Aihe: Mitä mieltä ootte multiefektistä?
1 2
Hohhoijaa
20.06.2005 09:31:44 (muokattu 20.06.2005 09:32:06)
Tästä voisi väitellä maailman tappiin asti, mutta särö (ja sen määrä) on kyllä enemmänkin soundin perusominaisuus kuin mikään efekti. Ainakin putkivehkeissä, joissa soundissa on käytännössä aina vähän säröä, eli "lämpöä".

Okei, lukkiudun kellariin.

Mutta siis, onko joku säröpedaali sitten efekti? Vai onko sekin ominaisuus?
"Raskaus on naisilla hyvä mutta musiikissa huono."
- Järvihirviö
LesPaul70
20.06.2005 10:11:15 (muokattu 20.06.2005 10:11:51)
Tästä voisi väitellä maailman tappiin asti, mutta särö (ja sen määrä) on kyllä enemmänkin soundin perusominaisuus kuin mikään efekti.

Tuon logiikan kun vie tappiin asti, niin efektejä ei taitaisi montaa jäädä jäljelle, kun eihän wahikaan ole kuin jalalla ohjattava filtteri ja kaiku ihan normaali akustinen ilmiö. Taitaisivat lähinnä modulaatioefektit kelvata enää efekteiksi.

Minun nähdäkseni silloin, kun säröä tuotetaan erillisellä purkilla, sitä on selvintä sanoa efektiksi.
Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die.
Jucciz
20.06.2005 10:13:01
Minun nähdäkseni silloin, kun säröä tuotetaan erillisellä purkilla, sitä on selvintä sanoa efektiksi.

Sovitaan, että putkilla tuotettu särö on vaan säröä, ja trankku/diodisärö on efekti. :)
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
Jone the Bone
20.06.2005 11:05:05

Itse irtopedaaleista lähes tyystin multiefektiin siirtyneenä (jo vuosia sitten) olen todennut saavani kaikki käyttämäni soundit multiefektistä erittäin näppärästi. Myös säröjen osalta olen multiefektiin tyytyväinen, vaikkakin melkoista ruuvailua homma alkuun olikin. Ne tehtaan "presetit" kun eivät olleet lainkaan minun makuuni, mutta onneksi multiefektin tarjoamat vaihtoehdot ovat niin kattavat, että kyllähän ne "mielisärötkin" sieltä löytyivät.

Olen pysytellyt tuossa Bossin GT-5:ssä, joka oli valmistajansa "lippulaiva" 90-luvun puolivälin jälkeen. Tässä laitteessahan on panostettu laitteen helppo-/nopeakäyttöisyyteen, joka mielestäni antoi kokonaan uuden suunnan multiefektien käyttöliittymille. Myös efektien (kaijut, modulaatiot yms.) laatuun panostettiin paljon, ja ne laadukkuudessaan ovat vielä tämänkin päivän kriteerit täyttäviä.

GT-5:n etuastemallinuksista voidaan toki olla montaakin mieltä, ja varmasti juuri ne ovatkin eniten kehittyneitä GT-5:n seuraajissa. GT-5 poikkeaa kuitenkin seuraajistaan edukseen siinä, että GT-5:ssä oleva Overdrive/Distortion -osio on analoginen, etuastemallinusten ollessa digitaalisesti COSM-tekniikalla toteutettuja. Mikäli laitteen omat säröt eivät kuitenkaan miellytä, voidaan ohjelmoitavaan efektilenkkiin kytkeä se mielipedaali, jolla haluttu lopputulos saavutetaan. Tai, haluttaessa lenkissä voidaan käyttää jopa kitaravahvistimen omaa etuastetta, joten kompromisseja ei tässäkään asiassa tarvitse tehdä.

Omakohtaisten kokemusten myötä uskallan suositella multiefektiä irtopedaalien sijaan, mutta tässäkin asiassa käyttötarve ratkaissee asian. Mikäli multiefekti tulee kysymykseen, en kuitenkaan suosittele haksahtamista halvimpiin vaihtoehtoihin, sillä laatu maksaa tässäkin asiassa.
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
LamaAjanElvis
20.06.2005 18:15:29
ostin kaverilta zoomin 505 II rasian ja ihan perushyvä halvaksi.
presetit on melko kuivia, mutta itse joka nippulaa säätämällä on löytynyt saundit rautalankaan, bluesiin, rokkiin ja heviin. plus sitten tietenkin rutosti kaikkee hauskaa efektileikkimiseen esim kirkkourkusaundit tai jotain itämaista hömppää.

ei ehkä maineeltaan hyvä mutta kelpaa siihen vähään mitä soittaa osaan.
Hohhoijaa
20.06.2005 18:19:46 (muokattu 20.06.2005 18:19:51)
ostin kaverilta zoomin 505 II rasian ja ihan perushyvä halvaksi.
presetit on melko kuivia, mutta itse joka nippulaa säätämällä on löytynyt saundit rautalankaan, bluesiin, rokkiin ja heviin. plus sitten tietenkin rutosti kaikkee hauskaa efektileikkimiseen esim kirkkourkusaundit tai jotain itämaista hömppää.

ei ehkä maineeltaan hyvä mutta kelpaa siihen vähään mitä soittaa osaan.

