Aihe: Myymälöiden hyvitykset käytetyistä soittimista.
1 2
starsailor
30.06.2005 08:45:35
"Nyrkkisääntö: Soittimesta saa noin puolet alkuperäisestä hinnasta." Lähes sanantarkasti näin julistettiin Treellä kahdessa alan liikkeessä. Eräässä paikassa myös kerrottiin että sitä enemmän soittimella on vaihtoarvoa mitä kalliimpaan sen vaihtaa. Noh, melkein ymmärrettävää. Sanoivat että kitaraan kannattaa vaihtaa alkuperäisosat paikalleen, ettei noilla "paremmilla" osilla hinta nouse euroakaan.

Kitarapajalla on reilumeininki, sanovat suoraan, että jos myyvät kitarasi, niin ottavat 20% myyntihinnasta. Jos annat kitaran liiikkeelle vaihdossa, niin maksavat siitä 60% myyntihinnasta, eli 20% tulee lisää jos et odota kunnes kitara menee kaupaksi. Täysin ymmärrettävää ja normaalia bisnestä. Tuo "mitä kallimpaan vaihtaa, niin enemmän on vaihtoa-arvoa" lausahdus on ymmärrettävää kun katsoo Tampereen musiikkiliikkeiden kallimpien tuotteiden hinnoittelua. Lähes kaikissa kitaroissa on vähintään 20% ylihintaa, joka lähtisi suoralla rahan vaihdolla pois. Ja kyllä, ei kannata modifioida kitaroita, jos aikoo siitä vielä joskus luopua. Vaikka olisit vaihtanut kuin speciaalit ja hyvät mikit ja ties mitä kitaraan, niin arvokitara ei ole enää alkuperäinen ja se vaikuttaa hintaan...
-Spade-
30.06.2005 09:49:47
Kitarapajalla on reilumeininki, sanovat suoraan, että jos myyvät kitarasi, niin ottavat 20% myyntihinnasta. Jos annat kitaran liiikkeelle vaihdossa, niin maksavat siitä 60% myyntihinnasta, eli 20% tulee lisää jos et odota kunnes kitara menee kaupaksi.

Tampereen Musiikkiin voi jättää kitaran myyntiin, eikä myyntihinnasta oteta liikkeelle mitään, jos se jää välirahaksi uutta kitaraa ostettaessa. Tällaisessa tapauksessa kannattaa tietenkin tingata uuden kitaran hinta kohdalleen ennen kuin kertoo jättävänsä vanhan kitaran liikkeeseen myytäväksi.
Mongo mogo!
McNulty
30.06.2005 09:57:41
myös uuden hankittavan soittimen katteella on merkitystä hyvityksen määrään vanhaa vaihtaessa. Toki saat enemmän hyvitystä esim. Epin LP:stä jos vaihdat sen Gibsonin Lespaan kuin esim. Tokain LöövRokkiin.
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Fide
30.06.2005 13:52:48

Hetkinen... eihän kitaroita myydä, niitähän vaan ostetaan lisää ;-)
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
starsailor
30.06.2005 13:54:54
Tampereen Musiikkiin voi jättää kitaran myyntiin, eikä myyntihinnasta oteta liikkeelle mitään, jos se jää välirahaksi uutta kitaraa ostettaessa. Tällaisessa tapauksessa kannattaa tietenkin tingata uuden kitaran hinta kohdalleen ennen kuin kertoo jättävänsä vanhan kitaran liikkeeseen myytäväksi.

Ei taida onnistua tuotteen tingaaminen ennenkuin rahoituskeinot on myyjän tiedossa. Jos sanot tinkaamisen jälkeen, että osa maksusta on tämä kitara jonka myytte hintaa x euroa ja maksan sen x euroa teille tästä uudesta kitarasta, niin taitaa jäädä kaupat tekemättä.
-Spade-
30.06.2005 14:02:00
Ei taida onnistua tuotteen tingaaminen ennenkuin rahoituskeinot on myyjän tiedossa. Jos sanot tinkaamisen jälkeen, että osa maksusta on tämä kitara jonka myytte hintaa x euroa ja maksan sen x euroa teille tästä uudesta kitarasta, niin taitaa jäädä kaupat tekemättä.

