Aihe: Kitaran puhdistaminen
1 2 3 4
SoulMan
16.06.2005 10:35:37
Mä teen näin>

Nopeasti haihtuva ikkunan pesuaine ja lyhyeksi leikattu kova hammasharja otelaudan möhnän putsaukseen. Ikkunan pesuaine haihtuu nopeasti ja otelauta jää kuivan raikkaaksi.

Sen jälkeen apteekista Manteliöljyä ja sitä puhtaaseen rättiin hiukan ja levitys otelaudalle. Sitten puhtaalla rätillä hinkkaus ja liika öljyn kuivaus. Manteliöljy ei ole liukas edes suoraan pullosta, teak-öljyn tapaiset öljyt ovat liukkaita ja oteluadan EI tule olla liukas. Kitaraliikeiden litkut on ylihinnoiteltuja ja tarpeettomia.

Maali- ja lakkapinnoille PELKÄSTÄÄN mikrokuitu liinaa.
Jos kitarassa on automaalipinta voi sitä käsitellä ja kiilloittaa autovahoilla, ja jos kiiltoa ja naarmun poistoa haluaa, löytyy myös hiovia-vahoja joiden kanssa pitää olla malttia ettei hinkkaa pohjamaalia esiin.
Positiivinen ajattelu vapauttaa toimimaan!
inot88
16.06.2005 18:08:37
nyt tuntuu siltä että menin raaputtaa lakat pois, vai onko lespan kaulassa lakkaa tai sitten tätä kitaraa ei oo puhistettu 1994 vuoden jälkee...
inot88
16.06.2005 18:29:36
joo likaa se on mutta se on koko kaula sellasessa möhnässä että hommaa riittää.. mutta rupeepahan lespa kiiltää ku hullun silmät..
sähkö
17.06.2005 10:33:56

Les Paulista raaputin kaulan juurelta.. se oli sellasta "murusta" mitä irtos, mut se jätti sellasen ns. kuopan siihen kaulaan ni siks alko pelottaa mutta voihan se olla että se on vaan likaa...

Siis irtooko tuo skeida otelaudan puolelta vai kaulan takaa? Otelaudassa ei pitäisi olla mitään lakkaa.

Mulla kävi joskus ihan vastaava juttu. Kaulan takana näytti olevan pinttynyttä likaa ja kokeilin raaputtaa sitä kynnellä, mutta se todellakin oli lakka pinta joka irtoisi. Lakka irtosi vain tietyltä alueelta (5-12 nauhan kohdalta) ja vain "irto lakka" irtosi. Nyt tuo kohta on jo tasoitunut aika hyvin. Pieni epätasainen pinta tuossa kohtaa on, mutta ei sitä soittaessa todellakaan huomaa. Kitara on siis vuoden -91 Gibson LP Standard.

Minulla on osasta kaulaa lakka ja maali kulunut jo kokonaan ja puu tullut näkyviin. Se jos joku tuo katu-uskottavuutta kun kitara näyttää siltä, että se on kulunut soitossa. :)
Se, jonka mielestä Les Paulin soundi ei ole hyvä, on väärässä!
pliksu
17.06.2005 11:08:17
Ite ostin rahoissa ollessani GHS:n Fast fret puikulan. (n. 9e) Kielien elinikä tuplaantui eikä otelauta 'mähmöty' samaan tahtiin kuin ennen. Joskus olen kitaran ihan miedolla huonekalujen kiilloitusaineella hinkannut ja hyvä tuli. Olisiko jollain keinoa, miten saada esim. Les paul studion kaulan takaosa liukkaaksi. En tiedä onko se lakka sitten kulunut niin pahasti että pinta tuntuu nihkeältä.
Loppu hyvin, kaikki hyvin, niin Katilla kuin Ortesillakin. Ja tietysti Leenalla ja Simolla, sekä heidän esikoisellaan. >-)))> #13
McNulty
17.06.2005 11:10:17
Olisiko jollain keinoa, miten saada esim. Les paul studion kaulan takaosa liukkaaksi. En tiedä onko se lakka sitten kulunut niin pahasti että pinta tuntuu nihkeältä.

