Aihe: Kitaran kanssa ulkomaille - käsimatkatavaranako? 1 2 | |
---|---|
![]() 01.06.2005 17:16:17 | |
Jos itselleen vaan soittelee, niin tommonen multiefekti kuulokeliitännällä vois olla hyvä. Itse hommasin käytettynä Korgin Pandora PX4:n. Menee vaikka vyölle klipillä, toimii paristoilla ja verkkovirralla. http://www.korg.com/gear/info.asp?a_prod_no=PX4&category_id=6 Sähkökitaralla ei vaan ole akustisesti kovin hauska rämpyttää, pitää olla säröä :) Ja tuolla kuulokesysteemillä ei tule ongelmia isäntäperheenkään kanssa. | |
![]() 01.06.2005 18:04:30 | |
Juu, voisi olla ihan kivakin idea, että ostaisin ihan oikeasti sieltä itselleni sähkökitaran ja hommaisin jonkin tuollaisen kuuloketsydeemin. Ongelmia ei ole kuin kaksi: a) en tajua kitaroista oikeastaan yhtään mitään. Täällä Suomessakin kaverini on toiminut mulle näissä asioissa jatkuvasti assistenttina. b) ostan luultavasti Englannista aika paljon muutakin roinaa itselleni (naiset..), joten kuinka ihmeessä saan kaiken roudattua takaisin Suomeen? Mutta jos nuo asiat saisin hoitoon, niin saattaisin hyvinkin rikastua tuolla reissullani kitaran verran. Yo-juhlatkin on lauantaina, joten rahaakin pitäisi tulla ainakin yhteen kitaraan. Niin no, ainahan mä voin kysyä kitaranostoasiossa täältä apua (nettiin sentään pääsen siellä). Tääkin keskustelu on ollut oikeasti tosi iso apu! "Metsä olisi hiljainen paikka, jos vain parhaat linnut laulaisivat."
Henry van Dyke | |
![]() 10.09.2005 18:15:05 | |
Nostan tän vanhan ketjun vielä ylös.. Eli löysin akustisen kitaran täältä Englannista (joo, löysin tosiaankin, lisää aiheesta http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=95974). Huomenna täytyis sit KLM:lla lentää kotiin, ja vähän mietyttää tuo kitaran roudaaminen koneessa. Mulla on sille pehmeä gigbag, kovaa en oo ruvennu ostamaan kun kitarakaan ei niin arvokas ole. Käsimatkatavaroissa sen ajattelin yrittää viedä, mutta jos ei ole mitään toivoakaan, niin kai se pitäs tänään vaan suosiolla pehmustaa jotenkin ja toivoa, et se säilyis ruumassa ehjänä. Aamulla on tarkoitus mennä lentokentälle mahd. aikaisin selvittämään asiaa. Eli jos jollakin on nyt vielä kitaran kanssa reissaamisesta kokemuksia, kuulisin ne mielelläni. Menee viimeinen ilta täällä Brittilässä ihan pilalle kun hermoilen vaan miten saan soittimeni kotiin.. "Metsä olisi hiljainen paikka, jos vain parhaat linnut laulaisivat."
