Aihe: Kuka keksi särön?
1 2 3 4
weelie
13.06.2005 15:56:57 (muokattu 13.06.2005 16:27:25)
Jr Barnard (Texas Playboys) "I'm Feelin' Bad" tms, n. v. 1945
Rocket 88 noin vuonna 1951
Howlin Wolfin Willie Johnson SUN-levyt about 1951-
Pat Haren James Cotton sessiot noin vuonna 1954
Link Wray Rumble joskus 1957.
RockNRoll Trio Train kepta rollin jotain 1958
Marty Robbins El Paso ~1960 (basso)
Venturesien "2000lb Bee" ~1962 (soitettu fuzz-"pedaalilla"!)
Kinks You Really Got Me ~1964
Rollarit Satisfaction ~1965

Olen kuullut tarinaa että tuo Ike Turner-poppoon saundi tuli siitä kun vahvari putosi lavalta ja meni epäkuntoon...
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Squierrel
13.06.2005 15:58:38

Jostain kuulin, että Chuck Berry olisi ollut ensimmäinen

Korjatkaa joku, jos olen väärässä, mutta olen ollut siinä uskossa, että Link Wray olisi ollut särösoundin pioneereja 50-luvulla. Kuulemma äijä puhkoi reikiä kaiutinkartioihin, että saisi rosoisemman soundin. Ettei vaan olisi virvelirummun jousiakin kokeillut kartioissa...
"Squier is the Epiphone of guitars."
Jytäurpo
13.06.2005 16:12:32
Rocket 88 noin vuonna 1951

Joo tos on rujon kuulonen fuzzahtava soundi.
Rock-N-Roll Records Ain't Selling This Year
Bluesmies
13.06.2005 19:13:58
Eikö särön keksiny släsh?
Uusi musiikkinäyte profiilissa.
Roitto
13.06.2005 19:23:16
Korjatkaa joku, jos olen väärässä, mutta olen ollut siinä uskossa, että Link Wray olisi ollut särösoundin pioneereja 50-luvulla. Kuulemma äijä puhkoi reikiä kaiutinkartioihin, että saisi rosoisemman soundin.

Mulla on käyny niiin et pikkuvahvarist (dano) on elementti hajonnu ku sitä on luukuteltu Death metal-spedun kans. Sit söhlättiin kaverin siihen elementtiin jotain ni sielt tulee kliinilläkin sellanen mukava pikkuroso.
Nyt pois maitosi selästä ja juo hevosesi!!
Hanok
13.06.2005 20:27:07
No eipä kai päätesäröä saa ilman etuastesäröä..

Riippuu vahvistimesta. Vanhoissa master-volumettomissa vahvimissa etuastesäröä tulee varmasti mukaan kun hanaa avataan, mutta ainakin periaatteessa on mahdollista rakentaa vahvistin jossa ainoastaan pääteaste säröytyy. Tässähän on kyse ainoastaan siitä miten etu- ja pääteasteen lähtö- ja tulotasot on sovitettu toisiinsa nähden. Voidaan helposti rakentaa etuaste joka tuottaa säröytymättä niin voimakasta signaalia että perässä oleva pääteaste säröytyy. Se on toki eri asia onko olemassaolevia vahvistimia rakennettu näin (ja olisiko siitä mitään varsinaista hyötyä).

Tässä on tietenkin jätetty huomioimatta se että putkella toteutettu vahvistinaste tuottaa aina jonkin verran säröä (eli muutoksia signaalin taajuusvasteessa ja dynamiikassa) vaikka soundi sinänsä kuulostaisikin puhtaalta - siihenhän putkikoneiden "lämpö" juuri perustuu.
Jackie
13.06.2005 21:45:39

Mene nyt hitoille siitä. Legenda kertoo että Ike Turnerilla oli tosi kova kiire keikalle, ja fenkun vaffari oli autonkatolla. Sitten tuli yllättävä pomppu tiellä, ja fenkku lensi katolta asvalttiin. Noh, sittenku päästiin keikalle ni ei muutaku kamat kiinni ja soittamaan. Tässä vaihessa kukaan ei tajunnut että kalvo oli vaurioutunut, ja sieltä ne ekat särösoundit sitten irtosi.
Käsi ylös kuka tykkää rockmusiikista!
Exhausted
13.06.2005 21:58:31 (muokattu 13.06.2005 21:59:02)

aikanaan säröä pidettiin huonona asiana, ja tämän vuoksi kun valkoiset artistit äänittivät, äänittäjät varmistivat ettei saundissa ole säröä. Mustien artistien soittaessa taas äänittäjät eivät jaksaneet välittää joten levyille tuli säröä. Kukahan muuten on keksinyt ensimmäisen säröpedaalin?
tigi_
13.06.2005 22:00:42
Arvaisin, että ensimmäisen säröpedaalin olisi keksinyt Markku Line kuudes.
Läpistö
13.06.2005 22:13:29

hoho :D
"Treenaatteko te paljon" - No ei me oikeestaan koskaan. "Ai onko se niin että lahjattomat harjottelee?" - No joo.
hollstro
13.06.2005 22:20:08

aikanaan säröä pidettiin huonona asiana, ja tämän vuoksi kun valkoiset artistit äänittivät, äänittäjät varmistivat ettei saundissa ole säröä. Mustien artistien soittaessa taas äänittäjät eivät jaksaneet välittää joten levyille tuli säröä. Kukahan muuten on keksinyt ensimmäisen säröpedaalin?

