Aihe: Kielet likaantuvat
1 2 3
Sir Härö
21.07.2005 19:04:24
Ei auta juurikaan, ihan kivaa näpertelyähän se ajankuluksi on mutta muuten aika turhaa.

Eikö? Mulla on kai aika erikoiset kielet kun ne puhdistuu ihmeen hyvin fast fretillä. Ja jos paska paakkuuntuu kielten alle, niin ensin levität fast fretiä huolellisesti joka kielelle, annat vaikuttaa, sitten rassaat vaikka pelikortilla kielten aluset ja sitten vetäset kielet vielä sillä puhdistusliinalla joka tulee fast fretin mukana.

Jos jää kieliin paskaa niin se on sitten oma henkilökohtainen helvetti.
Se oli hirviää kun joskus imeskelin "lonttia" naaraspuolisen ihmisen kaulaan ja suussani alkoi maistumaan veri....Löysin itseni. Nykyään juon verta päivittäin.
Explorer
21.07.2005 19:06:05
No pyydä vaikka sitä myyjää vaihtamaan kielet, ja katso samalla vierestä, niin osaat ensi kerralla tehdä sen itse :)

Tää onkin tässä hyvä vinkki, koska tuo Edge III ei ole yksinkertaisin talla vaihtaa kieliä. Varsinkin jos sattuu ostamaan paksuudeltaan erilaisen kielisetin kuin alkuperäinen, silloin kun joutuu jousiakin löysäämään tai kiristämään.
New Millennium Cyanide Christ.
janik
21.07.2005 20:50:17
Kielten päästä se rinkula pois

Ei tarvii välttämättä poistaa sitä!!
-------------------------Fahrenheit
PIM
21.07.2005 21:21:04
Mua suorastaan vituttaa ainainen taistelu kielten paskaantumista vastaan.

Tähän on ollut olemassa lääke jo parikymmentä vuotta ja nykyään ne kulkee nimellä Optima Gold. Setti maksaa 7,90e Thomannilla eli ei ole edes hinnalla pilattu.

http://www.thomann.de/thoiw3_maxima … 2028rl_guitar_strings_prodinfo.html
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
SininenIII
21.07.2005 21:39:16

Eikö kukaan harrasta kielten keittämistä kattilassa? Kaveri aikanaan keitti paskaiset kielet saadakseen puhtaaksi. Kokeilin itsekin muinoin persàukisena basson kieliin ja soivat kuin uudet (tai ainakin tosi hyvin), vein basson liikkeeseen vaihtoon toiseen, ja kauppiaskin kehui kun on uudet kielet :). Kitaran kieliin en ole itse kokeillut tätä metodia, itse asiassa taidan kokeilla, niin sitten tiedän paremmin.
Soma city ward
21.07.2005 21:39:31
Tähän on ollut olemassa lääke jo parikymmentä vuotta ja nykyään ne kulkee nimellä Optima Gold. Setti maksaa 7,90e Thomannilla eli ei ole edes hinnalla pilattu.

http://www.thomann.de/thoiw3_maxima … 2028rl_guitar_strings_prodinfo.html

Mitäs hemmettiä? Kultaiset kielet tuohon hintaan. Mikäs noissa sitten auttaa siihen kielien paskaantumiseen ja saako noita suomesta, ku ei viitti thomanilta yhtä kokeilusettiä tilata?
Ei tehdä elämässä eikä musiikissa lainkaan virheitä.
jussimus
21.07.2005 21:44:07
Eikö kukaan harrasta kielten keittämistä kattilassa? Kaveri aikanaan keitti paskaiset kielet saadakseen puhtaaksi. Kokeilin itsekin muinoin persàukisena basson kieliin ja soivat kuin uudet (tai ainakin tosi hyvin), vein basson liikkeeseen vaihtoon toiseen, ja kauppiaskin kehui kun on uudet kielet :). Kitaran kieliin en ole itse kokeillut tätä metodia, itse asiassa taidan kokeilla, niin sitten tiedän paremmin.

Keittämisen hyöty kohdistuu nimenomaan bassonkieliin, koska ne ovat kalliita. Mutta eihän kitarankieliä ole mitään järkeä keittää, mieluummin vaihtaa uudet. Ei ne nyt niin paljoa kuitenkaan maksa.
saha
21.07.2005 22:43:16 (muokattu 21.07.2005 22:44:26)
On se nyt saatana kun joku luulee oman mieltymyksensä olevan universaali.

No kyllä vaan minäkin pistelin menemään jollain yseillä pitkän aikaa, mutta sitten kun kokeilin ykstoistasia, tajusin kuinka kauan olin kompuroinut pimeässä. Kannattaa ainakin muutaman kuukauden kokeilu tehdä 11-setin kanssa.

