zorro 31.05.2005 23:46:58 | |
---|
minä en henkilökohtaisesti tiedä vielä yhtään kitaristia joka ei olisi jossain vaiheessa ostanut multiefektiä ja sitten myynyt sitä pois vaikeuttamasta asioita. ostetaan:danelectro tuna melt tremolo myydään: |
zzy 31.05.2005 23:54:43 | |
---|
minä en henkilökohtaisesti tiedä vielä yhtään kitaristia joka ei olisi jossain vaiheessa ostanut multiefektiä ja sitten myynyt sitä pois vaikeuttamasta asioita. Niin, olen minä myynyt myös irtopaavoja ja varmasti hyvin moni muukin. Kyllä noita multiefektejä käteytetään ihan siinä missä erillisiä efektejä. Usein vain mielletään multiefektit lattialaatikoiksi. mutta jos miettii, niin kuinkakohan monella täältä löytyy esim g-major. puhumattakaan tunnettuja artiseja isoine räkkipinoineen. Minunkin tapauksessa järkevintä ja melkeenpä edullisintakin olisi ostaa edes toiseen letkaan multiefekti, tarpeeksi kun on kamaa, sälää ja soitinta, niin ei välttämättä tee mieli ostaa vielä kasaa erillispedaaleita. |
Fortune 01.06.2005 09:32:00 | |
---|
minä en henkilökohtaisesti tiedä vielä yhtään kitaristia joka ei olisi jossain vaiheessa ostanut multiefektiä ja sitten myynyt sitä pois vaikeuttamasta asioita. Minulla multiefekti (G-major) kaikkea muuta kuin vaikeutti asioita, sillä se oli oikea pelastus cover-bändissä veivatessa. Presetit ja midiohjaus säästivät steppaamiselta. Nyt kun soitetaan simppelimpää soundivalikoimaa vaativaa tavaraa, voi käyttää erillispedaaleja, kun niitä ei paljoa tarvitse. Eli tilanteen mukaan ne kitarakamat koostetaan. The man with the Shar-Pei tummy
"Look behind you, a three-necked guitar!"
|
McNulty 01.06.2005 09:44:09 | |
---|
Minulla multiefekti (G-major) kaikkea muuta kuin vaikeutti asioita, sillä se oli oikea pelastus cover-bändissä veivatessa. Presetit ja midiohjaus säästivät steppaamiselta. Meillä vähän sama homma vaikka ei covereita enää juurikaan soitella. Mutta kun soittelee sellaista pantera/the haunted-tyyppistä toisessa ja toisessa sitten sellaista K.W. menoa niin tosiaan tuollainen multiefekti on vallan näppärä tuossa. Nyt kun soitetaan simppelimpää soundivalikoimaa vaativaa tavaraa, voi käyttää erillispedaaleja, kun niitä ei paljoa tarvitse. Ja voihan multivehkeelläkin soitella simppelisti :) Esim. Bossin GT-6:ssa ainakin onnistui helposti tuo että oli esim. pelkästään preamp-osastoa päällä tuomassa marshallia omaan saundiin, ja toisella painalluksella siihen sai sitten vaikkapa delayn lisää mikäli tarvitsi. Hyvin vähällä säätämisellä siis. Melkein yhtä paljon kyseiseen hommaan tarvii säätöä yksittäisistä speduistakin :) Eli tilanteen mukaan ne kitarakamat koostetaan. Jos jossain vaiheessa hommaa multiefektin (esim. nyt jos sattuu omistamaan GT-6:n) niin eipä sitä välttämättä kannata pois hukata. Rupeaa vain sen ympärille kasailemaan stompbokseja. Molempiparempi! "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
Fortune 01.06.2005 10:02:21 | |
---|
Ja voihan multivehkeelläkin soitella simppelisti :) Esim. Bossin GT-6:ssa ainakin onnistui helposti tuo että oli esim. pelkästään preamp-osastoa päällä tuomassa marshallia omaan saundiin, ja toisella painalluksella siihen sai sitten vaikkapa delayn lisää mikäli tarvitsi. Hyvin vähällä säätämisellä siis. Melkein yhtä paljon kyseiseen hommaan tarvii säätöä yksittäisistä speduistakin :) Mutta fiilis on parempi yksittäispedaaleissa ja nyt kun en kaipaa enkä tarvitse mitään digitaalista, niin välttelen sellaista. Tai no, onhan tuo viritin digipeli. Jos jossain vaiheessa hommaa multiefektin (esim. nyt jos sattuu omistamaan GT-6:n) niin eipä sitä välttämättä kannata pois hukata. Rupeaa vain sen ympärille kasailemaan stompbokseja. Molempiparempi! Joo, jos on rahaa ja halua kuskata pedaalilautaa, räkkiä, vahvistinta ja kitaroita mukanaan. Nyt on vain vahvistin, kitara ja pedaalilauta.
