Aihe: Mallintavat Vs. Putkikamat
1 2 3 4 57 8 9 10 11
J.Hollström
17.07.2008 14:55:52
Oliko tässä nyt joku todella syvällinen pointti?

Oli siinä semmonen, että kiinnostas tietää millanen mestari siellä on ruuvailemassa ja millasta jälkee noin antaumuksellisella kamapolitiikalla saakaan aikaan.

Ite oon vähän näitä sormet lähtee soundeista koulukunnan miehiä. Eihän se tietenkään haittaa että kamppeet on viimesen päälle, mutta ei sillä mitään musiikkia vielä tee.
McNulty
17.07.2008 15:40:07
Oli siinä semmonen, että kiinnostas tietää millanen mestari siellä on ruuvailemassa ja millasta jälkee noin antaumuksellisella kamapolitiikalla saakaan aikaan.

Mestarista en tiedä, mutta toimeen on tultu. Ja saman rahan mie tienaisin 200e Epiphonella kuin 2000e Gibsonillakin... se vain että hyvillä kamoilla on kiva harrastaa. Soittajan taitojahan ne eivät kontraa millään tavalla :)

Enköhän jotain kitarasoundisampleja saa aikaiseksi julkisuuteenkin.

Ite oon vähän näitä sormet lähtee soundeista koulukunnan miehiä. Eihän se tietenkään haittaa että kamppeet on viimesen päälle, mutta ei sillä mitään musiikkia vielä tee.

Eli heikommallakin PODilla pitäisi saada siedettävää soundia aikaiseksi, sillä se juttu onpi sormissa. No joo... ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Itse kun kuitenkin bänditouhut ja muut vetäsen putkistyrkkareilla ja POD toimii lähinnä kotinauhoittelussa "riffitallentimena". Siksi totesinkin, että sille PODille on paikkansa ja käyttäjänsä.
Ukko
17.07.2008 16:01:19

Ei ne perusominaisuudet jotka tökkää, dynamiikan puute, muovinen digitaalisoundi siitä mihinkään ruuvailemalla parane. Ihan kivaa näpräilyä varmaan, mutta oikeista vehkeistä saa hyvän soundin heti, ilman ruuvailuja.

Mä teen varmaan PodXT 3:n kanssa jotain väärin kun saan siitä ihan kelpo soundit vanhan transistori Peavy Banditin kanssa jättämällä sen etuasteen kokonaan ketjusta pois sekä Fenderin Super Champ XD:n kanssa puhtailla. Toisaalta useimpien putkivermeiden kanssa ääni on todella tunkkainen. POD XT3 on muuten parempi soundinen kapistus Kuin Live XT. Mitä tuohon ruuvailuun tulee niin hakeehan jengi sitä oikeaa efektilootaakin joskus vuositolkulla ennenkuin natsaa.
COVS jäsen nro 6
Ronsto
17.07.2008 16:21:20

Tuollainen kommentointi on suorastaan typerää, eli idioottimaista. Idiootti, typerä... sama asia. Tuntuu vain että jokainen foorumikävijä on varustettu jollain herkkähipiä-sensorilla, että heti kun joku kirjoittaa sopimattoman sanan niin sitten ollaan niin loukkaantuneita ja verisesti vihaisia ikuisesti kirjoittajalle. Soitetaan nyt vielä Hannu Karpolle ja kerrotaan kuinka "minua on loukattu internetissä!". Ihan oikeasti...

Mitenköhän tämän palstan porukka luulee joskus kestävänsä kritiikkiä jos joku "idiootti" käy heidän musiikkiaan paskaksi haukkumassa?

Olit sinäkin aika herkkähipiäinen kun nousit kuin Fenix lintu tuhkasta puolustamaan kyseistä laitetta. Se mua tässä enemmän naurattaa :D Jos Kurtcobain on sitä mieltä että kyseisestä laitteesta lähtee sirinä paskaa, niin ok. Eiköhän jokainen osaa antaa tuollaiselle kommentille ansaitsemansa arvon, ilman että tarvitsee hyökätä takaisin.

Itse aiheeseen mulla ei ole oikeastaan mitään sanottavaa. Itellä Peavey 6505 ja hyvim jytisee.