Jaa, itse olen kuitenkin noin tehnyt kyseisessä liikkeessä. Kitarahan ei siis tuossa tapauksessa ole osa maksua, vaan kaupat uudesta kitarasta tehdään vasta sitten kun vanha kitara on muutettu rahaksi eli myyty.
Mongo mogo!
starsailor
30.06.2005 15:08:58
Jaa, itse olen kuitenkin noin tehnyt kyseisessä liikkeessä. Kitarahan ei siis tuossa tapauksessa ole osa maksua, vaan kaupat uudesta kitarasta tehdään vasta sitten kun vanha kitara on muutettu rahaksi eli myyty.

Tiedän kyllä tuon liikkeen, mutta kun kyse on siitä, että sinun on pakko tehdä tuon myynnin jälkeen kaupat liikkeen kanssa. Jos kauppoja ei synny, et todellakaan saa kitarasi myyntihintaa itsellesi vaan ottavat ainakin 20% päältä. Tämän pakon tietämänä heidän on helppo tehdä kauppoja. Liikkeelle tulee rahaa jokatapauksessa, eikä noissa katteet kuitenkaan ole niin hyvät, että uuden halvalla myymisellä paljon tienaisi. Neuvotteluasemat ovat sinulle paljon paremmat, kun on antaa omaa rahaa kaupan vastineeksi. Olen tuosta liikkestä joskus tuolla tavalla ostanut uuden ja kalliin kitaran, jonka osakustannukseksi myin liikkessä sähkärini. Ei mitään valittamista, mutta jos olisin malttanut hetken olisin saanut ehkä tuon uuden tuotteen vielä halvemmalla myymällä sähkärini esim. netissä.
-Spade-
30.06.2005 18:37:12
Tiedän kyllä tuon liikkeen, mutta kun kyse on siitä, että sinun on pakko tehdä tuon myynnin jälkeen kaupat liikkeen kanssa. Jos kauppoja ei synny, et todellakaan saa kitarasi myyntihintaa itsellesi vaan ottavat ainakin 20% päältä.

Mä en kyllä näe tossa mitään ongelmaa, jos on valmiiksi päättänyt ostaa tuosta liikkeestä kitaran ja neuvotellut sille sopivan hinnan.

Mutta se siitä, kerroin vain mikä tuolla käytäntönä.
Mongo mogo!
Lawrence of Suburbia
01.07.2005 15:33:54
Minä olen ainakin oppinut varomaan myyntitilejä. Raahen musiikissa (saako tuon nimen sanoa, ylläpito tms. muuttakoon vaikka erääksi Koulukadulla sijaitsevaksi raahelaiseksi liikkeeksi jos ei ole sopivaa...) on kahteen kertaan enemmän tai vähemmän kusetettu.

Ensimmäinen oli akustinen kitara, jonka kotelo "katosi". Ilmeisesti siis myyty erikseen. Lopulta sain uutta vastaavasta SKB:n kotelosta neuvoteltua kokonaiset 200 mk korvausta ja akustisen myin kaverille. Kaverin kanssa siis sovin kitarakaupat ja menin hakemaan pois liikkeestä. Jos kitara olisi myyty erikseen olisin varmaankin saanut osuuteni kitaran myyntihinnasta ilman laukkua.

Toisella kerralla, minä kun uskoin että kyseessä oli tosiaankin vain vahinko, vein myyntitilille minulle vaihtokaupassa tulleen täysin uutta vastaavan Epiphone Les Paulin. Siis todellakin uutta vastaavan, esimerkiksi plektrasuojassa oli vielä tehtaan suojamuovi päällä. Myyntihinnaksi sovittiin sellainen, että menee varmasti pian kaupaksi. Johan sitten jutun tunteva kaveri soittaa muutaman päivän kuluttua että minun kitaraani myydään liikkeessä uutena, ja vielä kalliimpaan hintaan kuin Oululainen musiikkiliike mainostaa lehdessä. Paikanpäällä piti käydä tarkastamassa ja niinpä asia olikin. Ei ole kyseiseen liikeeseen tarvinnut sen jälkeen jalalla astua ja soittimia vaihtaessa ovat myyntitilihommat saaneet jäädä.

