Exhausted 18.08.2005 16:48:22 | |
---|
Joskus modulaatioefektitkin toimivat parhaiten ihan vahvarin ja kitaran välissä. Esim. Bossin CH-1 choruksesta sai jumalaiset Rush-tyyliset rososaundit juuri näin. Efektilenkissä tuolla ei sitten mitään oikein tehnytkään. Eli se lenkkiin törkkääminen ei ole mikään sääntö. Korvat käyttöön. mielestäni chorus on tässä asiassa ainoa poikkeus. phaseri ja flangeri menevät aika epäselväksi säröytyessään etenkin kovemmilla särömäärillä |
Sammakko 18.08.2005 17:54:18 | |
---|
Mää laittaisin wahin ekaks. Niin se ennen saröjä kuulosta musta ainakin paremmalta. |
0201222 17.08.2007 13:01:07 | |
---|
Mää laittaisin wahin ekaks. Niin se ennen saröjä kuulosta musta ainakin paremmalta. Mikä on syynä, et wahia ei kytketä yleensä efektilooppiin? Kitaristi etsii hittiriffiä tositarkoituksella. |
Exhausted 17.08.2007 13:50:05 | |
---|
Mikä on syynä, et wahia ei kytketä yleensä efektilooppiin? saundaa yleensä paremmalta ennen säröä. Tom Morello muistaakseni pisti livenä wahinkin looppiin, ja kuulosti aika kihinältä. Jännä huomata miten on parissa vuodessa mielipiteet muuttuneet. Tuossa ylempänä pari vuotta sitten halusin ehdottomasti modulaatiot särön jälkeen, mutta nyt pidän enemmän kaikista efekteistä - modulaatiot, delayt ja reverbitkin tarvittaessa - säröä ennen. Ovat mukavamman rosoisia ja lämpöisiä ja sekoittuvat siihen soittoon eivätkä vain leiju siinä päällä. |
Ziggy Bubba 17.08.2007 13:50:58 (muokattu 17.08.2007 13:52:06) | |
---|
Mikä on syynä, et wahia ei kytketä yleensä efektilooppiin? Ehkä siksi, että tällöin wahin vaikutus on radikaalimpi. Sehän on tuossa tapauksessa säröpurkkien ja vahvistimen etuasteen (yleensä sen suurimman särön tuottajan) jälkeen. Tuokin on sitten makuasia, miedomman "vauvaun" saa ennen säröjä. Joskus kun olen kokeillut wahia säröjen jälkeen, niin olen huomannut polkimen vaikuttavan suuresti myös volumen tasoon; kantapää pohjassa hiljasempaa ja toiseen suuntaan lykätessä lujaa, kirkuvaa ja ilkeätä yläpäätä. Loppujen lopuksi se oma "oikea paikka" wahille, niinkuin muillekin speduille, löytyy vain ja ainoastaan testaamalla. E: Exhausted ehti piru vie ensin :) You said a' what now? |
Jaqqi1991 17.08.2007 15:46:49 (muokattu 17.08.2007 18:12:13) | |
---|
Mihin kohtaan voluumipedaali pitää laittaa että vaikuttaa kitaran volapotikan tavoin? Entä niin että vaikuttaa pelkästään voluumiin eikä särön määrään yms.. We may be humans, but were still animals |
Exhausted 18.08.2007 11:10:03 | |
---|
Mihin kohtaan voluumipedaali pitää laittaa että vaikuttaa kitaran volapotikan tavoin? Entä niin että vaikuttaa pelkästään voluumiin eikä särön määrään yms.. Kun laittaa ennen säröä tuottavia laitteita (pedaalit, vahvistimen etuaste) niin se vaikuttaa särön määrään kuten kitaran volume. Kun laittaa säröpedaalien jälkeen ja/tai efektilenkkiin niin vaikuttaa särön jälkeiseen volumeen. |
köpi62 11.10.2007 11:07:51 | |
---|
