Aihe: vielä kerran, jenkeistä TUOMINEN.
1 2 3 4
Xizor
16.05.2005 10:20:09
Ai SINULLE tarjotut? Ootko ajatellut että kun vedät sitä röökiä niin tulet tarvitsemaan terveydenhuoltopalveluita ja vaikka niissä on parannettavaa niin silti hoito ja laadukasta sellaista saa. Sama pätee koulutukseen sillä erolla että Suomessa saa varmasti laadukkaan koulutuksen. Monessako maassa kaikilla on varallisuuteen tasapuolinen mahdollisuus lukea itselleen yliopistotason tutkinto? Mutku minä minä.

Oletan, että tuolla vuosittaisella veromäärällä MINÄ saan jotain vastinetta yhteiskunnalta. Eli kunnon palveluja.

En vedä röökiä, joten en tule siltä pohjalta tarvitsemaan terveydenhuoltopalveluja. Tosin tässä taannoin jouduin rytmihäiriön takia pistäytymään sairaalassa keskellä yötä ja odotin yli 3 tuntia lääkäriä, kun siellä ne vaan jotain puliukkoja hoitelivat...pisti vähän miettimään, että mihin ne veroeurot oikein menee.
booster
16.05.2005 10:24:25
Oletan, että tuolla vuosittaisella veromäärällä MINÄ saan jotain vastinetta yhteiskunnalta. Eli kunnon palveluja.

Odotahan kun sinusta tulee vanha, tai kun sairastut. ;)
Xizor
16.05.2005 10:38:22
Odotahan kun sinusta tulee vanha, tai kun sairastut. ;)

Kuten aikaisemmasta viestistä varmaan luitkin, niin sairastumiseen liittyen olisin varmaan voinut heittää vaikka veivini sinne sairaalaan odotushuoneeseen ja kukaan ei olisi huomannut mitään...ja vanhuuseläkettä vartenhan osittain tuosta palkasta jo nyt nyhdetään suuria summia pois.

Olen täysin samaa mieltä Ben_D:n kanssa eli jos olen omasta palkasta jo verot maksanut, niin mitä se on keneltäkään pois, jos niillä rahoilla ostan kitaran jenkkilästä ja tuon sen ilman alvia ja tullia Suomeen.

Jos tuota vertaa siihen, että ostan kitaran vaikka Thomannilta, niin jääpähän silloinkin Suomen valtiota alvit saamatta...
Dr. Muff
16.05.2005 10:53:37 (muokattu 16.05.2005 10:55:20)
Kuten aikaisemmasta viestistä varmaan luitkin, niin sairastumiseen liittyen olisin varmaan voinut heittää vaikka veivini sinne sairaalaan odotushuoneeseen ja kukaan ei olisi huomannut mitään...

Sait kuitenkin hoitoa. Eiks se oo aika jees lol? Ei sillä. Oon ite ollu puolitoista vuotta leikkausjonossa. Nyt viimein leikkaukseen. Saikkaria 6-8vkoa. Saan siltä ajalta päivärahaa reilu 7e päivässä koska olen opiskelija. Elele sillä sitten. Ei oo ihan aukoton järjestelmä mutta asiat on silti paremmin kuin monessa muussa paikassa.

Jos tuota vertaa siihen, että ostan kitaran vaikka Thomannilta, niin jääpähän silloinkin Suomen valtiota alvit saamatta...

Ne menee kuitenkin tavallaan yhteiseen kakkuun koska ollaan samalla veroaluella.
Tuumasta toiseen.
Ben_D
16.05.2005 11:00:25

Ne menee kuitenkin tavallaan yhteiseen kakkuun koska ollaan samalla veroaluella.

Aivan sama. Ei mua ainakaan vituta yhtään, että olen maksanut Jenkeistä kitarasta toistatuhatta euroo vähemmän mitä olisin täällä joutunut maksamaan.

Mutta maksakaa kolminkertainen hinta jos se tuo teille hyvän mielen. Go For It.
Niskamies
16.05.2005 11:01:16 (muokattu 16.05.2005 11:01:29)
Aivan sama. Ei mua ainakaan vituta yhtään, että olen maksanut Jenkeistä kitarasta toistatuhatta euroo vähemmän mitä olisin täällä joutunut maksamaan.

Siinä on vaan se riski että jos jää kiinni, niin joutuu maksamaan alvin tuplasti.
Meitsi on meshissä.
Ben_D
16.05.2005 11:04:45

Siinä on vaan se riski että jos jää kiinni, niin joutuu maksamaan alvin tuplasti.

Kuka voi todistaa, että se kitara joka sieltä tulee ei ole tuojan oma kitara? Itse en ole tuonut ainuttakaan kitaraa, vaan toinen henkilö on unohtanut oman kitaransa meille ;)
Penasol
16.05.2005 11:11:05

Mutta mitenkäs muuten on, jos käy vaikkapa tuolla Jenkkilässä ja ottaa oman rakkaan instrumenttinsa mukaan kun ei voi olla ilman sitä, niin pitääkö jotenkin todistella takaisin tullessa, että on oma kitara ollut jo ennen reissua?
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana."
Xizor
16.05.2005 11:13:12
Sait kuitenkin hoitoa. Eiks se oo aika jees lol? Ei sillä. Oon ite ollu puolitoista vuotta leikkausjonossa. Nyt viimein leikkaukseen. Saikkaria 6-8vkoa. Saan siltä ajalta päivärahaa reilu 7e päivässä koska olen opiskelija. Elele sillä sitten. Ei oo ihan aukoton järjestelmä mutta asiat on silti paremmin kuin monessa muussa paikassa.