Itse olen vuosien aikana useasti koittanut 11-settiä. Jopa 12-settiä. Ja joka kerta olen todennut niiden olevan kaikkea muuta kuin kunnon setin, joten 10-46 pysyy skeban skaalasta ja vireestä riippumatta.

Myös merkillä on väliä. GHS gbm 11:ät tuntuu hiton paljon paremmilta kuin daddarion vastaavat.

Keittämisen hyöty kohdistuu nimenomaan bassonkieliin, koska ne ovat kalliita. Mutta eihän kitarankieliä ole mitään järkeä keittää, mieluummin vaihtaa uudet. Ei ne nyt niin paljoa kuitenkaan maksa.

Tuo keittäminen voi olla käypä homma joidenkin 25e Elixirien kanssa.
>-)))> #2
irc-kanava röydetty!
#kalapersoonat@IRCnet
Punttisika #5
McNulty
21.07.2005 23:35:39
No kyllä vaan minäkin pistelin menemään jollain yseillä pitkän aikaa, mutta sitten kun kokeilin ykstoistasia, tajusin kuinka kauan olin kompuroinut pimeässä. Kannattaa ainakin muutaman kuukauden kokeilu tehdä 11-setin kanssa.

Minä soitin alkuunsa ihan perinteisillä yseillä. No, sitten hevikuvioiden myötä oli 10 ja 11-settejä. 11-setti oli pitkään käytössä ja vasta vuosi sitten jälleen, kokeilin ekaksi 9-settiä joka kieltämättä tuntui löysältä usean vuoden 11-buumin jälkeen. Nappasin kympit kokeiluun ja nyt lopulta olen jälleen päätynyt 9 heavybottom setteihin... siis 9-46. Löysyydestä ei ole tietoakaan ja hyvin ovat pelittäneet niin rankemmassa kuin kevyemmässäkin musiikissa.

Toki kokeilla kannattaa, mutta turhaa sitä käännyttää toista johonkin 11-settiin jos 9-setti tuntuu hyvältä.

Myös merkillä on väliä. GHS gbm 11:ät tuntuu hiton paljon paremmilta kuin daddarion vastaavat.

Mielestäni GHS on nimenomaan yksi löysimmistä kielistä. DR on huomattavasti jämäkämpi. No, minulle ei ole mitään merkitystä onko kitarassa DR:t, Ernie Ballit vaiko D'Addariot. Kaikilla soitto kulkee ja ovat kestäneet viimeisen 15 vuoden rinkuttelun aikana tarpeeksi hyvin. Elixireistä en tykkää... ne on minun sormissani varsinaiset kusiluikut :)

Tuo Elixirien hinta Suomessa on järkyttävää. Kaveri noita käyttää, asustaapi jenkeissä... ja maksaa 7 dollaria setistä. Taitaa edelleen Suomessa (lue: euroopan takahikiällä) olla kohtuullinen hypetys päällä.
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
saha
22.07.2005 00:05:00
Minä soitin alkuunsa ihan perinteisillä yseillä. No, sitten hevikuvioiden myötä oli 10 ja 11-settejä. 11-setti oli pitkään käytössä ja vasta vuosi sitten jälleen, kokeilin ekaksi 9-settiä joka kieltämättä tuntui löysältä usean vuoden 11-buumin jälkeen. Nappasin kympit kokeiluun ja nyt lopulta olen jälleen päätynyt 9 heavybottom setteihin... siis 9-46. Löysyydestä ei ole tietoakaan ja hyvin ovat pelittäneet niin rankemmassa kuin kevyemmässäkin musiikissa.

Toki kokeilla kannattaa, mutta turhaa sitä käännyttää toista johonkin 11-settiin jos 9-setti tuntuu hyvältä.

Itse olen alkanut soitella Trio Paskalaukausta, ja sitä myöten täytynee ottaa GHS Zakk Lo:t käyttöön. 11-52-setin alakielet jo D-vireessä tuntuu aika muusilta, täytyy kokeilla noita .011-.070 josko tuntuisivat joltain siellä C:ssä.

Mielestäni GHS on nimenomaan yksi löysimmistä kielistä. DR on huomattavasti jämäkämpi. No, minulle ei ole mitään merkitystä onko kitarassa DR:t, Ernie Ballit vaiko D'Addariot. Kaikilla soitto kulkee ja ovat kestäneet viimeisen 15 vuoden rinkuttelun aikana tarpeeksi hyvin. Elixireistä en tykkää... ne on minun sormissani varsinaiset kusiluikut :)

GHS on kyllä vetelän oloinen, mutta silti pidän niiden tatsista. Se on jotenkin... läiskyvän makea, muttei makaroni :). Yhdet DR 11:ät kokeilin, ovat mielestäni aika lähellä Daddarioita.