Henry van Dyke | |
![]() 10.09.2005 18:21:30 | |
Itse soitin aikoinaan Finnarin "kenttävastaavalle", ja kysyin että voinko ottaa kitaran koneeseen. Onnistui. Ilman hauskaakin voi olla alkoholia. | |
![]() 11.09.2005 13:54:18 (muokattu 11.09.2005 13:55:13) | |
Tää on todella monimutkainen aihe. Ja näköjään vieläkin mutu-tietoa kauheasti liikkeellä. kitaran kuljettaminen käsitavaroissa ei kotimaan lennoilla ole mikään ongelma; asia on vähintäänkin neuvoteltavissa. Ulkomaanlennot on sitten asia erikseen; varsinkin ton 9/11 -jälkeen. Monesti täältä lennetään johonkin väli-laskuun ja siihen asti kaikki on yleensä ok, mutta sitten siitä eteenpäin homma vaikeutuu. Esim. Heathrow on tosi tuskallinen mesta tuoda kitara käsimatkatavarana: joka kerta olen kyllä sen saanut koneeseen, mutta _valtavien_ ponnistuksien ja neuvottelujen jälkeen, kunnon kyykytyksen saattelemana; vikana koneeseen sisään ja vikana ulos (sotin, olen aina lähtenyt heti kun on tilaa ;). Ongelmaa tuottaa myös nää uudet (tai vanhat, mutta nyt tuntuu että niiden kanssa ollaan todella millintarkkoja) on nää käsimatkatavaroiden koko-rajoitukset; tavallinen kitara ei siihen mahdu, ellei laita kitaraa ihan muttereiksi. Joku väitti aikaisemmin että ei ole koko tai paino-rajoja, mutta kyllä on, ja ne vaihtelee vielä luokittain, eli economy-classissa on kaikista surkeimmat ja pienimmät määrät (muistaakseni 20kg matkatavaroita, 11kg käsimatkatavaroita). Tietenkin biznez-luokassa on eniten kiloja ja kokoa vaikka ne pukupellet kantaakin mukana vaan paria alusvaatekertaa ja läppäriä :). Vaikka ne rajoitukset tietty vaihtelee firmoittain, noi on aika standardit. Tosta koosta tuli mulle vielä ongelma kun menin jenkkeihin, niin niissä jumboissa (747 -koneet) esim. oli kaikissa eri mallinen se ylälokerikko, eli ne on korkeampia, mutta paljon kapeempia kuin mitä yleensä on nähnyt, ja niihin ei kitarat yksinkertaisesti mahdu, ja ne joudutaan ottamaan hnekilökunnan kaappeihin lennon ajaksi; tästä ei kaikki pidä, mutta jos eka emäntä ei anna laittaa, niin toinen voi olla jo eri mieltä :). Kerran kävi kaverin kanssa Austinista tultaessa suomeen takaisin sama juttu kuin Morsella, kummallakin oli pehmeet pussit ja check-inissä virkailjia ei millään suostunut kuittaamaan kitaroita käsimatkatavarana vaan ne ois pitänyt laittaa ruumaan. Yritettiin selittää että näin ne on tullut Suomesta asti ja kukaan ei oo vaatinut niitä ruumaan laitettaviksi. Kaveri oli tiukkana ja ei suostunut tekemään check-iniä. Onneksi meillä oli tuttu paikallinen taksi-kuski ja tultiin kentälle hyvissä ajoin, joten mentiin lähimpään musaliikkeeseen (sama jossa mm. SRV aina asioi, btw :) ostettiin kaverin Les Paulille ihan kunnon flight-case ja taksi-jäbä tinkas vielä kunnon alennuksen ja ajettiin kauheata kyytiä takaisin lentokentälle. Kentälle tultaessa mä otin ASATista (tele) kaulan irti ja laitoin bodyn ja kaulan matkalaukkuun. Kitarat siis päätyivät ruumaan. Kuitenkin tultaessa check-in tiskille takaisin oli virkailjia vaihtunut ja ihan piruuttain kysyin oisko mahdollista ottaa kitara mukaan käsimatkatavarana ja vastaus oli tietenkin "Yes, sure, no problem" ... 