Tämä aihe on tosiaan mielenkiintoinen ja perustuu paljolti mieltymyksiin. Itellä on kitaran jälkeen signaaliketjussa viritin, (Korg DT10) sitten Amtech age1,(-kaikulaitteessa on input -sign. vahvistus), seuraavana on kompura (DOD fx80B), tämän jälkeen on vähemmän käytössä oleva Bad Monkey ja viimeisenä ennen styrkkaria on volume pedal (Bespeco VM14). Monet ihmettelee tätä järjestystä, mutta näin kalustettuna volume pedal pelkästään vaikuttaa tuotetun äänen laadun voimakkuuteen. Särkijän paikka kompuran jälkeen on kanssa perusteltu? ja kaikulaite ei ole yleensä päällä kun särkijää käytetään! Mutta kuten sanottua nämähän vaihtelee mieltymysten (-korvan) mukaan! Tee bändin varaus ajoissa: 044-0606629 |
Kunnallisjäte 11.10.2007 13:14:11 | |
---|
Onkos tolla virittimen paikalla merkitystä? Mulla se (BOSS TU-2) on nyt viimeisenä. Eli voiko joku muljutin tai särötin jotenkin sitä häiritä? |
Fortune 11.10.2007 13:18:25 | |
---|
Onkos tolla virittimen paikalla merkitystä? Mulla se (BOSS TU-2) on nyt viimeisenä. Eli voiko joku muljutin tai särötin jotenkin sitä häiritä? No ei, jolleivat ne ole päällä tai syö signaalia ihan hemmetisti. Toki jos syötät virittimeen phaseroitua signaalia, virittäminen voi olla varsin haastavaa :) Look behind you, a three-necked guitar!
Katso Holikin uusitut nettisivut! |
Tami 11.10.2007 13:19:35 | |
---|
Onkos tolla virittimen paikalla merkitystä? Mulla se (BOSS TU-2) on nyt viimeisenä. Eli voiko joku muljutin tai särötin jotenkin sitä häiritä? Voi häiritä ja siksipä virittäessä suosittelenkin polkemaan pedaalit pois päältä. Toisaalta mä pidän viritintä viimeisenä jolloin se toimii ikäänkuin mute-nappulana jolloin esim päällä olevat säröt ja niiden sirinät ja hurinat ei kuulu piisien välillä.... En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa... |
köpi62 11.10.2007 15:15:51 | |
---|
Voi häiritä ja siksipä virittäessä suosittelenkin polkemaan pedaalit pois päältä. Toisaalta mä pidän viritintä viimeisenä jolloin se toimii ikäänkuin mute-nappulana jolloin esim päällä olevat säröt ja niiden sirinät ja hurinat ei kuulu piisien välillä.... Toimii varmaan ok. Mä käytän mutena "volume -pedalia", joka on viimeisenä ennen styrkkaria, toisaalta monet ei tykkää volumeita pedalilla ohjata! Signaaliketjussa on varmaan oleellista mieltymykset ja se, jos haluaa jollain spedulla muokata toisen soundia, niin sillon järjestyksellä on korvin kuultavaa merkitystä! Tee bändin varaus ajoissa: 044-0606629 |
blues niilo 12.10.2007 10:58:08 | |
---|
Kyllä toi hyvä on, mutta niinkuin muutkin ovat sanoneet kokeile kannattaisiko wah wah-pedaalia siirtää. Vitsi on siinä että säröpedaalit tuottavat runsaasti harmonisia ylä-ääneksiä ja wah wah on läpäisy taajuudeltaan säädettävä kaistapäästösuodatin joka suodattaa perusääntä tai ylä-ääneksiä sen mukaan miten pedaalia poljet. Jos wah wah on ennen säröjä lisäävät säröpedaalit jo pois suodatettuja ylä-äänessarjoja sointiin ja wah efektistä tulee miedompi, ja jos wah wah on säröjen jälkeen wah wah suodattaa pois niiden tuottamia ylä-ääneksiä tai korostaa niiden hyvinkin räikeitä korkeitä sointeja eli efektistä tulee radikaalimpi. Molemmat efetit ovat käyttökelpoisia vaikka vallalla onkin soundi ihanne jos wah wah on ikäänkuin miedompi ja wah wah on ennen säröjä. Jos käytät wah wah:ia lähinnä sooloihin niin laita se kahden jälkimmäisen pedaalin väliin niin saat molemmat efektit käyttöösi. Olen itse harkinnut Cry Baby pedaalinin käyttöön ottoa myös bändin kanssa ja ajattelin sijoittaa sen TS-9 DX:sän jälkeen mutta ennen toista TS-9:siä. Olen käyttänyt särö TS-9 DX, delay Boss RV-3 delay/reverb, wah wah Vox viimeisenä. ok toimivuus! (mut kannattaa pyöritellä jakokeillä sitä järjestystä niin korva sen sit sanoo) |