Rauhaa ja rakkautta.
Mystisesti hintahtavat romantikot #2 / The power of the riff compels me!
trih
17.07.2008 16:23:14
Sen olen itsekin todistanut että mallintava vaatii oikeanlaisen vahvistuksen peräänsä. Kaverilla asenneltiin sen Behkun X-Vamppi stereoihin ja kun pistin soittaen niin sieltähän tulikin kunnon metallijyrä Rectomallinnuksella. Itse luulen että eniten asiaan vaikutti kaverin itse tekemät kaiuttimet joissa elementteinä toimi autosterkkojen "kokoalue"-hässäkät. Skobet ilmeisesti poisti turhaa tavaraa ja elivät juuri tarpeellisella alueella.

Hirveästi mainitaan aina tuo dynamiikkapuoli mutta mun kokemana oleellisin ero digin ja putken välillä on se että putkisoundi on elävä. Digi on monesti ikäänkuin levyä kuuntelis ja kitaralla ei saa kaivettua sitä puuttuvaa tavaraa korviin. Putkarissa se äänen syttyminen ja se miten se jatkaa soimistaan on niin eri maailmasta. Sen takia mulla on putkileikit kotona että voi äänitellä riffejä talteen tai soittaa ukkonooaa jos siltä tuntuu.
Just.
Ziggy Bubba
17.07.2008 16:36:13

Hirveästi mainitaan aina tuo dynamiikkapuoli mutta mun kokemana oleellisin ero digin ja putken välillä on se että putkisoundi on elävä. Digi on monesti ikäänkuin levyä kuuntelis ja kitaralla ei saa kaivettua sitä puuttuvaa tavaraa korviin. Putkarissa se äänen syttyminen ja se miten se jatkaa soimistaan on niin eri maailmasta. Sen takia mulla on putkileikit kotona että voi äänitellä riffejä talteen tai soittaa ukkonooaa jos siltä tuntuu.

Tästä olen kyllä just samaa mieltä. Etenkin säröillä putkivahvarin soundi jotenkin elää jatkuvasti, välillä ihanaista feedback-laulua lupaillen. Mallintavissa tuo vastaava soundi on tasainen, mutta toki usein varsin lähellä sitä "oikeaa".

Nauhoituskäytössä olen ite siirtynyt (niin oudolta kuin se ehkä kuulostaaki) konkka + putkimylly -komboon vanhan XTL:n jälkeen. Tuo on nimittäin jo melkein yhtä "helppo" tapa kuin vanha Podikin. Konkka kyllä kestää kotisoitösta aiheutuvat äänenpaineet, eikä sitä tartte niin millintarkasti sijoitella kuin vaikka perinteistä SM57:aa.

Joo meni vähän asianviereen, mutta menköön.
Uutta musaa Crookmachine -projektiltani
McNulty
17.07.2008 17:02:19 (muokattu 17.07.2008 17:04:20)
Olit sinäkin aika herkkähipiäinen kun nousit kuin Fenix lintu tuhkasta puolustamaan kyseistä laitetta. Se mua tässä enemmän naurattaa :D

Hyvä että joku osasi ottaa sen myös huumorilla, eikä herneet nenässä. Tarkoitukseni oli enemmänkin kritisoida kyseisen henkilön tapaa ilmaista mielipiteen perustelematta sitä millään tavalla. Samantien voisi jättää sellaisen one-linerin kirjoittamatta, eikö?

Jos Kurtcobain on sitä mieltä että kyseisestä laitteesta lähtee sirinä paskaa, niin ok. Eiköhän jokainen osaa antaa tuollaiselle kommentille ansaitsemansa arvon, ilman että tarvitsee hyökätä takaisin.

Eikös palstan sääntöihin kuulu asiallinen keskustelu ja kyseinen one-liner ei ole sitä. Perustelematon mielipide ei siis ole keskustelua. Eri asia on, jos hän sanoo kyseisen laitteen olevan "paskaa sirinää, koska... +perustelu tähän".

Sääntökirja:
3. Mieti mitä kirjoitat, lue teksti, korjaa virheet ja lähetä viesti vasta sitten. Jos kerrot mielipiteesi, muista perustella se.

Räyhää ja rockautta sinnekin!
Parantava_Suru
17.07.2008 17:06:43

Molempia löytyy omistuksesta ja putkistyrkkari vie voiton. IMhO Siinä on sitä dynamiikka ja soundin "aitoutta", joka mallintavissa jää usein puuttumaan.
ENGL for life! "The thin king is thinking. "
Ronsto
17.07.2008 17:23:40

Hyvä että joku osasi ottaa sen myös huumorilla, eikä herneet nenässä. Tarkoitukseni oli enemmänkin kritisoida kyseisen henkilön tapaa ilmaista mielipiteen perustelematta sitä millään tavalla. Samantien voisi jättää sellaisen one-linerin kirjoittamatta, eikö?