The man with the Shar-Pei tummy
|
Reddie 01.06.2005 10:50:50 | |
---|
Jos jossain vaiheessa hommaa multiefektin (esim. nyt jos sattuu omistamaan GT-6:n) niin eipä sitä välttämättä kannata pois hukata. Rupeaa vain sen ympärille kasailemaan stompbokseja. Molempiparempi! Aivan... Ja studiossa on sitten jotain millä leikkiä... ;) |
madu 01.06.2005 13:13:01 (muokattu 01.06.2005 13:14:09) | |
---|
Mulla lähti erilliset purkit vaihtoon ihan siitä syystä että koin helvetilliseksi keikkatilanteissa vaihtaa yhtäaikaisesti vahvistimen kanavaa, laittaa tremolon päälle ja polkaista kaiku päälle tai muuta vastaavaa. Siihen kun lisätään vielä samaan aikaan alkava stemmalaulu niin soppa oli valmis... Ei jaksanut sitten looppereiden yms. kanssa alkaa kikkailemaan joten niinpä g-major tuli ohjaamaan vahvistimien kanavanvaihtoja ja lisäämään efektejä kun niitä tarvitaan. Pedaalilautakin tyhjeni puoleen kun midipoljin korvasi monta purnukkaa. Samalla signaaliketjustakin lähti soundisyöppöjä pois. Yhdellä polkaisulla siis kätevästi mistä tahansa soundista toiseen ja tällä hetkellä se tuntuu parhaalta mahdollista ratkaisulta. Onhan räkkiefektissä se haitta että sellainen spontaani kokeilu ei onnistu niin kätevästi kuin purkkeja ristiin polkemalla mutta jostakin on karsittava. Joutuu siis ruuvailemaan hieman enemmän soundeja haettaessa... |
McNulty 01.06.2005 13:44:25 | |
---|
jep... ja vieläpä kun nuo nykypäivän multiefektit ovat laadullisesti hyviä. Juurikin joku TC Electronics tai vaikkapa Boss GT-8 jne jne... Ymmärrän kyllä jos joku on joskus soitellut zoom 2020:lla ja sitten todennut ettei multiefektit (tässä tapauksessa multihuonontimet) eivät kiinnosta. "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
J.Hollström 01.06.2005 14:06:28 | |
---|
Molempiparempi! Ja ilman mitään on paras. Tässä jokusen aikaa monia eri kitaristeja seuranneena olen pannut merkille, että alkuun hommataan lattia täyteen roinaa, ja siitä ne sitten yksi kerrallaan alkaa vähenemään sitä mukaa kun soittotaitoa kertyy. Loppupelistä kehissä on kitara, piuha ja vahvari. Niillä tulee parasta jälkeä. |
aleksi 01.06.2005 14:14:20 | |
---|
Mulla lähti erilliset purkit vaihtoon ihan siitä syystä että koin helvetilliseksi keikkatilanteissa vaihtaa yhtäaikaisesti vahvistimen kanavaa, laittaa tremolon päälle ja polkaista kaiku päälle tai muuta vastaavaa. Siihen kun lisätään vielä samaan aikaan alkava stemmalaulu niin soppa oli valmis... Stemmoihin jähmetytään aina, niin että kaikki muu suorittaminen tulee mahdottomaksi. "open hands to the wind" |
McNulty 01.06.2005 14:20:14 (muokattu 01.06.2005 14:23:07) | |
---|
