Aihe: Mikä tekee Fenderistä ja Gibsonista niin suositun?
1 2 3 4 59 10 11 12 1318 19 20 21 22
hollstro
10.12.2005 12:14:58

Toisaalta jos fender asentaisi vakiona nämä monta grammaa painavammat lukkovirittimet kitaroihinsa, voisi se ottaa myös tämän huomioon ja keventää lapaa tai lisätä pari ylimääräistä mutteria bodyyn kompensoimaan tämä kammottava epästabiilius.

Kysessä on muutaman sadan gramman painoero vintage-klusoneihin nähden ja se on sen pisimmän vipuvarren päässä. Kyllä sillä on merkitystä, paljon vai vähän on sitten henkilöstä kiinni. Yhdessä mun Stratossa (Plus 90-luvun alusta) nimenomaan vakiona, notta mitenniin "jos asentaisi".

Ko. kepissä on muutenkin yritetty parantaa vanhan Straton "heikkouksia":
- rullasatula
- moderni talla kahdella kiinnitysruuvilla ja "flush" puristemetallitallapaloilla
- Hip Shot Tremesetter (kompensoi kielen katleamistesa seuraavaa vireen menetystä)
- TBX tone buusteri
- Shallerin hihnalukot
- hurinattomat Lace Sensor-mikit
- 22 nauhaa
- jumbonauhat

Itse en pidä näitä parannuksina koska saundi onkin ihan jotain muuta kuin perinteinen. Hyvä kitara se silti on. Hyvin tehty ja hyvistä komponenteista. Perinteisempi vaan on minusta parempi.

Joten ei se Fender mikään dinosaurus ole. Uudistuksia on yritetty jatkuvasti, mutta kun kitaristit ovat dinosauruksia joille nuo uudistukset eivät mene kaupaksi.
fox
10.12.2005 12:15:34

Mutta tämä 'paljastus' nyt tuskin vie pohjaa ihan koko väittelyltä? Vai viekö? Minusta ei.

Ei toki. Thriidin aihe oli että MIKÄ tekee F- ja G- kitaroista niin suosittuja, ja nyt on päästy sellaiseen pisteeseen, että koska Earvanat ja lukkovirittimet puuttuvat, ei ne voi yksinkertaisesti olla ns. "mistään kotoisin" eikä niinmuodoin ollenkaan hyviä. 8)

Seuraavaksi ehkä katselemme mitä muuta noista puuttuu... B-bender tai Hipshot??
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
Feggy
10.12.2005 12:21:28

Mutta tämä 'paljastus' nyt tuskin vie pohjaa ihan koko väittelyltä? Vai viekö? Minusta ei.

Ei toki. Yritin vain olla avuksi.
Lockman (Hki) hakee basistia. Bo Diddley/Garage/Television/Clash. 30 biisiä ja kämppä Kaapelilla. Sulla perustaidot, bändikokemusta ja kamat. Soita Taito 050-545 4165 tai Heikki 050 431 4963
Les Fender
10.12.2005 12:48:16 (muokattu 10.12.2005 13:08:27)
Mutta lähinnä ihmettelen miksi:
A, Fenkuissa ei ole esimerkiksi kompensoitua satulaa tai lukkovirittimiä.

Mikä ihme tämä "ei lukkovirittimiä Fenkuissa" juttu oikein on?????
Mulla on -91 Dlx plus Strato jossa on keraamiset hurinattomat mikit, lukkovirittimet, tremsetter, snap on talla, rullasatula ja näillä spekseillä sitä tehtiin jo 80-luvulla. Jos tuo malli kävi huonommin (?) kaupaksi kuin Am std. niin ei kai Fenderin "normaali" straton valmistusta kannata lopettaa??? Eli kyllä noilta "dinoiltakin" löytyy vaihtoehtoja jos viitsii katsella.
E1:Katohan, hollstro oli jo ehtinyt kirjoittaa samanlaisen. Hämäläisenä luin vasta edellistä sivua=)
E2:Seuraavaksi ehkä katselemme mitä muuta noista puuttuu... B-bender tai Hipshot?? Tuota plussaa sai myös Hipshotilla.
Kitara tykkää kun sillä soitetaan!!
Jag
10.12.2005 12:49:25

F:n ja G:n tekee suosituksi nimenomaan tuo vuosien varrella syntyny brändi. Se on vuosien tulos. F:ät ja G:t ovat niitä isiä joiden lapsia sitten yritetään matkia.

Täällä esiintynyt Coca Cola vertaus oli mielestäni loistava.
"Tämä vastaus on annettu antamienne tietojen perusteella tiedoksenne. Sen tarkoitus on olla tarkka ja täydellinen, mutta se ei sisällä lupausta tai vakuutusta tarkkuudesta eikä täydellisyydestä eikä sitovaa velvoitetta."-Nokia help line (Mikaelo)
Hannu H.
10.12.2005 13:09:47

Ai niin, lukkosatulaa ei saa kompensoituna.

