Aihe: Putkiwatteja treenikäyttöön 1 2 | |
---|---|
![]() 28.01.2005 18:03:17 | |
Tosiaan niinku tuossa on jo viisaammat ja kokeneemmat edellä sanoneet watti on watti riippumatta siitä millä tavalla se on tuotettu. Putkivahvistimen etuna on vain se, että kun sitä ajetaan äärirajoilla, muodostuu säröä pääteasteessa. Sama pätee myös transistorivehkeissä, mutta transistorien tuottama päättärisärö on vain todella kauhean kuuloista. Putkissa syntyvä särö on huomattavasti miellyttävämmän kuuloista. Tämän takia monet luukuttavat putkivahvistimiaan nupit kaakossa, ettö saataisiin aikaiseksi säröä pääteasteesta. Eli periaatteessa 30wattisellakin vahvistimella pärjää varmaan lähes jokapaikassa. Noin pienessä vahvistimessa voi tulla vain ongelmaksi että puhdaskin soundi säröytyy, kun soitetaan todella kovalla volumella. Tämä voi olla yksi syy hankkia tehokas putkivahvistin, ei äänenpaine, vaan parempi headroom. | |
![]() 28.01.2005 19:28:25 | |
Mistäs johtuisi kun mun 75 putkikombo säröytyy jo kun volume on 5/10 ja siltikkään soundi ei ole kovin kova missä voisi olla vika p.s vahvistin on 30vuotta vanha mut putket vaihettiin puol vuotta sitten | |
![]() 28.01.2005 19:31:27 | |
Mistäs johtuisi kun mun 75 putkikombo säröytyy jo kun volume on 5/10 ja siltikkään soundi ei ole kovin kova missä voisi olla vika p.s vahvistin on 30vuotta vanha mut putket vaihettiin puol vuotta sitten Säröytyminen nnoin puolessa välissä on mun kokemusten mukaan ihan normaalia. Oletko verrannut kombosi volyymia johonkin, esim. rumpaliin tai toisiin vahvistimiin (mieluiten samassa tilassa)? Nam. | |
![]() 29.01.2005 01:20:42 | |
Säröytyminen nnoin puolessa välissä on mun kokemusten mukaan ihan normaalia. Oletko verrannut kombosi volyymia johonkin, esim. rumpaliin tai toisiin vahvistimiin (mieluiten samassa tilassa)? no kaverin 60w trankku menee ohi.... ja asia ei aina oo ollu tälleen | |
![]() 29.01.2005 01:32:34 | |
no kaverin 60w trankku menee ohi.... ja asia ei aina oo ollu tälleen Putkivahvareissa on muitakin kuluvia osia kuin putket, konkatkin pitäisi ainakin joskus vaihtaa. Vaihtoväliksi olen kuullut esitettävän kaikkea kymmenen ja kahdenkymmenen vuoden väliltä, joten jos putket on tuoreet eikä konehuone ole nähnyt huoltajaa.. Suosittelen ottamaan yhteyttä vaikka Uraltonen Mikkoon tai Wahvarikellariin. Toinen noissa vanhoissa vahvareissa oleva erityispiirre on heikkotehoiset elementit, siis ne ovat tavattoman epäherkkiä yleensä. Kun vaihtaa tilalle herkemmän elementin tai kytkee lisäkaapin niin potkua ja muuta hubaa löytyy olennaisesti enemmän. Sama koskee pikkuvahvareita yleensä muutenkin, 15 putkiwattia kunnollisella kaapilla on yllättävän paljon ääntä. Ystävän neuvo: osta basso matalia vireitä varten. -Jucciz | |
![]() 29.01.2005 15:15:26 | |
Mistäs johtuisi kun mun 75 putkikombo säröytyy jo kun volume on 5/10 ja siltikkään soundi ei ole kovin kova missä voisi olla vika p.s vahvistin on 30vuotta vanha mut putket vaihettiin puol vuotta sitten Varmaankin viallinen pääteputki tai vaihtoehtoisesti bias persiillään - veikkaan jälkimmäistä. | |
![]() 27.02.2005 12:46:33 (muokattu 27.02.2005 12:47:40) | |
