![]() 24.06.2008 20:02:29 | |
---|---|
Huom! Olet kirjoittamassa yli 1114 päivää vanhaan ketjuun! Haulla en tuoreempaa aiheesta löytänyt, niin tästä syystä joudun suorittamaan arkeologisia kaivauksia. Toimisikos mallinnushärpäke+aktiivimonitori bändikäytössä miten, onko kellään käytännön kokemuksia? Itse soittelen himassa Line6 toneportin ja behringerin aktiivimonitorien läpi, eikä soundeissa ole valittamista. Toinen vaihtoehto treenikselle olisi putkinuppi+kaappi, mutta jotenkin edellä kuvaamani epäsovinnainen ratkaisu houkuttelisi enemmän. ... | |
![]() 24.06.2008 20:44:02 | |
Kappas, oonko mä kysynyt täällä joskus jotain fiksujakin. Mä tuolloin kokeilin kyllä, mutta ei se nyt oikeen supattanu. Ei se aktiivikaappi juttele sen kitaran kanssa samallalailla, kun sitä tarkoitusta varten dedikoitu oikea kitaravahvistin. Tuli omaan soittamiseen vähän sellainen ulkopuolinen olo. Lisäksi soundi ruuvailusta huolimatta oli aina liian 'sliipattu'. Mulla ei ainakaan toiminut, mutta kyllä tuota moni käyttää. edit: ai niin, mallintimena mulla oli POD XT Live. "Ikinä en ole Marshallin comboja testannut, mutta voin sanoa, että niissä on kyllä parhaimmat efektit omiin tarpeisiin." -Kloppis | |
![]() 24.06.2008 22:38:10 | |
Oon mä jollain tämänkintapaisilla viritelmillä vetäny ja siitäkin on jo aikaa että luulis mallintavien laitteiden kehittyneen ja soundit niiden myötä myös. Mun mielestä se soundi on yhtä toimiva kuin itse mallintavakin... eli se kuulostaa kitaravahvistimen matkimiselta. Jos haluat kitaravahvistinsoundit niin hommaa kitaravahvistin. Mutta jos bändin kokonaissoundia ei haittaa mallinnetut kaapit eikä se varsinkaan omaa korvaa häiritse niin kyllä sillä pelaa. On siinä sekin hyvä puoli että kuulee sen mitä yleisökin. Mikitetyllä kitaravahvarilla herkemmin käy niin että jommalle kummalle kuuluu huonommat soundit. Tähän hommaan suosittelen kyllä aktiivimonitoriksi kulmamonitoria enkä tarkkailumonitoria. Ei tämä tuhoon tuomittu ajatus ole. Siinä on hyvät ja huonot puolensa. "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) | |
![]() 25.06.2008 16:53:20 | |
Onko muilla kokemuksia tällaisesta kokoonpanosta? Tekis mieli heivata paska Ibanezin vahvari mäkeen ja alkaa kytkemään keikoilla Podi suoraan PA:han ja treenikämpälle hommata aktiivimonitori. Luulis ainakin että tälleen sais ruuvattua paremmat soundit kuin verrattuna että käyttäisin Pod+combo yhdistelmää. Muutenkin etuina olis helppo roudattavuus ja livenä sais myös lavameteliä pienemmäksi kun meidän bändissä on kuitenkin 3 kitaristia ja aikalailla heviä soitetaan. Fata Morgana:
Mikseri.netissä ja MySpacessa | |
![]() 25.06.2008 17:17:34 | |
PA-kaappi on niin eritavalla rakennettu, ettei sillä juuri pääse kitaravahvistinfiiliksiin. Siihen soundiin kun vaikuttaa niin paljon kaiutinkotelon rakenne, ja se kaiutinelementti. Aktiivikaapilla kuulisit sen minkä yleisökin, joka on osin hyvä, mutta ehkä enemmän huono juttu. Kitaristi ei ole tottunut kuulemaan soundiaan "neutraalina" tai mikitettynä samalla kun soittaa. Tämä tulee siis kitaristin suusta. Ehdotan että myyt huonon vahvistimesi, ja käytät ne sekä aktiivikaappiin suunnittelemasi rahat parempaan comboon. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 | |