Ja ilman mitään on paras. Tässä jokusen aikaa monia eri kitaristeja seuranneena olen pannut merkille, että alkuun hommataan lattia täyteen roinaa, ja siitä ne sitten yksi kerrallaan alkaa vähenemään sitä mukaa kun soittotaitoa kertyy. Loppupelistä kehissä on kitara, piuha ja vahvari. Niillä tulee parasta jälkeä. Riippuu ihan musiikista mitä vedetään. Jollain tanhubändin kitaristilla näin voi ollakin, mutta enpä usko että joku Steve Vai tahi psychedelic-rockin soittaja lähtee kaikkea pois karsimaan. Ihan jo siksi että noihin tyyleihin kuuluu pörpötykset, röpellykset ja pulputukset :) Itselläni oli aikasemmin lattia täynnä flangeria, phaseria, tremoloa, vissiin 5 eri säristintä jne jne. Nykyään koko setissä meikäläisellä on: Kitara --> Wah --> A/B-box (siitä lähtö kahteen ketjuun) --> 1. Boss ME-8 (jonka ext. distortion loopissa on MXR DD-11) --> Laina-halfstack Marshall JCM800 + 1960B 2. Ibanez TS808 --> Digitech DigiDelay --> Digitech DigiVerb --> Peavey Classic 30 + Marshall 1936 Ykkössetillä juntataan kaikki metallinmäiskeet, kakkosella sitten hardrockia kevyemmät ja cleanit. EDIT: siis 6 stomppia ja yksi multifx... Kohta tosin karsitaan taas lisää kun jcm800:n korvaa peavey xxl 212:n ja kenties jää tuo classic30 pois myöskin. "I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott |
Fortune 01.06.2005 17:32:36 | |
---|
Ja ilman mitään on paras. Tässä jokusen aikaa monia eri kitaristeja seuranneena olen pannut merkille, että alkuun hommataan lattia täyteen roinaa, ja siitä ne sitten yksi kerrallaan alkaa vähenemään sitä mukaa kun soittotaitoa kertyy. Loppupelistä kehissä on kitara, piuha ja vahvari. Niillä tulee parasta jälkeä. Eivät kaikki voi vetää roots-soundeilla. Itselläni tuo on kyllä mennyt ihan eri tavalla, soitin noin 10 ensimmäistä soittovuotta ihan ilman efektejä, sitten tuli mallintavia ja lopulta räkkikasa. Nyt on irtopedaaleja, koska ne sopivat siihen soundiin, mitä haen. The man with the Shar-Pei tummy
|
J.Hollström 01.06.2005 17:49:30 | |
---|
Eivät kaikki voi vetää roots-soundeilla. En tiedä mikä on roots-soundin määritelmä, mutta ärhäkimmät säröt ja parhaat puhtaat soundit ainakin itse olen kokenut pelkän piuhan avustuksella. Voihan sitä olla muitakin tarpeita, mutta aika monessa pärjää näinkin. |
Niskamies 01.06.2005 17:54:58 | |
---|
En tiedä mikä on roots-soundin määritelmä, mutta ärhäkimmät säröt ja parhaat puhtaat soundit ainakin itse olen kokenut pelkän piuhan avustuksella. Voihan sitä olla muitakin tarpeita, mutta aika monessa pärjää näinkin. Boosteripedaali on kyllä ihan kiva putkivaffarin kanssa. Virallisesti semi-pro! |
Exhausted 01.06.2005 18:04:47 | |
---|
minä en henkilökohtaisesti tiedä vielä yhtään kitaristia joka ei olisi jossain vaiheessa ostanut multiefektiä ja sitten myynyt sitä pois vaikeuttamasta asioita. Nyt tiedät. Soitin 5 vuotta ison pedaalilaudanrotiskon kanssa, myin spedut pois ja ostin kätevän pienen podin ja olen ollut tyytyväinen siitä saakka. |