Aihe: Mikit vaihtuu - muuttuuko soundi?
1 2
Kjukka
27.07.2005 01:36:07

Jees, itse vaihdatin N_Batesilla (kerrankin teekkarista oli jotain hyötyä) PRS:ään Tone Zonen tallapaikalle, ja tulihan muuten ryhtiä ja jytinää. Saundimuutos oli melkonen, vintagemaisen treblepainotuksen muuttuessa high outputtiseksi middle- ja bassokorostukseksi. Namps.
opaa
27.07.2005 15:51:05
Kyllähän se soundi muuttuu mikkien myötä. Jos ei eroja kuule on puukorva. Varsinkin sillä ulostulolla on merkitystä ihan peekuleesti.

terveisin nimim. Kokeiltu on

Voisko vähän muuten valistaa siitä ulostulon merkityksestä? Mitä se käytännössä tekee saundille kun mikeissä on suurempi ulostulo?
biibob
27.07.2005 17:32:40
Voisko vähän muuten valistaa siitä ulostulon merkityksestä? Mitä se käytännössä tekee saundille kun mikeissä on suurempi ulostulo?

Tämä kuuluu selvästi esim. säröillä soitettaessa.
Suuri ulostulo teho= säröä tulee varmasti, ja se alkaa kuulua jo melko pienillä drive säädöillä
Pienempi ulostulo= säröä tulee kun tarpeeksi vääntää, mutta se ei välttämättä ole ns. niin hevisäröä.

Tuo nyt oli hyvin pinnalta napatusti sanottu, mutta ideana jokseenkin noin. Tosiasiassa vahvistin on se joka määrää. Kyllä ne pieniulostuloisillakin mikeillä sitä säröä saa niin perkeleesti yli tarpeiden, jos vahvistin sattuu olemaan joku triple rectifier, jossa gain-nupit kaakossa, ja vielä joku boostauspedaali, mutta tuolloin alkaa olla jo turha puhua erilaisten mikkien ominaisuuksista jne...
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
tapsali
27.07.2005 18:28:17
Plussan annoin, kiitoksia vaivannäöstä. Lisää tällaisia!
opaa
27.07.2005 21:57:26
Tämä kuuluu selvästi esim. säröillä soitettaessa.
Suuri ulostulo teho= säröä tulee varmasti, ja se alkaa kuulua jo melko pienillä drive säädöillä
Pienempi ulostulo= säröä tulee kun tarpeeksi vääntää, mutta se ei välttämättä ole ns. niin hevisäröä.

Tuo nyt oli hyvin pinnalta napatusti sanottu, mutta ideana jokseenkin noin. Tosiasiassa vahvistin on se joka määrää. Kyllä ne pieniulostuloisillakin mikeillä sitä säröä saa niin perkeleesti yli tarpeiden, jos vahvistin sattuu olemaan joku triple rectifier, jossa gain-nupit kaakossa, ja vielä joku boostauspedaali, mutta tuolloin alkaa olla jo turha puhua erilaisten mikkien ominaisuuksista jne...

Mä oon tässä just tutustumassa mikkivaihtoehtoihin ku tarviin vähän uutta soundia mun gibsonin LP specialiin ja etin sellasta saundia jotain sellasen klassisen perus kirkkaan ja teräväsärmäisen rock n' roll -saundin ja gn'r:n väliltä (ei todellakaan liikaa säröä). Mä en todellakaan vielä ymmärrä tarpeeksi näiden mikkien ominaisuuksista ym. elikkä kysynkin nyt kannattaisko mun hankkia tallamikki jossa on sitä ulostuloa? Esimerkiks tollanen Duncanin JB model. Vai sopiiko mun tarkoituksiin paremmin vaikka esim. 59' model tai Alnico ll Pro tai vastaava pienempiulostuloinen humpuukkeri?
rosberg
28.07.2005 12:39:21
Täytyy jossain välissä syksymmällä ottaa sarjat tuolla "erikoistyökalulla" eli Gibson PTG:llä. Myös ehkä näytteenä tuon "Tone-kondensaattori-valintasimulaattorin" vaikutus, joka on soundiin kyllä paljon suurempi, kuin jos vaihtaa ns. "normi-humbukkereita" keskenään. Toki, jos on sijoittanut x euroo uusiin mikkeihin, kuulee niissä joskus huomattaviakin eroja..en toki noita ylläolevia näytteitä tarkoita, vaan tuossa vuosien mittaan olleita juttuja..
Kannattaa muuten, jos on sitä mieltä, että mikit ovat liian "bassovoittoiset", eikä tonen kääntelystä ole apua, vaihtaa se tonekondensaattori pienempään, treblet lisääntyy kummasti. Ja on halvempi ja ehkä helpompi modaus kuin mikinvaihto.. =)

oisko joku kytkin-modi mahdollista duunata, että sais eri konkkasoundit kehiin. minkälainen on esim. lucillessa se säädin? tai esquiressa? tämmönen kiinnostaisi.
keep on truckin!
rosberg
28.07.2005 12:40:06
Täytyy jossain välissä syksymmällä ottaa sarjat tuolla "erikoistyökalulla" eli Gibson PTG:llä. Myös ehkä näytteenä tuon "Tone-kondensaattori-valintasimulaattorin" vaikutus, joka on soundiin kyllä paljon suurempi, kuin jos vaihtaa ns. "normi-humbukkereita" keskenään. Toki, jos on sijoittanut x euroo uusiin mikkeihin, kuulee niissä joskus huomattaviakin eroja..en toki noita ylläolevia näytteitä tarkoita, vaan tuossa vuosien mittaan olleita juttuja..
Kannattaa muuten, jos on sitä mieltä, että mikit ovat liian "bassovoittoiset", eikä tonen kääntelystä ole apua, vaihtaa se tonekondensaattori pienempään, treblet lisääntyy kummasti. Ja on halvempi ja ehkä helpompi modaus kuin mikinvaihto.. =)

oisko joku kytkin-modi mahdollista duunata, että sais eri konkkasoundit kehiin. minkälainen on esim. lucillessa se säädin? tai esquiressa? tämmönen kiinnostaisi.
keep on truckin!
fox
28.07.2005 13:12:31

Gibsonin patentoima "Varitone" niinku Lucillessa ja 355-sv malleissa on just tuommonen kiertokytkin jossa on erikokosia konkkia sen yhden tone-konkan asemasta. On Varitonessa viel lisäks LC-networkki eli sellanen kela-rustinki (toki, ettei sitä kukaan tee-se-itse -mies helpolla rakenna) mutta yksinkertaisen Decade-kytkimen noitten konkkien vaihteluunhan tekee kuka vaan. Kiertokytkin ja erikokosia konkkia.
Mulla on mm. kytkentärasiaan tehty moinen, että voi testauttaa "asiakkaalla".. Hauenleuoilla vaan kytkee boxin tonekonkan tilalle ja testailee erikokosia konkkia, jos täytyy soundia hienosäätää.
Esquiressa on muistaakseni kahden konkan välillä tuo vaihto..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
nahkalipsi
28.07.2005 13:34:35
plussaa täältäkin. Kyllähän tuo saundi kirkastu reippaasti.

edellyttäen että käytit samoja kieliä? käytithän :)
roses are red, violets are blue, all my base are belong to you
Hannu H.
28.07.2005 13:46:43

edellyttäen että käytit samoja kieliä? käytithän :)

Samoja kieliä käytin juu.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)