Että jos kyseessä ei ole tunnettu ja hyvämaineinen (kuten vaikka Kitarapaja) tai muuten entuudestaan tuttu liike, suosittelen että myyntitiliin jätettyjen tavaroiden tilanteen tarkastaa silloin tallöin.
DaKiller
01.07.2005 15:42:43

Minä olen...(.........)...silloin tallöin.

No huhuh! Olipa melko törkeää toimintaa.
starsailor
01.07.2005 15:57:04
Ensimmäinen oli akustinen kitara, jonka kotelo "katosi". Ilmeisesti siis myyty erikseen....

täysin uutta vastaavan Epiphone Les Paulin. Siis todellakin uutta vastaavan, esimerkiksi plektrasuojassa oli vielä tehtaan suojamuovi päällä. Myyntihinnaksi sovittiin sellainen, että menee varmasti pian kaupaksi. Johan sitten jutun tunteva kaveri soittaa muutaman päivän kuluttua että minun kitaraani myydään liikkeessä uutena, ja vielä kalliimpaan hintaan kuin Oululainen musiikkiliike mainostaa lehdessä...

Törkeää toimintaa, jos olisivat saaneet myytyä tuon uuden hinnalla, sinulle ei todellakaan olisi kerrottu totuutta ja kaverit olisivat saaneet hyvät katteet. Myös tuo laukun katoaminen on suoranaista huijausta, ovat itse myyneet sen joko vahingossa tai tarkoituksella eteenpäin. Jokatapauksessa liikkeen pitäisi korvata. Tämä vain osoittaa sitä mitä olen epäillyt, että eteenkin pikkupaikkakunnilla musiikkiliikkeeseen päätyy töihin ei-niin-puhtailla-jauhoilla pelaavat henkilöt. Joko ahneuttaan tai välittämättä kaupansäännöistä tekevät huijauksia. Eteenkin alottelijoita kusetetaan halpojen tuotteiden kalliilla hinnoilla. Onneksi nykyään on internet ja veikkaan, että pikkuhiljaa moni tälläinen liike sulkee ovensa. Hurraaaa!
ruma
04.07.2005 10:03:26
Minä olen ainakin oppinut varomaan myyntitilejä. Raahen musiikissa...

HOHO! Kyllähän Kaken tavat Raahessa tunnetaan yleisemminkin. Mukava äijä, vaan saa aina katsoa perhanan tarkkaan ettei tule kusetetuksi... Onneksi ei ole kaupungin ainoa musiikkiliike.
Ruåtissa puhuttais venäjää jos Suomi ei olis välissä.
Raahen Musiikki
06.07.2005 16:16:17

Minä olen ainakin oppinut varomaan myyntitilejä. Raahen musiikissa (saako tuon nimen sanoa, ylläpito tms. muuttakoon vaikka erääksi Koulukadulla sijaitsevaksi raahelaiseksi liikkeeksi jos ei ole sopivaa...) on kahteen kertaan enemmän tai vähemmän kusetettu.

Ensimmäinen oli akustinen kitara, jonka kotelo "katosi". Ilmeisesti siis myyty erikseen. Lopulta sain uutta vastaavasta SKB:n kotelosta neuvoteltua kokonaiset 200 mk korvausta ja akustisen myin kaverille. Kaverin kanssa siis sovin kitarakaupat ja menin hakemaan pois liikkeestä. Jos kitara olisi myyty erikseen olisin varmaankin saanut osuuteni kitaran myyntihinnasta ilman laukkua.

Toisella kerralla, minä kun uskoin että kyseessä oli tosiaankin vain vahinko, vein myyntitilille minulle vaihtokaupassa tulleen täysin uutta vastaavan Epiphone Les Paulin. Siis todellakin uutta vastaavan, esimerkiksi plektrasuojassa oli vielä tehtaan suojamuovi päällä. Myyntihinnaksi sovittiin sellainen, että menee varmasti pian kaupaksi. Johan sitten jutun tunteva kaveri soittaa muutaman päivän kuluttua että minun kitaraani myydään liikkeessä uutena, ja vielä kalliimpaan hintaan kuin Oululainen musiikkiliike mainostaa lehdessä. Paikanpäällä piti käydä tarkastamassa ja niinpä asia olikin. Ei ole kyseiseen liikeeseen tarvinnut sen jälkeen jalalla astua ja soittimia vaihtaessa ovat myyntitilihommat saaneet jäädä.