Olisiko tässä vuosisadan markkinarako? Ehkä olisikin. Ei muuta kuin patenttia hakemaan ja sitten hymyillään matkalla pankkiin.

Ootte pojat myöhässä.. buzz feitenin systeemi pelittää myös lukkosatulalla ja se on patentoitu.

http://www.ruokangas.fi/buzzfeiten.html
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ. Jouluinen sävellyskilpailu
ReBeat
10.12.2005 13:30:34

Kysessä on muutaman sadan gramman painoero vintage-klusoneihin nähden

Kuulostaa kyllä hurjalta määrältä. Klusonien painon täytyy olla hyvin lähellä nollaa grammaa. Laitoin huvikseni Fenderin tuotetukeen sekä Ed Romanin tuotetukeen kyselyä heidän käyttämiensä vintage- ja lukkovirittimien painoeroista. Saa nähdä tuleeko paluupostina jotain faktoja.

Itellänikin on dlx plus strato. Virittimet on OK, talla OK, satula oli huono, elektroniikka erilainen ja aivan käyttökelpoinen (ei mielestäni tarkoitettukaan vintagen parannelluksi versioksi), puiden sointi (eli se mikä kokonaisuudesta on Fenderiä) on aika heikko.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
fox
10.12.2005 13:32:55

Ootte pojat myöhässä.. buzz feitenin systeemi pelittää myös lukkosatulalla ja se on patentoitu.

http://www.ruokangas.fi/buzzfeiten.html

Muttahih, tarvitaan kuitenkin tuo feiten-satula.. Ja hiis, ei ole edes vakiona se?
Onko Buzz Feiten Tuning System nyt Ruokangas kitaroissa vakiona?
Ei ainakaan toistaiseksi. Näkemykseni mukaan (ja asiakkaiden mielestä!) kitaramme ovat ennenkin olleet meidän tavallamme siirretyn satulan kera vireisiä. Ne soittajat, jotka haluavat toimia perinteisellä tavalla ja säätää kitaran kuten ovat tottuneet vuosien varrella, ovat edelleen mielestäni "yhtä oikeassa" kuin nekin jotka haluavat ottaa askeleen temperoidun virittämisen suuntaan.

Eli varsin suuri asema on nyt noille Earvanoille ja Feitenin patentille minusta annettu. Eikä edelleenkään G-F akselin suosiota tai suosiottomuutta mihinkään muuta. Joka tarvitsee/haluaa kompensoidun satulan niin asennuttakoon sen. Alan olla jyrkkä... ;)

Lukekaapa huolella Ruokankaan Juhan ylläoleva teksti, te kompensoijat!!
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
ReBeat
10.12.2005 13:56:01

Näkemykseni mukaan (ja asiakkaiden mielestä!) kitaramme ovat ennenkin olleet meidän tavallamme siirretyn satulan kera vireisiä.

No, Ruokangas on saavuttanut soitinrakentajantaidoillaan ihan ansaitusti sellaisen aseman, että ei taida kovin moni kehdata alkaa väittämään vastaan jos hän sanoo "kuulostaa vireiseltä". Istutaan asiakkaana hissukseen tuolissa ja sanotaan "Joo, kyllä mulle kelpaa". :)

Ne soittajat, jotka haluavat toimia perinteisellä tavalla ja säätää kitaran kuten ovat tottuneet vuosien varrella...

... ja tuo porukkahan on määrällisesti valtava, joten lievä hienovaraisuus on bisneksenkin kannalta ymmärrettävää ja ihan inhimillistä. Voisi tilauslista lyhentyä jos sanoma olisi "teillä on kitarat ollu tarpeeks kauan ihan päin persettä... tuokaa ne mulle niin laitan niihin retrofitin tai ainakin kyllä satulaa siirretään". Ja jottei tulisi väärinkäsitystä, niin arvostan Ruokangasta. Tekee hienoa työtä.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
J.Hollström
10.12.2005 14:33:41
Nämä kompensoinnit on niille jotka ei osaa.

Tämä oli suoraa vittuilua.
Jukka Hollström
Tompsi
10.12.2005 14:53:45
Kaikki kitarat ovat paskoja, soittakaa melodicaa.
Kjukka
10.12.2005 15:17:25

Se kuka haluaa täydellisen vireen, soitelkoon midillä. -Wanha Itä-Helsinkiläinen sananlasku
Jamminen
10.12.2005 16:05:51
Noniin, minä kerron alkuperäiseen kysymykseen vastauksen.

F:stä ja G:stä tekee suositun se fakta, että niillä on soitettu koko rockin historia.

Sitä, mikä on objektiivisesti paras kitara tai objektiivisesti paras saundi, en kehota ketään yrittämäänkään perustella.
Maybe nothing matters anyway...
Les Fender
10.12.2005 16:31:17
Noniin, minä kerron alkuperäiseen kysymykseen vastauksen.