![]() 25.06.2008 18:08:31 | |
Toihan on ihan kitaristista ittestään riippuvainen asia. Vetää semmoisilla kamoilla, jotka itteä miellyttää. Se on yhtä tuskaa vetää kamoilla joita ei saa soimaan. Vaan tohon asiaan: Bändin ex- kitarista aikanaan hankki tommosen Tonelabin. Bändikin sitten vaihtoi äänentoiston ja ennenpitkää vedettiin siten, että tonelabin polkusimissa oli nippusiteillä kiinni DI-boxit, joista stereosignaali jaettiin kahteen mikserikanavaan ja kahteen comboon. Jossain vaiheessa sitten kitaristan kanssa testattiin tota pikku PA:ta ja useampaakin comboa, ja kitarista itte totesi, että combojen lisäarvo on lähinnä nyanssi. Ei maksa vaivaa keikalle raahata. Kitaristan monitorihan on tommoinen basic- mallinen, vaan hää muistaakseni sanoi, että koha kuulee, mitä vetää. Pääasia on saundi, mikä menee saliin, ja se on reilassa. No, me ny ollaan tämmöinen bilehuttupartio, niin se maailman täydellisin skittasaundi ei välttämäti ole se mitä edes haetaan. Täs ei tarvita miehenkorkuista marsustäkkiä potenssia korottamaan. Ko saundi on tarpeeksi hyvä, niin sit se on. Vaan ton riman korkeuden määrittää soittaja itte. Paskaa yleisölle on turha lähteä tarjoamaan. Mallintava etunen+PA ja aktiivimonitori ny ei ehkä ole saundikriittisen rokkibändin vaihtoehto. Mut tämmösellä bilehutturintamalla, missä roudauksen nopeus ja roudattavan määrä painaa myös vaakakupissa, niin saattaa vaikka olla just hyvä ratkaisu. Vaan en ketään tuohon lähtis painostamaan: "Soita v**tu PODista PA:han, niin ne muutkin tekee". Ei. Kukin taaplaa tyylillään. One kind of music only - the good kind | |
![]() 25.06.2008 22:23:04 | |
Kitaristi ei ole tottunut kuulemaan soundiaan "neutraalina" tai mikitettynä samalla kun soittaa. Itseasiassa keikoilla oman soiton mä kuulen suurimmaks osaks monitorista, suoraan vahvarista tulevan soundin huomaan vaan jaloissa tärinänä ja jytinänä. Näin siis yleensä. Ehdotan että myyt huonon vahvistimesi, ja käytät ne sekä aktiivikaappiin suunnittelemasi rahat parempaan comboon. Tätä nykyistä comboa käytän vaan niin että päättäri vahvistaa Podia. Mä en tiedä kannattaako mun alkaa ostamaan mitään uutta comboa koska tässä elämäntilanteessa kun ei ole varaa kunnon putkivehkeisiin, en millään esim 700e combolla saa mitään merkittävää parannusta verrattuna Podin soundeihin. Kotona kun soittelee kuulokkeiden ja stereoiden kanssa ja nauhoittelee niin Podin soundit on ihan mahtavat mutta ton combon kanssa homma jotenki kusee. Ja homma ei todellakaan ole siitä kiinni etten osaisi säätää. Jostain nyt pitäs löytää se mikä toistaa parhaiten ton Podin soundit ennen kun siirryn kunnon vehkeisiin (Mesa, Engl, Laney yms) Fata Morgana:
Mikseri.netissä ja MySpacessa | |
![]() 25.06.2008 23:14:23 | |