Että jos kyseessä ei ole tunnettu ja hyvämaineinen (kuten vaikka Kitarapaja) tai muuten entuudestaan tuttu liike, suosittelen että myyntitiliin jätettyjen tavaroiden tilanteen tarkastaa silloin tallöin.

Olen seurannut monttu auki keskustelua liikkeessäni myyntitilillä olleesta akustisesta kitarasta ja sen laukusta.

Ensinnäkin. Asia on sinua ilmeisesti vaivannut jo vuosia, kun puhut markoista. Olisit voinut hyvä mies tulla sanomaan jos koit tulleesi kohdelluksi väärin. Ajatteleppa vähän asiaa.
Jätät kitaran myyntiin. Yritän saada siitä sinulle oikean hinnan. Jos saan vanhan laukun myytyä erikseen, sehän tottakai hyödyntää meitä molempia. Monesti laukku menee vain kitaran mukana.

Eikö olisi sinun kannalta hyvä asia jos kitarasta saisimme sinulle mahdollisemman paljon?

Epiphone LP-kitarasta voin sanoa että maahantuojan vaihtuessa Levytukulta Into-Luthmannille hinnoissa oli selviä eroja.
Emme ole halunneet sinulle mitään pahaa. Jos olisimme myyneet liian halvalla, olisit kokenut vääryyttä, sillä kitara oli todella hyvä ja sen arvoinen. Säädöt kohdallaan.

Olen ollut alalla 25 vuotta. Onneksi minulla on todella paljon hyviä asiakkaita ja ystäviä. En tunne yhtään musiikkikauppiasta joka eläisi huijaamisella. On tärkeää, että asiakas on tyytyväinen myöhemminkin. Anteeksi jos olen pahoittanut mieltäsi.

Tule juttelemaan ja hyvät kesän jatkot.

Terveisin
Kake
Raahen Musiikki
LamaAjanElvis
06.07.2005 18:47:47
paikallisen soitinkaupan äijä joskus sanoi että antaa 70% vaihdossa...

reilu vuosi sitten vaihdoin 1v vanhan virheettömän/naarmuttoman squier std hss:n uuteen mexico classic 50 malliin (750e) ja maksoin 500e. 250e oli minusta ihan mukava hyvitys squierista.
McNulty
06.07.2005 18:58:42
On tärkeää, että asiakas on tyytyväinen myöhemminkin. Anteeksi jos olen pahoittanut mieltäsi.

Juuri näin... kauppiaan kannattaa ylläpitää kaupan jatkuvuutta. Siis sitä että se asiakas vielä jonain päivänä kävelee takas kauppaan. Itse olen saanut aina loistavaa palvelua paikallisesta musiikkiliikkeestä ja vaikka saisinkin jotain thomannilta sen 10-20e halvemmalla niin silti tuen liikettä josta saan lähes kuninkaallista palvelua. Kiitokset Hasalle, Timpalle, Aholle ja Pajasellekin vielä (vaikka ei enää hommissa siellä olekaan) :)

Aina oon saanut kamoja kokeiluun kotiin, hyvät alet, hyvät tarjoukset ja viimeisen 15 vuoden aikana ollaan keretty heittään jos jonkinlaista läppää. Kyllä he kauppiaana tietävät että vaikka en nyt juuri kokeilussa ollutta soitinta ostanut, jonain päivänä vielä ostan jotain. Ja näin meinaan tehdä! :)
"Minds are like parachutes. They only function when they are open." -Sir James Dewar (1877-1925)
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa.)
Les Paul
06.07.2005 19:12:21
tää menee nyt vähä offtopic mut paljo vois pyytää n.6 vuotta vanhast epiphone les paul 100-kitarasta? kitara on hyvässä kunnossa ja siinä on normaaleja käytön jälkiä ei muuta. kitarassa on pulttikaula ja väri on vintage sunburst.