Tämmönen legenda liikkuu, että kun Eric Clapton oli äänittämässä Blues Breakers-levyään n. vuonna 1965 niin ääniteknikko ei meinannut äänittää EC:n säröskittaa (LP Standard ja Marsun putkikombo) koska se kuulosti niin hirveeltä. EC pani äijän ruotuun ja äänittämään. Kohta "kaikki" sen ajan rökndröll-kitaristit havittelivat samaa laulavaa säröä. Siitä lähti 50-luvun stanujen ja Blues Breakers-combojen legenda lentoon. Tänään saa kaivella parisataa eurodonaa kuppeesta moiseen settiin.
Volle
13.06.2005 22:33:07
Tämmönen legenda liikkuu, että kun Eric Clapton oli äänittämässä Blues Breakers-levyään n. vuonna 1965 niin ääniteknikko ei meinannut äänittää EC:n säröskittaa (LP Standard ja Marsun putkikombo) koska se kuulosti niin hirveeltä. EC pani äijän ruotuun ja äänittämään. Kohta "kaikki" sen ajan rökndröll-kitaristit havittelivat samaa laulavaa säröä. Siitä lähti 50-luvun stanujen ja Blues Breakers-combojen legenda lentoon. Tänään saa kaivella parisataa eurodonaa kuppeesta moiseen settiin.

Mä muistelin, ettei se äänimies oikein arvostanut volyymia, joka blyysbreikkeristä säröllä (eli täysillä) lähtee, ja olisi käskenyt pistämään hiljaisemmalle. Sama se.

Kuuntelin muuten tässä juuri vanhaa Muddy Watersia ja John Lee Hookeria. On niilläkin kitarat aika kuralla olleet jo 40-luvun lopuilla, vaikkeivat he ehkä ihan ensimmäisiä särösoittajia olekaan.
Nam.
Lord of the strings
13.06.2005 22:34:58
"Why you can't release this?"
"Guitars are all distorted!"
En tiedä mitään parempaa kuin uudet kielet... Paitsi ehkä Sacher-leivokset IHKK #14| Pastilli?
Dr. Muff
13.06.2005 23:08:49
Mä muistelin, ettei se äänimies oikein arvostanut volyymia, joka blyysbreikkeristä säröllä (eli täysillä) lähtee, ja olisi käskenyt pistämään hiljaisemmalle. Sama se..

Täältä lähtee kyllä sympatiaa paikalla olleille. Ei ole blyyspreikkeiri mikään ihan hiljainen jos sen kunnolla pistää särölle.
Tuumasta toiseen.
rosberg
14.06.2005 10:14:44
Korjatkaa joku, jos olen väärässä, mutta olen ollut siinä uskossa, että Link Wray olisi ollut särösoundin pioneereja 50-luvulla. Kuulemma äijä puhkoi reikiä kaiutinkartioihin, että saisi rosoisemman soundin. Ettei vaan olisi virvelirummun jousiakin kokeillut kartioissa...

partakoneen terällä kartioon. kannattaa kokeilla ihan sitten omalla vastuulla.
keep on truckin!
booster
14.06.2005 10:25:18
Kun aloittelin kitaraharrastusta, isä (60-luvulla nuoruuttaan elänyt) aina jaksoi sitä toitottaa, kuinka he yrittivät rakentaa puhdassoundisia vahvistimia, mutta aina tuli säröä, ja kun taas nykyään vaan tarkoituksella soitellaan säröllä..
McNulty
14.06.2005 10:28:31
Kun aloittelin kitaraharrastusta, isä (60-luvulla nuoruuttaan elänyt) aina jaksoi sitä toitottaa, kuinka he yrittivät rakentaa puhdassoundisia vahvistimia, mutta aina tuli säröä, ja kun taas nykyään vaan tarkoituksella soitellaan säröllä..

hehe... totta tosiaan. Itsekin olen tuota joskus miettinyt että harvemmin enää kuulee mainittavan sanaa "efekti" säröjen yhteydessä. Overdrive ja Distortion ovat vakiinnuttaneet paikkansa kitaravahvistimissa jo niin voimakkaasti että se on itsestäänselvyys. Miettii että jos 60-luvulla oltaisiinkin kitaravahvistimeen ympätty flangeri säröjen sijaan niin nykyään ois Ibanez TF808:t kovassa huudossa (Tube Flanger siis) :))
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
The Duke
14.06.2005 10:50:39
Olen kuullut tarinaa että tuo Ike Turner-poppoon saundi tuli siitä kun vahvari putosi lavalta ja meni epäkuntoon...

Mä taas muistan, että tuo juttu tapahtui Johnny Burnette Triolle.
It's not another state of mind..It's another mind of state...
SoulMan
14.06.2005 10:54:00
"The first ever distorted, fuzz-tone guitar sound shocked the music world when "Train Kept A-Rollin'" b/w "Honey Hush", by Johnny Burnette And The Rock 'n' Roll Trio, was released on Coral Records in 1956. "Train" has since become a Rock standard, reworked by the Yardbirds (with Jeff Beck) in the '60s and Aerosmith in the '70s. The Rock 'n' Roll Trio, from Memphis, Tennessee, were brothers Johnny and Dorsey Burnette on acoustic guitar and stand-up bass, respectively, and Paul Burlison on electric lead guitar"
Positiivinen ajattelu vapauttaa toimimaan!
Hohhoijaa
14.06.2005 10:58:01 (muokattu 14.06.2005 10:58:28)
hehe... totta tosiaan. Itsekin olen tuota joskus miettinyt että harvemmin enää kuulee mainittavan sanaa "efekti" säröjen yhteydessä. Overdrive ja Distortion ovat vakiinnuttaneet paikkansa kitaravahvistimissa jo niin voimakkaasti että se on itsestäänselvyys.

Totta, muuten. "Vahvistin sisältää särön ja kaikki tarvittavat efektit"
kiliju pönttö häääättänäääähh
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)