Itseasiassa keikoilla oman soiton mä kuulen suurimmaks osaks monitorista, suoraan vahvarista tulevan soundin huomaan vaan jaloissa tärinänä ja jytinänä. Jos sitä tärinää ja jytinää ei olisi, kitarasoundi luultavasti kuulostaisi munattomalta ja botnettomalta. Vai miksi muutoin se kitarakaappi nykyään pauhaa pohkeillesi (äänimiehen kiusana... :oP)? en millään esim 700e combolla saa mitään merkittävää parannusta verrattuna Podin soundeihin. En tokikaan tarkoittanut POD:in sijaan, vaan nimenomaan sen avuksi. Jos vaihtoehdot ovat jotakuinkin nämä: 1) POD + Ibanez (nykyinen) 2) POD + aktiivikaappi (ajatuksesi) 3) POD + uusi combo Ibanezin tilalle (Akin ehdotus) ...niin vaihtoehto 3 on soittotuntumaltaan parempi kuin 2. Jos haluat ja saat haluamasi soundin perusrungon POD:ista, niin Jostain nyt pitäs löytää se mikä toistaa parhaiten ton Podin soundit Mutta olet siinä käsityksessä että 700e:n combo ei sitä tekisi paremmin kuin nykyinen Ibanez? Minä luulen että markkinoilla on vino pino comboja jotka tekisivät Ibanezin roolin paremmin. Lisäksi tällaiset kapistukset on valmistettu juuri sun tarpeita silmälläpitäen: http://www.thomann.de/fi/tech_21_power_engine_60.htm http://www.atomicamps.com/products.html "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 | |
![]() 26.06.2008 10:07:03 (muokattu 26.06.2008 10:07:37) | |
Minä olen soitellut sekä että. Mallintimelta mikserille ja sieltä sitten monitorille tai korvanappeihin. Tai sitten kaapin kanssa mikitettynä. Pienessä paikassa on linjaan soitto mukavampaa, isommassa taas tykkään soittaa kaapin kautta. Makuasioita joilla on loppujenlopuksi varmaan aika vähän merkitystä kuulijalle. Saapiko lähettää terveisiä? | |
![]() 26.06.2008 11:33:53 | |
Jees, itse olen kanssa paininut vähän samanlaisen ongelman kanssa. Kuulokkeisiin mallintava kuulostaa tosi hyvältä, mutta combon kautta taas ei vaikka ottaa cabinet mallinnukset pois päältä. On kai noita "Flat-response" aktiiveja olemassa, mitkä eivät muokkaa juurikaan siääntulevia soundeja? Tällaista olen itse etsinyt, vaan sopivaa en ole vielä speksien / hinnan puolesta löytänyt. | |
![]() 16.08.2008 00:59:56 | |
Kumpi olisi teidän mielestä parempi vaihtoehto kitarointiin: BEHRINGER V-TONE GMX212 kitaracombo http://www.thomann.de/fi/behringer_gmx212_vtone_gitarrencombo.htm vai THE BOX MA150 15" aktiivimonitori http://www.thomann.de/fi/the_box_ma150.htm Äänet tulis multiefektin kautta. Enimmäkseen kotisoitteluhommiin, en tiedä soveltuuko tuo aktiivimonitori kovin hyvin siihen kun ei ole kokemusta. Kummasta sais irti paremmat soundit? | |
![]() 18.08.2008 21:44:03 | |
Enimmäkseen kotisoitteluhommiin kitaracombo. tuollainen aktiivimonitori on tarkoituksenmukaisempi isommassa mökässä. tai vielä parempi esim behringer truth-aktiivimonitorit. siis studiomonitorit eikä lavamonitorit. "Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008) | |
![]() 23.08.2008 18:51:03 | |