Älkää ostako tätä. Ainakaan ensimmäiseksi. Korva turtuu paskaan.
"Raskaus on naisilla hyvä mutta musiikissa huono."
- Järvihirviö
Swan
20.06.2005 18:21:25
Älkää ostako tätä. Ainakaan ensimmäiseksi. Korva turtuu paskaan.

Paree se on ku DS-1.
Dtfani
20.06.2005 20:41:17
Mitä vähemmän multiefektejä, sen parempi. Mutta tämä on vain oma mieleipiteeni eli ei kannata suuttua.
"What we've got here is failure to communicate."
samip88
04.01.2007 20:37:38
Itse en kyllä oikein efektejä kannata. Särö riittää mulle. Kikat pitää mielestäni tehdä itse soittamalla eikä teknisillä apuvälineillä (esim. Zakk Wylde ja Alexi Laiho livenä, ainoa efekti on wah). Lisäksi efektit puurouttavat saundia.

Minusta multiefektit ovat kökköjä, niissä on huonot saundit ja niitä on vaikea käyttää. Kannattaa miettiä, tarvitseeko niitä efektejä oikeasti.

Ja jos tulet siihen tulokseen, että niitä tarvit, suosittelen erillisten pedaalien ostoa. Ne on helpompi säätää, yleensä parempisaundisia ja ne voi myydä eteenpäin, jos et enää sitä efektiä tarvitse.

jos osaa soittaa oikein, joka kuullostaa kliinisti hyvältä, se kuullostaa hyvältä ihan minkä efektin kanssa. ja jos et efektiä/multiefekteistä ole tykännyt, niin suosittelen testaamaan jotain muuta kuin zoomia tai behringeriä. Line6 pod on sellanen mörssäri että suosittelen ainakin kokeilemaan jos siihen tulee mahdollisuus. jos ei tykkää niin ei tarvitse silloin ostaa. mutta kannatan kuitenkin analogisia vehkeitä hommaamaan ja putkivahvari siihen ketjun päähän niin sanon että kun kuulee oman soiton dynamisen puolen niin harjaantuu.
I.K.
07.01.2007 02:10:17
Yksi tärkeä seikka on jäänyt huomioimatta ja se on samainen syy miksi itse käytän multiefekti laitetta, eli mahdollisuus käyttää kuulokkeita, että voi soitella iltamyöhälläkin kerrostalossa. Itselläni on Korg G1 laite, aika vanha, sisältää vain 9 muistipaikkaa, mutta ihan kivat äänet näin amatöörin korvin siitä tulee.
mailbag
07.01.2007 02:21:12
kitara - > vahvistin (mieluiten marshall), multihärpäkkeillä tule kuin harmia
N33m0
07.01.2007 03:04:43

Pari ajatusta...

1. Multiefekti on perjaatteessa hyvä hankinta ensiefektiks koska sen avulla pääsee tutustumaan edullisesti erilaisiin efekteihin mitä kitaralle on olemassa. Vaikka laatu olis vähän niin ja näin ni tietää ainakin miltä efekti kuulostaa.

2. Pitkällä tähtäimellä multiefekti ei kannata, koska efektien laatu ei ole mikään päätä huimaava ja yksittäisillä laitteilla saavuttaa todennäköisesti paremman soundin (ellei multipaavo oo joku tyyliin tc electronic G-System)

3. Vie vähemmän tilaa pedaalilaudassa kuin vino pino yksittäisiä polkimia
slow music for slow people
ilopertti
07.01.2007 03:22:47

GT-3 edelleen käytössä, ollut jo kohta 6v, hyvin rokkaa.

-alppu
"xxxxxx: sää oot kyllä suomen mick mars"
J.RA
07.01.2007 10:01:00
Taas tätä M.netin ihme hifistelyä.