Se on jännä huomata, että silloin kun sähkikseen akustisesta siirty ja oli vielä sillä "syksynsävel tms Leskisen biisejä renkataan ja nauretaan tiluttelijoille"-polulla, kielet katkeili niin maan perkeleesti. Nyt hevihommien vetäessä en edes muista milloin olisin viimeksi vuoden sisään kielen katkaissut.

Ja nyt tajusin, että olen soittanut sähkökeppiä vasta vähän alle 4v.

Tuo Elixirien hinta Suomessa on järkyttävää. Kaveri noita käyttää, asustaapi jenkeissä... ja maksaa 7 dollaria setistä. Taitaa edelleen Suomessa (lue: euroopan takahikiällä) olla kohtuullinen hypetys päällä.

Mistä hitosta se hinta edes tulee? n. 15e ne maksaa Saksassa, eikä luulisi tuontikulujen olevan kymppiä pakettia kohden.
>-)))> #2
irc-kanava röydetty!
#kalapersoonat@IRCnet
Punttisika #5
McNulty
22.07.2005 00:14:54
täytyy kokeilla noita .011-.070 josko tuntuisivat joltain siellä C:ssä.

Ota huomioon että tuo 70:n ei välttämättä mahdu virittimen reiästä enää sisään. Voi joutua modaileen...

GHS on kyllä vetelän oloinen, mutta silti pidän niiden tatsista. Se on jotenkin... läiskyvän makea, muttei makaroni :). Yhdet DR 11:ät kokeilin, ovat mielestäni aika lähellä Daddarioita.

Itselläni oli DR:n Hi-Voltaget 2kk kitarassa kiinni ja saundi oli edelleen kirkas. Kielten jäykkyydestä en osaa sanoa muuta, kuin että aina se tuntuu kohtuu "löysältä" kun alavireissä soittelee. Ei siinä oikeastaan se kielen paksuus loputtomiin auta... melkein paras sijoitus tuossa tapauksessa voisi olla baritoni tahi 7-kielinen.

Mistä hitosta se hinta edes tulee? n. 15e ne maksaa Saksassa, eikä luulisi tuontikulujen olevan kymppiä pakettia kohden.

Hinta tulee siitä että Elixiriä kaupittelee Into-Luthman... pahin mahdollinen "importteri" mitä maa päällään kantaa. Tom Waitsia lainaten:

"Who are the ones that we kept in charge?... Killers, thieves and lawyers!!!"

Varkaatpa hyvinkin :)
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
rainmaker
22.07.2005 00:48:03

Missä noista 25 euroa pitää maksaa? Savonlinnan soitinkulmassa on 17 euroa paketin hinta. ei mielestäni enää kovin paha hinta kielistä, jotka kestää soittokelpoisina ainakin sen 3 kuukautta. noissa ne ohuemmat kielet on paskoja, koska niitten takia noitten käyttöikä lyhenee huomattavasti. viimeksikin miulla oli sama setti n. 3 ½ kuukautta, paksummat kielet olivat ihan soittokelpoisia, mutta ohuet täysin tukossa.
Daavidin fuzz!!
McNulty
22.07.2005 00:55:13
Missä noista 25 euroa pitää maksaa? Savonlinnan soitinkulmassa on 17 euroa paketin hinta. ei mielestäni enää kovin paha hinta kielistä, jotka kestää soittokelpoisina ainakin sen 3 kuukautta.

DR Hi-Voltage kesti hienosti soittokuntoisena 2kk. Hintaa yhdelle paketille tuli 7 euroa. Kovasti on kallista tuo 17e siltikin.

noissa ne ohuemmat kielet on paskoja, koska niitten takia noitten käyttöikä lyhenee huomattavasti. viimeksikin miulla oli sama setti n. 3 ½ kuukautta, paksummat kielet olivat ihan soittokelpoisia, mutta ohuet täysin tukossa.

Niin, ja näin kesäisin jos sattuu kämmen hikoilemaan soittaessa, kielten elinikä lyhenee entisestään. Siksipä... ostan DR:n tai D'Addarion setin, soitan sillä sen pari viikkoa, kuukauden taikka kaksi ja vaihdan sitten koko setin. Eipä tuo nyt niin paha ole jos kerran kuukaudessa investoi sen 5-10e kielisatsiin ja hyvään saundiin.
Explorer
22.07.2005 01:00:34
Kovasti on kallista tuo 17e siltikin.