No sain hoitoa, mutta kyse ei ole siitä, että on paremmin kuin monessa paikassa. Kyse on siitä, että onko se sen tasoista, mitä maksamallani veromäärällä olettaisin saavani.

Periaatteessa kyllä, mutta aika vähäisiä ne EU:n tukirahat on Suomelle loppupeleissä ja Saksassa alvikin on pienempi.

Mut tosiaan jokainen tekee niinkuin tahtoo. Ainakin itse jos olisi suht riskittömästi mahikset saada kepukka Jenkkilästä Suomeen ilman tullia ja alvia, niin välittömästi lähtis Jaskan Soloist hankintaan..=)
Dr. Muff
16.05.2005 11:15:42 (muokattu 16.05.2005 11:18:46)

Kuka on puhunut mitään siitä mistä kitara pitäisi ostaa? Mut asiat ei ainakaan paremmaksi muutu tolla pelillä. Eduskuntaan vaan ja vaikuttamaan.

Kyse on siitä, että onko se sen tasoista, mitä maksamallani veromäärällä olettaisin saavani.

On ne ihan sitä tasoa.
Tuumasta toiseen.
sielunvihollinen
16.05.2005 11:34:20
No voi jeesus että lähti taas mopo joillain käsistä...
Kertokaa joku joka on näin tehnyt tai tietää paremmin, miten onnistuu jos tahtoo vaihtaa kitaroita/muuta jenkkien kanssa? Että ite lähettää oman kitaran usaan ja sitten sieltä tulee itselle joku toinen kitara, tarviiko sillonki alkaa todistelemaan että juuri näin on tehty?
Mikä vittu siinä on että täällä Suomessa pitää aina kaikki byrokratia tehdä niin vaikeaksi?
seventh son
16.05.2005 15:34:47 (muokattu 16.05.2005 15:38:12)
No voi jeesus että lähti taas mopo joillain käsistä...

niinpä. enkä kyllä kunnollista vastausta saanut.... joten jos nyt joku voisi kertoa miten homma toimii tai toimiiko. Pistäkääs vaikka toinen topiikki aiheeseen "onko verot liian korkeat". Onkos kukaan muuten kokeillut tuota tuomista?

E: jos jollaki tekee pahaa ajatuskin tuollaisesta niin ei tarvitse lukea, eikä kukaan pakota sinua niin tekemään.
Ben_D
16.05.2005 15:43:36

niinpä. enkä kyllä kunnollista vastausta saanut.... joten jos nyt joku voisi kertoa miten homma toimii tai toimiiko. Pistäkääs vaikka toinen topiikki aiheeseen "onko verot liian korkeat". Onkos kukaan muuten kokeillut tuota tuomista?

E: jos jollaki tekee pahaa ajatuskin tuollaisesta niin ei tarvitse lukea, eikä kukaan pakota sinua niin tekemään.

No, ostat kitaran ja tuot sen Suomeen. Niin yksinkertasta. Kävelet "ei tullattavaa" linjaa.
seventh son
16.05.2005 15:51:00
No, ostat kitaran ja tuot sen Suomeen. Niin yksinkertasta. Kävelet "ei tullattavaa" linjaa.

ja homma hoituu? vaikka on kitara laukku kädessä niin eivät vedä syrjään sen takia? uskoisko?
starsailor
16.05.2005 16:05:49
En siis ymmärtänyt tuotko kitaran a) itse maahan, eli kävelet kitaralaukku kourassa lentokoneesta ulos, vai b) tilaat postin välityksellä jenkeistä??

Jos b) vaihtoehto niin ensinnäkään harva suostuu jenkeistä lähettämään alemmalla hinnalla kuin mitä myyntihinta oli ja jos jotain sattuu ei vakuutus korvaa kuin ilmoitetun arvon -> ei hyvä. Myöskin tullissa 100% varmasti huomaavat että tuote on kitara ja jos arvo on 10$, niin tuote jää tulliin ja lisäselvityksiä pyydetään. En lähtisi yrittämään suurta kusetusta postinvälityksellä, koska riski on huomattavan suuri. Parempi että hinta laitetaan jonkin verran alakanttiin jolloin säästät rutkasti.

a)-vaihtoehdossa otat riskin, jos vetävät linjalta selvitykseen, niin voit sanoa että kitara oli sinulla jo mennessäsi mukana, eli sinun aikaisempaa omaisuutta tai sitten maksat tullit suosiolla. Voit esim. olla näyttämättä kuittia ja sanot hinnan jonkin verran alakanttiin korkeintaan 50%, säästät rahaa joka tapauksessa. Kavereita on bändeineen ollut keikoilla Jenkeissä ja ovat tuoneet kitaroita ja muita instrumentteja tyyliin kitara kainalossa kävelleet koneesta ulos, eikä kukaan ole tietääkseni jäänyt kiinni tai joutunut maksamaan alveja.