200:n dollarin (case plus taksimatkat ees ja taas) jälkeen kyllä nauratti, ja ei muuta kun kamat ruumaan ja koneeseen istumaan. Eli omaa tyhmyyttäni, että en mennyt toiselle virkailijalle, oon joskus saksassa tehnyt saman tempun, kun eräs virkailija ei suostunut päästäämään kitaraa käsimatkatavarana. Käytännössä kyllä jos lentää yhtään sen enempää niin kannattaa kitaroille teetättää ihan tarkoitusta vastaavat flight-caset, eli ne mustat kovat kotelotkaan ei aina välttämättä kestä, ja esim. Les Paulia en semmoisessa laittais menemään. Ja esim. tää Les Paulin flight case joka ostettiin Austinista oli ottanut todella paljon damagea matkan aikana kun se vihdoin saapu Seutulaan. Ottaa vähän selville miten se kitara kannattaa pakata sinne sisään (Esim. Dan Erlewinen Guitar Player's Repair Guidessa on hyviä vinkkejä) ja antaa mennä. Ja kamat tietenkin vakuutetaan. Pari kertaa on myös laukut tullut myöhässä ja kerran siellä oli taas kitara, ja kyllä hieman jännitti. Ja pidemmän päälle en tiedä onko toi jatkuva kaulan irroittaminen hyvä idea. Ja sitten jos laukku häviää niin on hankalaa selitellä vakuutukselle että siellä oli 5ooo€:n edestä soittimia ;-). Vahvistimenkin olen joskus tuonut Italiasta (tosin ennen 9/11) ja se oli kyllä tosi tyhmä idea, siinä tuli tietenkin painoraja vastaan, mutta onneksi sukulainen sai neuvoteltua sen koneeseen ilman lisämaksua (ja onneksi kone ei ollut täysi, muuten ei olisi onnistunut). Putket vaan irti ja hyvin pehmitää/pakkaa sen niin kyllähän se on tehävissä :). Ja se kannattaa muistaa, jos joku yhtiö lupaa jotain niin toinen yhtiö voi olla asiasta eri mieltä. Kannattaa siis miettiä tarkkaan minkälaisia riskejä haluaa ottaa. God made me funky | |
![]() 11.09.2005 14:38:00 | |
Käsimatkatavarana meni mullaki ku menin Englannin maalle ja tulin takas. Sinne komeroon missä miesten hianot takitki pidetää, se sen laitto. Lentoyhtiö oli tosin finnair edes ja takas. Villasukat ovat poistuneet koska on kesä. Pastilli? | |
![]() 11.09.2005 15:19:03 (muokattu 11.09.2005 15:19:26) | |
Ainaki finnair ja sas antaa iha käsimatkatavarana kitaran kuljettaa... "When you're performing at a standard that is so incredible and intense, it can't help but change your psyche" -Jimmy Page | |
![]() 11.09.2005 18:33:30 | |
Ainaki finnair ja sas antaa iha käsimatkatavarana kitaran kuljettaa... Aivan, kuten tuossa mailissani sanoinkin, lähtiessä täältä Suomesta ei hankaluksia tule. Mutta esim. Lontoossa ja Frankfurtissa (tai mistä vaan isosta kentästä), kun lähdetään jatkolennoille on parasta olla puolustus valmiina... :). God made me funky | |
![]() 11.09.2005 22:27:51 (muokattu 11.09.2005 22:37:52) | |
Tästäkin on monenlaista kokemusta... matkatavarat ovat ruumassa jossa on kylmä. Monesti tavallinen kova kantolaukku ei edes riitä. Riippuu vähän koneista, mutta yleensä ainakin jompikumpi ruuma, useimmiten kai molemmat, ovat lämpötilaltaan ja paineeltaan suunnilleen samat kuin matkustamo. Silti en päästäisi kitaraa ruumaan ilman kunnollista kovaa laukkua, enkä tarkoita nyt tavallista vinyylipäällysteistä pahvilaukkua. Mun kitarat on matkustaneet ruumassa kovissa kuljetuslaukuissa tarroitettuna esim. seuraavasti: "Fragile! Musical instrument! Cabin pressure, cabin temperature!" Onko reilut 100 euroa kitaralaukusta paljon? Sillä saa teetettyä kitaralle alumiinilistoitetun lentocasen, jonka yli voi ajaa vaikka rekalla. Mutta kuten täällä on todettu, kitaran saa käsimatkatavarana jos koneessa vain on tilaa - eli se saattaa hyvinkin olla vasta Check-inissä selvillä, kumpaan kitara menee, pahimmassa tapauksessa boardingin yhteydessä juoksutetaan luuttu ruumaan. No, aina ne on hengissä perille tulleet. Mun caset ei oo kyllä mitään pussukoita tai pahvilaatikoita:-) On siinä huonompikin puoli. Transitcase saa osakseen rajumpaa kohtelua ja päätyy aina alimmaiseksi, pakkaajatkin kun tietävät, että se kestää ;-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 11.09.2005 22:30:40 | |