Kyllä kyllä, mutta paina vaikka varoitusta mielummin, ennen kuin alat rienaamaan toiselle tuollaisen kommentin takia :) Tai jätät kokonaan huomioimatta.

Turha tuollaiselle aivopierulle on vastata mitään syväluotaavaa analyysia takaisin.

Eikös palstan sääntöihin kuulu asiallinen keskustelu ja kyseinen one-liner ei ole sitä. Perustelematon mielipide ei siis ole keskustelua. Eri asia on, jos hän sanoo kyseisen laitteen olevan "paskaa sirinää, koska... +perustelu tähän".

Sääntökirja:

Yllä oleva vastaukseni tähän.

Räyhää ja rockautta sinnekin!

Kuin myös m/
Mystisesti hintahtavat romantikot #2 / The power of the riff compels me!
trih
17.07.2008 19:42:01
Heps!

Onkos tämäkin pelkkää sirinä paskaa (pod xtl).

Lyhyt testi , mutta anyways.

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=513778

Ylimmäinen Metal Test.

Pistä se podin bassonamiska nollaan (tai jos siinä oli bassokitara mukana ni miksaa se pois. jos ei ollu bassokitaraa niin tuostahan irtoaa mahikset uuteen ...and justice for alliin) ja middlet täysille niin kuunnellaan uusiks ;). Jos kuulostaa paskalta silloin niin sitten se ei vaan pysty soundaamaan kuten perus putkivahvari.
Just.
Krice
17.07.2008 19:54:48

sitten se ei vaan pysty soundaamaan kuten perus putkivahvari.

Tuskinpa mikään mallintava pystyy siihen, muuten kaikki käyttäisivät niitä. Kitarasoundit tuntuvat olevan suhteellisen subjektiivinen asia, se on nähty usein näissä kamakeskusteluissa. Joku pitää PODia mahtavana, toisen mielestä se on digitaalista sirinää. Totuus on ehkä jossain keskellä:)
Lennu
17.07.2008 20:06:42

Pitäis kyllä päästä uutta X3:a testaamaan. XT Liven kun omistin, niin se responssin puute tosiaan häiritsi eniten, kyllä ne soundit sinänsä oli kohillaan. Mulla tuli semmonen fiilis, että sillä soittaessa söi semmosta ABC -pihviä kunnon pihvipaikan sijaan ja se vaikutti siihen soittonautintoon.

Kiva kuulla, jos moinen puute on korjattu (ja miksi ei tietenkään palautteiden vuoksi olisi) tähän uuteen sukupolveen.

Ihan reunahuomautuksena, jos nyt joku jaksaa tarttua, niin ei se tuossa mun Tonelabissakaan ole ihan sitä räyhää, mitä putkikoneissa yleensä on, aika kliininen sekin on. Mutta perin kätevä roudata ja saada jotain humppavätkytyksiä helpolla.
"Eikä väliä, vaikka mitään ei tapahtuisi, olisi kuitenkin mukava istuksia ja ottaa vaikka pari bisseä. Tai kossua." -Rocco Longfella
Ukko
17.07.2008 21:14:18

Tuskinpa mikään mallintava pystyy siihen, muuten kaikki käyttäisivät niitä. Kitarasoundit tuntuvat olevan suhteellisen subjektiivinen asia, se on nähty usein näissä kamakeskusteluissa. Joku pitää PODia mahtavana, toisen mielestä se on digitaalista sirinää. Totuus on ehkä jossain keskellä:)

Aika moni muuten käyttää mallintavia. Monien "starojen" keikka kamoista löytyy kaikenmaailman mallintavaa. Ja totuus löytynee jostain keskeltä.
COVS jäsen nro 6
trih
17.07.2008 21:35:46
Aika moni muuten käyttää mallintavia. Monien "starojen" keikka kamoista löytyy kaikenmaailman mallintavaa. Ja totuus löytynee jostain keskeltä.

No livekäytössä mallintavat ovat varmaan parhaimmillaan. Ei siinä metelissä voi kukaan erottaa mikä peli siellä on käytössä. Ja eiköhän artistitkin mieluummin keskity ihan vaan soittamiseen kun ei siinä muuta tehdä ku vedetään biisit läpi.
Just.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 57 8 9 10 11
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)