SpeedGovernor 06.01.2011 09:57:39 (muokattu 06.01.2011 10:01:09) | |
---|
Nostetaas ylos.. Meikä on melkoinen aloittelija laitehifistelyssä ja siksi kysynkin ehdotuksia järjestykselle: -Zoom multiefekti "505" - C.C.C.P BigMuff - BOSS Delay - Hardwire Delay/Looper - Ite tehty flanger |
Exhausted 06.01.2011 10:05:54 | |
---|
SpeedGovernor: Nostetaas ylos.. Meikä on melkoinen aloittelija laitehifistelyssä ja siksi kysynkin ehdotuksia järjestykselle: -Zoom multiefekti "505" - C.C.C.P BigMuff - BOSS Delay - Hardwire Delay/Looper - Ite tehty flanger Se riippuu vähän siitä, mitä teet multiefektilläsi - tuleeko siitä säröjä vai modulaatioita vai kaikuja. Ehdottaisin tällaista: Big Muff - Flanger - 505 - Delay - Looper |
Ziggy Bubba 06.01.2011 11:04:09 (muokattu 06.01.2011 11:04:49) | |
---|
Exhausted: Se riippuu vähän siitä, mitä teet multiefektilläsi - tuleeko siitä säröjä vai modulaatioita vai kaikuja. Ite ottaisin ehkä tuon 505:n kokonaan pois ;) Mutta jos tarvetta on ja toivottavaa juttua siitä saa irti niin mikäs siinä. Ehdottaisin tällaista: Big Muff - Flanger - 505 - Delay - Looper Jep. Flangeria kannattaa testata myös miten pelittää ennen Muffia. Sama homma Zoomin kanssa - varsinkin jos lähinnä käytät viritintä ym. Delay kannattanee anyhoo pitää muffin perässä, ellet sitten halua delayn häntien säröytyvän myös. Joskus tuokin toki toimia. Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |
blues guitar 06.01.2011 11:05:09 (muokattu 06.01.2011 11:06:44) | |
---|
Tällähetkellä efektit seuraavassa järjestyksessä pedaalilaudassa. - Boss TU-2 viritin - Ibanez SD-9 särkijä - Barber LTD särkijä - Boss CH-1 chorus josta signaali jakautuu stereona Line6 DL4 delaylle. Delaylta joko yhdelle (mono) tai kahdelle (stereo) vahvistimelle tilanteen mukaan. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
SpeedGovernor 06.01.2011 11:34:12 | |
---|
sikki-six: Ite ottaisin ehkä tuon 505:n kokonaan pois ;) Mutta jos tarvetta on ja toivottavaa juttua siitä saa irti niin mikäs siinä.
Jep. Flangeria kannattaa testata myös miten pelittää ennen Muffia. Sama homma Zoomin kanssa - varsinkin jos lähinnä käytät viritintä ym. Delay kannattanee anyhoo pitää muffin perässä, ellet sitten halua delayn häntien säröytyvän myös. Joskus tuokin toki toimia. Lähinnä joo virittimenä ku ei ole saanu hankittua kunnollista lattiakonetta siihen hommaan. Ehkä välillä jotain säröä siitä tulee otettua ulos. Eipä muuta. Kiitos vastauksista! |
htomperi 06.01.2011 15:41:06 | |
---|
Miten tämän tekisi? Vahvistin Uraltone JR (ei looppia tms) - HBE compressori - SCHALLER tremolo - MXR chorus - BOSS reverbi pedaali - MXR micro amp. Mihin järjestykseen? Chorus ainakin kohisee vähän joka kohdassa. |
Ziggy Bubba 06.01.2011 15:43:33 | |
---|
sotilaskoira: Toi sun kirjoittama järjestys vois olla aika toimiva. Tossa ei ole yhtään säröä, eli ainakin mun nähdäkseni palikoiden sijoittelu on vähän "vapaampaa". Muhevaa ja melodista postmetalsludgejyystöä: Burweed |