On se kauheaa kun laatu maksaa.
Jackson Dinky
22.07.2005 01:05:30
Suosittelen 11-settiin siirtymistä heti soiton alkuvaiheilla. Mutta jos et uskalla, niin liikkeessä sanot vaan nota "ysisetti sähkiksen kieliä".

Paskat. Makuasia se on.
Nuottien määrä korvaa nuottien laadun, mutta ei päinvastoin.
McNulty
22.07.2005 01:09:54
On se kauheaa kun laatu maksaa.

Mikä laatu? Samaa laatua minä sain lähes 3x edullisemmin toiselta merkiltä :) Ymmärtäisin tuollaisen hinnan mikäli kielissä olisi oikeasti jokin sellaiseen oikeutuksen antava "ominaisuus". En usko että tuo poly tai nanoweb pinnoitteinen punoslanka kovin kauheasti enempää maksaa kuin puhdas nikkelilanka. Toisekseen, samat koneet ne käämii kuin D'Addarionkin kielet. Kolmannekseen, nuo firmat ostavat sydänlankaa ja punoslankaa sellaisissa erissä että yli 10e hinnanero yksittäisessä kielipaketissa on järkyttävää.
moottorisaha
22.07.2005 01:14:09 (muokattu 22.07.2005 01:16:40)

Noin 90% todennäköisyydellä sinulla on jotkut elämää paskemmat tehdaskielet vahvuutta .009-.042. Suosittelen 11-settiin siirtymistä heti soiton alkuvaiheilla. Mutta jos et uskalla, niin liikkeessä sanot vaan nota "ysisetti sähkiksen kieliä".

Helvetin huonoja nuo 11-setit ainakin E-vireessä. Vaikeuttaa saatanasti bendien ja etenkin vibraattojen tekemistä yläkieliltä. Pitää keskittyä lähinnä siihen "hampaat irvessä ja sormet valkoisena" -vääntämiseen, sen sijaan että soittaisi tarkalla, herkästi käden liikkeisiin vaikuttavalla, ja luontevalla tatsilla. 11-setin kielillä soittaminen on, kuin tykkäisi ajaa autolla ilman ohjaustehostinta. :)
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
Jackson Dinky
22.07.2005 01:14:34

Ne napsahtaa äkkiää poikki ku ruuvailee.
Nuottien määrä korvaa nuottien laadun, mutta ei päinvastoin.
Explorer
22.07.2005 01:24:03 (muokattu 22.07.2005 01:26:09)
Mikä laatu?

Parempi laatu. (Itselleni, makuasia) parempi tatsi, kestävyys ja moninkertainen (10x) kesto uudelta kieleltä soundaamiselle.

Samaa laatua minä sain lähes 3x edullisemmin toiselta merkiltä :)

Sait korkeintaan parempaa hinta-laatusuhdetta, joka on eri asia kuin laatu.

Ymmärtäisin tuollaisen hinnan mikäli kielissä olisi oikeasti jokin sellaiseen oikeutuksen antava "ominaisuus".

No niissähän sellainen on, eikä se ominaisuus ole edes "ominaisuus".

En usko että tuo poly tai nanoweb pinnoitteinen punoslanka kovin kauheasti enempää maksaa kuin puhdas nikkelilanka.

Mitä sitten? Pelkillä valmistuskustannuksilla ei ennenkään ole ollut suoranaista vaikutusta lopputuotteen markkinahintaan. Niiden on pitänyt käyttää finanssia tuotekehitykseen ym. ja sellainen näkyy tietenkin lopputuotteen hinnassa.

Toisekseen, samat koneet ne käämii kuin D'Addarionkin kielet. Kolmannekseen, nuo firmat ostavat sydänlankaa ja punoslankaa sellaisissa erissä että yli 10e hinnanero yksittäisessä kielipaketissa on järkyttävää.

No onhan se varmaan järkyttävää, hui. Yöunet menee.

Itse olen sitä mieltä että Elixirit ovat ylivoimaisia muihin yleisiin kielimerkkeihin verrattuna. Aiempi suosikki DR sai pari vuotta sitten väistyä Elixirin tieltä, koska ne kestävät uuden kielen kuuloisina viikkoja kauemmin kuin DR:t. Ja jopa niiden tatsi (nanoweb) on parempi kuin DR:ssä.

Ja ei, mulla ei tietenkään ole Elixir-endorsementtia tjms., kunhan kerron kokemuksistani. Ja DR on hyvä kakkonen, sitä en dissaa.
Explorer
22.07.2005 01:24:46
11-setin kielillä soittaminen on, kuin tykkäisi ajaa autolla ilman ohjaustehostinta. :)

Hyvin sanottu!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)