Helpointa on jos mennessäsi viet kitaralaukun ja siinä vaikka HarleyBentonin jonka heität lentokentällä roskikseen. Palatessasi sulla on samassa laukussa vintage strato, josta joutuisi maksamaan veroja hunajaisesti, mutta koska kitara oli sinulla jo mennessä ei veroja oteta - yksinkertaista ja näin monet toimivat.
Ben_D
16.05.2005 16:09:57

ja homma hoituu? vaikka on kitara laukku kädessä niin eivät vedä syrjään sen takia? uskoisko?

No usko tai älä, mutta ei ainakaan meikäläisen tapauksessa ole kukaan kysynyt yhtään mitään.
seventh son
16.05.2005 16:22:19
En siis ymmärtänyt tuotko kitaran a) itse maahan, eli kävelet kitaralaukku kourassa lentokoneesta ulos, vai b) tilaat postin välityksellä jenkeistä??

a)-vaihtoehdossa otat riskin, jos vetävät linjalta selvitykseen, niin voit sanoa että kitara oli sinulla jo mennessäsi mukana, eli sinun aikaisempaa omaisuutta tai sitten maksat tullit suosiolla. Voit esim. olla näyttämättä kuittia ja sanot hinnan jonkin verran alakanttiin korkeintaan 50%, säästät rahaa joka tapauksessa. Kavereita on bändeineen ollut keikoilla Jenkeissä ja ovat tuoneet kitaroita ja muita instrumentteja tyyliin kitara kainalossa kävelleet koneesta ulos, eikä kukaan ole tietääkseni jäänyt kiinni tai joutunut maksamaan alveja.

näin oli siis tarkoitus...

Helpointa on jos mennessäsi viet kitaralaukun ja siinä vaikka HarleyBentonin jonka heität lentokentällä roskikseen. Palatessasi sulla on samassa laukussa vintage strato, josta joutuisi maksamaan veroja hunajaisesti, mutta koska kitara oli sinulla jo mennessä ei veroja oteta - yksinkertaista ja näin monet toimivat.

eivätkö ota maahan mennessä ylös jos tuon kitaran ja tarkista sitten paluu matkalla? ja miten todistan että kitara tosiaankin on sama (vaikkei siis olekkaan)?

No usko tai älä, mutta ei ainakaan meikäläisen tapauksessa ole kukaan kysynyt yhtään mitään.

olet siis itse kokeillut tätä? koska en jaksaisi luottaa joidenkin arveluihin, mutta jos olet kerran tätä testannut....
Ben_D
16.05.2005 16:24:29 (muokattu 16.05.2005 16:24:48)

olet siis itse kokeillut tätä? koska en jaksaisi luottaa joidenkin arveluihin, mutta jos olet kerran tätä testannut....

Niin siis mulle on tuotu kitara (tai kohta 2 kappaletta Jacksoneita). Mutta Suomeen asti se kitara on ollut tämän tuojan omaisuutta ;) Sitten se kitara on vaan jäänyt meille lainaan.
starsailor
16.05.2005 16:31:49
eivätkö ota maahan mennessä ylös jos tuon kitaran ja tarkista sitten paluu matkalla? ja miten todistan että kitara tosiaankin on sama (vaikkei siis olekkaan)?

Eivät ota, kitarat ja musiikki-instrumentit eivät ole ainoita "esineitä" mitä ihmiset ottavat ulkomaille mukaan ja kaiken kirjaaminen olisi vähän neuvosto-meininkiä ja käytännössä mahdotonta. Yleensä riittää jos tyhjälaukku mukana, mutta varmuudeksi voisin viedä jonkun paskan vaihtoon tai roskikseen, jos haluan olla 100% varma. Jos sulla oli kitara lähtiessäsi, niin takasin tullessasi voit tuoda kitaran. Jos haluavat nähdä sen ja se osoittautuu tuliteräksi, niin mitä sitten. Et vain ole soittanut sillä. Ei ihmisillä ole mitään velvollisuuksia säilytellä ostokuitteja kitaroista ja kannella niitä mukanaan. Mutta sitä en teidä jos tullimies sanoo: "Sä olet ostanut tuon jenkeistä ja siihen pitää laittaa alvit päälle..", että mitä jos tuon kiistää. Taitaa olla siinä tapauksessa helpointa myöntää totuus ja maksaa 25% ostohintaan päälle. Jos on varaa lähteä Jenkkeihin ostamaan kitara, niin luulisi että on varaa maksaa se 25% tai jotain hinnan päälle...
seventh son
16.05.2005 16:36:22
ostamaan kitara, niin luulisi että on varaa maksaa se 25% tai jotain hinnan päälle...

muttakun tuon jälkeen ei jenkeistä osto olekkaan enään NIIN edullista. sitäpaitsi, lomamatkan vanhemmat kustantaa mutta itse omat musa jutut maksan...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)