Siis sehän on niin että watti on watti. Putkivahvarin tehot mitataan siihen pisteeseen, missä pääte alkaa säröytyä. Kuitenkin putkarit alkavat säröytyä yleensä masterin ollessa klo 12-15 kohdalla, ja vahvistin tuottaa sen jälkeenkin lisää tehoa vaikka säröytyy. Ainakin joku on joskus näin sanonut. Näin olen minäkin käsittänyt. Niin joo, ja itse olen pärjännyt hyvin 30:llä putkiwatilla hevibändissäkin. Toinen kitaristi veteli 100w (?) trankulla ja sekin kuului hyvin. Styget oli nostettu kanssa joidenkin pyörillä varustettujen hommeleiden päälle, saattoi parantaa kuuluvuutta se. Ja volumet oli kovimmillaan jossain klo. 12 niillä, ja ääntä lähti ihan s**tanasti. Oli meillä kaikilla tulpatkin, siellä olisi kuulo lähtenyt viidessä sekunnissa ilman tulppia, hoho. E: Eli kyllä tuon 65w luulisi riittävän hyvin. | |
![]() 28.02.2005 01:20:40 | |
Jossain vanhassa Marshallin 50W nupin manuskassa todettiin että 3% säröllä lähtöteho 50W ja 10% säröllä 90W. Jos jonkun satunnaisen trankkunupin tehoksi ilmoitetaan vaikka 50W 3% säröllä niin teho 10% säröllä on ehkä noin 51W. Elisiis. Putken saturoitumiskäyrä on huomattavasti transistoria loivempi. Kun transistori menee saturaatioon on homma kerrasta selvä eikä teho kasva vaikka miten luukuttaisi. Putki taasen saturoituu huomattavasti "hitaammin" ja näin ollen teho pääsee kasvamaan vaikka pääte on jo reilusti säröllä. Tässä nyt siis tämä putki- ja trankkuwatin "ero". | |
![]() 28.02.2005 07:19:04 | |
änenvoimakkuudessa, kun se on noussut tai laskenut 3 desibeliä. Eli 3 desibeliä sinne tai tänne on pienin muutos, jonka ihminen havaitsee. Oliko todella noin? Muistan joskus lukeneeni jostain sen suuntaista että 1 db on juuri sen suuruinen kun se on siksi, että se on pienin äänenpaineen muutos jonka ihminen kuulee. Voin olla väärässä. Tuo 3 db:tähän vastaa tehon kaksinkertaistumista. | |
![]() 28.02.2005 08:46:55 | |
Antotehon vertailu on myös siinä mielessä vaikeaa että niiden ilmoittelu on suhteellisen villiä & valmistajakohtaista. Toiset ilmoittaa output-piikkiä, toiset RMS:ää ja osa sitten pelkkää ottotehoa tms. että saataisiin miehekkäämmät tehot näkyville. Verrattavat laitteet pitäisi siis mielellään saada rinnakkain kuuntelutestiin tai mittapenkkiin. (ja vielä mielellään samalla kaapilla). Homma siis miltei verrattavissa autostereomaailmaan, missä joka laitteesta irtoaa aina vähintään se 4x50W tms. typerää... Can't stand no longer - Ei seiso ilman lonkeroa | |
![]() 28.02.2005 09:58:46 | |
Oliko todella noin? Muistan joskus lukeneeni jostain sen suuntaista että 1 db on juuri sen suuruinen kun se on siksi, että se on pienin äänenpaineen muutos jonka ihminen kuulee. Voin olla väärässä. "Under controlled conditions, in an acoustical laboratory, the trained healthy human ear is able to discern changes in sound levels of 1 dB, when exposed to steady, single frequency ("pure tone") signals in the mid-frequency range. It is widely accepted that the average healthy ear, however, can barely perceive noise level changes of 3 dB." http://en.wikipedia.org/wiki/Decibel | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)