Aihe: Floyd Rose
1 2 3 4 58 9 10 11 12
EddieTheHead
16.07.2013 00:02:15
mattim: Ehkä kopiota tehdessä on huomattu, että tuli tehtyä lukot, jokta ei pidä virettä, vaan hienosäätövaraa tallassa tarttee lissää ? Ei ole koskaan ollut ongelma mulle OFR:n säätövara, harvoin ruuvaan. Vaihda pidemmät ruuvit ?

Nimenomaan. Huonommassa tallassa tarvii olla enemmän säätövaraa. Jos on OFR ja säädöt kohdallaan, niin ei tarvi hienosäätöruuveja koko ajan pyöritellä.
Juicy
16.07.2013 00:38:05

Ihme saivartelua, kyllähän isompi säätövara on aina parempi. Ei ole vielä semmoista asiaa, vehjettä tai laitetta tullut vastaan jossa se olisi jotenkin huonompi juttu. Eikös se nimenomaan ole parannus alkuperäiseen?

Mitä harvemmin kielilukkoja tarvii aukoa, sen parempi. Hienovirettä kun joutuu kuitenkin joskus säätämään reilummin, vaikkapa lämpötilan vaihteluiden takia. Ja kun kielet alkaa kulahtamaan, ei ole pakko heti sillä sekunnilla kaivaa työkaluja esille kun voi vain ruuvailla hienovirittimistä taas äkkiä soittokuntoon. Tässä vastikään jouduin yhden lukon aukomaan kun ei _ihan_ riittänyt hienovirittimen säätövara, tokihan kielet on jo melko loppuunajetut...

Mulla on sekä noita FRT-floikkia että ihan Schallerin tekemiä, molemmilla on pärjännyt enkä totta puhuen olisi noiden ruuvien eroa huomannut. Toisaalta jommassa kummassa oli hieman vähemmän intonaation säätövaraa, taisi olla lukitusruuvien mahdollisia reikiä pohjalevyssä vain 2kpl/kieli verrattuna toisen kolmeen. En kyllä muista yhtään että kummassa moinen ominaisuus oli, sen verran kuitenkin aikaa jo siitä kun viimeksi oon noita purkanut.
"I like assassins because they have two asses."

Jotain uutta, jotain vanhaa ja jotain punaista
Jeszse
16.07.2013 07:31:07
EddieTheHead: Nimenomaan. Huonommassa tallassa tarvii olla enemmän säätövaraa. Jos on OFR ja säädöt kohdallaan, niin ei tarvi hienosäätöruuveja koko ajan pyöritellä.

Joku vois kyllä joskus tulla kertoon mulle, että mikä niissä mun dinkyn säädöissä mahtaa olla niin päin vittua, että vähintään hienosäätöruuveja täytyy pyöritellä joka kerta ku sen ottaa käteen.
Jari "Vittuku on hienot kattopaneelit" Kurki ja soitinyhtye Ramin Kivekset: The Jasser Arafats
Krice
16.07.2013 11:44:56

Jeszse: Joku vois kyllä joskus tulla kertoon mulle, että mikä niissä mun dinkyn säädöissä mahtaa olla niin päin vittua, että vähintään hienosäätöruuveja täytyy pyöritellä joka kerta ku sen ottaa käteen.

Joko dinky ja/tai talla on huono. Jotkut myös todella väkisin haluavat laittaa 13-90 setin FR-kitaraansa.
Jeszse
16.07.2013 11:49:05
Krice: Joko dinky ja/tai talla on huono. Jotkut myös todella väkisin haluavat laittaa 13-90 setin FR-kitaraansa.

En oo havainnu merkittävää kulumaa tallan terissä enkä tolpissa, talla on suorassa kanteen nähden. 11-58 -kielisetti. Osaan säätää floikkatallasen kitaran itse.
Jari "Vittuku on hienot kattopaneelit" Kurki ja soitinyhtye Ramin Kivekset: The Jasser Arafats
J.Nikkanen
16.07.2013 11:49:11 (muokattu 16.07.2013 11:50:43)
Jeszse: Joku vois kyllä joskus tulla kertoon mulle, että mikä niissä mun dinkyn säädöissä mahtaa olla niin päin vittua, että vähintään hienosäätöruuveja täytyy pyöritellä joka kerta ku sen ottaa käteen.

Ovatko tapit mahdollisesti tai tallan viisteet jotka tappeja vastaan tulevat kuluneet? Kuulostaa tutulta vialta, ja silloin syynä oli tallan pyöristyneet viisteet. Korjaantui viilaamalla mutta kertoo kyllä materiaalin huonoudesta.

edit: Hidas!