Ei sitä noin saa tehdä!! Pitää provota, vastaprovota, heittää kuraa, ymmärtää väärin, puuttua epäolennaisuuksiin, lipsua aiheesta, mennä henkilökohtaisuuksiin. Ei kuule tuolla menttaliteetilla saada aikaan yhentoistasivun tuimaa vääntöä aikaan=)
hollstro
10.12.2005 16:50:27 (muokattu 10.12.2005 16:50:51)

Muttahih, tarvitaan kuitenkin tuo feiten-satula.. Ja hiis, ei ole edes vakiona se?

Eli varsin suuri asema on nyt noille Earvanoille ja Feitenin patentille minusta annettu. Eikä edelleenkään G-F akselin suosiota tai suosiottomuutta mihinkään muuta. Joka tarvitsee/haluaa kompensoidun satulan niin asennuttakoon sen. Alan olla jyrkkä... ;)

Lukekaapa huolella Ruokankaan Juhan ylläoleva teksti, te kompensoijat!!

No hei, mites sitten suu pannaan kun toisella kitaristilla on Buzz Feiten-kompensoitu satula ja toisella ei? Eikä basistilla ja kosketinsoittajalla ainakaan.
M-Juhana
10.12.2005 18:55:37

Nämä kompensoinnit on niille jotka ei osaa.

Tämä oli suoraa vittuilua.

Jostain syystä tämä kommentti oli mieleeni !!
möllykkä -Tetsuo-
M-Juhana
10.12.2005 18:58:22

Olen vissiin aika puukorva. Mutta en ymmärrä tätä vire-onkelmaa. Mä olen kaikki mun kitarat saanu vireeseen ja intonaatioon. Korvalla ei ainakaan kuule mittään vikaa.

Millä proo-miehet kuuntelee ?
möllykkä -Tetsuo-
Les Fender
10.12.2005 19:16:01

Proo-korvilla.. Tiätty..nohaa?
McNulty
10.12.2005 19:19:40 (muokattu 10.12.2005 19:19:48)
Olen vissiin aika puukorva. Mutta en ymmärrä tätä vire-onkelmaa. Mä olen kaikki mun kitarat saanu vireeseen ja intonaatioon. Korvalla ei ainakaan kuule mittään vikaa.

Minäkin olen saanut kitarat aina tarvittavaan vireeseen, soittelin sitten floikallisella tai tompalla. Mielestäni pieni epävireisyys on jopa suotavaa... silloin musiikki kuulostaa inhimilliseltä eikä siltä että on jollain koneella vetästy. Vähän sama asia kuin että rummut on soitettu oikeasti narulle, eikä vaan vedetty midikartalle nuotteja ja ajettu jonkun v-drumsin läpi.

FAKE NO MORE! Soita Geellä tai Äffällä! :)

Petersonin 4milj. euroa maksaneilla virittimillä. Niin ja tietysti Geneleceillä :)
Eye Of Horus - Official muusikoiden.net firestarter & instigator. Panzergeneral bonecrusher!
Tomtom
10.12.2005 19:42:39
....Tätä logiikkaa en nimenomaan ymmärrä. Olen hankkinut aikojen saatossa monia "mullistavia" kitara- ja bassouutuuksia joiden on sanottu olevan joka suhteessa edistyksellisempiä kuin näiden ikoneiden joista tässä keskustellaan. Vain 2 on jäänyt taloon, ja molemmat Leo Federin käsialaa. Warwickit (bassot) ja PRSsät yms. ovat saaneet monoa kun niistä on puuttunut se saundi ja fiilis jota haluan ja joita soittajakaverit ovat halunneet kuulla... .

Hyvä kommentti. Siinäkin mielessä että mä kävin kokeilemassa tuota sun stratoa ja testasit mun PRS CU22:sta siinä samalla. Itse päädyin kasaamaan ite F: dlx- straton modatuilla sähköillä ja esim. 2-point-snap-on tallalla.

Itse pari PRS:ää omistaneena en aivan allekirjoita tuota sinun kommenttia siitä, että niiden soundi olisi jotenkin ala-arvoinen verrattuna- no sanotaanko nyt vaikka ns. vintage- stratoon. Se taasen kuulostaa oikealta että sanot jonkun fiiliksen ja soundin olevan sinulle se oikea. Eli tässä painiskellaan sen kysymyksen "miten hyvä soundi tai fiilis määritellään".Sulle varmasi se vintage on se juttu, mulle taas ei, vaikka oman stratoni kasasinkin vähän sinne suuntaan, mutta "modernilla tatsilla", kuten esim. PRS:ät on, siis soitettavuudeltaan.

Toisaalta taass esim. sitä sinun -65:sta käpälöineenä on itsestäänselvää että jo silloin näitä ikoneita tehtiin niin hyvin, että jotain kummallista taikaa niistä huokuu, sille ei vaan voi mitään. Olisi kiva nähdä koko tämä sama keskustelu esim. 30 vuoden päästä, missähän ollaan silloin.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)