Hiot sen lakan kokonaan poies. Niin ja eikös joku tiluttaja-guru käyttänyt voita jotta sai liukkaammaksi kaulan? :))
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
Niskamies
17.06.2005 12:29:50
Hiot sen lakan kokonaan poies. Niin ja eikös joku tiluttaja-guru käyttänyt voita jotta sai liukkaammaksi kaulan? :))

Näin. Eli lakat pois, ja vaha tilalle. Mä olen yhtä bassoa soittanut missä näin on tehty, ja se kaula tuntui todella mukavalta. Tai sitten ohut satiinilakkakin on vaihtoehto, näin on yhdessä mun soittimista.
Virallisesti semi-pro!
inot88
17.06.2005 13:40:25
no oli miten oli hioin sen möhnän pois ja vahasin ja tuli tosi kiiltävä ja sopivan liukas, mutta en usko että se oli lakkaa koska lavan kohdalta(missä käsi ei liiku) se oli sellainen kiiltävä ja liukas ja nyt koko kaula on sellainen...
inot88
17.06.2005 14:36:47
Mut asiasta toiseen aattelin lähtee ostaa kielet lespaa ni mitkä ois sellaset hyvät ja kestävät? Haku ei toimi...
JanneT
17.06.2005 19:50:05 (muokattu 17.06.2005 19:51:10)

Laitan nyt tähän threadiin tämän kyssärin, kun kerran puhdistamisesta puhutaan.

Eli pitäisi löytää tuolle Martinin akkarin otelaudalle (ruusupuu) sopivaa öljyä. Öljy ei saa sisältää sitruuna, eikä silikonia. Tietääkö kukaan noiden öljyjen "tuoteselosteita"?

Roche-Thomasin otelauta öljy soveltuu kuulemma hommaan, mutta sitä ei ole löytynyt yhdestäkään liikkeestä, josta asiaa olen tiedustellut :(
Voihan vitalis...
Da Make
17.06.2005 20:43:32
Mut asiasta toiseen aattelin lähtee ostaa kielet lespaa ni mitkä ois sellaset hyvät ja kestävät? Haku ei toimi...

Ernie Ball, GHS ja DR ovat perus hyviä, lespaan joku 10 setti tai mieluiten 10-52 setti.
"Tärkeintä on se että me emme tee elämässä virheitä." Katso omat plussasi täältä!
inot88
17.06.2005 20:49:03
Mulla on nyt tos 10,13,17,26,36,46 jos en ihan väärässä oo..
Da Make
17.06.2005 20:59:01
Mulla on nyt tos 10,13,17,26,36,46 jos en ihan väärässä oo..

Eli kymppi-setti.
"Tärkeintä on se että me emme tee elämässä virheitä." Katso omat plussasi täältä!
inot88
18.06.2005 00:43:07 (muokattu 18.06.2005 00:55:20)
Toi tuntuu ihan hyvältä E-vireessä mut ehkä vähän liian löysäksi muuttuu kun laskee että pitäsköhän ostaa pikkasen paksumpi setti? Ja jos ostan eikai tartte tehä mitään säätöjä uusiks?
Nhks-
21.01.2007 19:02:28
Millä uskaltaisin puhdistaa Epiphone Les paul custom -kitarasta hintalapun jättämän "liiman"? Kyseinen kohta on plektrasuojassa siinä mikkien vieressä. Jos joku jolla on kokemusta voisi auttaa :)
Les Fender
21.01.2007 20:54:06
Millä uskaltaisin puhdistaa Epiphone Les paul custom -kitarasta hintalapun jättämän "liiman"? Kyseinen kohta on plektrasuojassa siinä mikkien vieressä. Jos joku jolla on kokemusta voisi auttaa :)

Ruokaöljy tahi margariini ja loput fairyllä. Plekusuojan vois vaikka irroittaa toimenpiteen ajaksi.
"Living is easy with eyes closed!"
Juustonaksu
21.01.2007 21:56:23
Mikrokuitusäämiskäliinamikälie toimii pölyn ja sormenjälkien poistossa mainiosti. Otelautaa puhdistellaan sitten Lemon Oililla, toimii! :)
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
Crimsomnia
25.01.2007 04:28:09
Tuppaavat nuo mikrokuituliinat vaan tekevän pieniä naarmuja lakkaukseen. Itse olen kokeillut Fendarin omala liinalla ja Biltemasta ostetulla, ja molemmat jättivät ikävännäköiset pyyhkimisjäljet.

Näkyvät vain oikeassa kulmassa valonlähteeseen nähden, mutta naarmuja mitä naarmuja.
Jeepster
08.09.2007 23:43:34 (muokattu 08.09.2007 23:48:43)
Hei, omakuvassani, onko uusvanhan kitarani body likanen vai onko tosta kohtaa vaan lähtenyt pinta? Ollut kivassa käytössä kummiskin ennen mua, mul kk.

Ja mitä asialle voi tehdä.

(Kuva nyt ei oo kauheen loistelias tähän aikaan illasta.)
P2
09.09.2007 11:43:40
Noista special fadedeista kuluu tuo pinta tuolleen hölmösti, ilmeisesti kiillottuu, kun muualta on matta ja siksi näyttää tuollaiselsta.
"No uunituoreet EMGt eivät miellytä kun ei niistä saa kunnon säröjä." -M4ss3 m/
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)