Onko reilut 100 euroa kitaralaukusta paljon? Sillä saa kitaralle alumiinilistoitetun lentocasen, jonka yli voi ajaa vaikka rekalla. Mielestäni ei ole... ei edes 300e ole paha hinta. Se on varsin HALPA hinta vakuutuksesta omalle kullalleen. "Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa) | |
![]() 11.09.2005 22:45:06 | |
Juu, eli mulla olis mukaan lähdössä akustinen kitara, joka ei tosiaankaan ole mikään priimasoitin No siinä tapauksessa jätä se kotiin, ja käytä tilaisuutta hyväksesi ostaaksesi uuden :-) Englannissa kitaroiden hinnat eivät ole mitenkään järjettömän huokeat, mutta tarjonta (ja markkinat muutenkin) on niin äärettömän paljon laajempi, että on mahdollista löytää juuri se unelmasoitin käypään hintaan. Kyllä, pianonsoittajakin voi rakastua kitaraan, olen kuullut. Käytä tilaisuus hyväksesi jättää ritsa kotiin ja etsiä parempi. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
![]() 11.09.2005 22:53:29 (muokattu 11.09.2005 22:54:05) | |
Riippuu vähän koneista, mutta yleensä ainakin jompikumpi ruuma, useimmiten kai molemmat, ovat lämpötilaltaan ja paineeltaan suunnilleen samat kuin matkustamo. Yleensä vain takaruuma on lämmitetty, ainakin MD-11:sta. Eteen menee yleensä vain rahtia, taakse laukut ja viitosruumaan irtotavara ja esimerkiksi miehistölaukut. Bussissa (eli Airbus) on muistaakseni molemmat ruumat lämmitettäviä. Mutta niitäpä ei lämmitetä, ellei ole esimerkiksi eläimiä kyydissä. Paine on toki täysin sama kuin matkustamossakin (koskapa matkustamon suora lattia ei olisi hyvä paineseinä, pyöreä runko sen sijaan on). Dillon, you son of a bitch! | |
![]() 12.09.2005 10:41:24 | |
Joo, siis eli aloitin tämän keskustelun viime keväänä kun olin lähdössä Englantiin ja herätin sen viikonloppuna henkiin, kun olin tulossa takaisin. Kitaran sain siis Englannissa ihan vahingossa (ylempänä linkki asiaa koskevaan keskusteluun). Eli kiitos kaikille kokemuksista/neuvoista, nyt mäkin olen tuon soittimeni kanssa turvallisesti kotona. Kerrotaan nyt miten matka meni jos jotakin sattuu kiinnostamaan. Eli eilen lähdin matkaan Leedsista, lensin sieltä KLM:lla Amsterdamin kautta Helsinkiin. Kolmen kuukauden aikana oli kertynyt niin paljon tavaraa, että kitaralaukkuun oli pakko ahtaa vähän muutakin roinaa kuin pelkkä soitin.. Joten gigbag näytti jumalattoman isolta, olis melkein voinut luulla että selloa roudaan mukanani. Leedsin check-inissä kysyin sitten, olisko mahdollista saada kitara matkustamoon. Siellä sitten kolme virkailijaa tutkiskeli sitä, totesivat, että ei se millään mahdu. Lupasivat kuitenkin, että saan kantaa sen itse portille ja se viedään sieltä ruumaan kaikkien muiden tavaroiden päälle (eikä tarvitse maksaa mitään extraa). Lähtiessäni se otetaan ekana ulos ja saan kantaa sen itse minne haluan (eli se ei joudu minnekään liukuhihnoille pyörimään). Tyydyin tuohon, eikä mitään