä 2kpl niitä celestionin g12t75:n kanssa.

Veteran 30 on varmaan hyvä noiden ET65:n kanssa, tuo yhdistelmähän on se mistä nuo WGS:n heput tuntuu tykkäävän, ja aika moni muukin. Veteran ei ole ehkä yhtä päälle puskeva kuin V30 et ehkä paremmin sekoittuu.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
JuSu
10.09.2015 11:52:45
Metalkallo: Mulla oli aika samat fiilikset lopulta ET65:sta, oli jotenkin oman makuun liian pehmeä kun oli käytössä 2kpl niitä celestionin g12t75:n kanssa.

Veteran 30 on varmaan hyvä noiden ET65:n kanssa, tuo yhdistelmähän on se mistä nuo WGS:n heput tuntuu tykkäävän, ja aika moni muukin. Veteran ei ole ehkä yhtä päälle puskeva kuin V30 et ehkä paremmin sekoittuu.

Mulla on ollut tuo yhdistelmä, mutta jotenkin se oli vähän... Hajuton ja mauton. Ei huono, mutta jotenkin neutraali.

JuSu
Tympee Huttunen
10.09.2015 11:59:27 (muokattu 10.09.2015 12:00:03)
Testatkaa tota Retro 30. On hyvän erotteleva ja räyhäkäs soundi. Luulen, että joku tykkää hulluna ja toiset taas ei. Neutraaliksi ei oikein viitsi luonnehtia. Mä tykkään kovin. Jos toi Et65 on greenback-tyylin pehmeä, niin jää ostamatta alakaappiin 4x12 Retro-kaapin kaveriksi.
JuSu
10.09.2015 12:03:09
Lastinen: Testatkaa tota Retro 30. On hyvän erotteleva ja räyhäkäs soundi. Luulen, että joku tykkää hulluna ja toiset taas ei. Neutraaliksi ei oikein viitsi luonnehtia. Mä tykkään kovin. Jos toi Et65 on greenback-tyylin pehmeä, niin jää ostamatta alakaappiin 4x12 Retro-kaapin kaveriksi.

Kyllä se ET65 on 'smooth'... Kovasti kuitenkin kehuvat Retro/ET65 -yhdistelmää. Tiedä sitten.

Mun mielestä Greenbackin perussointi ei ole pehmeä. Nariseva, puinen, tummahko ehkä. Muttei pehmeä.

Vaikeahan näitä on sanallisesti kuvailla.

JuSu
Tympee Huttunen
10.09.2015 12:07:45
JuSu: Kyllä se ET65 on 'smooth'... Kovasti kuitenkin kehuvat Retro/ET65 -yhdistelmää. Tiedä sitten.

Mun mielestä Greenbackin perussointi ei ole pehmeä. Nariseva, puinen, tummahko ehkä. Muttei pehmeä.

Vaikeahan näitä on sanallisesti kuvailla.

JuSu

Mä luulen, että sellainen soundinpehmennys on omiaan yksittäistä soundia kohtaan, mut bändisoitossa pehmeämpi kaiutinpari menettää merkitystään.
Sarko
10.09.2015 12:22:11
Jossain vaiheessa pitäisi alkaa rakentamaan kaiutinkaappia, rahatilanteen salliessa siis. Mietin että joko rakentaisi 2x10" komootin tai sitten 1x12" kaapin. Kaappi tulee kaveriksi 6G2 Princetoniin pohjautuvalle nupille, mietin että 2x10" voisi olla mukava kahdella ET10-kaiuttimella, jotka ovat herkkyydeltään päälle sadan desibelin. Jos 1x12", kaiuttimeksi laitan Eminencen Wizardin. Pitääpä vähän katella tässä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
dropD
10.09.2015 13:42:06

Sarko: Jossain vaiheessa pitäisi alkaa rakentamaan kaiutinkaappia, rahatilanteen salliessa siis. Mietin että joko rakentaisi 2x10" komootin tai sitten 1x12" kaapin. Kaappi tulee kaveriksi 6G2 Princetoniin pohjautuvalle nupille, mietin että 2x10" voisi olla mukava kahdella ET10-kaiuttimella, jotka ovat herkkyydeltään päälle sadan desibelin. Jos 1x12", kaiuttimeksi laitan Eminencen Wizardin. Pitääpä vähän katella tässä.