Testasin Engl Powerball-nuppia, ja se oli aivan loistava. Musakaupan setä lupasi sen minulle 1200eurolla, mutta kun tulin parin viikon päästä uudelleen asioimaan hinta olikin 1600:/ Liekö katsonut koneelta väärin hinnan... Thomannilla oli 1499e. Siihen vielä kaappi kaveriksi, niin menee sellainen 700-800e, reilusti yli pari tonnia yhteensä. Melko tyyristä tähän elämän vaiheeseen. Toisaalta Line6:n mallinnukset miellyttävät omaa korvaa. Testasin Voxin putki/mallintavaa, mutta se ei oikein puhutellut. Taidankin siis hommata tällaisen: http://www.thomann.de/fi/line6_pod_x3_live_bundle_1.htm Ja mölyä tuottamaan vaikka kaksikin tällaista: http://www.thomann.de/fi/the_box_pa302a_biamped_fullrangebox.htm Tostahan tulisi stereoefektitkin hienosti... Soundimaailma mitä haen, voisi tulla tuollaisella yhdistelmällä parhaiten. Tarvitsen laajan paletin mättöhevistä jazziin, niin tässähän sen saisi. Himasoittelussakin aktiivipöntöt toimii hyvin, niin miksei treenikselläkin. Keikalla Podin voisi vetää suoraan pöytään. Noiden kaappien läpihän voisi bassotellakin huoletta. Sellaista pohdintaa. Älkää ainakaan mutu-tiedolla tyrmätkö;) | |
![]() 24.08.2008 04:25:42 | |
Testasin Engl Powerball-nuppia, ja se oli aivan loistava. ... Himasoittelussakin aktiivipöntöt toimii hyvin, niin miksei treenikselläkin. Keikalla Podin voisi vetää suoraan pöytään. Noiden kaappien läpihän voisi bassotellakin huoletta. Niin. Ennen kuin teet moista hankintaa, testaa vastaava laitteisto hyvin huolella. Siihen on syynsä ettei kukaan tollasella systeemillä (Pod+monitorit) tee keikkaa. Eikä mun tutuista kukaan edes treenaa. Ja Englin nuppi on jotenkin niin täysin eri maailmasta ideologialtaan että olen hämmentynyt että puhut näistä ratkaisuista samassa viestissä... :oP 1) Kaiutinmallinnus ja lineaarisen toiston kajari ovat käytännön toteutuksina molemmat vain "sinnepäin". Ajatus tosin on oikein mainio. Kitaraelementin tuoma fiilis on jotain mitä ei millään päästä lähelle korvaamalla se kahdella välivaiheella. Trust me. 2) Vaikka pääsisikin, ajatuksissasi on varmaankin halvin ja huonoin merkki monitoreista mitä maa päällään kantaa. En muista mallia, mutta eräs The Boxin keikkamonitori oli todella rumaa kuultavaa. 3) Kotisoittelussa "studiomonitoreilla" päästään parempaan tulokseen koska ne ovat optimoitu hiljaisille kuunteluvolyymeille. Kitarakomerot eivät, eivätkä sen takia myöskään kuulosta hyvältä hiljaa. Itse soitan kotona vain ToneLab LE:stä tarkkailumonitoreihin, treeneissä ja keikoilla aina kitarakaappi. Mites olis vaikka se Pod (ilman kajarimallinnosta) ja 2kpl Tech21 Powerhouseja? Se on suunniteltu kitaristeille ko käyttöön. En ole kokeillut mutta olen varma että soittaisin mieluummin sen kanssa kuin minkään kaappimallinnetun aktiivimonitorin. Anteeksi että viestin sävystä tuli niin ehdoton mutta minun vaatimaton mielipide on, ettei kukaan soittofiiliksestä välittävä livetilanteessa soita muulla kuin kitarakaiuttimella. Kajarimallinnos ja muka-flat monitori vaan ei toiminut, vaikka kuinka olisin halunnut. "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 | |