onglemia ollut, eli ihan turvalliset olosuhteet soittimella oli kai ruumassakin. Niin, ja kone jolla lensin oli cityhopper, joka oli tosiaankin niin pieni, ettei se kitara olisi sinne matkustamoon mahtunut vaikka mitä olisi tehnyt. Amsterdamissa vaihdoin konetta hirveällä kiireellä, jouduin juoksemaan terminaalista toiseen kitarani kanssa kamalaa kyytiä. Käsimatkatavaratarkastuksessa mies vähän mulkoili mun soitinta, mutta päästi kuitenkin läpi. Koneen ovella kysyin sitten lentoisännältä (kuulostaa oudolta - siis miespuoliselta lentoemännältä) mihin jätän kitarani. Hän sanoi, että katsotaanpas tätä kaappia, ja laittoi ilman erillistä pyyntöä kitarani nätisti pystyyn koneen etuosassa oleviin kaappeihin (vaikka kitarassani oli Leedsissa siihen laitettu Gate delivery -lappu). Olin tosi iloinen ja muistin tietysti kiitellä kovasti. Poistuessani koneesta Helsingissä koneen työntekijät naureskelivat, että voisit kiitokseksi soittaa meille jotain. Kieltäydyin kuitenkin kohtealiasti. :) Tämä kone oli huomattavasti isompi kuin edellisen lennon cityhopper, senkin ansiosta kitara otettiin mieluummin varmaan matkustamoon. Joku toi samaan koneeseen myös sellon. Eli hyvin meni ulkomaanlennot, virkailijat olivat tosi ystävällisiä. Tosin mun varsinaiset matkatavarat olivat jääneet Amsterdamiin, mutta ne toimitetaan kotiovelle todennäköisesti jo tänään. No, tänä aamuna lensin vielä Blue1:lla Helsingistä Kuopioon. Kysyin taas check-inissa, mahtuisko kitara cabiniin. Virkailija sanoi, että eiköhän se onnistu, laittoi portille viestiä, että yks kitara olis tulossa kyytiin. Kone ei ollut lähellekään täynnä, ja soittimeni mahtuikin ilman ongelmia niihin pään päällä oleviin säilytyslokeroihin. Tällä kertaa gigbagissa ei kyllä ollutkaan mitään muuta kuin pelkkä soitin (jätin muut rojut veljen kämpälle). Eli ihan mukavasti reissu meni, turhaan stressasin. Ei tuo soittimen kanssa matkustaminen kovin kivaa ollut, mutta pääasia, että sain kitarani turvallisesti kotiin. "Metsä olisi hiljainen paikka, jos vain parhaat linnut laulaisivat."
Henry van Dyke | |
![]() 12.09.2005 12:53:04 | |
Omat konstini: Sähkökitarasta kaula irti ja matkalaukkuun muiden tavaroiden sekaan. Pelasi hyvin. Akustisen postitin itselleni. Onnistui hyvin. "Muut jutteli lepposia soffalla, Jogo tilutti sielä nurkassa synkkiä säveliä..." -Bonham | |
![]() 12.09.2005 13:43:44 | |
Mitens ihan kunnollinen vanerinen flightcase? Onko porukka heittänyt fender-tyylisiä pulttikaulasia soittimia ruumaan flightcasessa millaisilla kokemuksilla? Virallisesti semi-pro! | |
![]() 12.09.2005 22:20:13 (muokattu 12.09.2005 22:21:08) | |
Mitens ihan kunnollinen vanerinen flightcase? Onko porukka heittänyt fender-tyylisiä pulttikaulasia soittimia ruumaan flightcasessa millaisilla kokemuksilla? Kunnollinen vanerinen flightcase on ihan tehty sitä varten :-) Hyvin toimii niin kitaroiden kuin kamojenkin kuljetuksessa. Vahvistimista putket irti lennon ajaksi, niin ei ole mitään ongelmia niidenkään kanssa. Eräs suomalainen ympäri maailmaa keikkaileva kitaristi muistutti, että combon sisään mahtuu lisäksi paljon sellaista vaatetta, jota ei tarvii ihan heti ekana hotelliyönä, ja esim keikkapuku kulkee siellä valmiina perille, pienemmällä rypistymisriskillä kuin matkalaukussa... :-) "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)