pitäisi nimittäin saada pois käsistä tuo kapistus kun on uutta tulossa tilalle.

t.kimi
"Fockin Aye" - Noel Gallagher
Lawrence of Suburbia
06.07.2005 19:18:17
Pahoitteluni, katselin piruuttani vanhoja papereita ja nämä asiat tapahtuivat silloin kun liikkeen nimi oli Oulun musiikki. Mutta taisipa silloinen myymälänhoitaja olla nykyinen kauppias. Ehti liike olla Raahen musiikin nimellä useamman vuoden ennen kuin kaupungista pois muutin ja meni sitten nimet sekaisin. Vanhoja asioita, eipä niitä sinällään kannataisikaan enää kaivella. Jätänkin omalta osaltani asian puimisen tähän viestiin, mutta muistutan että myyntitilillä olevia tavaroita kannattaa seurata mahdollisuuksien mukaan niin välttää ongelmia.

Ensinnäkin. Asia on sinua ilmeisesti vaivannut jo vuosia, kun puhut markoista. Olisit voinut hyvä mies tulla sanomaan jos koit tulleesi kohdelluksi väärin. Ajatteleppa vähän asiaa.
Jätät kitaran myyntiin. Yritän saada siitä sinulle oikean hinnan. Jos saan vanhan laukun myytyä erikseen, sehän tottakai hyödyntää meitä molempia. Monesti laukku menee vain kitaran mukana.

Kyllä, mutta jos laukku on vain kadonnut eikä myynnistä ole minulle ilmoitettu ja ylipäätään koko laukun olemassaolo asetetaan kyseenalaiseksi, emme puhu samasta asiasta. Toki olisin ollut kiitollinen jos joku olisi osannut kertoa minulle laukun lopullisen kohtalon.

Epiphone LP-kitarasta voin sanoa että maahantuojan vaihtuessa Levytukulta Into-Luthmannille hinnoissa oli selviä eroja. Emme ole halunneet sinulle mitään pahaa. Jos olisimme myyneet liian halvalla, olisit kokenut vääryyttä, sillä kitara oli todella hyvä ja sen arvoinen. Säädöt kohdallaan.

Olen ollut alalla 25 vuotta. Onneksi minulla on todella paljon hyviä asiakkaita ja ystäviä. En tunne yhtään musiikkikauppiasta joka eläisi huijaamisella. On tärkeää, että asiakas on tyytyväinen myöhemminkin. Anteeksi jos olen pahoittanut mieltäsi.

Tule juttelemaan ja hyvät kesän jatkot.

Terveisin
Kake
Raahen Musiikki

No, jos olisi pidetty sopimuksesta kiinni ja todellakin laitettu hinta jolla kitara menee pikaisesti niin olisi silloinen akutti rahapulanikin helpottanut. Sinun kanssasi en kylläkään suoraan asioinutkaan täman kitaran kohdalla, vaan jokun muun henkilön. Sekä jättäessä että noutaessa, että ainakaan tässä en nimenomaan sinua ole mistään syyttänytkään vaikka laukkuhommassa hieman pitikin kinastella.

Entäpä jos joku olisi ostanut "uuden kitaran" joka onkin käytetty (vaikkakin uutta vastaava) niin olisiko kaikki mennyt oikein. Vaikka oletettu ostaja ei olisikaan koskaan saanut tietää totuutta...?

Valitettavasti kieltäydyn tarjouksesta tulla käymään, minulla ei ole enää muutamaan vuoteen ollut Raahessa kuin ex-vaimo ja halu pysyä poissa paikkakunnalta. Eron jälkeen etsin hommia pääkaupunkiseudulta. Vaan jos joskus vastakkain satutaan niin nykäisen hihasta ja menään tilanteen mukaan sitten vaikka kaljalle tai kahville.

Hyvää kesän jatkoa myös itsellesi ja menestystä liikkeelle. Ainahan sitä itse kullakin rapatessa roiskuu, valitettavasti minun kohdallani roiskahti pari kertaa lyhyen ajan sisällä.

Lauri aka "slummin late"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)