Mulla on omassa 2x10 -kaapissa ET10/Retro10-yhdistelmä, joka omaan korvaan tuntuu toimivat hyvin sekä cleanilla että säröllä. Tukevan kiinteä alapää, keskialueelta maltillisen selkeä ja yläpäässä löytyy kirkkautta ilman riipimistä.
Virhe! Tyhmä tai liian lyhyt kirjoitus
Sarko
10.09.2015 13:55:05
dropD: Mulla on omassa 2x10 -kaapissa ET10/Retro10-yhdistelmä, joka omaan korvaan tuntuu toimivat hyvin sekä cleanilla että säröllä. Tukevan kiinteä alapää, keskialueelta maltillisen selkeä ja yläpäässä löytyy kirkkautta ilman riipimistä.

Toi vois olla hyvä yhdistelmä tollaselle myöhempiä Fendereitä middlekkäämmälle styrkkarille, kiinteä alapää ja kirskumaton yläpää kiinnostavat. Crunchia haetaan mutta kans selkeitä kliinejä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Gabe
10.09.2015 19:23:29
Pientä puljausta taas kaiuttimien kanssa. Olen koettanut haeskella sopivaa paria tuolle Blackhawk kaksikolle. V30 oli liian äänekäs ja kirkas, G12-65 oli taas soundiltaan aika passeli mutta vähän liian hiljainen, ET65 oli sopivan äänekäs mutta ei ihan passeli soundeiltaan. Laitoin sitten viestiä WGSn pojille, kerroin siinä mietteeni aiemmista kokeiluista ja vähän kuvailua millaista soundia olisin vailla. No heiltä tuli viestiä että Reaper 55hz olisi vastaus rukouksiini, jostain syystä en ollut hoksannut kyseistä tötteröä edes ajatella. Noh, kaikki näyttä paperilla kyllä olevan justiinsa kohdillaan ja uskaltauduin sitten tilaamaan parivaljakon Uraltonelta. Perkele, sehän meni ihan nappiin!

Nyt on siis 2X WGS Blackhawk Alnico (50w) ja 2X WGS Reaper 55hz Orangen suljetussa 4x12 komerossa. Nyt on paljon alapäätä ja keskialuetta hollilla, yläpää on hillitty mutta ei tumppu. Blackhwawkit Alnico elementteinä tuovat sellaista lämmintä kompressoitumista isommilla äänenpaineilla mihin olen heikkona ja Reaper 55hz tuovat munaa alataajuuksille ja keskialueelle. Itse en tykkää liian kirkkaasta/terävästä soundista, mutta en kuitenkaan halua että soundi on liian smooth (koska on kiva kuulua myös muiden soitinten seasta). En myöskään käytä pedaaleja juuri koskaan, joten perussoundissa olisi hyvä olla sopivasti massaa jo lähtökohtaisesti että rokkihommat onnistuu telelläkin ilman ongelmia. Tämä kaappi on nyt ainakin minulle vastaus kaikkiin ongelmiin mitä tähän on aiemmin liittynyt. Fargenin Olde 800mk2:sen kanssa tuo kaappi leikkaa bändisoitossa läpi kuin machete soundin olematta kuitenkaan ohut tai liian kihisevä. Swartin AST:n ja Esquiren kanssa tuolla kaapilla saa todella ihania soundeja aikaan kun vääntää AST:n volumet tappiin ja vetelee ronskilla otteella. Uskomaton muutos kun tuon AST:n lyö 4x12 kaappiin kiinni. :D Ihan eri eläin kuin combo-formaatissa. Mesan kanssa tuosta saa ihan älyttömän munakkaita higain soundeja, toimii siis kaikilla koneillani mikä on harvinaista herkkua.

Reaper 55hz oli muutenkin todellinen löytö. Tilasin piruuttani tuollaisen vielä 8ohmin versiona ja kokeilen miltä se soundaa tuon Swartin combon sisuksissa. Tuo on kiva kun sitä alapäätä ja keskialuetta löytyy, mutta soundi noin muuten ei tunnu niin pehmeältä ja neutraalilta kuin ET65:sen kanssa.. luonnetta on selvästi enemmän. Viikonloppuna jatkuu.
Myrkky Nuoli
11.09.2015 00:54:50
G12C lähti tilaukseen testiksi Bassmanin alla olevaan 2x12 kaappiin, jossa sen kaverina tulee olemaan G12-80 444-kartioilla. Saas nähä! Mulla menee WGS-neitsyys tässä ihan.
More Nintendo, less Marshall.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)