![]() 24.08.2008 11:37:58 (muokattu 24.08.2008 11:38:20) | |
Kiitos perusteellisesta vastauksesta! Thomannilta en tuollaista Powerhousea löytänyt, mutta mahdoitko tarkoittaa tällaista: http://www.thomann.de/fi/tech_21_power_engine_60.htm Ehkä tosiaan luovun tuosta T-box -ideasta, vaikka se paperilla jotenkuten toimivalta vaikuttikin. Hankalia kysymyksiä kyllä nämä... Edit. Ja plussaa tosiaan Akille. | |
![]() 24.08.2008 16:17:55 (muokattu 24.08.2008 16:55:50) | |
Thomannilta en tuollaista Powerhousea löytänyt, mutta mahdoitko tarkoittaa tällaista: Joo, juuri tuo Power Engine. Mun nimimuisti vai mikä se nyt oli. En ole vielä itsekään päätynyt tuota testaamaan vaikka sinänsä itselläkin olisi moiselle tilausta. Ja ainahan tuon Power Enginen voi korvata millä tahansa combolla jossa on efektiluuppi. Vaikka tällä (lääh): http://www.kustom.com/product_detai … lyID=75&ProductID=100&Tab=0 EDIT: Ei tolla, siinä ei ookaan efektilooppia. Mut vaikka tällä (LÄÄH): http://www.kustom.com/product_detai … ilyID=73&ProductID=98&Tab=0 "Every being in the universe knows right from wrong."
-Prot, 2001 | |
![]() 22.09.2008 23:09:38 (muokattu 24.09.2008 13:57:44) | |
Nyt se on sitten päätetty, elikkäs siirryn kokonaan Podilla linjaan soittamiseen. Viime lauantaina vedin keikan tuolla tyylillä ja soundit oli parasta mitä mulla on ikinä ollut ja muutenkin jäi erittäin hyvä fiilis tuosta. Nyt ois sitten hakusessa joku aktiivikaappi. Oisko mitään ehdotuksia minkälainen syystemi kannattais hankkia, meillä on treenikämpällä kaksi aktiivimonitoria mitkä on tarkoitettu laululle eli niitä ei tähän tarkoitukseen varmaan voi käyttää. Eli riittäisikö yksi suht tehokas kaappi niin että kuulisin itseni ja muut bändiläiset jotain vai kaksi halvempaa pönttöä? Vai että ostan sen yhden suht tehokkaan kaapin ja ajan podin toisesta ulostulosta signaalin näille laulukaapeille? Ehdotuksia. Rahaa ei hirveästi ole joten mieluusti alle 400e pitäisi selvitä tästä. Osaako kukaan sanoa näistä mitään? http://www.keminmusiikki.fi/cat/product_details.php?p=919 E: Entäs miten tällainen toimisi http://www.thomann.de/fi/behringer_eurolive_b215a.htm ? | |
![]() 24.09.2008 14:37:02 | |
Nostoa....... | |
![]() 10.11.2008 19:26:58 | |
Nostan koska aihe kiinnostaa. Lisää kokemuksia aktiivimonitoreista mallintavien kanssa? | |
![]() 10.11.2008 21:24:57 | |
Laskua, please. Eikös monitorin tarkoitus ole välittää sisääntuleva tavara värittämättä sitä mitenkään? Eikös kitaravahvistin ole instrumentti siinä missä se varsinainen soitinkin. Ujosti kärjistäen: Jos olet suvantoja täyttävä kitaristi-laulaja, tai jonkinlainen Rick Astely-Duran Duran -poppari, siitä vaan aktiivimonitoria ja mallinnustötteröä hankkimaan. Jos olet kapinallinen rokkikitaristi, halfstackia vaan lauteille välilevyistä välittämättä ja asenteesta tinkimättä. Potku-polku-skeittilaudat ja sun muut taskuun mahtuvat laitteet, jotka luulevat kuullostavansa vonkuvalta JCM:ltä ovat itsepetosta. sutiojrikellA | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)