Itse sain Zoomin 505 ja se oli todella hyvä pitkän aikaan! Paremmasta ei ollut tietoakaan! Ihmetyttää että jo aloittelijoiden pitää aloittaa tämä kamarunkkaus. Vai onko se se juttu? Ja soittaminen kakkosena? Mulla oli Zoomi reilusta kymmenestä soittovuodesta melkein viidellä ensimmäisellä ainoana efektinä. Nykyään on sitten sinkkupedaaleja.
-Sellasta se vaan on-
kimurantti1
07.01.2007 12:07:03 (muokattu 07.01.2007 12:08:50)
2. Pitkällä tähtäimellä multiefekti ei kannata, koska efektien laatu ei ole mikään päätä huimaava ja yksittäisillä laitteilla saavuttaa todennäköisesti paremman soundin (ellei multipaavo oo joku tyyliin tc electronic G-System)

Mä veikkaan ettei moni edes erota multimuljuttimesta otettuja efektejä ja analogisia pedaaleta. Ainakin mä voin tunnustautua sellaiseksi puurokorvaksi, etten osaa kuunnella efektejä niin kriittisesti, ellei jokin ole oikeasti aivan kamala. Muuten oon soundistani aika tarkka.

Loppujenlopuksi mulla on nyt vaan Bossin digitaalinen delay, ja se nyt on aivan sama otanko mä sen pedaalista vai multiefektistä. Toinen on EQ loopissa boosterina, ja tässä on aivan sama juttu - mulle on ihan sama millä niitä taajuuksia korostan/leikkaan. Ainoat muut millä on joskus ollut kättyö on tremolo ja chorus, enkä mä niistäkään oikein osaa sanoa. Tosin Fenderin Deluxe Reverbissä on kyllä hyvän kuuloinen tremolo, onko se sitten sillä "aidolla ja oikealla" tekniikalla toteutettu?
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Ziggy Bubba
07.01.2007 13:23:50

1. Multiefekti on perjaatteessa hyvä hankinta ensiefektiks koska sen avulla pääsee tutustumaan edullisesti erilaisiin efekteihin mitä kitaralle on olemassa. Vaikka laatu olis vähän niin ja näin ni tietää ainakin miltä efekti kuulostaa.

Tästä olen kyllä samaa mieltä, tuo laatu pätee ainakin johonkin V-Ampeihin ja vastaaviin.

Kyllä mä väittäisin, että nykyiset ns. paremmat multipaavot on varustettu jo varsin pätevillä efekteillä. XT:t ja GT-6/8:t pystyy jo aika vakuuttavaan jälkeen - sanotaan että ainakin parempaan kuin ei-niin-hyvät irtopedaalit :)

3. Vie vähemmän tilaa pedaalilaudassa kuin vino pino yksittäisiä polkimia

Tämäkin on totta, mutta jos ei tarvitse laajempaa soundiarsenaalia (jopa kitara-piuha-vahvari ja pari efektiä riittää), niin multiefekteiden monipuolisuus menee pitkälti hukkaan.
www.mikseri.net/sigkk My musique
ReBeat
07.01.2007 13:53:00

Tässäkin ketjussa näkee taas miten luultavasti virheellisen käsityksen (POD/ZOOM 505/BOSS GTx = multiefekti) seurauksena joillekin muodostuu näitä mielipiteitä, että multiefektit ikäänkuin sumentavat aina sen alkuperäisen kitaran äänen eikä niiden kanssa voi soittaa muuta kuin avaruusmusiikkia. Tai vielä pahempaa, jos tähän käsitykseen päätyy jonkun sellaisen kaverin puheiden takia, jolle itselle multiefekti tarkoittaa mallintavaa etuastetta efekteineen. PODit ja vastaavat tekevät sen perussoundinkin itse, tai siten niitä ainakin yleensä käytetään. Jos ne tekevät sen perussoundin huonosti, niin se ei ole efektien olemassaolon vika. Multiefekti tarkoittaa laitetta, jossa on käytettävissä useita efektejä. Niistä ei ole pakko käyttää yhtäkään tai voi käyttää kerralla esimerkiksi pelkkää kaikua. "Strat Player of the Year 2004", Thomas Blug käytti livenä _61 stratonsa, pedaaliensa ja vahvistimensa kanssa myös digitaalista multiefektiä ja veti perinnesoundeilla.
brn2sk8
07.01.2007 13:59:34
Aivan sama se mun mielestä on millasen efektin ostaa ensimmäisenä... Jos ostaa vaan jonkun, niin ei se voi olla rakenteeltaan ja laadultaan niin paljoo erilainen kun joku toinen ihan toisenlainen efekti niin että ei sitä osais muka ollenkaan sitten käyttää... Aina multiefekti on parempi kun monta yksittäistä... Tulee halvemmaks ja tutustuu samalla vähän siihen minkälaisia efektejä on olemassa :) Oma ensimmäinen efekti on vielä käytössä oleva säröpedaali ja ihan hyvin se toimii :)
Ei kiitos, ei enää viinaa minulle...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)