Itse muuten suosin että talla, on sitten floikka tai perinteisempi ei ole täysin kannen suuntainen vaan himpun verran takaa matalammalla. Kestää paremmin bendauksia ja mun mielestä hakee paikkansa tarkemmin eliskäs paremmin.
Jeszse
16.07.2013 11:49:42
J.Nikkanen: Ovatko tapit mahdollisesti tai tallan viisteet jotka tappeja vastaan tulevat kuluneet? Kuulostaa tutulta vialta, ja silloin syynä oli tallan pyöristyneet viisteet. Korjaantui viilaamalla mutta kertoo kyllä materiaalin huonoudesta.

Olin nopeempi, hähä.
J.Nikkanen
16.07.2013 11:51:26
Jeszse: Olin nopeempi, hähä.

No niin saatana. Hävisin pelin, taas.
heviäijä
18.01.2015 13:25:27
Tarviiko floyd rosella varustettua kitaraa virittää kuinka usein? Nyt puhun AIDOSTA FLOYD ROSESTA joka pitää vireen kammetessa
Entropia666
18.01.2015 13:32:29

heviäijä: Tarviiko floyd rosella varustettua kitaraa virittää kuinka usein? Nyt puhun AIDOSTA FLOYD ROSESTA joka pitää vireen kammetessa

Sepä riiippu aika paljon:

- Mitä soitat
- Miten soitat
- Missä soitat
- Kuinka usein soitat
- Missä kitaraa säilytät
- Millaset lämpötila/kosteusvaihtelut vallitsevat
- Mitkä kielet on kitarassa
- Liikkuuko kitara eri mestojen välillä
- Kitarasta
Thrash Metal Inkvisitor || Uusi saitti rokkikuville: H A J E . F I
heviäijä
18.01.2015 13:34:29
No meinasin sitä et jos mun nykyinen les paul pitää virittää noin 2 kertaa viikkoon soittelujen takia ni onko floikassa sama
Entropia666
18.01.2015 13:35:32 (muokattu 18.01.2015 13:36:06)

heviäijä: No meinasin sitä et jos mun nykyinen les paul pitää virittää noin 2 kertaa viikkoon soittelujen takia ni onko floikassa sama

Se riippuu noista ylläolevista asioista. Jos pitää yleistää niin kodin ja reeniksen välillä rhodsia tarvii ruuvata vähemmä ku omaa lespaa.

edit. tosin siinä schallerin näkemys aiheesta, mutta maku sama ku OFR.
heviäijä
18.01.2015 13:41:32
Entropia666: Se riippuu noista ylläolevista asioista. Jos pitää yleistää niin kodin ja reeniksen välillä rhodsia tarvii ruuvata vähemmä ku omaa lespaa.

edit. tosin siinä schallerin näkemys aiheesta, mutta maku sama ku OFR.

Joo tänks tuo vaa kuulostaa aika työläältä tuo floikan virittäminen jos vertaa kiinteä tallaiseen kitaraan. Jos vire laskee hiukan ni sillonko ei tarvi säätää niitä jousia
Entropia666
18.01.2015 14:34:20

heviäijä: Joo tänks tuo vaa kuulostaa aika työläältä tuo floikan virittäminen jos vertaa kiinteä tallaiseen kitaraan. Jos vire laskee hiukan ni sillonko ei tarvi säätää niitä jousia

No mitä tässä nyt tarkotetaan virittämisellä? Noilla hienoviresäätimillähän semmonen perus viritys on vähintää yhtä helppoo ku kiinteetallasenki. Ootko ikinä tutkinu tarkemmin tai soittanu ees floikkakepillä?
zedder
18.01.2015 14:36:43
heviäijä: Joo tänks tuo vaa kuulostaa aika työläältä tuo floikan virittäminen jos vertaa kiinteä tallaiseen kitaraan. Jos vire laskee hiukan ni sillonko ei tarvi säätää niitä jousia

Siis jos vire laskee ei-tarkoituksellisesti soiton aikana? Ei tarvitse säätää jousia, riittänee kun ruuvaa niitä tallalevyn perästä löytyviä hienoviritysruuveja.

Jos taas on tarkoitus laskea virettä, niin silloin jousia on säädettävä.
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Metalkallo
18.01.2015 15:24:51 (muokattu 18.01.2015 15:28:36)

Kuten täällä jo sanottiin: Jos vire laskee hieman niin perässä olevilla hienosäädöllä vaan kohdalleen taas. Ovat siis sellaiset pienet ruuvin tapaiset kiekot jotka sijaitsevat floikan perän päällä joita pääsee säätämään ihan helposti sormin.

Jousia säädetään vain silloin kun virettä muutetaan toiseen tai vaihdetaan kielet kun kitaraa viritetään taas vireeseen missä se oli. Aina ei jousia silloin kuitenkaan tarvitse säätää. Riippuu mikä on se oma tapa virittää.

Sun kantsii tutustua ensin floikkaan hieman ennen kuin hommaat sellaisen, katsoa vaikka videota sen virittämisestä Y- tubesta. Loppujen lopuksi se ei ole niin työläs miltä vaikuttaa kun sen oppii virittämään. Mutta jos haluaa päästä todella helpolla, niinsilloin floikka ei ehkä ole se juttu. Tosin silloin jos floikan blokkaa ja laittaa vielä ne kielilukot, niin vire pysyy tautisen hyvin. Vähän kuin super- kiinteätallainen. Kielilukkojen laiton jälkeen olen ainakin itse säätänyt hienovireen koska ne lukot muuttaa hiukan virettä alas tai ylös, mutta todella vähän.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Entropia666
18.01.2015 15:28:33 (muokattu 18.01.2015 15:29:52)

Metalkallo: Loppujen lopuksi se ei ole niin työläs miltä vaikuttaa kun sen oppii virittämään.

Floikkaa on kyllä mytologisoitu, demonisoitu ja peloteltu melkoseks rakettitieteeks, vaikke se on itseasiassa uskomattoman yksinkertainen laite. Tllaan kohdistuu kaksi vetävää voimaa ja vireenpito löytyy kun ne ovat balanssissa. Ko. laitoksessa ei ole mitään vaikeaa. Kielten vaihdon ajaksi hommaa vaan jonkun blokin tallaan, ruuvimeisselin ja kaks kuusiokoloavainta niin se on siinä.
Metalkallo
18.01.2015 15:41:37
Entropia666: Floikkaa on kyllä mytologisoitu ja peloteltu melkoseks rakettitieteeks, vaikke se on itseasiassa uskomattoman yksinkertainen laite. Tllaan kohdistuu kaksi vetävää voimaa ja vireenpito löytyy kun ne ovat balanssissa. Ko. laitoksessa ei ole mitään vaikeaa. Kielten vaihdon ajaksi hommaa vaan jonkun blokin tallaan, ruuvimeisselin ja kaks kuusiokoloavainta niin se on siinä.

Näin. Takana taitaa vaan olla se ettei moni jaksa perehtyä siihen tarpeeksi, mutta usein vaikealta kuulostavat asiat ovat täysin yksikertaisia kun ne oivaltaa.

Itse hommasin king v:n aikoinaan (joka yhä löytyy) ja siinä kun on floikka niin oli pakko perehtyä sen virittämiseen jos halusi soittaa sillä, mutta siinäpä sen oppi sitten. Olin hakemassa kiinteätallaista, mutta kun ei ollut enää saatavilla niin en antanut floikan estää saamasta hyvää kitaraa. Loppujen lopuksi voin sanoa nyt, että ihan hyvä että otin floikallisen koska opin sen virittämisen ja sain yhden floikallisen kepin.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä.
Hatfairy
18.01.2015 20:41:32
heviäijä: Tarviiko floyd rosella varustettua kitaraa virittää kuinka usein? Nyt puhun AIDOSTA FLOYD ROSESTA joka pitää vireen kammetessa

Mun kokemuksen mukaan kun kielten venyttelyt tekee kunnolla, niin riittää kun kitaran virittää kielenvaihdon yhteydessä. Siis oikeasti yhden kerran per kielisatsi, tämä riittää vaikka samat kielet olisi kitarassa puoli vuotta. Tämä on mun käytössä riittäny aina vaikka miten kampea käyttelis. Myös kitaran ulkoilutus ei ole tuohon vaikuttanut kun ulkoa sisään tultaessa antaa kitaran hetken "tasaantua".
zedder
18.01.2015 22:35:01
Hatfairy: Mun kokemuksen mukaan kun kielten venyttelyt tekee kunnolla, niin riittää kun kitaran virittää kielenvaihdon yhteydessä. Siis oikeasti yhden kerran per kielisatsi, tämä riittää vaikka samat kielet olisi kitarassa puoli vuotta. Tämä on mun käytössä riittäny aina vaikka miten kampea käyttelis. Myös kitaran ulkoilutus ei ole tuohon vaikuttanut kun ulkoa sisään tultaessa antaa kitaran hetken "tasaantua".

Kuulostaa aika uskomattomalta vireen pysymiseltä.

Minulla on yksi OFR:llä, pari Schallerilla ja muutama Floyd Rose Specialilla sekä yksi Jackson JT-580LP -tallalla varustettu kitara ja kaikissa 9-42 -kielisetit. Kaikkia joutuu virittelemään vähintäänkin hienosäätöruuveilla aina silloin tällöin. En usko tekeväni mitään "väärin".

Tietysti asia hiukan riippuu siitä että kuinka usein virettä tarkistellaan mittarilla ja kuinka tarkasti kepin tulee olla vireessä jotta kelpaa. Kun laudassani tuo mittari on niin aina silloin tällöin tsekkaan ja säädän sen perusteella..
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)